Daar gaat toch nog best veel tijd in zitten. En dan kan je beter PU onderdelen sparen, punten waren het zeker niet geworden.daNpy schreef: 14 mei 2017, 18:45 Ik vroeg me zo eens af waarom er eigenlijk geen reparaties worden uitgevoerd?
Of was de boel beyond repair?
Lijkt me toch allemaal redelijk bolt-on en vervangbaar. misschien kun je dan niet het maximale halen, maar je finisht wel. En je weet maar nooit wat er in het veld voor je gebeurt, er zijn al gekkere dingen gebeurt in de racerij.
F1 seizoen 2017
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2017
- Wout309t
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Inhalen was een peace of cake op dit circuit. We hebben op het rechte stuk talloze inhaalacties gezien. Bijna nergens is de DRS zone zo lang als op Barcelona.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: F1 seizoen 2017
Oja die straffen natuurlijk

- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: F1 seizoen 2017
Was een mooie race, jammer van Max natuurlijk.
Waar heeft Ferrari de race nu verloren? Vettel vroeg zich af waar die 8 seconden gebleven waren. Persoonlijk denk ik dat de stop aan het eind van de VSC-periode vreemd was. De Ferrari stond stil terwijl de rest weer full speed rond mocht gaan. Strategisch foutje dus?
Waar heeft Ferrari de race nu verloren? Vettel vroeg zich af waar die 8 seconden gebleven waren. Persoonlijk denk ik dat de stop aan het eind van de VSC-periode vreemd was. De Ferrari stond stil terwijl de rest weer full speed rond mocht gaan. Strategisch foutje dus?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F1 seizoen 2017
Mensen die veel aan simracen doen/hebben gedaan weten precies waarom het hier fout is gegaan in T1.
Discussie is leuk maar heeft weinig zin. Risico's moet je natuurlijk nemen. Maar daar heb je vanaf de zijlijn niet zo heel veel aan. Elke keer is er eentje te veel. De eerste bochten is niet racen maar overleven.
Discussie is leuk maar heeft weinig zin. Risico's moet je natuurlijk nemen. Maar daar heb je vanaf de zijlijn niet zo heel veel aan. Elke keer is er eentje te veel. De eerste bochten is niet racen maar overleven.
-
- Berichten: 18959
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F1 seizoen 2017
Als hij het wél had gehaald was hij weer de koning.
Laatste 2 races pakte hij er ook 2 bij de start. Wie niet waagt wie niet wint.
Ik vraag me af of RB inderdaad weer 'verstoppertje' heeft lopen spelen met Ricciardo. Max had veel meer gegeven met een goede wagen om aansluiting te kunnen vinden denk ik. Toch een beetje een natte krant aan het worden, die Ricciardo.
Max moest vorige keer rustig aan doen ivm wat problemen met de RB13 en had ongeveer dezelfde achterstand.
Edit; Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat je zo naar een podium wil toe rijden....
Hoe is het nou kwa punten RB vs. Force india?
Voor mij man van het weekend; Alonso. Wat een vent.
Laatste 2 races pakte hij er ook 2 bij de start. Wie niet waagt wie niet wint.
Ik vraag me af of RB inderdaad weer 'verstoppertje' heeft lopen spelen met Ricciardo. Max had veel meer gegeven met een goede wagen om aansluiting te kunnen vinden denk ik. Toch een beetje een natte krant aan het worden, die Ricciardo.
Max moest vorige keer rustig aan doen ivm wat problemen met de RB13 en had ongeveer dezelfde achterstand.
Edit; Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat je zo naar een podium wil toe rijden....
Hoe is het nou kwa punten RB vs. Force india?


Voor mij man van het weekend; Alonso. Wat een vent.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: F1 seizoen 2017
Welnu, als je toch bang bent dat je er afgeketst wordt door iemand in bocht 1, die er zelf ook niet bijster veel aan kan doen, kun je beter een beroerde kwalificatie rijden zodat je achteraan mag starten. 

- Wout309t
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
Re: F1 seizoen 2017
Niet door een Red Bull hoor...Hielke schreef: 14 mei 2017, 19:34Inhalen was een peace of cake op dit circuit. We hebben op het rechte stuk talloze inhaalacties gezien. Bijna nergens is de DRS zone zo lang als op Barcelona.

Een beetje een 'alles of niets' mannetje zal het altijd wel blijven en dat maakt het ook wel leuk toch...
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: F1 seizoen 2017
Ruimte voor Max was prima. Bottas maakte een foute en dat ging ten koste van beide heren.
Gelukkig (helaas voor Bottas) viel ie zelf ook uit.
Gelukkig (helaas voor Bottas) viel ie zelf ook uit.
-
- Berichten: 2900
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: F1 seizoen 2017
RB vs Force India scheelt nu 19 punten, 72 om 53ErikS schreef: 15 mei 2017, 07:32 Als hij het wél had gehaald was hij weer de koning.
Laatste 2 races pakte hij er ook 2 bij de start. Wie niet waagt wie niet wint.
Ik vraag me af of RB inderdaad weer 'verstoppertje' heeft lopen spelen met Ricciardo. Max had veel meer gegeven met een goede wagen om aansluiting te kunnen vinden denk ik. Toch een beetje een natte krant aan het worden, die Ricciardo.
Max moest vorige keer rustig aan doen ivm wat problemen met de RB13 en had ongeveer dezelfde achterstand.
Edit; Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat je zo naar een podium wil toe rijden....
Hoe is het nou kwa punten RB vs. Force india?![]()
![]()
Voor mij man van het weekend; Alonso. Wat een vent.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: F1 seizoen 2017
Proest!Macboy schreef: 15 mei 2017, 01:53 Mensen die veel aan simracen doen/hebben gedaan weten precies waarom het hier fout is gegaan in T1.

Ik deed vroeger veel FPS, dus ik weet precies hoe het is om op een tropisch eiland guerilla strijders om te leggen...
On-topic, prima race om te zien. Alonso reed goed gezien het matige materiaal. Jammer dat er geen Top10 in zat. Vettel en Hamilton erg gewaagd aan elkaar. Wordt een mooi seizoen Hamilton reed erg sterk vond ik. Perez, maar ook Ocon gewoon goed. Ik zou Perez graag in een top auto zien ipv bijv. Kimi.

Stroll, Vandoorne, Palmer vallen steeds meer tegen. Jammer.
- Arthur
- Berichten: 43416
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F1 seizoen 2017
Idd, het was niet echt een "do or die" actie. Ruimte was er. Pech in dit geval ook.Martin van der Zwaard schreef: 15 mei 2017, 08:55 Ruimte voor Max was prima. Bottas maakte een foute en dat ging ten koste van beide heren.
Gelukkig (helaas voor Bottas) viel ie zelf ook uit.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: F1 seizoen 2017
DF GT5 Racing was professioneler dan dit hele F1 circus! (en had ook meer talent

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Wat Ilija waarschijnlijk bedoelt is dat je 'situational awareness' richting de auto's die in een bocht direct naast je zitten erg beperkt is. IRL is het al veel beter dan in een sim, maar als je bij driedik de buitenste man bent dan ben je aan de elementen overgeleverd. Het is niet zo dat Bottas en Raikonen na ingestuurd te hebben nog even op de rem kunnen omdat Max heeft besloten dat hij er links nog wel even naast kan. Had Max daar niet gezeten dan was er voor Kimi ook geen enkele noodzaak geweest om die bocht tov Bottas zo krap te houden. En de natuurlijke lijn van de T2 is vroeg naar binnen. Zo vroeg dat bijvoorbeeld Vettel er tov Hamilton ook mee weg kon komen toen hij Hamilton richting de apex in T2 zo'n beetje van de baan duwde.
Het is waar dat Max veel soortgelijke acties heeft gedaan en er mee weg is gekomen. Maar dat had deels ook met zijn beginnersstatus te maken. Straks, als ie in een competatievere auto om het kampioenschap echt meedoet, dan worden hem die bochten door z'n directe tegenstanders niet meer gegund. Want het was in dit geval de gunning die 'm de bocht had moeten opleveren. Raikonen en Bottas hadden als ze niet met elkaar in contact waren gekomen van het gas gemoeten om contact te vermijden. Vettel, Hamilton en Alonso delen geen cadeautjes uit als het erop aan komt. Nog liever laten ze het gas erop staan als het spannend wordt. En het liefst laten ze hun teammates het gas erop houden als een directe concurrent spannende dingen wil doen. Ik zou als ik Max was dergelijke inhaalacties in T1 na de start beperken. Hij heeft meer dan voldoende snelheid en inhaaltalent om het tijdens de race te kunnen klaren.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
En zolang het in de F1 nog steeds kan voorkomen dat rijders (meervoud) met matig talent door een dikke beurs kunnen instappen dan wil ik die discussie over de professionaliteit (qua rijders) nog wel eens opnieuw voeren.WJ schreef: 15 mei 2017, 11:28
DF GT5 Racing was professioneler dan dit hele F1 circus! (en had ook meer talent)
- Arthur
- Berichten: 43416
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F1 seizoen 2017
Ah, dit was een gunkwestie? Goed dat jij dat even helder uitlegt, dat had ik niet begrepen. Ze gunden Verstappen de bocht niet? Bottas dacht ik tik Raikkonen ff aan en Raikkonen dacht ik bots gewoon tegen Verstappen aan want ik gun hem de bocht niet. Beide coureurs kunnen zich dit nogal veroorloven, qua positie, binnen het team. Dit terugredenerend is het eigenlijk de schuld van de ontwerper. Veel te krappe bocht
In het hele veld worden deze acties gedaan, is dus eerder normaal dan uitzondering. Natuurlijk moet Verstappen daar wel zitten, anders verval je snel in het type Massa. Alhoewel die ondanks alle kritieken al best lang meedoet... Nee, bij een alles of niets poging wil ik met je meegaan maar hier was dat niet het geval.

In het hele veld worden deze acties gedaan, is dus eerder normaal dan uitzondering. Natuurlijk moet Verstappen daar wel zitten, anders verval je snel in het type Massa. Alhoewel die ondanks alle kritieken al best lang meedoet... Nee, bij een alles of niets poging wil ik met je meegaan maar hier was dat niet het geval.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Ik zeg niet dat ze hem in dit geval de bocht niet gunden. In dit geval was er gewoon te weinig ruimte om ervan uit te gaan dat het wel goed zou komen. Verstappen was van het hele veld de enige rijder die driedik aan de buitenkant de bocht wilde nemen.
Ik zeg dat ze hem in de toekomst in de gevallen dat het wel kan minder ruimte zullen geven. Omdat ie voor het kampioenschap zal strijden. Ergo: als ie deze stijl naar de toekomst aanhoudt, dan zal ie vaker op z'n plaat gaan.
Ik zeg dat ze hem in de toekomst in de gevallen dat het wel kan minder ruimte zullen geven. Omdat ie voor het kampioenschap zal strijden. Ergo: als ie deze stijl naar de toekomst aanhoudt, dan zal ie vaker op z'n plaat gaan.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: F1 seizoen 2017
Staat Wouter z'n verslag nou nog niet online? 

-
- Berichten: 9463
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: F1 seizoen 2017
Jaja, moest ook nog even werken.
Komt 'ie.
Je zult maar naar Spanje zijn gevlogen als Max fan en zijn optreden op de zondag beperkt zich tot 1 opwarmronde en 1 ronde op halve snelheid terug naar de pits, met een gebroken voorwielophanging. Ik was voor de TV als goed chagrijnig, het lijkt me helemaal frustrerend als je ervoor naar Spanje bent gereisd.
Maar de massale Nederlandse delegatie hield zich keurig en kreeg zelfs complimenten van zowel Ricciardo, Vettel als Hamilton na de race. In een land waarbij massaal aanwezige supporters bij volkssport nummer 1 voetbal vooral in het nieuws komen omdat ze anderen de hersens inslaan omdat ze voor een andere club zijn is dat een positief en verfrissend iets. Het blijft een prachtig iets dat je als Formule 1 fan een universele liefhebberij hebt, los van favoriete teams of coureurs. En het is helemaal een mooie ontwikkeling als de nieuwe eigenaar, Liberty Media dat ook inziet en verder promoot. Het moment dat het Franse jongetje Thomas, groot fan van Kimi, na zijn teleurstelling met ouders en al Kimi mocht ontmoeten in de paddock was PR van de bovenste plank en tevens een moment wat we nog lang terug gaan zien.
Veel is gezegd en geschreven over de updates die Red Bull Racing mee zou nemen, ook door mij zijn hier enkele geruchten geplaatst. Uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten als deze was opgediend en bleek de RB14 gewoon een updated RB13 te zijn. Het is zelfs na Spanje moeilijk te zeggen hoe goed de update echt was, waarschijnlijk was de beste vergelijking de kwalificatie van Max ten opzichte van Mercedes en Ferrari. Een gat van 0,55 seconde waar dat in de races ervoor meer een kloof ter grootte van de Grand Canyon was. Dat is knap en tevens bemoedigend. Kampioen zal Max dit jaar niet meer worden maar als we kijken naar wat het gat vorig jaar in de eerste races was en waar Red Bull uiteindelijk nog is geëindigd, dan ziet het er toch positief uit voor de rest van het jaar. Adrian Newey gaf afgelopen weekend ook toe dat hij pas in een heel laat stadium persoonlijk betrokken was bij de ontwikkeling van de RB13 maar zich nu meer bemoeit met de verdere updates. Laten we daar hoop uit putten, evenals uit de positieve reacties van Max over de auto. Hij had zich het hele jaar nog niet zo goed gevoeld in de auto als nu. Dat biedt perspectief, we weten allemaal wat een Max met vertrouwen allemaal kan.
Als Max fan was ik natuurlijk teleurgesteld dat het na bocht één al voorbij was. Natuurlijk kon Max er weinig aan doen. Alhoewel, natuurlijk is het een risico om driedubbel door de bocht te gaan. Het kan goed gaan, dan was het briljant geweest. Het kan misgaan, dan is de race gelijk voorbij. Is het een foute inschatting geweest? Nee, lijkt me niet. Max is een racer en Max is slim. Hij weet ook wel dat hij dit jaar geen kampioen gaat worden, dan moet je voor de dagsuccesjes gaan en kun je wat meer risico nemen. Dit gaf hij laatst ook al aan in een interview: liever 2x het podium en 3x uitvallen dan 5x zoutloos 5e worden. Max inschattende had hij dit niet geprobeerd als hij bovenaan in het kampioenschap had gestaan. Ik denk dat de omstandigheden bepalen hoeveel risico hij neemt. En vergeet niet: als Max vorig jaar in Spanje niet gelijk Sebastian Vettel via een risicovolle manoeuvre buitenom had ingehaald in bocht 3, dan had hij die race waarschijnlijk niet eens gewonnen. Om naar voren te komen moet je risico's nemen.
Maar zoutloos derde worden kan ook, zo bleek wel. Ik ben niet een dusdanige Max-fanboy dat ik Ricciardo naar beneden praat. Vind het één van de beste en meest aardige coureurs op de grid. Maar toch is hij wel erg flets dit jaar. In de kwalificatie, als voormalig (?) kwalificatiebeest vernederd door Max (een halve seconde is echt veel) en in de race echt geen tempo. Natuurlijk was de noodzaak er ook niet zozeer maar het heilige vuur lijkt te ontbreken bij hem.
Gelukkig was er verder nog genoeg te genieten in de Grand Prix van Spanje. De strijd tussen Vettel en Hamilton was om te watertanden, het blijft feitelijk bizar dat twee compleet verschillende teams, in verschillende landen, met verschillende culturen, met beide vele honderden medewerkers en honderden miljoenen budget uiteindelijk verschillende auto's met verschillende motoren bouwen die tijdens de kwalificatie slechts 0,051 seconde van elkaar vandaan staan.
Daarachter waren er ook weer genoeg verrassingen. Het kleine Force India, waar overigens geruchten over de ronde doen dat ene Bernie Ecclestone interesse heeft om dat team over te nemen en te rebranden naar Brabham, weet met een klein budget het telkens weer fantastisch te doen. Twee geweldige rijders die met de Force India als 4e en 5e de meet weten te passeren. Natuurlijk geholpen door het uitvallen van Max, Kimi en Valtteri maar dan nog. Het is te prijzen in dat team dat ze qua rijders geen concessies doen en voor de best beschikbare rijders op de markt gaan, ondanks dat hun budget altijd erg krap is. Daar kan Williams, zoals vaker aangegeven, een voorbeeld aan nemen. Wat een draak van een raceweekend hebben zij meegemaakt, door een zwak optreden van Felipe Massa en een nog zwakker optreden van de veel te licht bevonden Stroll. Ter vergelijk: Stroll lag na de tweede ronde en 50 secondes voor op Massa en lag ondanks een pitstop minder 11 secondes achter hem bij de finish. En Massa is ook bepaald geen Alonso. Tja...
Andere zwakke broeders: the usual suspects. Palmer bakt er keer op keer niets van en ook onze Belgische vriend Stoffel Vandoorne valt tot op heden erg tegen. Ik had echt niet verwacht dat hij gelijk Alonso zou verslaan maar hij komt niet eens in de buurt. Dan ook nog eens uitvallen met een knullige inschattingsfout is niet handig. Ik hoop dat de grote ommezwaai snel komt bij hem want het is in potentie echt wel een topcoureur. Maar zijn opmerking deze winter 'Ik ben sneller dan Max', dan zien we tot op heden nog niet terug. Enkele andere toppers: Pascal Wehrlein! Niet mijn favoriete coureur maar ik moet toegeven dat hij toch wel erg goede dingen doet de laatste tijd. Fantastisch wat hij met die Sauber met oude Ferrari motor heeft gepresteerd. Geholpen door een briljante strategie door hun nieuwe strategiemedewerkster Ruth Buscombe met een zeer lange eerste stint wist hij de finish toch maar even als 7e te passeren, na een kleine straf uiteindelijk 8e. Hierdoor zijn de eerste vier punten binnen voor Sauber en is McLaren tot op heden definitief het laatste team. Het lichtpuntje daar was de briljante P7 startpositie van Fernando, de grootste cultheld uit de hedendaagse F1 geschiedenis. Wat een grootheid die man en bijna onmogelijk hoe hij dat ding naar Q3 en P7 wist te sleuren. Maar het blijft kwakkelen bij Honda.
Over twee weken gaan we naar de straten van Monaco. Daar verwacht ik vooral dat Ferrari als Red Bull erg competitief zullen zijn. Mercedes juist, vanwege hun erg lange wielbasis, iets minder. We zullen zien wat het wordt, voor Max wordt belangrijk dat hij Monaco dit jaar uit de muur weet te blijven. Dat is de afgelopen 2 jaar niet gelukt. En hij doet zijn best maar even om goed te presteren daar! Want ik ben er live bij, de GP ter plekke volgen vanaf een balkon langs de baan.
Uiteraard enorm veel zin in! 

Je zult maar naar Spanje zijn gevlogen als Max fan en zijn optreden op de zondag beperkt zich tot 1 opwarmronde en 1 ronde op halve snelheid terug naar de pits, met een gebroken voorwielophanging. Ik was voor de TV als goed chagrijnig, het lijkt me helemaal frustrerend als je ervoor naar Spanje bent gereisd.
Maar de massale Nederlandse delegatie hield zich keurig en kreeg zelfs complimenten van zowel Ricciardo, Vettel als Hamilton na de race. In een land waarbij massaal aanwezige supporters bij volkssport nummer 1 voetbal vooral in het nieuws komen omdat ze anderen de hersens inslaan omdat ze voor een andere club zijn is dat een positief en verfrissend iets. Het blijft een prachtig iets dat je als Formule 1 fan een universele liefhebberij hebt, los van favoriete teams of coureurs. En het is helemaal een mooie ontwikkeling als de nieuwe eigenaar, Liberty Media dat ook inziet en verder promoot. Het moment dat het Franse jongetje Thomas, groot fan van Kimi, na zijn teleurstelling met ouders en al Kimi mocht ontmoeten in de paddock was PR van de bovenste plank en tevens een moment wat we nog lang terug gaan zien.
Veel is gezegd en geschreven over de updates die Red Bull Racing mee zou nemen, ook door mij zijn hier enkele geruchten geplaatst. Uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten als deze was opgediend en bleek de RB14 gewoon een updated RB13 te zijn. Het is zelfs na Spanje moeilijk te zeggen hoe goed de update echt was, waarschijnlijk was de beste vergelijking de kwalificatie van Max ten opzichte van Mercedes en Ferrari. Een gat van 0,55 seconde waar dat in de races ervoor meer een kloof ter grootte van de Grand Canyon was. Dat is knap en tevens bemoedigend. Kampioen zal Max dit jaar niet meer worden maar als we kijken naar wat het gat vorig jaar in de eerste races was en waar Red Bull uiteindelijk nog is geëindigd, dan ziet het er toch positief uit voor de rest van het jaar. Adrian Newey gaf afgelopen weekend ook toe dat hij pas in een heel laat stadium persoonlijk betrokken was bij de ontwikkeling van de RB13 maar zich nu meer bemoeit met de verdere updates. Laten we daar hoop uit putten, evenals uit de positieve reacties van Max over de auto. Hij had zich het hele jaar nog niet zo goed gevoeld in de auto als nu. Dat biedt perspectief, we weten allemaal wat een Max met vertrouwen allemaal kan.
Als Max fan was ik natuurlijk teleurgesteld dat het na bocht één al voorbij was. Natuurlijk kon Max er weinig aan doen. Alhoewel, natuurlijk is het een risico om driedubbel door de bocht te gaan. Het kan goed gaan, dan was het briljant geweest. Het kan misgaan, dan is de race gelijk voorbij. Is het een foute inschatting geweest? Nee, lijkt me niet. Max is een racer en Max is slim. Hij weet ook wel dat hij dit jaar geen kampioen gaat worden, dan moet je voor de dagsuccesjes gaan en kun je wat meer risico nemen. Dit gaf hij laatst ook al aan in een interview: liever 2x het podium en 3x uitvallen dan 5x zoutloos 5e worden. Max inschattende had hij dit niet geprobeerd als hij bovenaan in het kampioenschap had gestaan. Ik denk dat de omstandigheden bepalen hoeveel risico hij neemt. En vergeet niet: als Max vorig jaar in Spanje niet gelijk Sebastian Vettel via een risicovolle manoeuvre buitenom had ingehaald in bocht 3, dan had hij die race waarschijnlijk niet eens gewonnen. Om naar voren te komen moet je risico's nemen.
Maar zoutloos derde worden kan ook, zo bleek wel. Ik ben niet een dusdanige Max-fanboy dat ik Ricciardo naar beneden praat. Vind het één van de beste en meest aardige coureurs op de grid. Maar toch is hij wel erg flets dit jaar. In de kwalificatie, als voormalig (?) kwalificatiebeest vernederd door Max (een halve seconde is echt veel) en in de race echt geen tempo. Natuurlijk was de noodzaak er ook niet zozeer maar het heilige vuur lijkt te ontbreken bij hem.
Gelukkig was er verder nog genoeg te genieten in de Grand Prix van Spanje. De strijd tussen Vettel en Hamilton was om te watertanden, het blijft feitelijk bizar dat twee compleet verschillende teams, in verschillende landen, met verschillende culturen, met beide vele honderden medewerkers en honderden miljoenen budget uiteindelijk verschillende auto's met verschillende motoren bouwen die tijdens de kwalificatie slechts 0,051 seconde van elkaar vandaan staan.
Daarachter waren er ook weer genoeg verrassingen. Het kleine Force India, waar overigens geruchten over de ronde doen dat ene Bernie Ecclestone interesse heeft om dat team over te nemen en te rebranden naar Brabham, weet met een klein budget het telkens weer fantastisch te doen. Twee geweldige rijders die met de Force India als 4e en 5e de meet weten te passeren. Natuurlijk geholpen door het uitvallen van Max, Kimi en Valtteri maar dan nog. Het is te prijzen in dat team dat ze qua rijders geen concessies doen en voor de best beschikbare rijders op de markt gaan, ondanks dat hun budget altijd erg krap is. Daar kan Williams, zoals vaker aangegeven, een voorbeeld aan nemen. Wat een draak van een raceweekend hebben zij meegemaakt, door een zwak optreden van Felipe Massa en een nog zwakker optreden van de veel te licht bevonden Stroll. Ter vergelijk: Stroll lag na de tweede ronde en 50 secondes voor op Massa en lag ondanks een pitstop minder 11 secondes achter hem bij de finish. En Massa is ook bepaald geen Alonso. Tja...
Andere zwakke broeders: the usual suspects. Palmer bakt er keer op keer niets van en ook onze Belgische vriend Stoffel Vandoorne valt tot op heden erg tegen. Ik had echt niet verwacht dat hij gelijk Alonso zou verslaan maar hij komt niet eens in de buurt. Dan ook nog eens uitvallen met een knullige inschattingsfout is niet handig. Ik hoop dat de grote ommezwaai snel komt bij hem want het is in potentie echt wel een topcoureur. Maar zijn opmerking deze winter 'Ik ben sneller dan Max', dan zien we tot op heden nog niet terug. Enkele andere toppers: Pascal Wehrlein! Niet mijn favoriete coureur maar ik moet toegeven dat hij toch wel erg goede dingen doet de laatste tijd. Fantastisch wat hij met die Sauber met oude Ferrari motor heeft gepresteerd. Geholpen door een briljante strategie door hun nieuwe strategiemedewerkster Ruth Buscombe met een zeer lange eerste stint wist hij de finish toch maar even als 7e te passeren, na een kleine straf uiteindelijk 8e. Hierdoor zijn de eerste vier punten binnen voor Sauber en is McLaren tot op heden definitief het laatste team. Het lichtpuntje daar was de briljante P7 startpositie van Fernando, de grootste cultheld uit de hedendaagse F1 geschiedenis. Wat een grootheid die man en bijna onmogelijk hoe hij dat ding naar Q3 en P7 wist te sleuren. Maar het blijft kwakkelen bij Honda.
Over twee weken gaan we naar de straten van Monaco. Daar verwacht ik vooral dat Ferrari als Red Bull erg competitief zullen zijn. Mercedes juist, vanwege hun erg lange wielbasis, iets minder. We zullen zien wat het wordt, voor Max wordt belangrijk dat hij Monaco dit jaar uit de muur weet te blijven. Dat is de afgelopen 2 jaar niet gelukt. En hij doet zijn best maar even om goed te presteren daar! Want ik ben er live bij, de GP ter plekke volgen vanaf een balkon langs de baan.


Laatst gewijzigd door Wouter81 op 15 mei 2017, 15:59, 4 keer totaal gewijzigd.
- Downforce Hans
- Berichten: 12609
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: F1 seizoen 2017
Ben jij niet een hele berg lachende smilies vergeten bij je post te zetten?Macboy schreef: 15 mei 2017, 01:53 Mensen die veel aan simracen doen/hebben gedaan weten precies waarom het hier fout is gegaan in T1.
Discussie is leuk maar heeft weinig zin. Risico's moet je natuurlijk nemen. Maar daar heb je vanaf de zijlijn niet zo heel veel aan. Elke keer is er eentje te veel. De eerste bochten is niet racen maar overleven.

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: F1 seizoen 2017
Die ruimte was er dus wel.Hielke schreef: 15 mei 2017, 14:12 In dit geval was er gewoon te weinig ruimte om ervan uit te gaan dat het wel goed zou komen. Verstappen was van het hele veld de enige rijder die driedik aan de buitenkant de bocht wilde nemen.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: F1 seizoen 2017
Ben jij simracer, dat je daarover durft te oordelen?
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: F1 seizoen 2017

Mooi verhaal weer Wouter! Dankjewel!
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Grow up Allen. Al die frustraties zijn niet gezond. Simracers hebben er nu eenmaal meer verstand van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 1 gast