Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
DF'ers,
Voor m'n MX-5 ben ik links en rechts wat aan het kijken voor een ander, beter onderstel. Het moet een lekker stevig onderstel zijn, maar ik moet drempels nog normaal kunnen nemen en ik stuiter de auto ook niet graag uit.
Bij Koni zag ik 2 kits langskomen: De Str.t (street) kit en de Sport (Gele koni's) kit. Beide kits worden geleverd met H&R veren. Totale verlaging 35mm.
De Street kit heeft geen instelbare dempers, de Sport kit heeft dit wel.
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met één (of misschien zelfs beide) van deze kits. Ik lees erg veel positieve reacties over beide.
Iemand?
Gr. Thys
Voor m'n MX-5 ben ik links en rechts wat aan het kijken voor een ander, beter onderstel. Het moet een lekker stevig onderstel zijn, maar ik moet drempels nog normaal kunnen nemen en ik stuiter de auto ook niet graag uit.
Bij Koni zag ik 2 kits langskomen: De Str.t (street) kit en de Sport (Gele koni's) kit. Beide kits worden geleverd met H&R veren. Totale verlaging 35mm.
De Street kit heeft geen instelbare dempers, de Sport kit heeft dit wel.
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met één (of misschien zelfs beide) van deze kits. Ik lees erg veel positieve reacties over beide.
Iemand?
Gr. Thys
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Wat ik van de Amerikaanse fora hoor, waar ze gek op Koni zijn, komt de hardheid van de STR overeen met de zachtste stand van de Gele. De levensuur van de gele Koni's moet beter zijn.
Persoonlijk zou ik altijd voor de Koni Geel's gaan. Bekender, degelijk, beter te verkopen.
Je huidige setup vind ik trouwens fijn dempen. Stevig maar nooit vervelend hard. In bochten op hoge snelheid vind ik m'n eigen MX-5 zekerder overkomen. We hebben er dezelfde banden onder liggen. Ligt dat aan de veren/dempers? Moeilijk te zeggen. Ik schat in dat het eerder een kwestie van uitlijning is. Is ook hartstikke persoonlijk natuurlijk. Het verschil is gering en misschien vind jij de jouwe wel beter sturen.
Persoonlijk zou ik altijd voor de Koni Geel's gaan. Bekender, degelijk, beter te verkopen.
Je huidige setup vind ik trouwens fijn dempen. Stevig maar nooit vervelend hard. In bochten op hoge snelheid vind ik m'n eigen MX-5 zekerder overkomen. We hebben er dezelfde banden onder liggen. Ligt dat aan de veren/dempers? Moeilijk te zeggen. Ik schat in dat het eerder een kwestie van uitlijning is. Is ook hartstikke persoonlijk natuurlijk. Het verschil is gering en misschien vind jij de jouwe wel beter sturen.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Komt erop neer dat Koni Geel in eigen huis wordt gefabriceerd (en kan worden gereviseerd!). Koni SRT wordt volgens Koni spec bij een Taiwanese/Chinese demper fabrikant gemaakt.
Ergo, SRT:
- mindere kwaliteit onderdelen
- geseald (dat is zeker), niet te reviseren/demonteren
- geen "levenslange" Koni garantie (o.b.v. aantonen van 1e eigenaar + factuur)
+ dezelfde driveability
+ fractie van Koni Geel prijs
Ergo, SRT:
- mindere kwaliteit onderdelen
- geseald (dat is zeker), niet te reviseren/demonteren
- geen "levenslange" Koni garantie (o.b.v. aantonen van 1e eigenaar + factuur)
+ dezelfde driveability
+ fractie van Koni Geel prijs
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Prijsverschil is €550 voor de street kit, tegenover €720 voor de sport kit.
Zal hem straks indd ook even laten uitlijnen.
Wat wel een feit is, is dat de korte demping hard is en de lange demping juist erg zacht. Op drempels veert hij ontzettend veel in. Daarnaast heeft hij ook ongeveer net zoveel body-roll als die van jou, Hielke. Dat is (deels) op te lossen met een dikkere stabi, maar hier schijnt hij dus flink listiger van te worden. Niet iets waar ik om sta te springen.
Zijn die instelmogelijkheden van de gele Koni's echt wat waard? Maw: Dat je gaat instellen voor bijv een flinke sportieve rit en weer terugzet als je rustig rijdt. En (bijv) op z'n hardste zet als je het circuit op gaat? Of is die mogelijkheid er gewoon om de fijnste setup icm je veren te zoeken/kiezen en laat je hem dan staan?
Dat had ik nog niet gevonden, maar is zeker waardevolle info. Dan zouden de gele net zo hard te zetten zijn en evt zelfs nog harder.Hielke schreef:Wat ik van de Amerikaanse fora hoor, waar ze gek op Koni zijn, komt de hardheid van de STR overeen met de zachtste stand van de Gele. De levensuur van de gele Koni's moet beter zijn.
Is nu ook eerst nog even oriëntatie. Hij staat nu al zo lang stil dat ik niet eens meer exact weet hoe hij rijdt.Hielke schreef: Je huidige setup vind ik trouwens fijn dempen. Stevig maar nooit vervelend hard. In bochten op hoge snelheid vind ik m'n eigen MX-5 zekerder overkomen. We hebben er dezelfde banden onder liggen. Ligt dat aan de veren/dempers? Moeilijk te zeggen. Ik schat in dat het eerder een kwestie van uitlijning is. Is ook hartstikke persoonlijk natuurlijk. Het verschil is gering en misschien vind jij de jouwe wel beter sturen.

Wat wel een feit is, is dat de korte demping hard is en de lange demping juist erg zacht. Op drempels veert hij ontzettend veel in. Daarnaast heeft hij ook ongeveer net zoveel body-roll als die van jou, Hielke. Dat is (deels) op te lossen met een dikkere stabi, maar hier schijnt hij dus flink listiger van te worden. Niet iets waar ik om sta te springen.
Misschien is alleen die garantie de €170 al wel waard.328Ti schreef:Komt erop neer dat Koni Geel in eigen huis wordt gefabriceerd (en kan worden gereviseerd!). Koni SRT wordt volgens Koni spec bij een Taiwanese/Chinese demper fabrikant gemaakt.
Ergo, SRT:
- mindere kwaliteit onderdelen
- geseald (dat is zeker), niet te reviseren/demonteren
- geen "levenslange" Koni garantie (o.b.v. aantonen van 1e eigenaar + factuur)
+ dezelfde driveability
+ fractie van Koni Geel prijs
Zijn die instelmogelijkheden van de gele Koni's echt wat waard? Maw: Dat je gaat instellen voor bijv een flinke sportieve rit en weer terugzet als je rustig rijdt. En (bijv) op z'n hardste zet als je het circuit op gaat? Of is die mogelijkheid er gewoon om de fijnste setup icm je veren te zoeken/kiezen en laat je hem dan staan?
-
OnlineMVB
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: Op een BMW
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Als je uit deze 2 gaat kiezen, neem koni geel.
Op 2 auto's ervaring mee en allebij met de originele veren. Vind de demping voor straat auto's gewoon goed.
Is echt geen slecht keuze.
Op 2 auto's ervaring mee en allebij met de originele veren. Vind de demping voor straat auto's gewoon goed.
Is echt geen slecht keuze.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Jawel. Alleen het afstellen met het dopje is een beetje onnauwkeurig. Hardste stand is elke zandkorrel op de weg voelen en de zachtste stand is dat voor namelijk de veren aan het werk worden gezet (tenzij een andere veren setup). Nadeel van de zachtste stand met mijn schroefset is dat aan de voorzijde de demper soms lijkt door te slaan. Dat is niet het geval maar zo voelt het wel (niet comfy dus)matthyssie schreef: Zijn die instelmogelijkheden van de gele Koni's echt wat waard? Maw: Dat je gaat instellen voor bijv een flinke sportieve rit en weer terugzet als je rustig rijdt. En (bijv) op z'n hardste zet als je het circuit op gaat? Of is die mogelijkheid er gewoon om de fijnste setup icm je veren te zoeken/kiezen en laat je hem dan staan?
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Ik heb altijd begrepen dat het instelbare van Koni geel eigenlijk niks anders is dan het bijstellen naar mate de dempers ouder worden.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Heb ik ook wel eens gehoord maar tot nu toe is dat niet mijn ervaring. Wellicht omdat ik ook nooit op de hadste stand rijdt.Tim N schreef:Ik heb altijd begrepen dat het instelbare van Koni geel eigenlijk niks anders is dan het bijstellen naar mate de dempers ouder worden.
- DennisvdB
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Ik kan mijn Koni Geel gewoon instellen qua hardheid, heeft met ouderdom niets te maken. Verschil is merkbaar.
Bij de Volvo Turbo scene wordt eigenlijk altijd de voorkeur gegeven aan Bilstein, vooral door de merkbaar langere levensduur. Weet niet of dit ook voor een MX5 geld, maar het is wel goedkoper.
http://www.bilstein-shop.com/mazda/mazd ... t386j4ube6" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de Volvo Turbo scene wordt eigenlijk altijd de voorkeur gegeven aan Bilstein, vooral door de merkbaar langere levensduur. Weet niet of dit ook voor een MX5 geld, maar het is wel goedkoper.
http://www.bilstein-shop.com/mazda/mazd ... t386j4ube6" onclick="window.open(this.href);return false;
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Bilstein gaat inderdaad niet kapot. Echter, als je finesse qua wegligging zoekt waarbij je alles "meemaakt" op het wegdek dan kom je bij Koni uit ( vergelijk koni vs. Bilstein). Daarbij opgemerkt dat het Koni concept (zachte ingaande slag, harde uitgaande slag) tot 1500kg leeggewicht van de auto lekker rijdt. Ooit een Koni setup onder de E38 gehad en dat was waardeloos!DennisvdB schreef:Ik kan mijn Koni Geel gewoon instellen qua hardheid, heeft met ouderdom niets te maken. Verschil is merkbaar.
Bij de Volvo Turbo scene wordt eigenlijk altijd de voorkeur gegeven aan Bilstein, vooral door de merkbaar langere levensduur. Weet niet of dit ook voor een MX5 geld, maar het is wel goedkoper.
http://www.bilstein-shop.com/mazda/mazd ... t386j4ube6" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zowel Bilstein als Koni voor de E36ers. Bilstein in wintermodus is heerlijk

- Knot
- Berichten: 40232
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Mooi topic.... voor de IS200 is de Koni Sport kit ongeveer 800 op ebay en de STR.T kit maar 500.
Nou heb ik die 300 wel ergens liggen (en de rest ook wel) maar toch leuk om het budget in de gaten te houden en van die 300 juist de strongflex rubbertjes te kopen voor achterbrug en diff.
Dat het chinees is, geen garantie, niet instelbaar etc... tsja, ze zullen het bij mij toch wel 1 of 2 jaar volhouden? Hoeft ook niet kneiterhard te zijn.
Nou heb ik die 300 wel ergens liggen (en de rest ook wel) maar toch leuk om het budget in de gaten te houden en van die 300 juist de strongflex rubbertjes te kopen voor achterbrug en diff.
Dat het chinees is, geen garantie, niet instelbaar etc... tsja, ze zullen het bij mij toch wel 1 of 2 jaar volhouden? Hoeft ook niet kneiterhard te zijn.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Ik vind Koni prettigere dempers maken dan Bilstein. Bilstein maakt gasdrukdempers, Koni gebruikt olie. Koni zit meer souplesse in, Bilsteins die ik heb ervaren zijn irritant stug. Zelfs B4 was echt een klap stugger dan origineel.
- Knot
- Berichten: 40232
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Ik zit ook ff te puzzelen.. die sport kit kan je bij montage de schotels hoog of laag zetten, scheelt nog net een centimeter ofzo.
Weet niet of dat bij de street kit ook mogelijk is.... zit een beetje het internet af te struinen naar foto's van alle mogelijkheden.
Sport of Street, H&R veren of originele veren, voor hoog of laag gemonteerde schotel, achter hoog of laag gemonteerde schotel, 16 combinaties
Weet niet of dat bij de street kit ook mogelijk is.... zit een beetje het internet af te struinen naar foto's van alle mogelijkheden.
Sport of Street, H&R veren of originele veren, voor hoog of laag gemonteerde schotel, achter hoog of laag gemonteerde schotel, 16 combinaties

- Knot
- Berichten: 40232
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Als je dit dan ziet dat is voor mij prima, de sport kit (of het nu eibach of h&r is) maar dan op de hoogste stand/ring/perch gezet.
http://my.is/forums/f89/koni-yellow-eib ... cs-365782/
http://my.is/forums/f89/koni-yellow-eib ... cs-365782/
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Corsa_GSi
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Locatie: Regio 010
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Ik heb zelf ervaring met Koni Sport (geel) met Intrax veren en Bilstein B16 PSS9 set op mijn Corsa.
Je merkt zeker het verschil tussen geheel open gedraaid en geheel dicht gedraaid op de Koni's.
Overigens waren mijn Koni achterdempers alleen in uitgebouwde toestand instelbaar.
Het verschil tussen de Koni / Intrax set tov de Bilstein set is zeker te merken, maar goed er zit natuurlijk wel een prijsverschil tussen van ruim 800€.
Ook bij de Bilsteins merk je duidelijk het verschil in de 9 verschillende standen en de achterdempers zijn wel verstelbaar in ingebouwde toestand.
Op de daily heb ik nu Bilstein B4 dempers zitten en ik vind ze prettiger rijden dan de originele Opel Sport Edition dempers, maar die waren dan nog origineel (05-2000 en 340000km oud, auto in bezit sinds 2009). De Bilsteins zijn dus iets soepeler qua demping, maar zijn naar mijn mening wel een klap beter dan de originele.
Je merkt zeker het verschil tussen geheel open gedraaid en geheel dicht gedraaid op de Koni's.
Overigens waren mijn Koni achterdempers alleen in uitgebouwde toestand instelbaar.
Het verschil tussen de Koni / Intrax set tov de Bilstein set is zeker te merken, maar goed er zit natuurlijk wel een prijsverschil tussen van ruim 800€.
Ook bij de Bilsteins merk je duidelijk het verschil in de 9 verschillende standen en de achterdempers zijn wel verstelbaar in ingebouwde toestand.
Op de daily heb ik nu Bilstein B4 dempers zitten en ik vind ze prettiger rijden dan de originele Opel Sport Edition dempers, maar die waren dan nog origineel (05-2000 en 340000km oud, auto in bezit sinds 2009). De Bilsteins zijn dus iets soepeler qua demping, maar zijn naar mijn mening wel een klap beter dan de originele.
- Knot
- Berichten: 40232
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Dempers zijn meestal bij 200.000km wel aan hun einde zo'n beetje natuurlijk.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Is er geen FSD verkrijgbaar voor de Jap? Heb ik op de barge (855R) gereden en is als demper een erg prettige compromis tussen een harde sportdemper als je er voor gaat zitten (zover mogelijk met zo'n bakbeest) en een comfort gevende demper op rechte stukken met dwarsvoegen.
- Knot
- Berichten: 40232
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Fsd is er niet. Ik had het op de eerste e46 touring, erg fijne dempers.
- RJK
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Zoals deze? https://hottuning.nl/schokdempers/koni- ... or-152602/
Zit namelijk ook nog wat te zoeken voor de 325Ci.
Zit namelijk ook nog wat te zoeken voor de 325Ci.
- Knot
- Berichten: 40232
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Morgen ff mishandelen op Zandvoort, winterbandjes zitten er al onder, zat toch nog maar 3mm profiel op.
Donderdag ff op de brug en kijken wat het wordt... ben nog erg aan het twijfelen. De STR.T of de Sport kit van Koni komen met H&R veren die de auto 35 tot 40mm verlagen, dat vind ik eigenlijk te laag met alle drempels en parkeergarages hier.
Kan ook voor de budget oplossing gaan en 4 STR.T dempers kopen, dat is 4x 75 euro ziets en dan de originele veren laten zitten, volgens mij zakt de auto dan alsnog 20mm.
Wat ik nergens kan vinden, bij de Koni sport kit kan je 2 standen voor de schalen kiezen dus is het -35mm of -20mm met H&R. Is dat bij de STR.T dempers ook zo of kan je die maar in 1 stand monteren en is het met de H&R veren altijd -35mm?
Donderdag ff op de brug en kijken wat het wordt... ben nog erg aan het twijfelen. De STR.T of de Sport kit van Koni komen met H&R veren die de auto 35 tot 40mm verlagen, dat vind ik eigenlijk te laag met alle drempels en parkeergarages hier.
Kan ook voor de budget oplossing gaan en 4 STR.T dempers kopen, dat is 4x 75 euro ziets en dan de originele veren laten zitten, volgens mij zakt de auto dan alsnog 20mm.
Wat ik nergens kan vinden, bij de Koni sport kit kan je 2 standen voor de schalen kiezen dus is het -35mm of -20mm met H&R. Is dat bij de STR.T dempers ook zo of kan je die maar in 1 stand monteren en is het met de H&R veren altijd -35mm?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Veren bepalen wel de hoogte.
Is jou auto al niet lager omdat je een "sport" hebt?
Als je liever niet lager wilt zou ik het ook niet doen, paar nieuwe dempers en gaan
Is jou auto al niet lager omdat je een "sport" hebt?
Als je liever niet lager wilt zou ik het ook niet doen, paar nieuwe dempers en gaan

- Knot
- Berichten: 40232
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Ik wil wel 20mm omlaag maar geen 35 a 40mm.
Je leest overal dat de STR.T kit met originele veren een 20mm verlaging is, maar dat gaat niet op voor de sport, die lijkt standaard al 20mm lagere veren dan de executive en business te hebben (hoe debiel hoog staan die dingen dan wel niet origineel??)
Je leest overal dat de STR.T kit met originele veren een 20mm verlaging is, maar dat gaat niet op voor de sport, die lijkt standaard al 20mm lagere veren dan de executive en business te hebben (hoe debiel hoog staan die dingen dan wel niet origineel??)
- RJK
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Zoiets?

Lijkt toch wel hoger dan jou auto als ik de foto's bekijk.
Lijkt toch wel hoger dan jou auto als ik de foto's bekijk.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Koni Str.t kit vs. Koni Sport kit: Ervaringen?
Is die verlaging niet aangegeven vanaf de standaard hoogte?Knot schreef: 31 mei 2017, 12:33 Ik wil wel 20mm omlaag maar geen 35 a 40mm.
Je leest overal dat de STR.T kit met originele veren een 20mm verlaging is, maar dat gaat niet op voor de sport, die lijkt standaard al 20mm lagere veren dan de executive en business te hebben (hoe debiel hoog staan die dingen dan wel niet origineel??)
Net zoals BMW verlagings set vaak vanaf de originele rijhoogte worden aangegeven.
Dan zou die dus met een 35 of 40mm verlagings set maar 15 tot 20mm lager worden vanaf de huidige hoogte.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten