118d of 320d?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Oké, concreet:
118d 3d Business Line 136pk
vs
320d Option Line 163pk
Belgische auto's, geknepen versie.
Pro 118d:
- cruise control
- gewichtsverdeling
- erg geile auto, geen frames rond zijramen
- neerklapbare achterbank
- kleinere hatchback
Contra 118d:
- 27pk minder
- kans dat ik tijdens de leasetermijn in een hogere leaseklasse kom en bijgevolg kostenloos een 320d had kunnen leasen voor de rest van de termijn
- bij wisselen job gaat men me een 3 voorstellen, 1-reeks is erg "young professional" en niet "midcareer"
Pro 320d:
- 27pk meer
- reisauto
- "midcareer", volgende werkgever weet dat 320d minimum is
Contra 320d:
- geen cruise control, wagenparkmgr is niet happig op extra opties
- 50€ meer per maand tot promotie
- ik heb de ruimte écht niet nodig
- niet neerklapbare achterbank
Tot nader order staan er nog geen kinderen in het plan (niet dat dat wat uitmaakt, vrouwtje wil ook liever de 1-reeks). Wat voor mij speelt is ofdat ik genoeg rijplezier in de auto ga hebben, en welk effect de auto heeft op eventuele aanbiedingen van andere werkgevers. Een "senior" of "expert" met een 1-serie lijkt me minder geloofwaardiger dan eentje in een 3. Moest ik 'm zelf kopen, was het een done deal (130i of 120d M-pack 3-deurs), maar zolang leasewagens nog in m'n pakket zitten, moet ik er ook het meeste uithalen imho. Ik wil weten ofdat het vermeende minder gebalanceerde rijgedrag en het hogere gewicht van de 3 wordt goedgemaakt door het hoger vermogen.
M'n plan is wel om binnen 5 tot 10 jaar de zelfstandige consulting in te gaan, en dan de Audi in te ruilen voor een Mini Cabriolet of Z4. En vrouwtje een praktische auto
118d 3d Business Line 136pk
vs
320d Option Line 163pk
Belgische auto's, geknepen versie.
Pro 118d:
- cruise control
- gewichtsverdeling
- erg geile auto, geen frames rond zijramen
- neerklapbare achterbank
- kleinere hatchback
Contra 118d:
- 27pk minder
- kans dat ik tijdens de leasetermijn in een hogere leaseklasse kom en bijgevolg kostenloos een 320d had kunnen leasen voor de rest van de termijn
- bij wisselen job gaat men me een 3 voorstellen, 1-reeks is erg "young professional" en niet "midcareer"
Pro 320d:
- 27pk meer
- reisauto
- "midcareer", volgende werkgever weet dat 320d minimum is
Contra 320d:
- geen cruise control, wagenparkmgr is niet happig op extra opties
- 50€ meer per maand tot promotie
- ik heb de ruimte écht niet nodig
- niet neerklapbare achterbank
Tot nader order staan er nog geen kinderen in het plan (niet dat dat wat uitmaakt, vrouwtje wil ook liever de 1-reeks). Wat voor mij speelt is ofdat ik genoeg rijplezier in de auto ga hebben, en welk effect de auto heeft op eventuele aanbiedingen van andere werkgevers. Een "senior" of "expert" met een 1-serie lijkt me minder geloofwaardiger dan eentje in een 3. Moest ik 'm zelf kopen, was het een done deal (130i of 120d M-pack 3-deurs), maar zolang leasewagens nog in m'n pakket zitten, moet ik er ook het meeste uithalen imho. Ik wil weten ofdat het vermeende minder gebalanceerde rijgedrag en het hogere gewicht van de 3 wordt goedgemaakt door het hoger vermogen.
M'n plan is wel om binnen 5 tot 10 jaar de zelfstandige consulting in te gaan, en dan de Audi in te ruilen voor een Mini Cabriolet of Z4. En vrouwtje een praktische auto

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Daarstraks een 3 163pk gereden. Vorige week een 118d 136pk. Het krachtverschil is wel te merken.
Ik ben er evenwel nog niet uit. De werkgever stipuleert nl een 118d "hatch", terwijl de driedeurs maar 70€ duurder is in aanschaf en niet vermeld staat. Bij de Audi A3 staat de driedeurs wél vermeld. Bij de 3-deurs krijg je in vergelijking met de 5-deurs een lederen sportstuur en 16" velgjes, en ik vrees dat de werkgever - in het licht van "iedereen in auto-klasse X krijgt dezelfde opties" een driedeurs wel eens kan afschieten of nog erger: de bestelling veranderen.
De 3-reeks is dan een veiligere keuze: groter, sneller, maar imho ook saaier om naar te kijken en gewoontjes op de weg. Het lederen multifunctionele stuurwiel doet z'n ding, maar is naar mijn smaak ietsje te groot. De deuren zijn kleiner dan de 3-deurs 1-reeks en hebben raamstijlen. De koffer is groter, maar de achterbank kan je niet platleggen. En de achterbank heeft ruimte voor 3 mensen, ipv het kuip-coupégevoel in de 1-reeks 3deurs.
We zijn er nog niet uit...
Ik ben er evenwel nog niet uit. De werkgever stipuleert nl een 118d "hatch", terwijl de driedeurs maar 70€ duurder is in aanschaf en niet vermeld staat. Bij de Audi A3 staat de driedeurs wél vermeld. Bij de 3-deurs krijg je in vergelijking met de 5-deurs een lederen sportstuur en 16" velgjes, en ik vrees dat de werkgever - in het licht van "iedereen in auto-klasse X krijgt dezelfde opties" een driedeurs wel eens kan afschieten of nog erger: de bestelling veranderen.
De 3-reeks is dan een veiligere keuze: groter, sneller, maar imho ook saaier om naar te kijken en gewoontjes op de weg. Het lederen multifunctionele stuurwiel doet z'n ding, maar is naar mijn smaak ietsje te groot. De deuren zijn kleiner dan de 3-deurs 1-reeks en hebben raamstijlen. De koffer is groter, maar de achterbank kan je niet platleggen. En de achterbank heeft ruimte voor 3 mensen, ipv het kuip-coupégevoel in de 1-reeks 3deurs.
We zijn er nog niet uit...
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Ik snap het ook niet, maar vind ook niet dat ik het hóef te snappen: om de dingen "eenvoudig" te maken heeft de werkgever 5 autoklasses uitgedokterd met voorgespecifieerde modellen + optiepakketten, en de afspraak dat een klasse hoger kiezen 50€ eigen bijdrage per maand is, en een klasse lager kiezen 800€ opties ex btw betekent.
En het zijn Belgische auto's, dus wat jullie voor een 118d betalen, betalen wij voor een 320d...
En het zijn Belgische auto's, dus wat jullie voor een 118d betalen, betalen wij voor een 320d...
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Wooter: het leren stuur is het sportstuur. Dan kun je nog kiezen tussen wel of geen knopjes. Maar neem in godsnaam niet een 1-serie zónder sportstuur, want dat ZIET ER NIET UIT !! (vraag maar aan 6-bakkie)
Bovendien is het stuur altijd ondergewaardeerd. Het is het enige aan de auto wat je als het goed is constant vasthoudt, dus stuur is mij meer waard dan iets anders. En BMW maakt vette sturen, maar het basis 1-serie stuur is zo lelijk, dat als ik het zie diegene meteen gebanned wordt.
Kijk: koop dan zelf het M-stuur erbij. Even kijken of ik een foto kan vinden van het lelijke stuur
Ziedaar:
[img:1024:768]http://sjaro.speed.planet.nl/gummen/6ba ... 18d_06.jpg[/img]
Bovendien is het stuur altijd ondergewaardeerd. Het is het enige aan de auto wat je als het goed is constant vasthoudt, dus stuur is mij meer waard dan iets anders. En BMW maakt vette sturen, maar het basis 1-serie stuur is zo lelijk, dat als ik het zie diegene meteen gebanned wordt.
Kijk: koop dan zelf het M-stuur erbij. Even kijken of ik een foto kan vinden van het lelijke stuur
Ziedaar:
[img:1024:768]http://sjaro.speed.planet.nl/gummen/6ba ... 18d_06.jpg[/img]
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Ho heren, in de 1-reeks stelt het probleem zich niet: de Business Line komt standaard met het leren sportstuur dat er véél beter uitziet dan bovenstaande standaard stuurtje.
Het probleem stelt zich bij de 3-reeks waar in de Option Line er wel een lederen stuur inzit, maar niét het sportmodel.
[img:818:440]http://www.bmwworld.com/pics/3er/e90/42 ... r_gray.jpg[/img]
Nu, het sportstuurtje is als optie ook niet hyper-duur:
[img:450:275]http://www.casanovacars.com/2006/12/07/ ... terior.jpg[/img]
Maar het is écht een afknapper als je in een auto gaat zitten, en zo een iel maar groot stuur naar je zit te kijken.
Vandaag in een 320d plaatsgenomen met M-stuur. Marketing, natuurlijk, maar plots krijg je in de bestuurderszetel een licht ander gevoel: kortere versnellingspook (scheelt maar een centimeter eigenlijk, maar voelt door het leer aan als m'n Audi pook) en net stuurtje. Maar met het normale sportstuurtje zou ik ook al erg blij zijn.
Wat ik dan weer leuk vind aan de 1 zijn de frameless windows, het kuipgevoel op de achterbank (hoewel ik écht niet rechtop kan zitten!) en de welving van de motorkap die je duidelijk ziet van achter het stuur. De wijzerklokken lijken me ook kleiner of compacter, door de kleinere wijzertunnel. Ook is de alu afwerking minder "in your face" dan de toog in de 3-reeks.
We zijn er nog niet uit
Het probleem stelt zich bij de 3-reeks waar in de Option Line er wel een lederen stuur inzit, maar niét het sportmodel.
[img:818:440]http://www.bmwworld.com/pics/3er/e90/42 ... r_gray.jpg[/img]
Nu, het sportstuurtje is als optie ook niet hyper-duur:
[img:450:275]http://www.casanovacars.com/2006/12/07/ ... terior.jpg[/img]
Maar het is écht een afknapper als je in een auto gaat zitten, en zo een iel maar groot stuur naar je zit te kijken.
Vandaag in een 320d plaatsgenomen met M-stuur. Marketing, natuurlijk, maar plots krijg je in de bestuurderszetel een licht ander gevoel: kortere versnellingspook (scheelt maar een centimeter eigenlijk, maar voelt door het leer aan als m'n Audi pook) en net stuurtje. Maar met het normale sportstuurtje zou ik ook al erg blij zijn.
Wat ik dan weer leuk vind aan de 1 zijn de frameless windows, het kuipgevoel op de achterbank (hoewel ik écht niet rechtop kan zitten!) en de welving van de motorkap die je duidelijk ziet van achter het stuur. De wijzerklokken lijken me ook kleiner of compacter, door de kleinere wijzertunnel. Ook is de alu afwerking minder "in your face" dan de toog in de 3-reeks.
We zijn er nog niet uit

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
Die meerprijzen van een fatsoenlijk stuur bij de Option Line zijn idd niet de wereld (je kijkt er wel iedere kilometer tegenaan)
Sportstuur = +105
M-sportstuur (+M-pookknop en geperforeerde handremgreep) = +210
Belangrijker nog: heb je de sportstoelen wel aangevinkt (zowel op de 1 als 3 serie)??
Sportstoel en -stuur is iig iets waar je meer nut uithaalt dan 17" ipv 16" imho.
Sportstuur = +105
M-sportstuur (+M-pookknop en geperforeerde handremgreep) = +210
Belangrijker nog: heb je de sportstoelen wel aangevinkt (zowel op de 1 als 3 serie)??
Sportstoel en -stuur is iig iets waar je meer nut uithaalt dan 17" ipv 16" imho.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
M stuur is 141 euro duurder meende ik. MF stuur is 250 duurder.Macboy schreef:Dat stuurtje op die foto van de 3 is geen leer hoor ! Sportstuur is niet zo duur, gewoon doen dus. M-stuur is niet erg goedkoop dacht ik.
M-pook vind ik dan tien keer niks. De standaard pook is veel fijner.
100% zeker weet ik het niet!
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
320d Option Line:
[img:472:373]http://wouter.shush.com/cars/bmw%203%20 ... 20line.JPG[/img]
320d Option Line + sportstuurtje (105€ incl btw):
[img:472:373]http://wouter.shush.com/cars/bmw%203%20 ... tstuur.jpg[/img]
Het M-stuur komt 210€ incl btw als je een Option Line bestelt, maar buiten het M-etje op het stuur, het verdwijnen van de alu accenten op het stuur en de centimeter kortere versnellingspook is er geen verschil. Lijkt me geen 105€ waard, en die pook kan ik wel ergens via Ebay vinden moest ik het ooit als hinderlijk ervaren... M op een niet-M vind ik ook voor de pats (muv het onderstel, maar daar staat dan ook geen M logo op te blinken)
[img:472:373]http://wouter.shush.com/cars/bmw%203%20 ... 20line.JPG[/img]
320d Option Line + sportstuurtje (105€ incl btw):
[img:472:373]http://wouter.shush.com/cars/bmw%203%20 ... tstuur.jpg[/img]
Het M-stuur komt 210€ incl btw als je een Option Line bestelt, maar buiten het M-etje op het stuur, het verdwijnen van de alu accenten op het stuur en de centimeter kortere versnellingspook is er geen verschil. Lijkt me geen 105€ waard, en die pook kan ik wel ergens via Ebay vinden moest ik het ooit als hinderlijk ervaren... M op een niet-M vind ik ook voor de pats (muv het onderstel, maar daar staat dan ook geen M logo op te blinken)
- wooter
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
- Locatie: Onder het canvas
Overigens het verschil hatch en sportshatch 118d Business Line:
[img:806:541]http://wouter.shush.com/cars/bmw%201%20 ... 20line.jpg[/img]
[img:806:541]http://wouter.shush.com/cars/bmw%201%20 ... 20line.jpg[/img]
[img:806:541]http://wouter.shush.com/cars/bmw%201%20 ... 20line.jpg[/img]
[img:806:541]http://wouter.shush.com/cars/bmw%201%20 ... 20line.jpg[/img]
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
hahahahahahWooter schreef:maar buiten het M-etje op het stuur, het verdwijnen van de alu accenten op het stuur en de centimeter kortere versnellingspook is er geen verschil.
Wooter lul niet man

A. gewoon stuur
B. sportstuur
C. M-stuur
wereld van verschil tussen alledrie en NIET alleen de accenten en het M-logo hahaha
Het M-stuur is veel dikker, veel fijner, veel zachter leder (deels geperforeerd), je kunt het leer indrukken (sportstuur is veel harder en kun je niet indrukken).
De dikte is voor mij ultiem, fijner bestaat niet, maar sommige mensen vinden dat niet. Kwestie van uitproberen.
Maar ga NIET roepen dat het weinig verschil uitmaakt

Voor maar EUR 210 had ik het allang geweten (serieus).
[img:640:427]http://n.foto.radikal.ru/0702/039a859885dd.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: JdvPolo en 8 gasten