Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 01 mei 2017, 14:14

Hi,

--> Wie kent er een garage in de buurt van Den Haag / Rotterdam en omstreken welke het onderstel 'met kracht op de brug' kan controleren op speling? aka spelingsbank. Dan bedoel ik dus niet met handgereedschap controleren op speling

Story behind it:

Mijn E92 335i daily driver heeft last van een tikkend/bonkend geluid ergens uit het voor-onderstel. Het begon onschuldig bij drempels, toen ook op klinkerwegen, daarbij kreeg mijn linkerwiel veel speling, net of hij los zat. Maar het allerergste mijn wegligging werd ook steeds slechter.

Symptonen lijstje:

- Wegligging is in een paar duizend km van iets slechter naar deinsend cruise ship gepromoveerd
- Auto spoort veel rechtdoor, maar ook in bochten en vooral bij oneffenheden in de weg
- Wegligging is slecht in een rechte lijn als de 380pk/530nm losgelaten worden (voorkant zweverig en dansend/zoekent)
- Auto is niet stabiel in de bocht, voorbeeld normaal 180km/h mogelijk nu max 150km/h
- Stuur trilt merkbaar in de bochten daar voel ik iets tikken/wat rare weerstand, steeds meer als ik meer stuurinput geef
- Stuur trilt rechtdoor alleen op hogere snelheid vanaf 140km/h
- Stuur trilt als ik soms op hoge snelheid hard rem, dan hoor ik het gebonk en een soort lager/differentieel gezoem en mijn stuur trilt dan nog meer
- Stuur heeft speling vanuit rechtuit positie naar instuur positie
- Auto reageert merkbaar trager op het gas door het 'los speling' gevoel in het onderstel
- Laatste symptoon ik hoor soms ook iets piepen voor als ik mijn raam open doe

230.000km :angel: (rijden doe ik genoeg met deze machine)
Bilstein B14 set is er uit het hoofd bij 150.000km onder gegaan

Bij Beek Racing hebben ze alles op speling gecheckt
Linkerwiel had speling, Powerflex paars in de draagarmen met nieuwe bussen heeft dit opgelost/ mijn linkervoorwiel gaat niet meer heen en weer en hij ligt wat strakker op de weg

Echter doen alle andere symptonen zich nog steeds voor
Auto is voor de tweede keer op de brug gegaan maar helaas nergens speling te vinden

Ipv allerlei onderdelen klakkeloos 1 voor 1 of alles tegelijk te vervangen hebben ze me het eerlijke advies gegeven de auto eerst eens op een spelingsbank te zetten

Mogelijke boosdoeners volgens forum theorie onderzoek:
- Draagarmrubbers (vervangen)
- Stabi stokken
- Stabi rubbers
- Spoor stangen
- (stuur)Kogels
- Dempers/Veren

- Balancering wielen/profiel/velgen
- Remschijven krom
Van deze 2 dingen geloof ik niet dat het de (hoofd)oorzaak is gezien alle symptonen

Als iemand tips heeft / dit met zijn E92 ervaren heeft dan hoor ik het graag
Typisch zo'n probleem ... zuivere auto .. opeens iets mis .. oorzaak niet te vinden .. verpest heel de rijbeleving
Laatst gewijzigd door itsmario op 02 mei 2017, 10:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Joy » 01 mei 2017, 17:09


vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door vester86 » 01 mei 2017, 19:49

Heeft beek geen suggestie??

Eric Z
Berichten: 4124
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Eric Z » 01 mei 2017, 20:09

Welke van de mogelijke boosdoeners heb je al uitgesloten? Veren bijvoorbeeld kan je zelf makkelijk inspecteren op (af)gebroken windingen. Remmen kan je ook visueel inspecteren, of ze krom zijn zal je er niet direct aan afzien.

Ook zie ik het verband niet met slechtere gasresponse? Want dan zou ik eerder verwachten dat er achter iets niet in orde is. Zeker omdat na vervangen aan de voorzijde er nog steeds problemen zijn.
- Stuur trilt als ik soms op hoge snelheid hard rem, dan hoor ik het gebonk en een soort lager/differentieel gezoem en mijn stuur trilt dan nog meer
Alle rubbers van motorsteunen, diff en hardyschijf zijn goed? Hoewel ik niet direct snap hoe dat in verbinding staat met een stuur wat harder gaat trillen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Arthur » 01 mei 2017, 21:23

Cardan-as?

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1670
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Rogerb » 01 mei 2017, 21:33

Zaken als niet stabiel in bochten en "deinen" zou ik toch schokdempers ook niet uitsluiten. Trillingen wellicht kromme schijven?
Speling in stuur, stuurhuis ok? Geen speling in stuurkolom/koppelingen?

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door vester86 » 01 mei 2017, 22:19

Soms Trillingen bj remmen (maar niet altijd) duidt meer op ongelijkmatig ingeremde blokken. Als het weg gaat na een paar keer hard remmen dan zijn het in ieder geval GÉÉN kromme remschijven.

Verder eens met RogerB, versleten schokdempers zijn een eerste verdachte, al dan niet in combinatie met nieuwe topmounts.

Verder: draagarm rubbers (want speling bij insturen!)
Hoe zijn je trail arm bushes (weet de nederlandse term niet, de "Reactie arm rubbers" aan de achterzijde??

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 02 mei 2017, 13:41

Volgende week vrijdag gaat Leo van Madeno Racing kijken, ik ben erg benieuwd, volgens himself heeft hij nog geen enkel vergelijkbaar probleem met een E92 niet op kunnen lossen en heeft het 335i E92 onderstel, chasis en Bilstein B14 geen geheimen, dat beloof wat :D
Hij gaat zelf rijden en hem op de brug zetten, maar gaf inderdaad zonder blind te zeggen wat de oorzaak zou kunnen zijn dat er vaak o.a. topmount/bumpstop en demper problemen zijn met de Bilstein B14 en nog wat specifieke E92 kwalen

Beek heeft geen directe suggesties meer na 2x alles gecheckt te hebben op de brug

- Auto trilt inderdaad soms bij het remmen, ik heb eerder gare OEM remschijven/blokken gehad. Er zitten nu brembo sportline schijven/blokken onder welke het met een rondje circuit voor de gein prima uit lijken te houden.
Bij het trillende stuur tijdens het remmen hoor ik duidelijk ook het onderstel probleem alsof mijn auto uit elkaar klappert (en mijn vullingen ook welke ik niet heb) en een diff/lager achtig zoem geluid als ik flink op de rem trap bij het trillen. Dat had ik met gare OEM remmerij niet
Na een rondje Nordschleife, hard remmen, is het niet weg gegaan (ik was er toch dus doordeweeks savonds voorzichtig een test rondje gedaan)

- Als mijn stuur niet trilt bij het remmen op normale snelheid, hoor ik het onderstel ook (bijna) niet

- Powerflex zit nieuw in de draagarmen met bussen en nog steeds speling, volgens mij deze Paars:
http://www.powerflex.nl/product/front-r ... 5-401-7457
http://www.powerflex.nl/product/front-c ... 5-402-7458

- Auto is vreemd genoeg echt langzamer op gasrespons voordat hij echt iets gaat doen, ook als ik met mij gas speel door te pompen. voelt gewoon alsof de kracht niet goed over komt. eenmaal op gang na een seconde rijdt hij hetzelfde, merk ook geen vermogensverlies

Maar ik lees een paar nieuwe aandachtspunten uit de reacties, thx, alles bij elkaar mij nog te technisch, ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen volgende week vrijdag en of er verschillende dingen achter elkaar of door elkaar stuk gaan

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Macboy » 03 mei 2017, 23:05

Vaak is dit een combinatie van factoren die tegelijk opspelen (=pech) en dus meerdere oorzaken tegelijk.

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 04 mei 2017, 23:47

Ik denk toch steeds meer dat het inderdaad iets in de coilover set is
Auto begint steeds meer te te deinsen op de voorkant in de wielkasten, vooral linksvoor, alsof hij over zijn wiel gaat rollen of extreem onderstuur idee
Overduidelijk in de bochten en op oneffen asfalt
Als ik op lage snelheid onder de 80 vol achter elkaar rem op strak asfalt niets geen getril dus (de remmmen worden dus goed warm). wel merk je duidelijk dat iets in/bij de coilover set raar aan het doen is hoe het gewicht van de neus reageert
hogere snelheid 120+ op slecht asfalt waar de demping zijn werk moet doen wordt ook steeds slechter, zoeken, continu trillen
We gaan het zien, ik stuur wel een berichtje wat het was

Linksvoor had ik (Toevallig?) ook extreem speling ineens op mijn draagarmbus wat gefixt is
Kan dat er mee te maken hebben, of gewoon pech (meerdere oorzaken)

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 12 mei 2017, 16:32

Vandaag naar Madeno / Leo en collega's geweest

Auto rijdt op de bump stops en top mounts aan de voorkant, de demper doet zijn werk dus niet in- en uitgaand. Lagers van de topmounts waren hierdoor ook gaar, vooral linksvoor waar ik het meeste last van had. Ook was hier iets losgetrilt in de set.
Hierdoor werd het bonken + 'spontane' slechte wegligging extra versterkt, dit blijkt 'wear' te zijn door 80.000km op een foute setup te rijden, nog best lang volgehouden dus

Om het feest compleet te maken rijdt de achterkant ook continu op de bump stops en is er nauwelijks demping op de uitgaande slag, hier lijkt verder niets kapot

Auto ligt hierdoor ook veel slechter op de weg dan zou horen met een B14. ik vond het resultaat altijd wel ok toen de B14 nog vers was, maar niet geweldig, auto werd inderdaad vooral veel stugger, directer en lager, wegligging iets beter, maar niet zoals ik verwacht had voor deze prijs en voor de straat een prima aangeschreven set (en tov de M optie veren/dempers). Nadat ik de BC racings (welke ook niet geweldig zijn) onder mijn E36 tracktool had, wist ik wel dat er iets niet klopte aan de B14 aan de werking van de veren/dempers op de wegligging, ondanks dat het totaal verschillende auto's zijn.

Die Bilstein B14 blijkt meer plug and Pray te zijn op de E92 dan plug and Play (lees veel te universeel ontwikkeld tested on nurburgring mooie reclame sticker ja..). Er is te weinig veerweg beschikbaar, en zo laag of hoog lag de auto helemaal niet. De bumpstops en topmounts zijn "te lang". De rijhoogte (op normale hoogte) werkt alles behalve optimaal met de veren/demping. De progressieve veer werkt dan ook weer niet mee. En zo had Leo een A4 vol met waslijst punten wat eigenlijk allemaal aangepast zou moeten worden.

Ik heb uitgebreide uitleg gekregen en alles gezien, demper en veer zijn uit elkaar gehaald, alles was opgemeten etc

Quick fix is er eigenlijk niet
- Auto hoger of lager kwam ook niet uit met de veerweg = uitgemeten. Ook met het aanpassen van topmounts voor en iets met de rubbers achter = auto blijft dan op de bump stops rijden
- Bilstein B14 kan dus wel volgens de A4 waslijst punten aangepast, topmounts, bumpstops, lineaire veer, inkorten demping, etc etc etc waarvoor het feitelijk een clubsport set wordt op maat, alles bij elkaar 1800eu ex btw voor het aanpassen, monteren, uitlijnen etc
- Een halve goedkopere 'net niet' opgelost oplossing voor de B14 kwam op 1500 uit
- Toch maar gekozen voor een nieuwe Ohlin set gekozen en ik kan mijn Bilstein B14 "inruilen" (totaal iets van 2050eu ex btw) welke ze dan alsnog gaan upgraden naar clubsport en 2de hands aan klanten doorschuiven

De Ohlin set moet veel hoogwaardiger zijn, met ook lineare veer, meer caster, instelbare demping en 'DFV' demper techniek

Ook heb ik de grafieken van de demping karakteristieken gezien tussen OEM, Bilstein B14, Ohlin en allemaal aangepaste maatwerk varianten. Verschil is erg veel vooral in de frequentie range waarop je op een normale weg of circuit rijdt. Waarbij je bij de Ohlin of maatwerk sets ziet dat de verhouding tussen in/uitgaand veel beter op elkaar is afgestemd dan OEM of B14 set. Karakteristiek op hobbel/klinker wegen (of curbstones) is minder groot

Maargoed .. ik vroeg me af, ga ik dit doen voor mij straatauto? salespraat? (heb uren uitleg gekregen zal wel meevallen dus) Is er een goedkopere oplossing? Het was mij wel duidelijk dat de B14 quick fix gewoon zonde is op een "dikke 335i E92" en symptoonbestrijding is en de "B14 clubsport upgrades doe het gelijk goed" hetzelfde kosten als een veel betere Ohlin set.

AST en Intrax nog snel besproken maar om op deze prijs te blijven geen optie

Leo garandeerde mij dat ik het gedrag van de auto + bochtensnelheid op de openbare weg en af en toe een rondje circuit met deze set niet meer terug zou herkennen en als kritische circuitrijder tevreden zou zijn, hij had voordat we begonnen uiteraard een testrit in mijn auto gemaakt

Ik kan iets verkeerd verwoord hebben, ik heb een hoop nieuwe informatie gezien en gehoord vandaag ... wat een specialisten op het gebied van onderstel

Te be continued .. binnen 2 weken zitten ze erop
Laatst gewijzigd door itsmario op 12 mei 2017, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Tommy » 12 mei 2017, 20:01

Na m'n Bilstein to Ohlins Madeno upgrade weet ik een ding... you're gonna like it :-)

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 12 mei 2017, 20:33

Ha jij bent ze Z4 man welke hetzelfde ondergaan heeft, vertel ?! ben erg benieuwd ..

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 888
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Andry » 13 mei 2017, 13:43

Ik neem aan dat het om de Road & Track serie gaat? Zo ja: dan rij je straks een big smile voor oor tot oor. Dual Flow Valve is een hele mooie techniek, geeft een hele soepel en snel werkende uitgaande slag. Chassis is veel sneller weer stabiel en voelt daardoor veel rustiger en comfortabeler aan. Omdat de banden sneller contact maken met het wegdek geeft het ook meer grip en tractie. De afwerking en bouwkwaliteit van de dempers staan ook op een veel hoger nivo. Er zijn weinig fabrikanten die voor dit geld zo'n produkt op de markt brengen. Hele mooie set!

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 13 mei 2017, 19:49

Klopt die serie is het

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Tommy » 13 mei 2017, 23:25

Ik had voorheen een wat simpeler setje, B12 prokit, op de auto. Rijdt goed hoor, alleen is het verschil met Ohlins wel duidelijk en da's maar goed ook, anders was het weggegooid geld :-) Veel directer, rustigere koets, betere body control, geen doorleunen of doorveren. Uit de veren komen en neerkomen is meteen absorberen van de ingaande slag ipv diep inveren wat met de B12 wel gebeurt. Onderstuur is weg, de neus gript goed en voel de voorwielen grip opbouwen op het punt waar met B12 de auto al onderstuur ging vertonen. Ik zie alleen maar voordelen :-)

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door TLRS » 15 mei 2017, 00:50

Mooi, gedetailleerd stukje Mario. Zo te horen ben je in goede handen.

Voor wat betreft de bumpstops, als je je erin verdiept wat ze doen kun je nog versteld staan. Veel meer dan de naam doet vermoeden.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Tommy » 15 mei 2017, 19:07

Bij veel dempers is het een onderdeel van het systeem, als hulpveer.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Maus » 15 mei 2017, 21:01

Bij de set welke nu onder de Z4 van Tommy zit, moet nog wel de kanttekening geplaatst worden dat deze set custom made voor de Z4 ontwikkeld is omdat Öhlins deze niet in hun assortiment heeft. Dus van scratch opgebouwd en niet een vermaakte set voor -ik noem maar een zijstraat-een Trabant.
Dat gezegd hebbende kan en mag je er vanuit gaan dat een kant en klare set de zelfde kwaliteit / performance / etc. heeft als de custom Öhlins.
Hooguit dat Leo de demping nog íets aanpast als hij vindt dat dat in jouw specifieke geval nodig is.

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 31 mei 2017, 18:24

De Ohlins zitten er inmiddels op en flink getest, nog niet op circuit

Ohlin Road & Track series (versus mijn oude Bilstein B14 ook toen deze nog vers was)
- Diverse zaken customized
- Nieuwe topmounts voor en achter (komen voor nog custom topmounts op voor extra camber en caster)
- Voorveren: 68KG (Kortere/stijvere voorveren met tenderveren)
- Achterveren: 70KG
- Uitgebreid uitgelijnd, 0.7/0.9 graden voor. 1.8 graden camber achter.

- Grip/bochtensnelheid stuk hoger
- Auto heeft veel minder last van oneffenheden op de weg waar ik eerst veel grip verloor, auto ging zoeken en springen
- Opvallend is dat je in de bocht, als je aardig pusht, nog van lijn/baan kan wisselen, auto reageerde daar eerst echt heel slecht op
- Bodyroll en onderstuur minder. Van beide was het eerst en ook met originele M dempers/veren echt te veel. Is nu mooi in balans
- Demping kwaliteit is veel beter zowel bij cruisen als “racen”
- Veren prima zo aan de voorkant, niet te hard voor daily, persoonlijk denk ik dat ik 60kg origineel Ohlin te licht zou vinden, of dan zou je met andere stabi stangen moeten werken
- Sturen scherper
- Belangrijkste auto rijdt VEEEL leuker en speelser, nooit meer een set zonder ook instelbare demping

Irritant gebonk geluid is weg zoals we verwacht hadden

Wat is er nog gaar
Mijn remschijven en remblokken aan de voorkant zijn denk ik toch krom/ge-fade. Stuur trilt nog steeds bij flink remmen op hoge snelheid (120++++)
Trilling is een stuk minder als je het stuur stevig vasthoud
De boel ga ik gelijk vervangen

Tweak punten
- Stuur staat een paar graden scheef, dat was al zo heb ik pas last van, als je het stuur recht houdt gaat de auto wel rechtdoor, er lijkt ook een beetje speling in het stuur te zitten, maar komt misschien door dit probleem
- Op hoge snelheid 160++ is de voorkant wat licht op de neus, ook wat licht in het stuurgevoel, misschien door het probleem, dit merk je het meest bij rechtdoor stabiliteit, bochtensnelheid is ok als je extra gas bijgeeft in de bocht, auto is wel in balans je voelt hem richting de limiet gaan ondersturen met wat body roll
- Interessant om andere instelbare stabi stangen voor en achter te monteren. Ben benieuwd wat dit zou veranderen aan het gedrag qua bochtensnelheid/onderstuur/stijfheid en hoe de demping hierop weer aangepast kan worden
Laatst gewijzigd door itsmario op 01 jun 2017, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door Jan-Willem » 31 mei 2017, 18:51

Mooi dat je blij bent met de set!
Is het toch niet voor niks geweest :thumbup:

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door vester86 » 01 jun 2017, 13:57

Hebben ze het stuur niet recht gezet bij uitlijning? Wellicht een beetje extra toespoor om de balans (op snelheid) te verbeteren, bij mijn Z4 zorgde dat tevens voor een wat zwaardere en communicatievere besturing

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Garage welke speling in onderstel kan detecteren

Bericht door itsmario » 04 jun 2017, 00:05

Ps gasrespons is ook weer normaal
Scheelt best veel blijkbaar kan er toch veel in brakke dempers verloren gaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten