Na de laatste race in Sochi geen raceverslag van mij, domweg om het feit dat ik er ook weinig van kon maken. Een oersaaie race met na ronde 1 voor zover ik weet slechts 1 inhaalactie (tussen de Saubers), een grauwe betonbak met vooral 90 graden bochten (duidelijk niet Tilke's beste ontwerp ooit) en een ultiem saaie optocht. OK, leuk voor Bottas maar verder vooral snel vergeten deze wedstrijd. Ik kon me er dan ook nauwelijk toe zetten om hier wat over te schrijven. Het meest spannende was nog om de 'snipers' te ontdekken toen Poetin op het podium stond. Heb er één gezien.
Een update over Red Bull Racing en de stand van zaken daar dan maar. Weten we het nog, de slogan van de RB13 tijdens de presentatie? Unlucky for some. Nou, tot op heden is de RB13 vooral ongelukkig voor henzelf. Verbazingwekkend, gezien de stevige uitspraken van eind vorig jaar dat ze dit jaar serieus mee zouden doen. En met Adrian Newey in huis die tegen de lieve som van zo'n 12 miljoen euro per jaar zijn ontwerpkunsten loslaat zou het niet mis kunnen gaan, toch?
Maar dat is het tot op heden wel gegaan dus. Het probleem schijnt te zitten in een correlatieverschil tussen CFD, windtunnel en de praktijk. CFD staat voor Computational Fluid Dynamics. Dit zou je kunnen zien als een gevirtualiseerde windtunnel. Via supercomputers kunnen hiermee aerodynamische luchtstromen worden nagebootst. Daarnaast is er altijd nog de 'good-old' fysieke windtunnel. En dan is daar natuurlijk de praktijk op de baan, waar het allemaal om draait. Normaliter krijg je op de baan redelijk exacte resultaten als wat je via de windtunnel en CFD krijgt. Hier lijkt het echter misgegaan te zijn, als we de verhalen mogen geloven. Er zat een correlatieverschil tussen de resultaten uit de windtunnel en de prakijk. Mogelijk een calibratieprobleem. Dit heeft Red Bull behoorlijk op het verkeerde been gezet waardoor de auto met name aerodynamisch zeker niet erg sterk is.
Er is enige tijd geleden binnen Red Bull Racing dan ook besloten om radicale maatregelen door te voeren. Het was al enige tijd bekend dat RBR in Spanje met een RB13-B auto zou komen. De verhalen gaan nu echter dat ze die auto zelfs RB14 noemen. Het schijnt een heel nieuwe auto te zijn. Er zijn daar echt miljoenen geinvesteerd om een nieuwe auto neer te zetten, er is dag en nacht gewerkt. De geluiden gaan zelfs dat Max in de Red Bull Racing simulator met deze 'RB14' tussen de 1 en 1,5 seconde sneller was! Er vanuitgaande dat de andere teams ook niet stil staan en in Barcelona met updates gaan komen (zoals de teams elk jaar bij deze race doen, de eerste Europese race waar ze ook veel hebben getest) en dit soort updates meestal 2 of 3 tienden winst brengen is het dus goed mogelijk dat Red Bull tot een seconde dichterbij komt bij Ferrari en Mercedes. Dat zou natuurlijk uitstekend nieuws zijn, voor ons als Verstappen fans maar ook voor de gehele sport. De strijd tussen 2 topteams vooraan is al mooi, tussen 3 teams zou briljant zijn.
Hoop doet leven. Uiterlijk aanstaande vrijdag, tijdens FP1 weten we meer.