Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door Tim N » 01 aug 2017, 20:13

Dat is waar, hurry up!

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door e30touring1990 » 03 aug 2017, 15:07

Zoals beloofd zou ik even een update plaatsen over de Z3! Afgelopen tijd redelijk stil geweest, maar absoluut niet stil gezeten.

Eerst begonnen met het subframe aan de achterkant aan te pakken, niet omdat ik specifieke klachten had maar omdat ik er vanuit ging dat het niet meer fris zou zijn.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_223e.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_223e.jpg (378.89 KiB) 2393 keer bekeken
een van de rubbers is te zien dat er een stuk afgeslepen is, dit is puur gedaan om hem makkelijker uit het subframe te persen, ze waren allebei uiteraard gelijk aan elkaar.

Ik heb gekozen om ze te vervangen voor strongflex geel (staat qua hardheid ongeveer gelijk aan powerflex zwart als ik me niet vergis). Voornaamste reden om voor de hardere variant te kiezen is dat ik zo min mogelijk speling in het subframe zelf wil zonder te extreem te gaan zoals bijv alu bussen. Ook omdat ik nu met de s54 motor rijd gaat er best wat kracht naar achteren en is een dansend subframe gewoon niet fijn. tot nu toe geen spijt van ondanks dat het iets luidruchtiger is geworden.
WhatsApp Image 2017-06-28 at 09.34.17.jpeg
WhatsApp Image 2017-06-28 at 09.34.17.jpeg (175.18 KiB) 2393 keer bekeken
Verder had ik nog een camber/toe correctiekit gekocht maar heb besloten deze (nog) niet te installeren. momenteel staat de achterkant op zo'n -1,8 graden negatief camber wat oke is. mocht ik verder verlagen (wat ik niet van plan ben), dan is het wellicht iets om te overwegen. voor nu vond ik het in ieder geval niet nodig.

Naast het subframe zat ik al maanden te kijken naar een ander sperdifferentieel ondanks dat de huidige torsensper (3,15) goed beviel qua werking. Omdat de Z3's standaard (ook de M) met 5-bak zijn geleverd, zit er een relatief lange eindoverbrenging op wat het hoogtoerige karakter van de s54 motor niet echt ten goede komt. Bij mijn ombouw heb ik ervoor gekozen de 6-bak van de e46 m3 mee over te nemen waardoor ik dus een overdrive heb die nogal lang is i.c.m. het standaard 3,15 differentieel. Op de snelweg draaide de auto bijvoorbeeld zo'n 2400 rpm bij 120 km/h, voor de niet kenners, dat is nogal laag in toeren voor een s54b32 motorblok die vrij wilt ademen tot 8000 rpm.

eerst ben ik begonnen met de juiste eindoverbrenging te selecteren, in mijn geval vond ik een 3,64 goed passen voor straatgebruik (bijna gelijk aan de 3,62 van een e46 m3). korter had uiteraard ook nog gekund maar dat lijkt mij voor op straat niet echt fijn en vrij onrustig als je een keer een snelwegrit ertussen hebt zitten. hier heb ik dus niet voor gekozen ondanks dat de Z3 niet mijn daily is. komende van een 3,15 naar een 3,64 is de overbrenging zo'n 15% korter wat dus resulteert in 15% meer toeren in dezelfde versnelling vergeleken met voorheen.

van een e30 325i heb ik een 188mm 3,64 open differentieel gescoord en vervolgens een losse sperklok laten opbouwen bij een specialist in ZF sperdiffs. Hierbij heb ik gekozen om voor een 40% sper setup te gaan ip.v. de gebruikelijke 25% zoals bij de OEM sperdifferentiëlen uit die tijd. 40% sper wordt behaald door een 3-plaats setup i.p.v. de gebruikelijke 2-plaats setup. verder is het een standaard 2-weg gebleven net zoals andere bmw sperdifferentiëlen, dit wil zeggen dat de sperwerking op zowel acceleratie als deceleratie gelijk is.
LSD unit 40% 2.jpg
LSD unit 40% 2.jpg (95.55 KiB) 2393 keer bekeken
voor de beeldvorming, dit is de losse sperklok zoals je hem aangeleverd krijgt, hier zit dus nog geen kroonwiel op.
LSD unit 40%.jpg
LSD unit 40%.jpg (65.99 KiB) 2393 keer bekeken
het kroonwiel (tandwiel) moet worden overgezet van het open differentieel.
LSD rebuild.jpg
LSD rebuild.jpg (148.52 KiB) 2393 keer bekeken
hier midden in het proces om de sperklok te shimmen naar de juiste speling (pre-load op lagers en backlash met pignon tandwiel). het is belangrijk om ten eerste, de "kern" op de juiste voorspanning vast te zetten. Dit gebeurt door middel van shimplaatjes (verschillende diktes met sprongen van 0,02mm). stel dat je bijvoorbeeld aan de linkerzijde een shim hebt van 1,70mm en aan de rechterkant van 1,80mm (totaal dus 3,50mm aan shim) dan bepaalt dat de pre-load op de lagers waar de sperklok in draait. het mag niet te vast zitten want dan gaat het invreten als het bijvoorbeeld warm wordt, maar ook zeker niet te los want dan kan die gaan rammelen in de lagers. met een tooltje en zeer nauwkeurige momentsleutel wordt de draaiweerstand gecheckt, welke tussen de 1,25-2,6 Nm moet zijn.

wanneer dit netjes binnen fabrieksspec valt wordt er gespeeld met de axiaal uitlijning van de sperklok (links-rechts). omdat het kroonwiel (tandwiel op onderstaande foto) en het pignon tandwiel (ingaande tandwiel die wordt aangedreven door cardanas, niet te zien op de foto) perfect in elkaar moeten vallen moet de uitlijning ook perfect zijn. dit komt nogal nauwkeurig omdat het wat ruimte moet houden voor uitzetten (warmte), maar wederom niet te los omdat het anders gaat "klakken" over overmatig slijten. de speling tussen de tandwielen (backlash) moet tussen de 0,06-0,10mm zijn wat met een micrometer wordt gecheckt.
20205535_10210160603275504_811366405_o.jpg
20205535_10210160603275504_811366405_o.jpg (80.46 KiB) 2393 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door e30touring1990 » 03 aug 2017, 15:15

verder om de tandflank raakvlak te checken wordt een speciale pasta opgesmeerd en het diff geroteerd om te kijken waar de tandwielen aangrijpen.
20216684_10210160603075499_220323114_o.jpg
20216684_10210160603075499_220323114_o.jpg (94.28 KiB) 2388 keer bekeken
20206405_10210161348334130_2119808054_n.png
20206405_10210161348334130_2119808054_n.png (517.47 KiB) 2388 keer bekeken
hier zit alles mooi in elkaar en afgesteld. tevens nieuwe keerringen geplaatst voor zowel ingaande as als uitgaande assen (3 in totaal).

verder kwam ik erachter dat het snelheids triggerwiel in het differentieel te groot was voor mijn diff deksel. hierdoor moest ik mijn "oude" diff openmaken en het tandwiel eruit halen om mee over te zetten op het "nieuwe" differentieel. zie plaatje hieronder met beide 9-tands tandwielen, de kleine van de 2 heb ik gebruikt.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_221e.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_221e.jpg (271.81 KiB) 2388 keer bekeken
vervolgens kon de deksel er weer op (heb een z3m deksel met koelvinnen). had de deksel hier nog niet schoongemaakt zie ik, heb hem uiteraard wel schoon gemaakt er toen pas weer terug gezet
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_221f.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_221f.jpg (314.04 KiB) 2388 keer bekeken
en daarna weer alles in elkaar en terug onder de auto
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2222.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2222.jpg (172.87 KiB) 2388 keer bekeken
het diff vervolgens een kleine 500km rustig bereden en wat korte bochtjes e.d. gedraaid om de koppelingsplaten in te laten werken. daarna olie afgetapt en weer voorzien van verse 75w-140 castrol LSD olie.

verder nog een jaarlijkse oliebeurt gedaan. de olie was mooi schoon aangezien die er ook maar een jaartje en 3000km in heeft gezeten. heb het toch maar weer vervangen, geeft altijd een fijner gevoel.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_21d0.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_21d0.jpg (384.43 KiB) 2388 keer bekeken

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door MartijnGizmo » 03 aug 2017, 16:39

Mooi aangepakt, dat diff! Auto zal nu wel een stuk levendiger voelen?

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door Mark » 03 aug 2017, 20:43

Mooi werk! Heb je het sper zelf in de klok gemonteerd?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door Jan-Willem » 03 aug 2017, 21:20

Mooi dat het gelukt is Floris!
Leuk diff heb je zo! Je zit nu rond de 3400rpm bij 120km/h?

Ik ga de achteras rubbers binnenkort ook doen, voelt allemaal wel wat strakker in de kont :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door e30touring1990 » 04 aug 2017, 21:25

MartijnGizmo schreef: 03 aug 2017, 16:39 Mooi aangepakt, dat diff! Auto zal nu wel een stuk levendiger voelen?
thanks! auto voelt inderdaad een stuk levendiger zo, die motor voelt zich echt in zijn element. gevoelsmatig lijkt de auto wel 200kg lichter.
Mark schreef: 03 aug 2017, 20:43 Mooi werk! Heb je het sper zelf in de klok gemonteerd?
nee, ik heb de sperklok zo gekocht (gereviseerd, met nieuwe koppelingsplaten en dog-ear plates). hier heb ik voor gekozen omdat ik nog geen platensper had in mijn bezit, anders is de klok openhalen en nieuwe sperplaten monteren zo gepiept en echt een stuk minder werk dan het diff shimmen etc.
Jan-Willem schreef: 03 aug 2017, 21:20 Mooi dat het gelukt is Floris!
Leuk diff heb je zo! Je zit nu rond de 3400rpm bij 120km/h?

Ik ga de achteras rubbers binnenkort ook doen, voelt allemaal wel wat strakker in de kont :thumbup:
thanks JW! bij 120km/h even uit mijn hoofd nu zo'n 3100rpm en dus ook absoluut niet nerveus of lawaaiig. gewoon goed bij de les nu, ook als je bij 120km/h in de 6 gas geeft om in te halen gaat dat goed zonder gelijk een verzet lager in te moeten zetten.

de kont voelt idd ook gelijk een stuk strakker aan wat je goed merkt met lastwissels en bochtenwerk (en dan met name S-bochten en gewicht transities link-rechts zeg maar)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door Niels » 05 aug 2017, 12:03

Mooie ontwikkelingen Floris :thumbup:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door Riceaux » 05 aug 2017, 20:18

Gaaf! Lekker knutselen zo!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door MartijnGizmo » 01 okt 2017, 18:41

Vandaag uitgebreid bekeken, ombouw ziet er onder de kap werkelijk voortreffelijk uit! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door e30touring1990 » 01 okt 2017, 19:37

MartijnGizmo schreef: 01 okt 2017, 18:41 Vandaag uitgebreid bekeken, ombouw ziet er onder de kap werkelijk voortreffelijk uit! :thumbup:
thanks Martijn, leuk je even gesproken te hebben!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28612
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2017, 19:53

Idd heel erg mooi!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door Riceaux » 01 okt 2017, 20:54

Ziet er inderdaad uit alsof het zo uit de fabriek is komen rollen!

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Bericht door e30touring1990 » 01 okt 2017, 20:57

dank voor complimenten! ben er ook nog steeds (nu inmiddels 3 jaar geloof ik met s54 motor) erg blij mee :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bakker, EvdP, Joost H., jvb, mark123, matthyssie, MVB, Robbert92, Wimo en 13 gasten