Wielsloten, welk merk/type?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 22290
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Tom » 29 mei 2017, 10:08

Welk merk/type wielsloten zijn tegenwoordig aan te raden?

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Eric H » 29 mei 2017, 11:28

Febi heeft een redelijk uitgebreid assortiment.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43154
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Arthur » 29 mei 2017, 17:12

Geen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Riceaux » 29 mei 2017, 21:31

Wielsloten voor een motor of slotbouten voor een auto?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Joy » 29 mei 2017, 21:38

Ik had ooit McGard op de blauwe M3. Never again. Na een winter zaten ze muur en muurvast. De slappe dop met de speciale vorm draaide zichzelf aan gort. Die heb ik toen nog nieuw besteld maar wederom naar de knoppen gedraaid.
Bas Roos heeft toen een overmaatse dop over elke bout geslagen om zodoende grip te kunnen krijgen op het metaal. Dit ging met grof geweld. Na enkele mislukte pogingen had de dop zich vast genoeg geslagen op de bout en kon deze worden losgedraaid.
Sindsdien gebruik ik alleen de originele BMW-slotbouten nog.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43154
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Arthur » 29 mei 2017, 22:12

Als ze er al inzitten zitten ze erin. Maar bij bv de 5-serie had ik ze niet. Worden wielen nog vaak gestolen? Hoor het eigenlijk nooit. Zoals Joy al zegt, als ze te vast zitten (om wat voor reden dan ook) heb je grote kans dat je ze kapot draait. Geen zin in, heb ook wel eens zelf de slotbouten vervangen door gewone.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6746
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door EvdP » 30 mei 2017, 11:16

Arthur schreef: 29 mei 2017, 22:12 Worden wielen nog vaak gestolen? Hoor het eigenlijk nooit.
Hoe toevallig:

http://www.dvhn.nl/groningen/Velgendiev ... 49325.html

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43154
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Arthur » 30 mei 2017, 12:26

:tooth:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Riceaux » 30 mei 2017, 12:29

Ik ben blij dat ze er bij mij niet op zitten. Meuk zit altijd moer vast na een jaar, of de slotbout draait stuk. En de dieven slopen ze er toch wel af.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Fabian » 30 mei 2017, 12:48

Origineel BMW bij mij ook kapot gedraaid op de Z4, het zijn gewoon bouten met een holle kop met daarin een tandprofiel. Daar wordt een dop in gedrukt met het unieke "sleutelgat". Daar zet je je dopsleutel op met de juiste sleutel voor de slotbout. Bij mij was dus die dop scheef gaan zitten (door een paar winters wielen gewisseld te hebben, dat is kennelijk al teveel ervoor....) en die draaide de vertanding kapot, de dop schoot eraf en dan zit je met een wielbout met een holle kop in je velg...lekker :(

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 mei 2017, 08:54

Ja, je kan er goed mee tobben als je pech hebt.

Wat ik niet snap, vroeger had je bijvoorbeeld bij BMW van die mooie zwarte kapjes over de slotbouten heen. Spoot je een dotje vet erin en dan het kapje erop. Bijna geen roest na een lange periode. Maar die hebben ze tegenwoordig niet meer volgens mij.

Sowieso altijd slotbouten met de HAND los- en vastdraaien en niet met de luchtsleutel. En even een klein "likje" vet eraan voordat je ze monteert. Kan er weinig mee gebeuren hoor.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door MartijnGizmo » 02 jun 2017, 09:15

Hier nog een voorstander van de optie "geen". Gaan regelmatig stuk, en het is ook maar een schijnveiligheid, zo'n universele verwijderset koop je voor een paar tientjes op internet:

Afbeelding

De begerenswaardigheid van de wielen zegt ook weinig, de originele 16" van Renault zijn ook een keer onder de (ex-)Twingo van m'n vriendin uit gehaald. Stonden genoeg duurdere auto's omheen geparkeerd, en wielbouten zaten achter een klepje met uniek 'slot'.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Wielsloten, welk merk/type?

Bericht door Kasteel » 02 jun 2017, 09:50

Fabian schreef: 30 mei 2017, 12:48 Origineel BMW bij mij ook kapot gedraaid op de Z4, het zijn gewoon bouten met een holle kop met daarin een tandprofiel. Daar wordt een dop in gedrukt met het unieke "sleutelgat". Daar zet je je dopsleutel op met de juiste sleutel voor de slotbout. Bij mij was dus die dop scheef gaan zitten (door een paar winters wielen gewisseld te hebben, dat is kennelijk al teveel ervoor....) en die draaide de vertanding kapot, de dop schoot eraf en dan zit je met een wielbout met een holle kop in je velg...lekker :(
Origineel BMW bij sommige auto's echt tientallen wissels goed, meestal totdat een dealer het een keer met een luchttol vastzet, dan houdt het een keertje op ;). Zelf neig ik er tegenwoordig steeds minder naar :).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H., Majestic-12 [Bot] en 5 gasten