118d of 320d?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.

318d of 118d?

118d !
23
59%
318d !
16
41%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 15 mei 2007, 11:16

Robin ik open net een draadje daarvoor check aub even.

Andre
Berichten: 11404
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 15 mei 2007, 12:32

einde van het jaar zal ie er staan in coupe vorm 123d.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 21 jun 2007, 11:44

Oké, concreet:

118d 3d Business Line 136pk

vs

320d Option Line 163pk

Belgische auto's, geknepen versie.

Pro 118d:
- cruise control
- gewichtsverdeling
- erg geile auto, geen frames rond zijramen
- neerklapbare achterbank
- kleinere hatchback

Contra 118d:
- 27pk minder
- kans dat ik tijdens de leasetermijn in een hogere leaseklasse kom en bijgevolg kostenloos een 320d had kunnen leasen voor de rest van de termijn
- bij wisselen job gaat men me een 3 voorstellen, 1-reeks is erg "young professional" en niet "midcareer"

Pro 320d:
- 27pk meer
- reisauto
- "midcareer", volgende werkgever weet dat 320d minimum is

Contra 320d:
- geen cruise control, wagenparkmgr is niet happig op extra opties
- 50€ meer per maand tot promotie
- ik heb de ruimte écht niet nodig
- niet neerklapbare achterbank

Tot nader order staan er nog geen kinderen in het plan (niet dat dat wat uitmaakt, vrouwtje wil ook liever de 1-reeks). Wat voor mij speelt is ofdat ik genoeg rijplezier in de auto ga hebben, en welk effect de auto heeft op eventuele aanbiedingen van andere werkgevers. Een "senior" of "expert" met een 1-serie lijkt me minder geloofwaardiger dan eentje in een 3. Moest ik 'm zelf kopen, was het een done deal (130i of 120d M-pack 3-deurs), maar zolang leasewagens nog in m'n pakket zitten, moet ik er ook het meeste uithalen imho. Ik wil weten ofdat het vermeende minder gebalanceerde rijgedrag en het hogere gewicht van de 3 wordt goedgemaakt door het hoger vermogen.

M'n plan is wel om binnen 5 tot 10 jaar de zelfstandige consulting in te gaan, en dan de Audi in te ruilen voor een Mini Cabriolet of Z4. En vrouwtje een praktische auto :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 21 jun 2007, 13:33

Tja. Geef nou eerst eens je wensen :)

Wat is belangrijk voor je ?

Ik zou de 320d nemen, meer auto nogmaals, maar de 118d is al een super auto, motor is echt vlot en sturen is een droom.

Ik denk dat cruciaal is: pre face lift of de huidige 1-serie?

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 21 jun 2007, 13:48

Liever een volle 1 dan een kale 3.
Maar als geld geen rol speeld een dikke 3 ipv een dikke 1.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 22 jun 2007, 18:37

Het wordt een nieuwe, een leaser. Vriend van me is BMW verkoper, komt straks langs met hun demo 118d, een witte sporthatch.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 22 jun 2007, 21:39

Zoo... Net een 40 minuten lang een witte 118d gereden met sportzetels, multifunctioneel stuurtje, 17" eronder en... Ik zeg niet nee :)

Maar toch afwachten wat de 163pk 320d doet. De 1 was gevoelsmatig niet veel sneller dan m'n huidige voorlopige asmta olieslurper. Maar het zit gewoon lekkerder :)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 23 jun 2007, 12:54

Ook een dubbel zo hoge leaseprijs ben ik bang ;) 118d was vanaf 699 euro meende ik. (kaal ...)

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 30 jun 2007, 20:16

Daarstraks een 3 163pk gereden. Vorige week een 118d 136pk. Het krachtverschil is wel te merken.

Ik ben er evenwel nog niet uit. De werkgever stipuleert nl een 118d "hatch", terwijl de driedeurs maar 70€ duurder is in aanschaf en niet vermeld staat. Bij de Audi A3 staat de driedeurs wél vermeld. Bij de 3-deurs krijg je in vergelijking met de 5-deurs een lederen sportstuur en 16" velgjes, en ik vrees dat de werkgever - in het licht van "iedereen in auto-klasse X krijgt dezelfde opties" een driedeurs wel eens kan afschieten of nog erger: de bestelling veranderen.

De 3-reeks is dan een veiligere keuze: groter, sneller, maar imho ook saaier om naar te kijken en gewoontjes op de weg. Het lederen multifunctionele stuurwiel doet z'n ding, maar is naar mijn smaak ietsje te groot. De deuren zijn kleiner dan de 3-deurs 1-reeks en hebben raamstijlen. De koffer is groter, maar de achterbank kan je niet platleggen. En de achterbank heeft ruimte voor 3 mensen, ipv het kuip-coupégevoel in de 1-reeks 3deurs.

We zijn er nog niet uit...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 01 jul 2007, 12:54

Laat het stuur aub niet de doorslag geven :)

stuur 1-serie en 3-serie is namelijk exact hetzelfde.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 01 jul 2007, 18:24

Zéker?

De 1-reeks driedeurs 118d heeft nl een lederen sportstuur. De 320d in Option Line heeft een lederen normaal stuur met knopjes.

Nu, enkel dat stuur zal het niet maken. Maar het eerste wat me opviel in een Option Line 3-reeks was het grote, dunne stuur.

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 01 jul 2007, 19:22

Ik snap dit niet zo goed, bij onze leasemij is een 320d minimaal 200E per maand duurder dan een 118d of misschien nog wel meer :shock:

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 01 jul 2007, 22:43

Ik snap het ook niet, maar vind ook niet dat ik het hóef te snappen: om de dingen "eenvoudig" te maken heeft de werkgever 5 autoklasses uitgedokterd met voorgespecifieerde modellen + optiepakketten, en de afspraak dat een klasse hoger kiezen 50€ eigen bijdrage per maand is, en een klasse lager kiezen 800€ opties ex btw betekent.

En het zijn Belgische auto's, dus wat jullie voor een 118d betalen, betalen wij voor een 320d...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 03 jul 2007, 15:25

Wooter: het leren stuur is het sportstuur. Dan kun je nog kiezen tussen wel of geen knopjes. Maar neem in godsnaam niet een 1-serie zónder sportstuur, want dat ZIET ER NIET UIT !! (vraag maar aan 6-bakkie)

Bovendien is het stuur altijd ondergewaardeerd. Het is het enige aan de auto wat je als het goed is constant vasthoudt, dus stuur is mij meer waard dan iets anders. En BMW maakt vette sturen, maar het basis 1-serie stuur is zo lelijk, dat als ik het zie diegene meteen gebanned wordt.

Kijk: koop dan zelf het M-stuur erbij. Even kijken of ik een foto kan vinden van het lelijke stuur

Ziedaar:

[img:1024:768]http://sjaro.speed.planet.nl/gummen/6ba ... 18d_06.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 03 jul 2007, 16:00

Dat ziet er inderdaad niet uit, ligt ook niet echt lekker in de hand.
Het gewone sportstuur van BMW is ook goed. Zelf heb ik ook een M stuur besteld, oogt geoon dik !

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 03 jul 2007, 17:59

Ho heren, in de 1-reeks stelt het probleem zich niet: de Business Line komt standaard met het leren sportstuur dat er véél beter uitziet dan bovenstaande standaard stuurtje.

Het probleem stelt zich bij de 3-reeks waar in de Option Line er wel een lederen stuur inzit, maar niét het sportmodel.

[img:818:440]http://www.bmwworld.com/pics/3er/e90/42 ... r_gray.jpg[/img]

Nu, het sportstuurtje is als optie ook niet hyper-duur:
[img:450:275]http://www.casanovacars.com/2006/12/07/ ... terior.jpg[/img]

Maar het is écht een afknapper als je in een auto gaat zitten, en zo een iel maar groot stuur naar je zit te kijken.

Vandaag in een 320d plaatsgenomen met M-stuur. Marketing, natuurlijk, maar plots krijg je in de bestuurderszetel een licht ander gevoel: kortere versnellingspook (scheelt maar een centimeter eigenlijk, maar voelt door het leer aan als m'n Audi pook) en net stuurtje. Maar met het normale sportstuurtje zou ik ook al erg blij zijn.

Wat ik dan weer leuk vind aan de 1 zijn de frameless windows, het kuipgevoel op de achterbank (hoewel ik écht niet rechtop kan zitten!) en de welving van de motorkap die je duidelijk ziet van achter het stuur. De wijzerklokken lijken me ook kleiner of compacter, door de kleinere wijzertunnel. Ook is de alu afwerking minder "in your face" dan de toog in de 3-reeks.

We zijn er nog niet uit :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 03 jul 2007, 18:27

Dat stuurtje op die foto van de 3 is geen leer hoor ! Sportstuur is niet zo duur, gewoon doen dus. M-stuur is niet erg goedkoop dacht ik.

M-pook vind ik dan tien keer niks. De standaard pook is veel fijner.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 03 jul 2007, 20:39

Goed, bovenste is dan geen leer, maar het leren standaard stuur heeft dezelfde uitstraling.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 03 jul 2007, 20:54

Die meerprijzen van een fatsoenlijk stuur bij de Option Line zijn idd niet de wereld (je kijkt er wel iedere kilometer tegenaan)

Sportstuur = +105
M-sportstuur (+M-pookknop en geperforeerde handremgreep) = +210

Belangrijker nog: heb je de sportstoelen wel aangevinkt (zowel op de 1 als 3 serie)??

Sportstoel en -stuur is iig iets waar je meer nut uithaalt dan 17" ipv 16" imho.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 03 jul 2007, 21:47

De sportzetels lijken voor mijn postuur nu ook niet de must-have. Oh, ik wil ze graag, maar de werkgever laat het niet toe.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 04 jul 2007, 09:49

Macboy schreef:Dat stuurtje op die foto van de 3 is geen leer hoor ! Sportstuur is niet zo duur, gewoon doen dus. M-stuur is niet erg goedkoop dacht ik.

M-pook vind ik dan tien keer niks. De standaard pook is veel fijner.
M stuur is 141 euro duurder meende ik. MF stuur is 250 duurder.
100% zeker weet ik het niet!

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 04 jul 2007, 11:10

320d Option Line:
[img:472:373]http://wouter.shush.com/cars/bmw%203%20 ... 20line.JPG[/img]

320d Option Line + sportstuurtje (105€ incl btw):
[img:472:373]http://wouter.shush.com/cars/bmw%203%20 ... tstuur.jpg[/img]

Het M-stuur komt 210€ incl btw als je een Option Line bestelt, maar buiten het M-etje op het stuur, het verdwijnen van de alu accenten op het stuur en de centimeter kortere versnellingspook is er geen verschil. Lijkt me geen 105€ waard, en die pook kan ik wel ergens via Ebay vinden moest ik het ooit als hinderlijk ervaren... M op een niet-M vind ik ook voor de pats (muv het onderstel, maar daar staat dan ook geen M logo op te blinken)

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 04 jul 2007, 11:18

Overigens het verschil hatch en sportshatch 118d Business Line:

[img:806:541]http://wouter.shush.com/cars/bmw%201%20 ... 20line.jpg[/img]
[img:806:541]http://wouter.shush.com/cars/bmw%201%20 ... 20line.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 04 jul 2007, 19:14

Wooter schreef:maar buiten het M-etje op het stuur, het verdwijnen van de alu accenten op het stuur en de centimeter kortere versnellingspook is er geen verschil.
hahahahahah

Wooter lul niet man :) Heb je dat M-stuur wel eens in je hand gehad??

A. gewoon stuur
B. sportstuur
C. M-stuur

wereld van verschil tussen alledrie en NIET alleen de accenten en het M-logo hahaha

Het M-stuur is veel dikker, veel fijner, veel zachter leder (deels geperforeerd), je kunt het leer indrukken (sportstuur is veel harder en kun je niet indrukken).

De dikte is voor mij ultiem, fijner bestaat niet, maar sommige mensen vinden dat niet. Kwestie van uitproberen.

Maar ga NIET roepen dat het weinig verschil uitmaakt :)

Voor maar EUR 210 had ik het allang geweten (serieus).

[img:640:427]http://n.foto.radikal.ru/0702/039a859885dd.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 04 jul 2007, 20:54

Dat M-stuurwiel voor de 1er ligt idd heel lekker in de hand. Gewoon aankruisen dat hokje. 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Mark en 2 gasten