Overigens zijn de cijfers niet echt vergelijkbaar i.m.o.WJ schreef: 06 jun 2017, 10:03
Kwam dit trouwens nog tegen, over het aantal aanslagen vroeger vs nu. (loopt een jaartje achter, maar toch)
https://www.bnr.nl/nieuws/buitenland/aa ... n-70-en-80
![]()
In de jaren '70 en '80 kwamen aanslagen van alle 'kanten', met allerlei motieven. Daarnaast waren de aanslagen vaak gericht in plaats van willekeurige burgers. Overigens was er ook toen al veel inbreng vanuit de Islamitische naties (Lockerbie hoogstwaarschijnlijk, Rote Armee Fraktion kreeg steun).
Tijdens Islam-les op de middelbare school (en dat op een Christelijke school) leerde ik over: "Men noemde het vaak ‘dar al-islam’ dat vertaald kan worden met ‘huis van de islam’. Voor de moslims bestaat de wereld in feite uit twee gebieden. Het ene is het huis van de islam, waartoe alle islamitische landen behoren. Het andere, dat nog niet islamitisch is, wordt beschouwd als het ‘domein van de strijd’. Het is voor de moslims een plicht om in deze landen de islam te verspreiden, om zo het huis van de islam te vergroten."
In mijn ogen valt het dan ook niet te ontkennen dat die aanslagen wel degelijk gelieerd zijn aan de Islam als geloof. Natuurlijk zullen alleen de geesteszieken daadwerkelijk een aanslag plegen, maar het zeggen dat dit 'geen Islamieten' zijn vind ik vreemd en makkelijk praten.