Nieuw remssysteem bij BMW op 1 serie.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

Nieuw remssysteem bij BMW op 1 serie.

Bericht door RVV » 29 jun 2007, 11:00

M-inspired performance for the 135i Coupe
The 135i Coupe offers more performance and a striking look thanks to M-inspired components. Features include an Aero kit for additional downforce at speed, better brake cooling and enhanced aesthetics while the Sports Suspension offers higher traction and reduced body roll with 18-inch wheels and performance tires. The Sports Suspension also includes with a high-performance brake system incorporating six-piston fixed calipers on the front and two-piston fixed calipers at the rear
Met de introductie van de 135i is er een redelijk opmerkelijke situatie onstaan. Want zover ik weet word er voor het eerst in de geschiedenis een 6 zuiger remklauw systeem op een standaard BMW toegepast. En achter een 2 zuiger remklauw systeem.

Opmerkelijk omdat bv de e92 M3 die onlangs is aangekondigd gewoon een standaard 1 zuiger remklauw systeem voor en achter heeft.

Ook alle grotere M's hebben 1 zuiger remklauw systemen.

Nu lijkt het erop dat de kleinste BMW het zwaarste remsysteem heeft gekregen ? Ik weet niet of dit absoluut zo is, maar het lijkt er wel op.

Porsche, Mercedes en ook Audi leveren op hun hun performance modellen al langer meerzuiger remsytemen, BMW leek achter te blijven, maar de eerste stap lijkt gezet te zijn met de 135i.

Zou BMW deze trend gaan doorzetten op andere modellen en in het bijzonder de M modellen ? Of zal het eenmalig blijven, omdat specifiek dit model een 6 zuiger remsysteem nodig heeft ?

Ik heb niet heel veel verstand van remsystemen, ik zou graag tekst en uitleg, toelichtingen lezen ? Wie kan er iets zinnigs over zeggen ?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 29 jun 2007, 11:11

Ik heb er ook niet veel verstand van, maar mij lijkt een 1 zuigerig remsysteem nou niet super. Hoeveel M rijders hoor je klagen over de standaard remmerij?

Ik heb 4 zuigerige Brembo's op de STI. Kan me nog goed herinneren dat ik voor het eerst goed ermee remde. Echt goed remde bedoel ik dus, ik was zwaar onder de indruk, m'n bril vloog bijna tegen de voorruit man :mrgreen:

Dusse, zonder veel verstand van remmerij te hebben lijkt me dit een goede beslissing van BMW.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 jun 2007, 11:46

Ik begrijp het niet, waarom wel op een 135i en niet op de M3?

Waar is de logica?

RVV

Bericht door RVV » 29 jun 2007, 11:53

romo schreef:Ik begrijp het niet, waarom wel op een 135i en niet op de M3?

Waar is de logica?
Romo ik denk dat e92 M3 rijders hier wel een beetje van over de zeik zullen raken.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 29 jun 2007, 11:54

Mag hopen dat BMW dat even snel recht trekt.

Andre

Bericht door Andre » 29 jun 2007, 12:45

Ik moest gisteren even wat zaken weten over een race carrosserie voor JR motorport dus had ik even met bmw motorsport gebeld. Waarbij me verschillende zaken duidelijk werden. Waarvan onder andere dit.

BMW en BMW motorsport zijn echt 2 verschillende ondernemingen.

Dus dat 6 pot remsysteem komt van bmw dus als motorsport een andere filosofie heeft so be it. Ieder gaat zijn eigen weg.

RVV

Bericht door RVV » 29 jun 2007, 12:49

Interessante materie Andre.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 jun 2007, 13:01

Het zou toch raar zijn dat een 135i stock beter remt dan een nieuwe M3?

Daar geloof ik dus niets van; waarschijnlijk kan ///M GmbH met 1 pot iets wat BMW met 6 pots kan?

Daar geloof ik nog minder van; waarom kennis niet delen binnen de zelfde onderneming, hoewel verschillend in opzet, is het wel onder de BMW vlag natuurlijk, vreemde bedrijfs filosofie lijkt me, ook vanwege R&D en de kosten die daar mee gepaard gaan.........................

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 29 jun 2007, 13:23

Ik denk dat Dick hier vast wat beters over kan zeggen dan ik, maar volgens mij zegt het aantal zuigers niet zozeer hoe goed iets remt, maar meer hoe fadingbestendig een bepaald remsysteem is.

In principe vind ik ///M dat niet verkeerd doen, 90% van de kopers zit helemaal niet op goede remmen te wachten, liever 10pk meer of grotere spoilers. Mensen die wel goede remmen zoeken, zullen ook niet blij worden van een iets beter standaard BMW systeem, op een circuit zijn standaard remmen toch nooit goed genoeg (m.u.v. Porsche misschien, maar 911's profiteren ook van hun gewichtsbalans), mensen die op een circuit willen rijden komen toch wel bij Mov'it of AP uit en de rest merkt niet eens al hadden ze Batavus remmen onder hun auto, dus die hoeven ook geen extra geld uit te geven voor iets waar ze toch niet op zitten te wachten.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 jun 2007, 13:37

Das duidelijk Peter, maar waarom dan geen standaard systeem op de 135i coupé ?

Ik bedoel, als je een select groepje klanten aanspreekt, dan meer logica voor M-modellen, dan in de 1-serie ?

Hielke

Bericht door Hielke » 29 jun 2007, 13:48

Denk dat het vooral met de lengte van het remblok te maken heeft.

Feit is dat de remmerij van de 130i, met slechts een enkele tang, uitermate standvastig en duurzaam is. Ook icm agressieve remblokken bleef alles goed werken heeft Andre bewezen. De remschijven onder zijn 5-deurs 130i zijn na 40.000 km nog steeds de originele. En kaarsrecht.

Gezien de lengte van de klauw van de nieuwe 135i zou je zeggen dat het remblok ook langer is. Een systeem met tang of 2 of 4 remzuigers volstaat dan niet langer om een evenwijdige verdeling van de remdruk over de remblokjes te krijgen.

Zoiets?

markk

Bericht door markk » 29 jun 2007, 15:27

Ik weet dat het standaard e30 m3 remsysteem hopeloos te kort schiet bij circuit gebruik. Hetzelfde schat ik in voor de e46 M3.

1 zuiger pot met een "sliding caliper". Hou toch op zeg. ///Motersport misser van de hoogste plank.

Remsysteem van mn EVO RS (Brembo) heb ik nog niet op problemen kunnen betrappen ondanks redelijk wat mishandeling. Zelfde geldt voor BoxsterS remsysteem. De rest (206gti, e30 m3, Subaru GTT, e46 m3) valt bij wat mishandeling volledig door de mand / is bagger.

Mark.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 29 jun 2007, 16:10

Ik merk dat Rico langzamerhaand voor gaas gaat :-)
Go Rico, go Rico! :-D

Zou dit alleen voor de coupé zo zijn, of ook bij de 3/5-deurs. Staat er coupe omdat dit een Amerikaans persbericht is?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 29 jun 2007, 16:18

Groot voordeel van de multipots klauwen is meer precisiemet remmen, door betere remkrachtverdeling (zo wie zo nodig vanwege de grotere remblokken ook). Misschien is dit wel de eerste stap van BMW om de toekomstige toppers uit het programma te gaan voorzien van hele goede remmen ?
Zou een goede stap zijn !

RVV

Bericht door RVV » 29 jun 2007, 16:23

Panda de Beer schreef:Ik merk dat Rico langzamerhaand voor gaas gaat :-)
Go Rico, go Rico! :-D
Ik ben natuurlijk altijd al een 1 serie fan geweest hé, heb al 2 van die dingen "versleten".

Maar gelijktijdig zeg ik dat de 135i coupe echt IRL zijn kwalteiten aan me moet laten zien. Ik durf deze auto niet uit het "boekje" te kopen.

Rebel

Bericht door Rebel » 29 jun 2007, 18:03

Rico v Velzen schreef:
Ik ben natuurlijk altijd al een 1 serie fan geweest hé, heb al 2 van die dingen "versleten".

.

Je moet je auto ook niet zo vaak poetsen...
Zijn niet meer de lakken van vroeger....

romo

Bericht door romo » 29 jun 2007, 21:23

Hielke schreef:Denk dat het vooral met de lengte van het remblok te maken heeft.

Feit is dat de remmerij van de 130i, met slechts een enkele tang, uitermate standvastig en duurzaam is. Ook icm agressieve remblokken bleef alles goed werken heeft Andre bewezen. De remschijven onder zijn 5-deurs 130i zijn na 40.000 km nog steeds de originele. En kaarsrecht.

Gezien de lengte van de klauw van de nieuwe 135i zou je zeggen dat het remblok ook langer is. Een systeem met tang of 2 of 4 remzuigers volstaat dan niet langer om een evenwijdige verdeling van de remdruk over de remblokjes te krijgen.

Zoiets?
Zou goed kunnen, althans klinkt plausibel.

Blijft de vraag, waarom op een 135i wel, en een M3 niet..................

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jun 2007, 19:18

BMW heeft ook een marketing truucje door en jullie trappen daar net zo hard in. Net als AMG altijd met hun 36 pots remklauwen :mrgreen:

Niemand hier vraagt hoe groot de schijf zelf nou eigenlijk is? Nee alleen maar 6 pots klauwen en we zijn al blij, volgens de internet tam tam remt een 135i al veel beter als een M3 :)

Meerpots tov sliding enkelpots is niet altijd in het voordeel van meerpots. Blijvoorbeeld met meerpots kan je 'pad knockback' oplopen. Niet handig als je met 220 aanstuiven komt en je hebt even geen remdruk.

Ik heb nooit zo wakker gelegen van het verhaal dat mijn M3 geen meerpots klauwen heeft eigenlijk, remde gewoon altijd goed. M3 racer gaat wel met 4 pots AP maar dat is meer omdat ik voor een leuk prijsje aan die set kon komen en het ook nog eens bijna 10 KG per kant lichter is.

Ik ben benieuwd naar het materiaal van BMW, of het aluminium klauwen worden of staal. Aluminium geeft een leuke gewichtsbesparing in het onderstel, die stalen enkelpots dingen zijn echt megazwaar vergeleken met een meerpots alu klauw. Ik denk dat dit een logisch gevolg is na een aluminium onderstel, het onafgeveerde gewicht van die RF banden moeten ze toch ergens mee compenseren.

Dus, eerst maar eens kijken hoe het rijd en dan oordelen :) Als er standaard weer van die pruts blokken op zitten dan kan je wel 6 pots hebben maar blijft het klote.

Plaats reactie