Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Dat is waar, hurry up!
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Zoals beloofd zou ik even een update plaatsen over de Z3! Afgelopen tijd redelijk stil geweest, maar absoluut niet stil gezeten.
Eerst begonnen met het subframe aan de achterkant aan te pakken, niet omdat ik specifieke klachten had maar omdat ik er vanuit ging dat het niet meer fris zou zijn. een van de rubbers is te zien dat er een stuk afgeslepen is, dit is puur gedaan om hem makkelijker uit het subframe te persen, ze waren allebei uiteraard gelijk aan elkaar.
Ik heb gekozen om ze te vervangen voor strongflex geel (staat qua hardheid ongeveer gelijk aan powerflex zwart als ik me niet vergis). Voornaamste reden om voor de hardere variant te kiezen is dat ik zo min mogelijk speling in het subframe zelf wil zonder te extreem te gaan zoals bijv alu bussen. Ook omdat ik nu met de s54 motor rijd gaat er best wat kracht naar achteren en is een dansend subframe gewoon niet fijn. tot nu toe geen spijt van ondanks dat het iets luidruchtiger is geworden.
Verder had ik nog een camber/toe correctiekit gekocht maar heb besloten deze (nog) niet te installeren. momenteel staat de achterkant op zo'n -1,8 graden negatief camber wat oke is. mocht ik verder verlagen (wat ik niet van plan ben), dan is het wellicht iets om te overwegen. voor nu vond ik het in ieder geval niet nodig.
Naast het subframe zat ik al maanden te kijken naar een ander sperdifferentieel ondanks dat de huidige torsensper (3,15) goed beviel qua werking. Omdat de Z3's standaard (ook de M) met 5-bak zijn geleverd, zit er een relatief lange eindoverbrenging op wat het hoogtoerige karakter van de s54 motor niet echt ten goede komt. Bij mijn ombouw heb ik ervoor gekozen de 6-bak van de e46 m3 mee over te nemen waardoor ik dus een overdrive heb die nogal lang is i.c.m. het standaard 3,15 differentieel. Op de snelweg draaide de auto bijvoorbeeld zo'n 2400 rpm bij 120 km/h, voor de niet kenners, dat is nogal laag in toeren voor een s54b32 motorblok die vrij wilt ademen tot 8000 rpm.
eerst ben ik begonnen met de juiste eindoverbrenging te selecteren, in mijn geval vond ik een 3,64 goed passen voor straatgebruik (bijna gelijk aan de 3,62 van een e46 m3). korter had uiteraard ook nog gekund maar dat lijkt mij voor op straat niet echt fijn en vrij onrustig als je een keer een snelwegrit ertussen hebt zitten. hier heb ik dus niet voor gekozen ondanks dat de Z3 niet mijn daily is. komende van een 3,15 naar een 3,64 is de overbrenging zo'n 15% korter wat dus resulteert in 15% meer toeren in dezelfde versnelling vergeleken met voorheen.
van een e30 325i heb ik een 188mm 3,64 open differentieel gescoord en vervolgens een losse sperklok laten opbouwen bij een specialist in ZF sperdiffs. Hierbij heb ik gekozen om voor een 40% sper setup te gaan ip.v. de gebruikelijke 25% zoals bij de OEM sperdifferentiëlen uit die tijd. 40% sper wordt behaald door een 3-plaats setup i.p.v. de gebruikelijke 2-plaats setup. verder is het een standaard 2-weg gebleven net zoals andere bmw sperdifferentiëlen, dit wil zeggen dat de sperwerking op zowel acceleratie als deceleratie gelijk is.
voor de beeldvorming, dit is de losse sperklok zoals je hem aangeleverd krijgt, hier zit dus nog geen kroonwiel op.
het kroonwiel (tandwiel) moet worden overgezet van het open differentieel.
hier midden in het proces om de sperklok te shimmen naar de juiste speling (pre-load op lagers en backlash met pignon tandwiel). het is belangrijk om ten eerste, de "kern" op de juiste voorspanning vast te zetten. Dit gebeurt door middel van shimplaatjes (verschillende diktes met sprongen van 0,02mm). stel dat je bijvoorbeeld aan de linkerzijde een shim hebt van 1,70mm en aan de rechterkant van 1,80mm (totaal dus 3,50mm aan shim) dan bepaalt dat de pre-load op de lagers waar de sperklok in draait. het mag niet te vast zitten want dan gaat het invreten als het bijvoorbeeld warm wordt, maar ook zeker niet te los want dan kan die gaan rammelen in de lagers. met een tooltje en zeer nauwkeurige momentsleutel wordt de draaiweerstand gecheckt, welke tussen de 1,25-2,6 Nm moet zijn.
wanneer dit netjes binnen fabrieksspec valt wordt er gespeeld met de axiaal uitlijning van de sperklok (links-rechts). omdat het kroonwiel (tandwiel op onderstaande foto) en het pignon tandwiel (ingaande tandwiel die wordt aangedreven door cardanas, niet te zien op de foto) perfect in elkaar moeten vallen moet de uitlijning ook perfect zijn. dit komt nogal nauwkeurig omdat het wat ruimte moet houden voor uitzetten (warmte), maar wederom niet te los omdat het anders gaat "klakken" over overmatig slijten. de speling tussen de tandwielen (backlash) moet tussen de 0,06-0,10mm zijn wat met een micrometer wordt gecheckt.
Eerst begonnen met het subframe aan de achterkant aan te pakken, niet omdat ik specifieke klachten had maar omdat ik er vanuit ging dat het niet meer fris zou zijn. een van de rubbers is te zien dat er een stuk afgeslepen is, dit is puur gedaan om hem makkelijker uit het subframe te persen, ze waren allebei uiteraard gelijk aan elkaar.
Ik heb gekozen om ze te vervangen voor strongflex geel (staat qua hardheid ongeveer gelijk aan powerflex zwart als ik me niet vergis). Voornaamste reden om voor de hardere variant te kiezen is dat ik zo min mogelijk speling in het subframe zelf wil zonder te extreem te gaan zoals bijv alu bussen. Ook omdat ik nu met de s54 motor rijd gaat er best wat kracht naar achteren en is een dansend subframe gewoon niet fijn. tot nu toe geen spijt van ondanks dat het iets luidruchtiger is geworden.
Verder had ik nog een camber/toe correctiekit gekocht maar heb besloten deze (nog) niet te installeren. momenteel staat de achterkant op zo'n -1,8 graden negatief camber wat oke is. mocht ik verder verlagen (wat ik niet van plan ben), dan is het wellicht iets om te overwegen. voor nu vond ik het in ieder geval niet nodig.
Naast het subframe zat ik al maanden te kijken naar een ander sperdifferentieel ondanks dat de huidige torsensper (3,15) goed beviel qua werking. Omdat de Z3's standaard (ook de M) met 5-bak zijn geleverd, zit er een relatief lange eindoverbrenging op wat het hoogtoerige karakter van de s54 motor niet echt ten goede komt. Bij mijn ombouw heb ik ervoor gekozen de 6-bak van de e46 m3 mee over te nemen waardoor ik dus een overdrive heb die nogal lang is i.c.m. het standaard 3,15 differentieel. Op de snelweg draaide de auto bijvoorbeeld zo'n 2400 rpm bij 120 km/h, voor de niet kenners, dat is nogal laag in toeren voor een s54b32 motorblok die vrij wilt ademen tot 8000 rpm.
eerst ben ik begonnen met de juiste eindoverbrenging te selecteren, in mijn geval vond ik een 3,64 goed passen voor straatgebruik (bijna gelijk aan de 3,62 van een e46 m3). korter had uiteraard ook nog gekund maar dat lijkt mij voor op straat niet echt fijn en vrij onrustig als je een keer een snelwegrit ertussen hebt zitten. hier heb ik dus niet voor gekozen ondanks dat de Z3 niet mijn daily is. komende van een 3,15 naar een 3,64 is de overbrenging zo'n 15% korter wat dus resulteert in 15% meer toeren in dezelfde versnelling vergeleken met voorheen.
van een e30 325i heb ik een 188mm 3,64 open differentieel gescoord en vervolgens een losse sperklok laten opbouwen bij een specialist in ZF sperdiffs. Hierbij heb ik gekozen om voor een 40% sper setup te gaan ip.v. de gebruikelijke 25% zoals bij de OEM sperdifferentiëlen uit die tijd. 40% sper wordt behaald door een 3-plaats setup i.p.v. de gebruikelijke 2-plaats setup. verder is het een standaard 2-weg gebleven net zoals andere bmw sperdifferentiëlen, dit wil zeggen dat de sperwerking op zowel acceleratie als deceleratie gelijk is.
voor de beeldvorming, dit is de losse sperklok zoals je hem aangeleverd krijgt, hier zit dus nog geen kroonwiel op.
het kroonwiel (tandwiel) moet worden overgezet van het open differentieel.
hier midden in het proces om de sperklok te shimmen naar de juiste speling (pre-load op lagers en backlash met pignon tandwiel). het is belangrijk om ten eerste, de "kern" op de juiste voorspanning vast te zetten. Dit gebeurt door middel van shimplaatjes (verschillende diktes met sprongen van 0,02mm). stel dat je bijvoorbeeld aan de linkerzijde een shim hebt van 1,70mm en aan de rechterkant van 1,80mm (totaal dus 3,50mm aan shim) dan bepaalt dat de pre-load op de lagers waar de sperklok in draait. het mag niet te vast zitten want dan gaat het invreten als het bijvoorbeeld warm wordt, maar ook zeker niet te los want dan kan die gaan rammelen in de lagers. met een tooltje en zeer nauwkeurige momentsleutel wordt de draaiweerstand gecheckt, welke tussen de 1,25-2,6 Nm moet zijn.
wanneer dit netjes binnen fabrieksspec valt wordt er gespeeld met de axiaal uitlijning van de sperklok (links-rechts). omdat het kroonwiel (tandwiel op onderstaande foto) en het pignon tandwiel (ingaande tandwiel die wordt aangedreven door cardanas, niet te zien op de foto) perfect in elkaar moeten vallen moet de uitlijning ook perfect zijn. dit komt nogal nauwkeurig omdat het wat ruimte moet houden voor uitzetten (warmte), maar wederom niet te los omdat het anders gaat "klakken" over overmatig slijten. de speling tussen de tandwielen (backlash) moet tussen de 0,06-0,10mm zijn wat met een micrometer wordt gecheckt.
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
verder om de tandflank raakvlak te checken wordt een speciale pasta opgesmeerd en het diff geroteerd om te kijken waar de tandwielen aangrijpen.
hier zit alles mooi in elkaar en afgesteld. tevens nieuwe keerringen geplaatst voor zowel ingaande as als uitgaande assen (3 in totaal).
verder kwam ik erachter dat het snelheids triggerwiel in het differentieel te groot was voor mijn diff deksel. hierdoor moest ik mijn "oude" diff openmaken en het tandwiel eruit halen om mee over te zetten op het "nieuwe" differentieel. zie plaatje hieronder met beide 9-tands tandwielen, de kleine van de 2 heb ik gebruikt. vervolgens kon de deksel er weer op (heb een z3m deksel met koelvinnen). had de deksel hier nog niet schoongemaakt zie ik, heb hem uiteraard wel schoon gemaakt er toen pas weer terug gezet en daarna weer alles in elkaar en terug onder de auto het diff vervolgens een kleine 500km rustig bereden en wat korte bochtjes e.d. gedraaid om de koppelingsplaten in te laten werken. daarna olie afgetapt en weer voorzien van verse 75w-140 castrol LSD olie.
verder nog een jaarlijkse oliebeurt gedaan. de olie was mooi schoon aangezien die er ook maar een jaartje en 3000km in heeft gezeten. heb het toch maar weer vervangen, geeft altijd een fijner gevoel.
hier zit alles mooi in elkaar en afgesteld. tevens nieuwe keerringen geplaatst voor zowel ingaande as als uitgaande assen (3 in totaal).
verder kwam ik erachter dat het snelheids triggerwiel in het differentieel te groot was voor mijn diff deksel. hierdoor moest ik mijn "oude" diff openmaken en het tandwiel eruit halen om mee over te zetten op het "nieuwe" differentieel. zie plaatje hieronder met beide 9-tands tandwielen, de kleine van de 2 heb ik gebruikt. vervolgens kon de deksel er weer op (heb een z3m deksel met koelvinnen). had de deksel hier nog niet schoongemaakt zie ik, heb hem uiteraard wel schoon gemaakt er toen pas weer terug gezet en daarna weer alles in elkaar en terug onder de auto het diff vervolgens een kleine 500km rustig bereden en wat korte bochtjes e.d. gedraaid om de koppelingsplaten in te laten werken. daarna olie afgetapt en weer voorzien van verse 75w-140 castrol LSD olie.
verder nog een jaarlijkse oliebeurt gedaan. de olie was mooi schoon aangezien die er ook maar een jaartje en 3000km in heeft gezeten. heb het toch maar weer vervangen, geeft altijd een fijner gevoel.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Mooi aangepakt, dat diff! Auto zal nu wel een stuk levendiger voelen?
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Mooi werk! Heb je het sper zelf in de klok gemonteerd?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Mooi dat het gelukt is Floris!
Leuk diff heb je zo! Je zit nu rond de 3400rpm bij 120km/h?
Ik ga de achteras rubbers binnenkort ook doen, voelt allemaal wel wat strakker in de kont
Leuk diff heb je zo! Je zit nu rond de 3400rpm bij 120km/h?
Ik ga de achteras rubbers binnenkort ook doen, voelt allemaal wel wat strakker in de kont

- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
thanks! auto voelt inderdaad een stuk levendiger zo, die motor voelt zich echt in zijn element. gevoelsmatig lijkt de auto wel 200kg lichter.MartijnGizmo schreef: 03 aug 2017, 16:39 Mooi aangepakt, dat diff! Auto zal nu wel een stuk levendiger voelen?
nee, ik heb de sperklok zo gekocht (gereviseerd, met nieuwe koppelingsplaten en dog-ear plates). hier heb ik voor gekozen omdat ik nog geen platensper had in mijn bezit, anders is de klok openhalen en nieuwe sperplaten monteren zo gepiept en echt een stuk minder werk dan het diff shimmen etc.
thanks JW! bij 120km/h even uit mijn hoofd nu zo'n 3100rpm en dus ook absoluut niet nerveus of lawaaiig. gewoon goed bij de les nu, ook als je bij 120km/h in de 6 gas geeft om in te halen gaat dat goed zonder gelijk een verzet lager in te moeten zetten.Jan-Willem schreef: 03 aug 2017, 21:20 Mooi dat het gelukt is Floris!
Leuk diff heb je zo! Je zit nu rond de 3400rpm bij 120km/h?
Ik ga de achteras rubbers binnenkort ook doen, voelt allemaal wel wat strakker in de kont![]()
de kont voelt idd ook gelijk een stuk strakker aan wat je goed merkt met lastwissels en bochtenwerk (en dan met name S-bochten en gewicht transities link-rechts zeg maar)
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Mooie ontwikkelingen Floris 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Gaaf! Lekker knutselen zo!
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Vandaag uitgebreid bekeken, ombouw ziet er onder de kap werkelijk voortreffelijk uit! 

- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
thanks Martijn, leuk je even gesproken te hebben!MartijnGizmo schreef: 01 okt 2017, 18:41 Vandaag uitgebreid bekeken, ombouw ziet er onder de kap werkelijk voortreffelijk uit!![]()
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28610
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Idd heel erg mooi!
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
Ziet er inderdaad uit alsof het zo uit de fabriek is komen rollen!
- e30touring1990
- Berichten: 2875
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
dank voor complimenten! ben er ook nog steeds (nu inmiddels 3 jaar geloof ik met s54 motor) erg blij mee 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten