--> Wie kent er een garage in de buurt van Den Haag / Rotterdam en omstreken welke het onderstel 'met kracht op de brug' kan controleren op speling? aka spelingsbank. Dan bedoel ik dus niet met handgereedschap controleren op speling
Story behind it:
Mijn E92 335i daily driver heeft last van een tikkend/bonkend geluid ergens uit het voor-onderstel. Het begon onschuldig bij drempels, toen ook op klinkerwegen, daarbij kreeg mijn linkerwiel veel speling, net of hij los zat. Maar het allerergste mijn wegligging werd ook steeds slechter.
Symptonen lijstje:
- Wegligging is in een paar duizend km van iets slechter naar deinsend cruise ship gepromoveerd
- Auto spoort veel rechtdoor, maar ook in bochten en vooral bij oneffenheden in de weg
- Wegligging is slecht in een rechte lijn als de 380pk/530nm losgelaten worden (voorkant zweverig en dansend/zoekent)
- Auto is niet stabiel in de bocht, voorbeeld normaal 180km/h mogelijk nu max 150km/h
- Stuur trilt merkbaar in de bochten daar voel ik iets tikken/wat rare weerstand, steeds meer als ik meer stuurinput geef
- Stuur trilt rechtdoor alleen op hogere snelheid vanaf 140km/h
- Stuur trilt als ik soms op hoge snelheid hard rem, dan hoor ik het gebonk en een soort lager/differentieel gezoem en mijn stuur trilt dan nog meer
- Stuur heeft speling vanuit rechtuit positie naar instuur positie
- Auto reageert merkbaar trager op het gas door het 'los speling' gevoel in het onderstel
- Laatste symptoon ik hoor soms ook iets piepen voor als ik mijn raam open doe
230.000km

Bilstein B14 set is er uit het hoofd bij 150.000km onder gegaan
Bij Beek Racing hebben ze alles op speling gecheckt
Linkerwiel had speling, Powerflex paars in de draagarmen met nieuwe bussen heeft dit opgelost/ mijn linkervoorwiel gaat niet meer heen en weer en hij ligt wat strakker op de weg
Echter doen alle andere symptonen zich nog steeds voor
Auto is voor de tweede keer op de brug gegaan maar helaas nergens speling te vinden
Ipv allerlei onderdelen klakkeloos 1 voor 1 of alles tegelijk te vervangen hebben ze me het eerlijke advies gegeven de auto eerst eens op een spelingsbank te zetten
Mogelijke boosdoeners volgens forum theorie onderzoek:
- Draagarmrubbers (vervangen)
- Stabi stokken
- Stabi rubbers
- Spoor stangen
- (stuur)Kogels
- Dempers/Veren
- Balancering wielen/profiel/velgen
- Remschijven krom
Van deze 2 dingen geloof ik niet dat het de (hoofd)oorzaak is gezien alle symptonen
Als iemand tips heeft / dit met zijn E92 ervaren heeft dan hoor ik het graag
Typisch zo'n probleem ... zuivere auto .. opeens iets mis .. oorzaak niet te vinden .. verpest heel de rijbeleving