De Groene Draeck

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 29 jun 2017, 22:09

De airconditioning helaas toch weer defect. Met de hitte tijdens de Le Mans trip moest ie ook flink aan de slag maar daar moet het tegen kunnen nietwaar?

Na vorig jaar de compressor en droger te hebben vervangen werkte alles prima. Maar bij een kijkje onder de kap zag ik onlangs wat vettigheid bij één van de slangen. Als de olie eruit kan dan ook het koelmiddel en jawel vlak daarna werd de airco al niet meer koud. Mooi uit gelaten daarna om schade aan de compressor te voorkomen.

Nieuwe slang bestellen, geen probleem. Totdat blijkt dat niemand dit spul voor een 93er heeft. 1992 en ervoor geen probleem, 1994-96 ook niet. Wtf? Na zoektocht blijkt dat '93 het overgangsjaar is geweest van R12 (freon) naar R134A. Na een online vergelijk blijkt dat de droger en slangen anders zijn omdat de vulnippel anders is en op een andere plek zit (in slang i.p.v. op droger).

Dus nu maar het hele spul van een 94-96 auto besteld. Alle slangen en droger. Nieuwe compressor was al R134A specifiek en ook op deze latere bouwjaren gebruikt dus dat moet allemaal gewoon passen.

Afbeelding

En zo blijf je lekker bezig :dood: Van het weekeinde even monteren en maandag opnieuw afvullen.
Laatst gewijzigd door RJK op 01 jul 2017, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter82
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:03
Auto: BMW 325dA HE E90 2009

Re: De Groene Draeck

Bericht door Wouter82 » 29 jun 2017, 22:31

He gaaf, nog een C4! Mooi in het Polo Green :wink:
En zo blijf je lekker bezig
Dat herken ik weln :sealed: Heb mijne nu 5 jaar en eigenlijk elk jaar wel bezig geweest met dingetjes die kapot gingen. Ja, dat heb je met een oude auto... maar bij de Corvette werd het op een gegeven 2 dingen laten maken en er ging 1 ding stuk :?

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 29 jun 2017, 22:42

Naast de airco valt het eigenlijk erg mee. Ik rij er dan ook best veel mee. Ruim 15.000 km nu sinds aanschaf.

Van welk bouwjaar was de jouwe ook weer?

Gebruikersavatar
Wouter82
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:03
Auto: BMW 325dA HE E90 2009

Re: De Groene Draeck

Bericht door Wouter82 » 29 jun 2017, 22:47

Ik heb een 86er. Technisch inmiddels zo goed als op orde, maar aan het interieur moet wel het nodige gebeuren. Staat op het lijstje goede voornemens voor komende winter...

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 29 jun 2017, 23:46

L98 motor dan toch? Tja interieur...het is een 80er Amerikaan he. Dan zit je bij een BMW/Audi/Benz te kijken naar afwerking, dat laat je bij een C4 wel. Ze schijnen na 1990 wel flink comfortabeler geworden te zijn. 2000km trip Le Mans onlangs geen centje pijn in ieder geval.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De Groene Draeck

Bericht door Knot » 30 jun 2017, 08:29

Vervelend dat airco gedoe zeg maar hopelijk nu wel opgelost dan als alles waterdicht is.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 05 jul 2017, 23:28

Hele 94-96 airco spul gemonteerd en dat ging bijna helemaal goed. Totdat ik bij de aansluiting van de laatste (lage druk) slang aan was gekomen die tussen de droger en de verdamper zit. Andere draad aan de verdamper zijde. Wel zelfde diameter, maar de nieuwe slang heeft een grovere draad dan de oude. Aan de droger zijde eigenlijk zelfde verhaal, alleen heb ik dus ook het nieuwere type droger erop zitten nu dus dat past gewoon.

Helaas is het gebruiken van de oude droger geen optie want dan past de slang aan de andere kant niet. Nieuwe droger + oude slang kan ook niet want dan valt de vulnippel weg. En past sowieso ook niet qua draad.

Na e.e.a. na gemeten te hebben ben ik er vrij zeker van dat de nieuwere slang 1 1/16-12 UN draad heeft en de oude slang 1 1/16-16 UN. de 12 en 16 staan voor het aantal gangen per inch. 16 is dus een fijnere draad dan 12.

94-96 slang boven, 93 onder.

AfbeeldingUntitled by Reinier Kleis, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Reinier Kleis, on Flickr

Een verloopje voor deze draad maten zoeken waarbij ook de passing voor de o-ringen goed is zal wel lastig zijn, dus ik laat de oude koppeling op de nieuwe slang zetten. Moet makkelijk kunnen, alu. pijpje is vrij lang (zie eerdere foto, is kant met zwarte dopje) dus door midden zagen en TIG aflassen.

Fijn puzzeltje :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De Groene Draeck

Bericht door Knot » 06 jul 2017, 00:16

Wat een geknutsel weer zeg... maar alles beter dan 1250 per maand afschrijven aan waardevermindering!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: De Groene Draeck

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 jul 2017, 08:47

Dat is de charme van een oude auto. Lekker beetje prutsen en rommelen en soms moet je ff wat verzinnen om het passend/werkend te krijgen.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 06 jul 2017, 08:55

Schijnen ook soort knelkoppelingen te zijn voor dergelijke aluminium leidingen. Maar zal wel lassen worden, weet een mannetje daarvoor (heb zelf geen spullen voor alu. lassen).

Nu is dit niets vergeleken met de bijv. de motorombouw van de Jag uiteraard, daar zaten wat meer zelfknutsel deeltjes aan.
knutsel.jpg
knutsel.jpg (97.04 KiB) 2210 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28656
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Groene Draeck

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2017, 09:05

Knot schreef: 06 jul 2017, 00:16 Wat een geknutsel weer zeg... maar alles beter dan 1250 per maand afschrijven aan waardevermindering!
Dat doet inderdaad veel pijn! :bag: :'(

opzich zijn deze knutsel klusjes ook gewoon leuk om te doen als je niet afhankelijk bent van de auto als enige auto.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: De Groene Draeck

Bericht door allen » 06 jul 2017, 09:34

Martin van der Zwaard schreef: 06 jul 2017, 08:47 Dat is de charme van een oude auto. Lekker beetje prutsen en rommelen en soms moet je ff wat verzinnen om het passend/werkend te krijgen.
Je had het niet beter kunnen verwoorden.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 06 jul 2017, 09:52

Dat doet inderdaad veel pijn!
Ik was er bij de E60 al achter gekomen dat ik aan een nieuwere auto eigenlijk weinig extra plezier beleef.
Je had het niet beter kunnen verwoorden.
+1!
opzich zijn deze knutsel klusjes ook gewoon leuk om te doen als je niet afhankelijk bent van de auto als enige auto.
Ook helemaal waar. Gelukkig staan de E46 en E39 er nog voor als die (nog) oude(re) troep het weer eens laat afweten :lol:
Laatst gewijzigd door RJK op 06 jul 2017, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28656
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Groene Draeck

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2017, 10:46

944-20v schreef: 06 jul 2017, 09:52
Dat doet inderdaad veel pijn!
Ik was er bij de E60 al achter gekomen dat ik van een nieuwere auto eigenlijk weinig extra plezier beleef.
Ondanks ik de F30 maar 2 maanden heb gehad kan ik datzelfde achteraf ook zeker vasstellen!
mijn budget schoof de laatste maanden hard op maar heb het nu weer voor mezelf hard terug gezet op max 15K de rest is zonde van de enorme afschrijving van idd zomaar 1K per maand en weegt niet op tegen het eventuele extra plezier. (als dat er al echt is)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De Groene Draeck

Bericht door Knot » 06 jul 2017, 11:41

Ik vond de E60 juist weer fijn, daar heb ik maar 1000 op verloren in 10 maanden....

Maar idd, een max stellen, bij mij probeer ik dat op 20k te houden?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28656
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Groene Draeck

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2017, 11:49

tot zo'n 3K afschrijving per jaar vind ik nog acceptabel maar 1K per maand (dat deed de F30 335i met mijn kilometrage) dat is me echt te gek :bag: maar uiteraard liever nog minder :)

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 06 jul 2017, 12:14

Ik zie weleens een mooie F11 voorbij komen, lijkt mij heerlijke familie cruiser maar ik denk niet dat ik er meer plezier van heb als de huidige E39 Touring. Dan hou ik die 20+k liever in m'n zak.

Ik wacht wel ff tot Martijn flink wat km's erbij gezet heeft op zijn E91, misschien is dat dan t.z.t. een leuke E39 vervanger :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28656
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Groene Draeck

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2017, 12:22

misschien wil ik dan die E39 wel inruilen ;) :tooth:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 06 jul 2017, 12:25

Moet ik eerst MdV weer aan de handbak zien te krijgen :hmmm:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28656
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: De Groene Draeck

Bericht door Martijn_bmw » 06 jul 2017, 13:54

Laat maar weten als het eventueel zover is, de E39 lijkt me ook zeker een leuke auto om eens gehad te hebben in de samenstelling zoals jij hem hebt :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43227
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: De Groene Draeck

Bericht door Arthur » 06 jul 2017, 14:08

Ik vind het altijd fijn om een frisse auto te rijden zonder te moeten knutselen. Die 20k op de bank brengt ook niets. Dan maar een duurdere/nieuwere/luxere auto :tooth:
:wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: De Groene Draeck

Bericht door allen » 06 jul 2017, 14:37

944-20v schreef: 06 jul 2017, 12:14 Ik zie weleens een mooie F11 voorbij komen, lijkt mij heerlijke familie cruiser maar ik denk niet dat ik er meer plezier van heb als de huidige E39 Touring. Dan hou ik die 20+k liever in m'n zak.
Het antwoord is nee en ik kan het weten. :lol:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 06 jul 2017, 23:17

Arthur schreef: 06 jul 2017, 14:08 Ik vind het altijd fijn om een frisse auto te rijden zonder te moeten knutselen. Die 20k op de bank brengt ook niets. Dan maar een duurdere/nieuwere/luxere auto :tooth:
:wink:
Achja ieder zo zijn keuze :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: De Groene Draeck

Bericht door RJK » 18 jul 2017, 14:41

Helaas nog even wachten op de aangepaste airco slang, maar de auto doet het zo natuurlijk ook.

Milwaukee en Bowling Green producten naast elkaar op het werk vandaag :)

AfbeeldingUntitled by Reinier Kleis, on Flickr

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40280
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De Groene Draeck

Bericht door Knot » 20 jul 2017, 16:23

Ben gistermiddag even op de koffie geweest en heb het genoegen gehad om o.a. een stuk met de Draeck te mogen sturen. Eerst even echt goed van dichtbij bekeken, het is een forse auto maar oogt toch klein/compact aan de andere kant. Auto staat netjes op zijn wielen, de lijnen vind ik echt prachtig, veel mooier dan een C5 en het geheel klopt gewoon, echt amerikaans. Onder de kap ligt de compacte V8 mooi diep weggewerkt en opvallend is dat het door de stand van de klepdeksels lijkt of het een V8 met smalle hoek is maar dat is dus niet zo.

Instap is over een forse dorpel in een compacte ruimte, de middentunnel is vrij dik en aanwezig maar als je eenmaal zit zit je ook prima en best laag in de auto. Grappig dat de gordel vanaf links ruimte geeft en niet vanaf boven zoals gebruikelijk is. Interieur is verder zeker niet van de klasse zoals het bij Audi/BMW is maar dat hoort bij de auto en ben je direct vergeten als de sleutel om gaat. Hier is wat aan de dempers gedaan (die dempen niet zo best meer zegmaar) en hij klinkt prachtig, totaal anders dan de moderne(re) V8 blokken. Opvallend is hoeveel bekijks je hebt met zo'n auto, je hoeft er niet eens je best voor te doen en er kijken al 10x zoveel mensen naar de auto dan een M235i van 50k!

Maximum toerental ligt net boven de 5000 maar totaal geen reden om daar (vaak) te gaan zoeken, de automaat schakelt snel, heeft wel een nadenkmomentje bij terugschakelen maar daarentegen schakelt hij trefzeker en zeker bij wat meer gasstand/toeren met een zelfverzekerde korte schok het volgende verzet in. Het merendeel van de rit heb ik gewoon rustig gereden, dan geniet je meer dan voldoende van de auto, en als je je een klein beetje inhoudt kom je niet eens boven de 2000 toeren. Ding loop gewoon 1100/1200rpm een 80 weg uit met 80/90 op de teller, ongekend. Eerste keer dat ik wat meer gas gaf heb je het idee dat er geen einde aan de slag van het pedaal komt zeg, ik had het idee al met halfgas onderweg te zijn maar bleek dat er nog 80% onder zat. Het is een beetje alsof je een oude leeuw kwaad maakt als je m op zijn staart trapt, hij kan prima zijn tanden laten zien maar het liefst paradeert hij stapvoets lekker in het zonnetje, op zijn gemak genietend.

Digitale tellerbak is zeker gaaf, past ook bij die tijd, voltage, benzinestreepjes enz.

Stuurgevoel niet zo direct als je zou wensen, zal met allemaal frisse rubbers misschien nog wat beter worden maar hij is wel duidelijk op comfort gericht, zo'n auto moet je geen trackday mee willen pakken. Al zou je ermee gaan driften na een regenbui moet je donders goed opletten want erg veel uitslag is er niet.

Heb er wel van genoten een stukje met deze C4 te sturen. Hij is niet perfect maar je hebt voor de klasse rond de 10k echt een aparte auto met dikke motor die je niet vaak tegenkomt!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten