witje schreef: 15 aug 2017, 10:26
De aansprakelijkheidsverzekering van de McLaren dekt dit gewoon mits er geen uitsluitingsclausule is.
Heb m'n eigen polis nog effe bekeken:
2.5 miljoen materiele schade
7.5 miljoen letselschade
1 miljoen inzittenden schade
Geen circuitclausule dus zou in dit geval compleet gedekt zijn. Iemand aanrijden zal niet snel gebeuren, echter zo'n vloeistoflek bij een 25 jaar oude auto is een risico. Essentiele functies van de auto voor elke trip controleren is wat mij betreft een must.
Volgens mij kun je alleen vrijwillige verzekeringen uitsluiten, dat zou dan dus niet voor het WA-deel gelden.
Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen, Artikel 3.2 schreef:De verzekering moet de schade omvatten, welke aan personen en aan zaken wordt toegebracht door feiten die zijn voorgevallen op het grondgebied waarop de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte van toepassing is. Hierin is begrepen de schade, toegebracht aan personen die onder welke titel ook, worden vervoerd door het motorrijtuig, dat de schade veroorzaakt; de zaken, door dat motorrijtuig vervoerd, kunnen van de verzekering worden uitgesloten, behoudens wanneer het betreft zaken, toebehorende aan personen, vervoerd krachtens een ingevolge de Wet personenvervoer 2000 geldige vergunning. (Stb. 1987, 175)
Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen, Artikel 3.3 schreef:De verzekering moet voorts de schade omvatten welke aan personen en zaken wordt toegebracht door feiten, voorgevallen in bij algemene maatregel van bestuur aangewezen landen. De hoogte van de dekking van de schade, die bedoeld in het tweede lid daaronder begrepen, wordt bepaald door de wetgeving van het land waar het feit is voorgevallen dan wel door de wetgeving van het land waar het motorrijtuig gewoonlijk is gestald, indien in laatstbedoeld land de dekking hoger is. Indien het bureau, bedoeld in artikel 2 zesde lid, een zodanige schade heeft verrekend, heeft het voor het betaalde bedrag verhaal op degene op wie de verplichting tot verzekering rust, voor zover deze verplichting niet overeenkomstig het bepaalde in dit lid is nagekomen.
Zolang het voor de Duitse wet een tolweg is, zal er volgens mij gewoon uitgekeerd moeten worden. Lijkt me wel een gevalletje "gelijk hebben vs gelijk krijgen", gevolgd door royering voor het leven.
Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen, Artikel 4.3 schreef:Van de verzekering kan worden uitgesloten de schade die voortvloeit uit het deelnemen van het motorrijtuig aan snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten en -wedstrijden, waarvoor de in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 bedoelde ontheffing is verleend.
Dat gaat dus puur om het snelheids- cq wedstrijdelement, niet om de locatie. Voor wie verder wil graven:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002415/2016-01-01