BMW 5-Serie (G30)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW 5-Serie (G30)

Bericht door Eric Z » 04 jun 2017, 12:43

Afbeelding
Dat is een digitaal dashboard.

Wat er nu is zijn analoge tellers qua layout, maar dan met wat extra kermis kleurtjes erbij.
Doe mij dan maar gewoon analoog. Of zorg dat er daadwerkelijk een toegevoegde waarde is. Maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Over een aantal jaar rijd je misschien wel rond met uitvallende pixels net als de e36 displays :lol:

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 05 jun 2017, 09:01

Ik weet nog dat 'vrougah' iedereen bij het digitale dash van de Fiat Tipo zat te kwijlen :ongeveer als:

Ik heb mijn F10 LCI bewust als executive besteld; daarbij alle opties van de high executive besteld behalve de.... digitale dash.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jun 2017, 09:32

'Feiten liegen er niet om'

Skitterend.

Ik neem 'n kop koffie.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 05 jun 2017, 20:50

Robin schreef: 05 jun 2017, 09:32 'Feiten liegen er niet om'

Skitterend.

Ik neem 'n kop koffie.
:lollerdelol:
Soms krijg ik het idee dat werk en forum doorelkaar wordt gehaald...

Tom

Bericht door Tom » 05 jun 2017, 21:35

Verkoop je koffieautomaten dan?

Robin

Bericht door Robin » 06 jun 2017, 08:44

indobesar schreef: 05 jun 2017, 20:50
Robin schreef: 05 jun 2017, 09:32 'Feiten liegen er niet om'

Skitterend.

Ik neem 'n kop koffie.
:lollerdelol:
Soms krijg ik het idee dat werk en forum doorelkaar wordt gehaald...
That's a fact:)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 06 jun 2017, 13:34

Tom schreef: 05 jun 2017, 21:35 Verkoop je koffieautomaten dan?
Helaas, al is de complexiteit van 'onze' machines hetzelfde. :)
Het sloeg natuurlijk op Mac zijn manier van schrijven/reageren. Lijkt soms wel op een hoger beroep...

JP

Bericht door JP » 06 jun 2017, 13:39

Kijk uit met koffieautomaten, zeker icm met ambtenaren....Brandweer redt beknelde ambtenaar uit koffieautomaat

Robin

Bericht door Robin » 06 jun 2017, 14:51

'Trekken' in plaats van 'Douwe Egbert'!

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 jun 2017, 15:56

Macboy schreef: 04 jun 2017, 12:10 Gaat niet zozeer om wel of niet digitaal, maar welk gebruik je er van maakt. Maak gebruik van digitale mogelijkheden en projecteer er bijv analoge tellers op. Of dat je de indeling zelf kan bepalen. Extreem kleine programmeer moeite.

Dat marketing afdelingen er soms geen drol van snappen blijkt uit:

- overstappen op kermis tellers waarvan ik nog nooit iemand heb gehoord dat dit mooi of handig is
- overstappen op teller schalen met 20 en dan weer 30 of eerst per 10 dan per 20 dan 30 vaak compleet onleesbaar, maar het hoort zo want iedereen doet het en wij doen mee
- auto onderstellen onnodig hard maken terwijl geen koper dat wil maar puur journalisten circuit praat
- op automaten de + en - verkeerd van elkaar overnemen

Leuke uitspraken FaF van jou, maar de feiten liegen er niet om. Dit zijn maar een paar voorbeelden van fails bij fabrikanten waarbij ze zaken van elkaar overnemen denkende dat mensen dit willen. Ene fabrikant doet het dus de andere neemt het over.

Gelukkig zijn ze op de belangrijkste teruggekomen, nou de teller afdeling nog....
Marketeers zijn kudt! Ontwikkelen het liefst dingen op basis van beleving en emotie ipv dat ze het daadwerkelijk testen bij gebruikers. Gelukkig heb je dan nog het aftermarket-circuit waar dat soort dingen weer gecorrigeerd kunnen worden. De meeste dingen die jij wilt zijn prima te programmeren, alleen kost het tijd/geld om toegang te krijgen tot de benodigde software.
Misschien moet ik maar gaan solliciteren bij BMW na het afronden van m'n opleiding als usability-expert. :mrgreen:

MarkS

Bericht door MarkS » 06 jun 2017, 16:12

Tja, waarom zou BMW de complete individuele inrichting van zo'n multifunctie/digidash display niet willen overlaten aan die duizenden/miljoenen individuele klanten ... Misschien vanwege vergelijkbare redenen die Apple heeft om iets als jailbreaken zelf niet te ondersteunen.

En dacht je dat BMW dit soort zaken niet test? Dat is nog geen garantie dat je iedere individuele klant op alle onderdelen (design, functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, ...) 100% tevreden krijgt. Dus misschien is dat ook niet het streven.

Voor iedere DF'er die het niks vindt (hij/zijnheeft het meestal ook niet aangevinkt als optie, als hij/zij überhaupt al een BMW rijdt) staat er wel een (niet) DF'er tegenover die er prima tevreden mee is. Die eerste categorie post vaak wel op internet, die tweede categorie veel minder of helemaal niet.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 jun 2017, 16:47

En dacht je dat BMW dit soort zaken niet test? Dat is nog geen garantie dat je iedere individuele klant op alle onderdelen (design, functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, ...) 100% tevreden krijgt. Dus misschien is dat ook niet het streven.
Soms heb ik dat gevoel wel ja. Dat ze iets maar gewoon de markt op gooien en het pas verbeteren wanneer er klachten over komen. Zie bijvoorbeeld de eerste i-Drive systemen. Onnodig veel klikken wat je met een simpele gebruikerstest had kunnen voorkomen. Als ontwikkelaar ben je met dat soort systemen maanden of jaren bezig en daardoor heb je het gevoel dat alles goed werkt, zonder input van gebruikers komen dan dat soort onnodig complexe systemen op de markt. Die vervolgens een aantal jaar later weer volledig ge-update wordt omdat er blijkbaar veel klachten zijn geweest.
Verder mee eens hoor dat je nooit 100% van de gebruikers tevreden kunt stellen en DF is nou niet echt een afspiegeling van de gemiddelde koper.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 06 jun 2017, 23:06

Riceaux schreef: 06 jun 2017, 15:56
Macboy schreef: 04 jun 2017, 12:10 Gaat niet zozeer om wel of niet digitaal, maar welk gebruik je er van maakt. Maak gebruik van digitale mogelijkheden en projecteer er bijv analoge tellers op. Of dat je de indeling zelf kan bepalen. Extreem kleine programmeer moeite.

Dat marketing afdelingen er soms geen drol van snappen blijkt uit:

- overstappen op kermis tellers waarvan ik nog nooit iemand heb gehoord dat dit mooi of handig is
- overstappen op teller schalen met 20 en dan weer 30 of eerst per 10 dan per 20 dan 30 vaak compleet onleesbaar, maar het hoort zo want iedereen doet het en wij doen mee
- auto onderstellen onnodig hard maken terwijl geen koper dat wil maar puur journalisten circuit praat
- op automaten de + en - verkeerd van elkaar overnemen

Leuke uitspraken FaF van jou, maar de feiten liegen er niet om. Dit zijn maar een paar voorbeelden van fails bij fabrikanten waarbij ze zaken van elkaar overnemen denkende dat mensen dit willen. Ene fabrikant doet het dus de andere neemt het over.

Gelukkig zijn ze op de belangrijkste teruggekomen, nou de teller afdeling nog....
Marketeers zijn kudt! Ontwikkelen het liefst dingen op basis van beleving en emotie ipv dat ze het daadwerkelijk testen bij gebruikers. Gelukkig heb je dan nog het aftermarket-circuit waar dat soort dingen weer gecorrigeerd kunnen worden. De meeste dingen die jij wilt zijn prima te programmeren, alleen kost het tijd/geld om toegang te krijgen tot de benodigde software.
Misschien moet ik maar gaan solliciteren bij BMW na het afronden van m'n opleiding als usability-expert. :mrgreen:
Marketeers testen al lang bij de eindgebruiker. Ik denk dat het probleem niet zit bij de marketeers maar bij het feit dat de groep met de grootste gemene deler (= de groep waar BMW aan wil verkopen) iets anders tof vindt dan een deel van de D-F goegemeente. Naar mate China een (nog veel) belangrijkere afzetmarkt wordt gaat BMW nog minder maken dat op D-F applaus kan rekenen, zeker als de Europese afzet gaat / blijft dalen en differentiëntatie voor verschillende marktgebieden minder winstgevend wordt. Grotere aantallen tegen lagere kosten, zo ziet de BMW Vorstand en de aandeelhouder dat. Verder geen rocket science, voor BMW kun je menig ander fabrikant invullen en don't shoot the messenger :attentie:

Robin

Bericht door Robin » 07 jun 2017, 07:39

+1 FaF.

Macboy

Bericht door Macboy » 07 jun 2017, 09:28

En dan is het dus puur toeval dat heel DF het niks vindt toch ? Ik bedoel met steekproeven moet je vooral de grote groep autoliefhebbers niet betrekken bij dit soort onderzoeken.

Er zijn tienduizenden liefhebbers van onnodig harde onderstellen en niet leesbare tellers en die prachtige rode tellers in de sport modus van BMW. Alleen niemand die ze kent.

Goh waar lijkt dit toch op: niet bestaande liefhebbers ? Marketing misschien ?

Lekker logisch weer: de BMW liefhebbers vinden het niets maar wat maakt het uit ? De buurman die niet eens weet dat BMW achterwielaandrijving heeft die is er super blij mee ! En die weet niet eens dat comfort en hardheid iets met elkaar te maken heeft. Dat ie de tellers niet kan lezen maakt ook niet uit want hij heeft zijn roze BMW bril op. Daar gaan we als merk op zitten.

Ik neem die koffie zelf wel :coffee:

Macboy

Bericht door Macboy » 07 jun 2017, 09:38

FreudeamFahren schreef: 06 jun 2017, 23:06 Marketeers testen al lang bij de eindgebruiker. Ik denk dat het probleem niet zit bij de marketeers maar bij het feit dat de groep met de grootste gemene deler (= de groep waar BMW aan wil verkopen) iets anders tof vindt dan een deel van de D-F goegemeente. Naar mate China een (nog veel) belangrijkere afzetmarkt wordt gaat BMW nog minder maken dat op D-F applaus kan rekenen, zeker als de Europese afzet gaat / blijft dalen en differentiëntatie voor verschillende marktgebieden minder winstgevend wordt. Grotere aantallen tegen lagere kosten, zo ziet de BMW Vorstand en de aandeelhouder dat. Verder geen rocket science, voor BMW kun je menig ander fabrikant invullen en don't shoot the messenger :attentie:
En leg met deze woorden dan eens uit hoe Porsche en Audi de + en de - jarenlang verkeerd om hebben gehad op de pook ?

De theorie is dus dat de mensen die geen liefhebber zijn de + en - goed vonden staan. Kennelijk omdat de + naar voren gaat en de - naar achteren of zo. Laat die groep nou net uit mensen bestaan die die + en - helemaal niet gebruiken. Dus voor wie maak je dat dan verkeerd om ? En zo gaat dat met heel veel zaken in autoland.

Waarom is de F10 veel comfortabeler weer dan de E60 ? Ik heb in mijn hele leven nog nooit iemand ontmoet die heeft gezegd dat zijn auto te comfortabel is. Behalve hardcore DF-ers. En volgens jullie werd daar toch niet naar geluisterd ? Conclusie: journalisten "wilden" snellere rondetijden en auto's helden op het circuit te veel over en fabrikanten passen hun auto's daarop aan.

Om over die belachelijke schaalverdeling maar te zwijgen. Er loopt geen mens op deze wereld rond die vond dat zijn snelheid niet goed te lezen was bij een evenredige schaalverdeling.

Ik zou bij god niet weten hoe ik dit anders dan als feiten moet benoemen. Als ik iets roep dat niet klopt dan hoor ik het graag. Maar zo is het al jaren en heb nog nooit iets anders gehoord.

Robin

Bericht door Robin » 07 jun 2017, 10:01

Wat FaF probeert uit te leggen dat in autoland het niet om de kleinere groep liefhebbers gaat, maar om de grootste gemene deler. En designers doen hun ding, even wat anders qua functionaliteit/out of the box(yech, maar ok) , en dat komt er doorheen bij engineers, beancounters en CEO.

Van lelijke digitale dash, tellerverdeling en té hard onderstel(of te comfie) naar + en - schakelpook verkeerd om, ik snap je punt, maar als 10 journos(en jij :)) dat kut vinden staan daar 10000 tegenover die het wél ok vinden.

En die hoor je niet.

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 07 jun 2017, 10:04

Mijn stiefvader heeft zijn F11 uitgezocht op de digitale tellerbak, en mijn werkgever snapt niet dat in mijn BMW de + en - verkeerd om zitten. Het zou moeten zijn zoals in zijn, inderdaad, Audi en Porsche.

Daarbij is het in zijn Audi zo dat de MMI knop rechtsom draaien naar boven is, en linksom naar beneden. Dat voelt bij mij weer onnatuurlijk.

Iedereen heeft een andere voorkeur, kies gewoon de auto die het dichtste bij de jouwe ligt.

Autojournalisten heb ik überhaupt geen boodschap aan.

Robin

Bericht door Robin » 07 jun 2017, 10:42

Christian Gebhard, Jethro, Sutcliffe spoeling is dun ... maar die zeiken niet over digidash en iDrive en harde onderstellen:)

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 07 jun 2017, 11:20

Robin schreef: 07 jun 2017, 10:01 Wat FaF probeert uit te leggen dat in autoland het niet om de kleinere groep liefhebbers gaat, maar ...
...om wat het minste kost en het meeste oplevert.

Robin

Bericht door Robin » 07 jun 2017, 12:21

inderdaad dat ook

tomgtr

Bericht door tomgtr » 07 jun 2017, 12:26

mijn werkgever snapt niet dat in mijn BMW de + en - verkeerd om zitten. Het zou moeten zijn zoals in zijn, inderdaad, Audi en Porsche.

Huh?? Bij BMW is het juist goed en bij Porsche (tot voor kort) verkeerd. Terug schakelen is vooruit duwen, opschakelen naarachter trekken. Dat doen de G krachten ook met je arm ds is natuurlijk.

Daarbij is het in zijn Audi zo dat de MMI knop rechtsom draaien naar boven is, en linksom naar beneden. Dat voelt bij mij weer onnatuurlijk.

Daar wel mee eens, kan daar ook niet aa wennen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 jun 2017, 12:36

Dat bedoelt Hitz ook, Tom ;-)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 07 jun 2017, 12:39

ah sorry, blonde moment

Arthur
Auto: Nr.51