Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 jul 2007, 09:33

k33z schreef:Je wil met jou opmerking toch niet zeggen dat Audi op dit moment een sportievere weg is ingeslagen dan BMW heh Michel? Jij durft hier tussen alle fappers ;)
Heeft niets met sportief te maken Kees. Audi en BMW hebben daar beiden een totaal andere kijk op. Sportief bij Audi is vooral Quattro. Bij BMW pretendeert men dat sportief alleen kan vanuit RWD en 50/50% gewichtsverdeling. Beiden natuurlijk gedeeltelijk waar. Er komt naast een goede marketingafdeling meer kijken bij sportief :lol: Ik denk zelf dat de component gewicht een erg belangrijke factor daar in is. Niet als je alleen gas geeft op de autobaan, dan maakt gewicht niets uit, alleen voor het verbruik. Maar zodra je als liefhebber van bochtige ritten houd, dan merk je dat erg snel. Waarom vallen vele auto's die door de afdeling marketing als sportief zijn gepositioneerd op een simpele trackday door de mand? In mijn ogen door het gewicht, want de remmen en banden zijn in een mum van tijd naar de kloten.

Michel

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 jul 2007, 09:34

Michel Pol schreef:...
Derhalve petje af voor het voortvarend gebruik van aluminium bij Audi! Gewicht van een auto heeft heel veel invloed op de rijd dinamiek. Dat merk je al bij de eerste bocht die je op behoorlijk snelheid probeert te nemen.

Michel
Rij dynamiek en Audi in 1 zin :lol: Kom op Michel, dat meen je niet. Mijn buurman heeft van de week net zijn nieuwe A4 gekregen (170PK diesel), en daar valt echt erg weinig dynamiek te ontdekken in vergelijking tot een 1 serie... OK ik vergelijk 'm met de 1 serie hatchback (5 deurs) 163PK diesel, en wellicht dat er verschil in geweicht daadwerkelijk zit (hathcback/coupe), maar dan nog.
En ja: de afwerking van binnen is beter (dan de 1 serie (serie 1, huidige zou al beter moeten zijn)), maar zo saai als de 'derriere' van sinterklaas qua rijden...

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 02 jul 2007, 09:37

Voor de marketing leggen meer PK's nu eenmaal meer gewicht in de schaal dan wat extra kilo's.

Hmm, paradoxale zin eigenlijk

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 jul 2007, 09:40

Aernoudt schreef:
Michel Pol schreef:...
Derhalve petje af voor het voortvarend gebruik van aluminium bij Audi! Gewicht van een auto heeft heel veel invloed op de rijd dinamiek. Dat merk je al bij de eerste bocht die je op behoorlijk snelheid probeert te nemen.

Michel
Rij dynamiek en Audi in 1 zin :lol: Kom op Michel, dat meen je niet. Mijn buurman heeft van de week net zijn nieuwe A4 gekregen (170PK diesel), en daar valt echt erg weinig dynamiek te ontdekken in vergelijking tot een 1 serie... OK ik vergelijk 'm met de 1 serie hatchback (5 deurs) 163PK diesel, en wellicht dat er verschil in geweicht daadwerkelijk zit (hathcback/coupe), maar dan nog.
En ja: de afwerking van binnen is beter (dan de 1 serie (serie 1, huidige zou al beter moeten zijn)), maar zo saai als de 'derriere' van sinterklaas qua rijden...
Ik zeg niet dat Audi rij dynamiek heeft, ik zeg dat een laag gewicht bijdraagt tot rijd dynamiek! Ik onderschrijf je stelling dat dit vaak ontbreekt bij een Audi :lol: Maar hoeveel erger zou het zijn geweest als een TT 1550kg had gewogen :shock:

Kijk een einser bied die dynamiek voor een groot deel wel, ondanks het dramatische gewicht. Stel je toch eens voor hoeveel beter dat zou zijn als er 300kg af was gehaald!

Michel

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 02 jul 2007, 09:41

Starred schreef:Voor de marketing leggen meer PK's nu eenmaal meer gewicht in de schaal dan wat extra kilo's.

Hmm, paradoxale zin eigenlijk

Klopt volkomen.
En het merendeel van de "grote jongens" noemen het aantal pk's in een zin met hun type auto.

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 02 jul 2007, 09:42

Aernoudt schreef:erg weinig dynamiek
Hoe definieer je dynamiek?

k33z
Berichten: 2896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 02 jul 2007, 09:43

Het zou inderdaad een fantastische auto zijn als er 300kg afgehaald zou zijn. Een 1-serie zonder airco, achterbank, binnenbekleding, isolatiemateriaal, enz.

Echt een verkoopsucces, daar wordt BMW rijk van :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 jul 2007, 09:45

k33z schreef:Het zou inderdaad een fantastische auto zijn als er 300kg afgehaald zou zijn. Een 1-serie zonder airco, achterbank, binnenbekleding, isolatiemateriaal, enz.

Echt een verkoopsucces, daar wordt BMW rijk van :)
Tuurlijk niet Kees, een auto koper wenst zijn luxe, maar waarom kan Audi wel wat BMW nalaat!

Michel

k33z
Berichten: 2896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 02 jul 2007, 09:48

Michel Pol schreef:
k33z schreef:Het zou inderdaad een fantastische auto zijn als er 300kg afgehaald zou zijn. Een 1-serie zonder airco, achterbank, binnenbekleding, isolatiemateriaal, enz.

Echt een verkoopsucces, daar wordt BMW rijk van :)
Tuurlijk niet Kees, een auto koper wenst zijn luxe, maar waarom kan Audi wel wat BMW nalaat!

Michel
Ik zit maar een beetje te dollen Michel, maar je gaat er goed op in :)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 02 jul 2007, 09:53

Nee BMW gaat lichte race-auto's maken zonder enige vorm van comfort en zonder airbags en de rest, speciaal voor alle coureurs op dit forum.......daar worden ze rijk van.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 jul 2007, 10:09

k33z schreef:
Michel Pol schreef:
k33z schreef:Het zou inderdaad een fantastische auto zijn als er 300kg afgehaald zou zijn. Een 1-serie zonder airco, achterbank, binnenbekleding, isolatiemateriaal, enz.

Echt een verkoopsucces, daar wordt BMW rijk van :)
Tuurlijk niet Kees, een auto koper wenst zijn luxe, maar waarom kan Audi wel wat BMW nalaat!

Michel
Ik zit maar een beetje te dollen Michel, maar je gaat er goed op in :)
Dat weet ik ook Kees :lol:

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 02 jul 2007, 10:30

audi tt met zijn 1280kg is netjes. echter blijven ze bij 200ps steken.
een s3 met 1455 kg en 265ps is al minder mooi.
een 135 coupe zal sneller zijn met zijn 306ps. en je zult er nog steeds powerslides mee kunnen maken. Maar echt de lichtvoetige BMW waarop iedereen gehoopt had nee.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 02 jul 2007, 11:35

@rico, hoe lichter hoe beter :wink: daar win je gemakkelijk een hoop pk mee. Maar eerst wordt de 1 coupe helemaal de hemel ingeprezen en vervolgens wordt die door een bak stront gehaald :? Ik begrijp jullie niet meer.. wacht eerst even dat je ermee kan rijden voordat je hem afkraakt!
Maar ook bij deze BMW heeft de marketing afdeling de meeste vingers in de pap, want het is voornamelijk een auto voor de amerikaanse markt en die willen luxe! en luxe = gewicht, Klaar!

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 jul 2007, 11:49

Michel Pol schreef:...
Ik zeg niet dat Audi rij dynamiek heeft, ik zeg dat een laag gewicht bijdraagt tot rijd dynamiek! Ik onderschrijf je stelling dat dit vaak ontbreekt bij een Audi :lol: Maar hoeveel erger zou het zijn geweest als een TT 1550kg had gewogen :shock:

Kijk een einser bied die dynamiek voor een groot deel wel, ondanks het dramatische gewicht. Stel je toch eens voor hoeveel beter dat zou zijn als er 300kg af was gehaald!

Michel
Check ! Lichter zou inderdaad nog prettiger zijn geweest.

Rij-dynamiek: feed-back van je auto, het gevoel dat je met de auto hebt als je rijdt. Dat je lekker scherp kunt sturen waarbij je precies weet (en voelt) wat je auto doet en gaat doen. Bij een Audi is dat er naar mijn smaak totaal uit ge-engineered. Dode auto's vind ik het.
Fool-proof gemaakt zodat elke mongool er hard mee kan.
Dat staat los van het het al dan niet hebben van comfort/luxe verhogende attributen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 jul 2007, 11:58

Hans zoals ik zelf ook aangaf eerst mee rijden. Maar na een 120d een 130i en nu een M3 denk ik dat ik de 135i coupe wel aardig kan plaatsen. Dat moet niet gelijk negatief worden opgevat. Ook over de M3 ben ik tevreden maar ik onderken wel zijn manco en dat is toch ook een beetje zijn massa. 300 kilo minder hoeft ook niet. maar dit is voor wat voor een handzame auto moet doorgaan wel een groot vraagteken.

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 02 jul 2007, 12:04

"Fool-proof gemaakt zodat elke mongool er hard mee kan."

Wat is daar mis mee? :lol:

Nee, snap wat je bedoelt, maar voor mij is foolproof wel handig :oops:

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 02 jul 2007, 12:09

Enne, mensen, zeik niet zo over het gewicht. Als een laag gewicht voor jou zo belangrijk is, koop dan een Italiaan. Die besparen gewicht op de kreukelzone en groot voordeel: ze worden steeds lichter.


Maar verder zuigt veel gewicht big time. Een 325i nu heeft bijna 30pk meer dan de E46 325i, maar dezelfde prestaties.

k33z
Berichten: 2896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 02 jul 2007, 12:13

Koop een Radical / Lotus / enz, zolang dit niet gedaan wordt niet zeiken en een perfect compromis als een 135i coupe kopen.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55760
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 02 jul 2007, 12:52

Ik rij vandaag en morgen ff in een 120i want de 735i staat bij de garage(buitenspiegels afgetrapt... :evil: , ding is NU zo aerodynamisch dat ik een R8 totaal achter me laat van 90-110 in z'n 3. ROFLOL)

5 deurs 120i, 150pk. Net zo saai als elke willekeurige Audi eigenlijk, behalve over 'n minirotonde, staat op 16"en geen sportonderstel. Ik hoef 'm niet iig. Om over pk's van 'de grote jongens'maar te spreken, het ding heeft een beetje fut, maar houdt niet over....

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11640
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 jul 2007, 13:08

Van de 1-series die ik gereden heb was de 120d veruit de fijnst sturende. De meest dynamische. Wat je van een 120d naar een 130i inlevert, lever je bijna nogmaals in van een 130i naar een 135i. Als dat de eerste keer geen probleem was zie ik niet in waarom dat een tweede keer wel een probleem moet zijn.

Als je de 135i met concurrenten gaat vergelijken dan is de auto een zeer gunstige aanbieding. Prestaties die minimaal zo goed zijn als van een E46 M3. Kostte de M3 in 2000 ruim 80k, de 135i kost nu 50k. Enige echte concurrent is en blijft de 350Z.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 jul 2007, 13:10

Precies robin

Een 1 serie met unpowered motortje kan mij ook niet bekoren.

3.0 turbo heeft wel potentieel. Als die 135i 1500kg eu was geweest dus 70kg lichter als een e46 m3 was ik zeker in de markt geweest.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 jul 2007, 13:13

Mooie post Hielke, op de concurentie 350Z na, daar kan je zeker niemand mee nemen op de achterbank.

Denk dat de 120d en 120i met de nieuwe motor specs wel eens verrassend lekker kunnen rijden. Als je de kreet weg van de snelweg tenminste hoog in het vaandel draagt.

Michel

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55760
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 02 jul 2007, 13:13

Hylke en Andre, een 120i behoort nog fijner te sturen want lichter op de neus. Dat zal wel, maar door toedoen van die 2 pakken melker voorin wil ie niet echt van kiet(in/door/uit de bocht)Dat helpt niet echt bij de positieve beleving moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jul 2007, 13:16

Heb ooit eens met een 120i mogen stoeien........................... :?
Hield niet over, te traag, niet op toeren komen, onvoldoende kwaliteit, ding was nieuw, maar de versnellings pook was al versleten ( het bruin kwam er door)
Neh, next.......................

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 jul 2007, 13:43

Het is toch heel makkelijk voor bmw M om nu wat leuks te maken. Een goeie basis is er nu met de 1 serie coupe/hatch.

Men pakt een 135i sloopt als eerste die zware motor eruit en uitlaat systeem en aandrijflijn.

Dan pakt men de lichtere 3.0 atmo 265pk motor. Zet daar throttle bodies op en 300 plus pk is zo klaar. Dan die zware stoelen eruit en verstelbare recaro s erin. van 10kg per stuk. Geporforeerde Remschijven van M erop met de 135i remklauwen. Misschien lichtere wielen erop. Carbon dak erop Misschien hier en daar nog wat spoor verbredingen M bumpertje en onder de 1300kg met dat ding voor 65k euro. Kijk daar zou ik me dus uitmate goed me kunnen vermaken.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten