Banden

Dit is ons algemene autoforum.
Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 02 jul 2007, 22:46

Knot je beschrijft precies hoe ik het ervaren heb gedurende de Scuderia.
Paar weken eerder ree ik nog op de Continental's en tijdens de cursus leek het of de auto veel meer grip had.


Ik ben niet goed in het uitleggen van het technische gedeelte en kan ook door gebrek aan kennis vertellen waar het verschil in een band zit ten opzichte van een ander, maar ik voel het wel direct.
Wist niet dat dit aan zachtere wang lag.

Ik vind jammer dat ik geen vergelijkings materiaal meer hebt omdat de oude TT weg is, waardoor ik niet kan beoordelen of de sportcontact 3 even goed is als de PS2.

Op onze A3 liggen sportcontact's 2, maar ook dat is weer niet te vergelijken.

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 02 jul 2007, 23:24

Na alle post te hebben doorgebladerd is er nogal veel kennis onder ons.
Zelfs mensen die beroepsmatig in de banden zitten geven hun mening op dit forum.
Dat is natuurlijk geweldig, omdat je zo elkaar goede adviezen kan geven.
Zelf heb ik ook nieuwe banden besteld en ze worden morgenochtend om 8.00 gemonteerd.
Op dit moment zitten er Good Years F1 onder en de keuze voor de Michelin is eigenlijk op advies van de afdeling motorsport van Corvette.
Volgens die mannen heeft de Michelin veel meer grip dan de Good Year en is dat een goed alternatief t.o.v. de semi slick.
Als ik semi slicks zou monteren krijg je ongelofelijk veel grip en zelfs meer dan de auto kan hebben. Met zulke extreme breedte maten is het mogelijk dat je tot 3 G door de bocht kan. Nou is de Z06 wel een sportwagen, maar geen race wagen. Dat is dan ook de reden dat ze slicks afraden, omdat je de auto anders naar de klote zou rijden.
Een andere mogelijkheid is om de auto om te bouwen tot een Z06 R 8) Dan kunnen er vol slicks onder en no limits.

Nou ja ......volgende week dinsdag ga ik ze op CPZ uitproberen en dan weten we gelijk of ze het een hele dag volhouden. Ben benieuwd.
Heeft iemand op dit forum wel eens met deze banden gereden :?: :?: :?:

De maten zijn ( Michelin Pilot Sport ZP :

voor........... 275/35 ZR 18 Run Flat 87Y.

achter.........345/30 ZR 19 Run Flat 98Y.
Vr. Gr.

Corvette

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 jul 2007, 05:52

Sorry, maar 3G op semislicks dat geloof je toch zelf niet :)

Misschien dat een Z06R dat doet met extra downforce, maar met 3G praat je over waarden ala F1 auto's :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 03 jul 2007, 10:05

Bert ///M3 schreef:Sorry, maar 3G op semislicks dat geloof je toch zelf niet :)

Misschien dat een Z06R dat doet met extra downforce, maar met 3G praat je over waarden ala F1 auto's :)
Precies.

Misschien als je haaks tegen een hoge stoeprand rost dat je die 3G wel kunt halen! :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 03 jul 2007, 12:42

Met een beetje sportieve auto (als bijvoorbeeld de M3) kun je zo'n 1,15 G halen, 3G is echt schier onmogelijk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 jul 2007, 14:15

Joop schreef:Met een beetje sportieve auto (als bijvoorbeeld de M3) kun je zo'n 1,15 G halen, 3G is echt schier onmogelijk.
Inderdaad, alhoewel een uitzondering ik geloof slechts de Caparo T1 oid het wel schijnt te kunnen, maarja das net een F1 auto :wink:

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 03 jul 2007, 22:40

Jongens jullie snappen er geen bal van :!:

Het gaat er in dit geval helemaal niet om of er nu 2 of drie G aan te pas komt, want ik zou geen eens weten hoeveel G maximaal mogelijk is.

Een man bij de motorsport afdeling van Corvette wilde mij alleen maar duidelijk maken dat je met slicks heel veel meer grip hebt en dat de auto dan ook heel veel meer wordt belast.

En zoals ik in het vorige bericht ook al zei.........het is gewoon geen racewagen :!:

De vraag was of iemand ervaring heeft met deze band op het cirquit :?: :?: :?:

Vandaag zijn de Michelin banden gemonteerd en na een kleine 300 kilometer kan ik nu al zeggen dat de Michelin beter stuurt dan de Goodyear. De Goodyears heb ik opgeslagen en rij ik een andere keer wel weer eens op. Een paar banden hoef je niet mee te zitten. :lol: De hele performance is er op vooruit gegaan en het geeft een beter gevoel. 8) Je hebt nu meer het idee dat je aan de weg geplakt zit en dat had ik met de Goodyears niet. Het zijn trouwens helemaal geen verkeerde banden die Goodyears, want de voorbanden zitten er nu 15.000 km op en ze zien er nog prima uit en kunnen misschien nog wel 10.000 mee.

Dinsdag aanstaande weten we of ze het een beetje uithouden op CPZ.
Vrijdag worden er nog andere remblokken gemonteerd die geschikt zijn voor het zware werk. Voor straatgebruik zijn ze helaas niet comfortabel, maar ja.....je kan ook niet alles hebben :lol:

Vriendelijke groet

Corvette

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 03 jul 2007, 22:59

Cor Dame schreef:Jongens jullie snappen er geen bal van :!:



Corvette
Cor, jij haalt 2 dingen door elkaar. Slicks en semi-slicks zijn 2 totaal verschillende banden. Op Semi's haal je echt geen 3 G.

Ik heb wel ervaring met die Michelins op het circuit, die waren na na 3 rondjes CPZ tot op het karkas...dus doe maar rustig aan dinsdag...









Ik heb geen zin om voor die ZO6-en steeds aan de kant te gaan. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 03 jul 2007, 23:10

Ik zal niet te ver gaan, maar nogmaals het ging bij dat bericht helemaal niet over die 1, 2, 3, 4 of voor mijn part 88 G.

Ik wilde weten of die band een beetje tegen dat zware werk opgewassen is en nu heb ik daar van jou een antwoord op.

Kortom.....die band is dus niet geschikt, want na een rondje of 10 is tie aan vellen. Nou ja we zien wel.....ik heb immers mijn Goodyears nog liggen :mrgreen:

Dag hoor

Corvette

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40163
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 06 jul 2007, 07:42

Ik zit Bridgestone Potenza RE010 en RE050a, de laatste ken ik maar de 010 niet.. wat is dat en hoe staat die in verhouding tot de 050a met grip/wang etc?

205/50 is er de RE010 en 205/55 (meer gangbaar) de RE050a

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 09 jul 2007, 22:27

Heeft iemand de RE040s wel eens gehad? Schijnt standaard op o.a. de:
- Opel Speedster - VX220
- Audi S3 - TT
- Audi A8
- BMW 3-series coupe
- BMW Z8
- Honda Civic - Type R

...geleverd te zijn. De keuze voor mijn 205/50-15s is niet echt ruim, dus ik ben een beetje aan het rondkijken wat de opties zijn. En dan uiteraard met wat gebruikservaringen erbij, om de keuze wat beter te kunnen maken ;) Pilot Sport en P-Zero (in elk type) zijn niet leverbaar in die maat bijvoorbeeld. Toyo's ben ik zelf niet zo'n liefhebber van, maar dat zou wel nog een optie zijn.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 09 jul 2007, 23:02

RE040 heeft Tommy gehad geloof ik. En eigenlijk deden die niet/ nauwelijks onder voor de RE050.

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 10 jul 2007, 10:35

De RE040(225/45/17) heb ik rondom gehad, al heb ik er niet echt mee op de limiet gereden.
Het vergelijk met de Kumho KH11´s(215/45/17) die nu voor zitten en Uniroyal´s(235/45/17) die achter zitten, is dat de RE040´s meer grip hadden. De KH11 gaan sneller glijden en piepen. Met de Uniroyal´s wil die achter bij volgas ook wel een stapje opzij zetten in een haakse bocht met lage snelheid in de 2e versnelling.

Dat was met de RE040 dit allemaal niet.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 10 jul 2007, 13:23

Ik heb zonet een set RE040s bij Deep besteld. Velgen die nog in Duitsland liggen worden naar hem opgestuurd en dan kan hij daar mooi banden op monteren :)

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 10 jul 2007, 17:06

Daar ben ik vanmiddag ook nog geweest. Even m´n nieuwe bandjes laten balanceren.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 11 jul 2007, 13:14

Ik ben ook toe aan wat nieuw rubber, heb eens even op autobandenmarkt gekeken maar ik kom de re050a alleen tegen in een XL versie in de maat die ik zoek (205/50/17)...

Vraag 1: Is dat een nadeel of voordeel?
(Op het moment heb ik non-XL banden op m'n S40 dus die heeft dat sowieso niet nodig)

Vraag 2: Is de re050a er wel in een "normale" versie in de maat 205/50/17, of bestaat die helemaal niet??

Deep, weet jij misschien meer?

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 12 jul 2007, 01:09

Michelin Pilot Sport ZP

voor........... 275/35 ZR 18 Run Flat 87Y.

achter.........345/30 ZR 19 Run Flat 98Y.

Na een dagje rijden op CPZ zien de banden er nog goed uit. De Michelins hebben behoorlijk veel grip, maar het zijn natuurlijk geen slicks ( of semi ).
Ben zeer tevreden. :)

Vr. Gr.


Corvette

Gebruikersavatar
deep r
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 23:21
Locatie: den haag

Bericht door deep r » 12 jul 2007, 08:42

@Martijn,

205/50r17 is er in de 93y XL en de RFT 89V of W.
Bij een awd willen ze graag een zo hard mogelijke wang.

Kan me wel een verhaal herinneren van een klant die op zijn Ibiza XL Pzero Nero had gemonteerd.
achteraf vond deze klant dat de banden te hard waren voor in de bocht.
Dit was weercombinatie van gewicht auto en Xl.

Volvo durf ik je niet te zeggen :oops:
Laatst gewijzigd door deep r op 12 jul 2007, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 12 jul 2007, 08:50

deep r schreef:@Martijn,

205/50r17 is er in de 93y XL en de RFT 89V of W.
Bij een awd willen ze graag een zo hard mogelijke wang.
Volvo durf ik je niet te zeggen :oops:
Gaat het verhaaltje stijvere wang (want XL band) dus meer stuurprecisie ook op? Heb er nu Michelin Pilot PRIMACY 205/50 R17 89W opliggen en daar ben ik niet echt tevreden over, achterbanden al redelijk snel gecupt (schijnt ook met de wiestanden van de S40/V50 serie te maken te hebben) wil nu dus overstappen naar de Bridgestone Potenza RE 050 A 205/50 R17 93Y XL

Is dat verschil in loadindex onoverkomelijk?

Gebruikersavatar
deep r
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 23:21
Locatie: den haag

Bericht door deep r » 12 jul 2007, 08:55

Pilot Primacy is ook absoluut geen band voor sportief rijgedrag.
Als je een keer hard blaast gaan de wangen al bewegen :lol:

Ik zou gewoon de re-050a Xl een keer proberen.

Cuppen hou je toch niet tegen Michelin duurt echter wel het langste voor dat het weer gaat cuppen.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 01 aug 2007, 16:06

Iemand ervaring met deze Bridgestones? Potenza RE 050 A RFT 205/40 R18 82W runflat, BSW, QZ
Moet namelijk een runflat hebben.. die Dunlops ken ik nu ook wel..(standaard bij een Mini) dus tijd voor iets anders :wink: Oja en de Dunlops zijn alweer opgebrand.. :?

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 01 aug 2007, 16:14

Ik rij zelf op de non-runflat RE050a's. Een hele fijne, lekker sportieve band. Als ze op zijn zet ik ze er zeker weer op.

Heb ze op mijn GTI zitten, heb ze ook op mijn mini gehad en de voorloper (de S03) op mijn Leon.

Op de Mini vond ik de RE050's erg prettig. Op droog zijn veel banden wel ok, maar in het nat is deze band ook erg goed. Dit is op een Mini erg prettig met het onderstuurde karakter in de regen.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 01 aug 2007, 16:17

Ik ga ze gelijk maar bestellen.. net ff dit draadje gelezen en iedereen heeft het erover, top! :D

Gebruikersavatar
deep r
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 23:21
Locatie: den haag

Bericht door deep r » 01 aug 2007, 17:26

Ga je zeker geen spijt van krijgen :lol:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 01 aug 2007, 17:49

Ik zie hier dat er een verschil tussen de RE050A en een zekere 'RE050A Pole Position' waar ik nog niet eerder van heb gehoord:

http://www.tirerack.com/tires/surveyres ... sp?type=MP

Is dat dan de échte opvolger van de S-03 PP? Want ik moet zeggen dat de 'gewone' RE050A's die ik nu onder de Octavia heb, wel een betere allround-band vind, maar nét niet zo ultra vind grippen als de S-03's die ik hiervoor had.

En is die RE050A PP hier wel verkrijgbaar? (Want dit is natuurlijk van een Amerikaanse site.)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Eric Z, Rob33, vigilante en 12 gasten