BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i + Z4 2.5i LCI
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26915
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Grappig! en mooie 130i veel plezier er mee
- Joël D.
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Hé. Ik sta er ook in.
Leuk je weer even gesproken te hebben. Blijft een briljante auto, een 130i.
Leuk je weer even gesproken te hebben. Blijft een briljante auto, een 130i.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Mooie auto Witje goed gedaan
- Jeroen
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Zonder dit draadje te lezen, zag ik in de Autoweek een 1 serie die me bekend voor kwam. Kon niet anders als die van jouw zijn.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Originele verse 'Pannenset' besteld
17" thuiskomer met krik vastgemaakt aan het gemonteerde ladingoog
Kan straks met gerust hart naar de Alpen
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
De E36 krijgt nieuwe remklauwen achter, de houders ga ik opknappen (nieuwe kosten 110 euro per stuk WTF)
'Nieuwe' startmotor binnen en het stalen gedeelte voorzien van een roestwerende coating.
Monteren zal een paar uur schelden worden...
Turner Motorsport power pulley set besteld (alleen de stuurbekrachiging en waterpomp + riem)
Hoop hiermee vooral boven de 5000 rpm wat pk's vrij te maken
'Nieuwe' startmotor binnen en het stalen gedeelte voorzien van een roestwerende coating.
Monteren zal een paar uur schelden worden...
Turner Motorsport power pulley set besteld (alleen de stuurbekrachiging en waterpomp + riem)
Hoop hiermee vooral boven de 5000 rpm wat pk's vrij te maken
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Wat is de theorie achter deze pulley constructie en pk's vrij krijgen?
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Van de krukas pk's gaan er 15-20% verloren in het aandrijven van dynamo, waterpomp en stuurbekrachtiging + visco koppeling + gehele aandrijflijn vanaf de koppeling
Door de poelies te vergroten komt er zo'n 5% vermogen 'vrij', de pompen gaan iets langzamer draaien.
Problemen met koeling zijn niet te verwachten, ik heb overcapacteit en kan de fan manueel bedienen indien nodig.
Huidige poelies zijn na 25 jaar sowieso aan vervanging toe. Volgens mij is het plastic...
De 130i is voorzien van zwarte knippers. De lelijke witte zijn gepolijst en opgeborgen.
Edit: spullen binnen uit de VS in 2 dagen zonder importheffing
Door de poelies te vergroten komt er zo'n 5% vermogen 'vrij', de pompen gaan iets langzamer draaien.
Problemen met koeling zijn niet te verwachten, ik heb overcapacteit en kan de fan manueel bedienen indien nodig.
Huidige poelies zijn na 25 jaar sowieso aan vervanging toe. Volgens mij is het plastic...
De 130i is voorzien van zwarte knippers. De lelijke witte zijn gepolijst en opgeborgen.
Edit: spullen binnen uit de VS in 2 dagen zonder importheffing
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 10:50
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Erg benieuwd naar je ervaring met de pulley's. Nooit zo over nagedacht eigenlijk, maar het klinkt logisch.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Hier het verschil in afmeting. De plastic originele poelie is sowieso 'op'
Eerste indruk: auto rijdt soepeler weg, stuurt eigenlijk hetzelfde en boven de 5500 toeren makkelijker in toeren klimmen. Maar dit was een kort testritje in de late avond.
Bij vervangen van de klauwen achter bleken de remleidingaansluitingen niet zo fris meer.
Setje nieuw van Hel uit de UK is onderweg, helft van de prijs vanwege de kleur of zo.
Eerste indruk: auto rijdt soepeler weg, stuurt eigenlijk hetzelfde en boven de 5500 toeren makkelijker in toeren klimmen. Maar dit was een kort testritje in de late avond.
Bij vervangen van de klauwen achter bleken de remleidingaansluitingen niet zo fris meer.
Setje nieuw van Hel uit de UK is onderweg, helft van de prijs vanwege de kleur of zo.
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Grappig van die poelies, nooit bij stil gestaan.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Ah, bedankt voor de uitleg. Het gaat dus wel ten koste van het rond pompen, misschien dan niet zo'n goed idee voor op de tracktool.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
In de VS rijden er aardig wat M50's en S50's met deze modificatie door heet Nevada en California zonder problemen, ook op het circuit.
Volgende upgrade wordt een dual fuel pump setup.
Volgende upgrade wordt een dual fuel pump setup.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Gisteren de remslangen vervangen, nieuwe remvloeistof en dubbel ontlucht, verse bougies, olie ververst en nieuw filter geplaatst.
De kwaliteit van de Hel remleidingen bevalt mij beter dan de versleten Goodridge die gemonteerd waren. Afwerking is subliem, de nippels zijn keihard dus niet stuk te draaien.
Vanmiddag proefrit gemaakt in de zon met file op de A9. Motor loopt mooi rond, temperatuur water blijft precies in het midden. Geen nadeel van de poelies dus.
Deze fuel starvation kit met een 2e brandstofpomp moet de scherpe bochten naar rechts met half lege tank weer mogelijk maken
De kwaliteit van de Hel remleidingen bevalt mij beter dan de versleten Goodridge die gemonteerd waren. Afwerking is subliem, de nippels zijn keihard dus niet stuk te draaien.
Vanmiddag proefrit gemaakt in de zon met file op de A9. Motor loopt mooi rond, temperatuur water blijft precies in het midden. Geen nadeel van de poelies dus.
Deze fuel starvation kit met een 2e brandstofpomp moet de scherpe bochten naar rechts met half lege tank weer mogelijk maken
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Eventueel nadeel poelies lijkt me vooral op circuit aanwezig ?
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Is dat niet eerder een probleem bij dagdagelijks gebruik? In de file heb je geen rijwind om te kunnen koelen.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Het koelsysteem van BMW heeft af fabriek al 20% overcapiciteit, met het verwijderen van de visco en het handmatig aanzetten van de fan op het dashboard (erg handig bij file uitrijden Nordschleife) is er al helemaal geen probleem meer.
De motor draait makkelijker rond dus bouwt sowieso al wat minder warmte op.
Voordeel van andere poelies zit 'm ook in groter aandrijfoppervlak dus minder kans op slippen. De riem zelf beschadigd ook minder makkelijk.
De brandstofpompkit is onderweg uit de VS. Eigenlijk is het een OEM pomp met aanbouwdelen. De retourleiding van de brandstofrail komt in de 2e pomp, die pomp weer door naar de eerste pomp (in serie).
Groot voordeel: geen surgetank in de kofferbak en bij het uitvallen van 1 pomp kun je toch thuiskomen (effe een slang omwisselen)
Dit systeem loopt niet droog in een E36 M3 op semislicks bij tankmeter op 'geel'.
De motor draait makkelijker rond dus bouwt sowieso al wat minder warmte op.
Voordeel van andere poelies zit 'm ook in groter aandrijfoppervlak dus minder kans op slippen. De riem zelf beschadigd ook minder makkelijk.
De brandstofpompkit is onderweg uit de VS. Eigenlijk is het een OEM pomp met aanbouwdelen. De retourleiding van de brandstofrail komt in de 2e pomp, die pomp weer door naar de eerste pomp (in serie).
Groot voordeel: geen surgetank in de kofferbak en bij het uitvallen van 1 pomp kun je toch thuiskomen (effe een slang omwisselen)
Dit systeem loopt niet droog in een E36 M3 op semislicks bij tankmeter op 'geel'.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Pomp 1
Pomp 2 gemonteerd en doorgelust
Alle kabels getaped en nieuw likje verf
De auto rijdt ook op alleen de eerste pomp, laat ze echter beide continu draaien
- e30touring1990
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
goed bezig en mooie"veiligheidsfeature" ingebouwd zo voor t geval dat!
-
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Ik heb op Assen ook altijd last van fuel starvation in de Duikersloot bocht. Is dat eigenlijk slecht voor een motor?
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Als het af en toe gebeurd zal het niet schadelijk zijn, wel voelt het niet fijn aan.
Het grootste gevaar zit 'm in ongewenst gedrag. Steilstrecke bocht duurt best lang, als halverwege de peut uitvalt kan de auto rare dingen gaan doen.
Het grootste gevaar zit 'm in ongewenst gedrag. Steilstrecke bocht duurt best lang, als halverwege de peut uitvalt kan de auto rare dingen gaan doen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Ik heb ook TMS pulleys op mijn E36 S54 enkel dan de racekit.
Koeling is vaak beter bij hoge toerentallen omdat er met de standaard setup vaak cavitatie in de pomp ontstaat.
Verder is het beter voor de levensduur van je dynamo, en ook heb je minder snel last van SB olie die aan de kook gaat.
Ik heb die setup met 2 pompen ook in mijn auto, werkt goed en je kan zelfs op slicks doorrijden tot de tank helemaal leeg is bij wijze van spreken.
Koeling is vaak beter bij hoge toerentallen omdat er met de standaard setup vaak cavitatie in de pomp ontstaat.
Verder is het beter voor de levensduur van je dynamo, en ook heb je minder snel last van SB olie die aan de kook gaat.
Ik heb die setup met 2 pompen ook in mijn auto, werkt goed en je kan zelfs op slicks doorrijden tot de tank helemaal leeg is bij wijze van spreken.
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i
Trouwens tip voor E36 M3 rijders, je kan een S54 krukaspulley op een S50 zetten en dan heb je ook een underdrive pulley. Alleen dan andersom, ipv de overige pulley's groter maken, maak je de drive/krukas pulley kleiner.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i + Z4 2.5i LCI
Vanochtend de Z4 eens lekker vertroeteld met z'n eerste sopje sinds aankoop.
Hoeft weinig te gebeuren, velgen krijgen op korte termijn een andere kleur en de bakolie ga ik verversen.
Paar nieuwe ruiten wissers om het af te maken.
Hoeft weinig te gebeuren, velgen krijgen op korte termijn een andere kleur en de bakolie ga ik verversen.
Paar nieuwe ruiten wissers om het af te maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, frankie, Rogerb, SlowCo, Streamline en 2 gasten