Bericht
door Knot » 20 jul 2017, 16:23
Ben gistermiddag even op de koffie geweest en heb het genoegen gehad om o.a. een stuk met de Draeck te mogen sturen. Eerst even echt goed van dichtbij bekeken, het is een forse auto maar oogt toch klein/compact aan de andere kant. Auto staat netjes op zijn wielen, de lijnen vind ik echt prachtig, veel mooier dan een C5 en het geheel klopt gewoon, echt amerikaans. Onder de kap ligt de compacte V8 mooi diep weggewerkt en opvallend is dat het door de stand van de klepdeksels lijkt of het een V8 met smalle hoek is maar dat is dus niet zo.
Instap is over een forse dorpel in een compacte ruimte, de middentunnel is vrij dik en aanwezig maar als je eenmaal zit zit je ook prima en best laag in de auto. Grappig dat de gordel vanaf links ruimte geeft en niet vanaf boven zoals gebruikelijk is. Interieur is verder zeker niet van de klasse zoals het bij Audi/BMW is maar dat hoort bij de auto en ben je direct vergeten als de sleutel om gaat. Hier is wat aan de dempers gedaan (die dempen niet zo best meer zegmaar) en hij klinkt prachtig, totaal anders dan de moderne(re) V8 blokken. Opvallend is hoeveel bekijks je hebt met zo'n auto, je hoeft er niet eens je best voor te doen en er kijken al 10x zoveel mensen naar de auto dan een M235i van 50k!
Maximum toerental ligt net boven de 5000 maar totaal geen reden om daar (vaak) te gaan zoeken, de automaat schakelt snel, heeft wel een nadenkmomentje bij terugschakelen maar daarentegen schakelt hij trefzeker en zeker bij wat meer gasstand/toeren met een zelfverzekerde korte schok het volgende verzet in. Het merendeel van de rit heb ik gewoon rustig gereden, dan geniet je meer dan voldoende van de auto, en als je je een klein beetje inhoudt kom je niet eens boven de 2000 toeren. Ding loop gewoon 1100/1200rpm een 80 weg uit met 80/90 op de teller, ongekend. Eerste keer dat ik wat meer gas gaf heb je het idee dat er geen einde aan de slag van het pedaal komt zeg, ik had het idee al met halfgas onderweg te zijn maar bleek dat er nog 80% onder zat. Het is een beetje alsof je een oude leeuw kwaad maakt als je m op zijn staart trapt, hij kan prima zijn tanden laten zien maar het liefst paradeert hij stapvoets lekker in het zonnetje, op zijn gemak genietend.
Digitale tellerbak is zeker gaaf, past ook bij die tijd, voltage, benzinestreepjes enz.
Stuurgevoel niet zo direct als je zou wensen, zal met allemaal frisse rubbers misschien nog wat beter worden maar hij is wel duidelijk op comfort gericht, zo'n auto moet je geen trackday mee willen pakken. Al zou je ermee gaan driften na een regenbui moet je donders goed opletten want erg veel uitslag is er niet.
Heb er wel van genoten een stukje met deze C4 te sturen. Hij is niet perfect maar je hebt voor de klasse rond de 10k echt een aparte auto met dikke motor die je niet vaak tegenkomt!