Wielsloten, welk merk/type?
-
- Berichten: 22288
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Wielsloten, welk merk/type?
Welk merk/type wielsloten zijn tegenwoordig aan te raden?
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Febi heeft een redelijk uitgebreid assortiment.
- Arthur
- Berichten: 43153
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Wielsloten voor een motor of slotbouten voor een auto?
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Ik had ooit McGard op de blauwe M3. Never again. Na een winter zaten ze muur en muurvast. De slappe dop met de speciale vorm draaide zichzelf aan gort. Die heb ik toen nog nieuw besteld maar wederom naar de knoppen gedraaid.
Bas Roos heeft toen een overmaatse dop over elke bout geslagen om zodoende grip te kunnen krijgen op het metaal. Dit ging met grof geweld. Na enkele mislukte pogingen had de dop zich vast genoeg geslagen op de bout en kon deze worden losgedraaid.
Sindsdien gebruik ik alleen de originele BMW-slotbouten nog.
Bas Roos heeft toen een overmaatse dop over elke bout geslagen om zodoende grip te kunnen krijgen op het metaal. Dit ging met grof geweld. Na enkele mislukte pogingen had de dop zich vast genoeg geslagen op de bout en kon deze worden losgedraaid.
Sindsdien gebruik ik alleen de originele BMW-slotbouten nog.
- Arthur
- Berichten: 43153
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Als ze er al inzitten zitten ze erin. Maar bij bv de 5-serie had ik ze niet. Worden wielen nog vaak gestolen? Hoor het eigenlijk nooit. Zoals Joy al zegt, als ze te vast zitten (om wat voor reden dan ook) heb je grote kans dat je ze kapot draait. Geen zin in, heb ook wel eens zelf de slotbouten vervangen door gewone.
- EvdP
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- Arthur
- Berichten: 43153
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Ik ben blij dat ze er bij mij niet op zitten. Meuk zit altijd moer vast na een jaar, of de slotbout draait stuk. En de dieven slopen ze er toch wel af.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7247
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Origineel BMW bij mij ook kapot gedraaid op de Z4, het zijn gewoon bouten met een holle kop met daarin een tandprofiel. Daar wordt een dop in gedrukt met het unieke "sleutelgat". Daar zet je je dopsleutel op met de juiste sleutel voor de slotbout. Bij mij was dus die dop scheef gaan zitten (door een paar winters wielen gewisseld te hebben, dat is kennelijk al teveel ervoor....) en die draaide de vertanding kapot, de dop schoot eraf en dan zit je met een wielbout met een holle kop in je velg...lekker 

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Ja, je kan er goed mee tobben als je pech hebt.
Wat ik niet snap, vroeger had je bijvoorbeeld bij BMW van die mooie zwarte kapjes over de slotbouten heen. Spoot je een dotje vet erin en dan het kapje erop. Bijna geen roest na een lange periode. Maar die hebben ze tegenwoordig niet meer volgens mij.
Sowieso altijd slotbouten met de HAND los- en vastdraaien en niet met de luchtsleutel. En even een klein "likje" vet eraan voordat je ze monteert. Kan er weinig mee gebeuren hoor.
Wat ik niet snap, vroeger had je bijvoorbeeld bij BMW van die mooie zwarte kapjes over de slotbouten heen. Spoot je een dotje vet erin en dan het kapje erop. Bijna geen roest na een lange periode. Maar die hebben ze tegenwoordig niet meer volgens mij.
Sowieso altijd slotbouten met de HAND los- en vastdraaien en niet met de luchtsleutel. En even een klein "likje" vet eraan voordat je ze monteert. Kan er weinig mee gebeuren hoor.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Hier nog een voorstander van de optie "geen". Gaan regelmatig stuk, en het is ook maar een schijnveiligheid, zo'n universele verwijderset koop je voor een paar tientjes op internet:

De begerenswaardigheid van de wielen zegt ook weinig, de originele 16" van Renault zijn ook een keer onder de (ex-)Twingo van m'n vriendin uit gehaald. Stonden genoeg duurdere auto's omheen geparkeerd, en wielbouten zaten achter een klepje met uniek 'slot'.
De begerenswaardigheid van de wielen zegt ook weinig, de originele 16" van Renault zijn ook een keer onder de (ex-)Twingo van m'n vriendin uit gehaald. Stonden genoeg duurdere auto's omheen geparkeerd, en wielbouten zaten achter een klepje met uniek 'slot'.
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Wielsloten, welk merk/type?
Origineel BMW bij sommige auto's echt tientallen wissels goed, meestal totdat een dealer het een keer met een luchttol vastzet, dan houdt het een keertje opFabian schreef: 30 mei 2017, 12:48 Origineel BMW bij mij ook kapot gedraaid op de Z4, het zijn gewoon bouten met een holle kop met daarin een tandprofiel. Daar wordt een dop in gedrukt met het unieke "sleutelgat". Daar zet je je dopsleutel op met de juiste sleutel voor de slotbout. Bij mij was dus die dop scheef gaan zitten (door een paar winters wielen gewisseld te hebben, dat is kennelijk al teveel ervoor....) en die draaide de vertanding kapot, de dop schoot eraf en dan zit je met een wielbout met een holle kop in je velg...lekker![]()


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten