BMW E30 325i Rallyspec, complete heropbouw!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Marius

Re: BMW E30 325i Rallyspec, Dwarsliggersbokaal gewonnen! p5

Bericht door Marius » 25 jun 2013, 13:23

Ja was echt sneu voor hem. Maar hij heeft zich kranig gehouden, erg knap.
Ja die tijden waren we zelf ook wat verbaasd over :)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 jun 2013, 15:20

Tja, voortaan misschien vaker zonder "strafgewicht" rijden.... :lol:

Marius

Bericht door Marius » 25 jun 2013, 16:56

Haha. Hij zat er wel naast hoor.

Edit: snap nu wat je bedoelt :)

Maar, bijrijder is verplicht.

Sjef

Bericht door Sjef » 27 jun 2013, 13:57

De startvolgorde was idd waardeloos deze keer. Om aan te geven hoe weinig je dan meekrijgt: Nog gefeliciteerd met de dwarsliggersbokaal Bas! Heb nog een kwartier met Marieke gepraat na de wedstrijd maar was niet op de hoogte dat jullie de bokaal gewonnen hadden :oops: .

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 27 jun 2013, 15:54

Haha, geeft niks! Wij hadden het ook niet verwacht, maar wel heel leuk natuurlijk. Ik was er goed mijn best voor aan het doen toen we toch onze klassering hadden verprutst op KP5.

Jullie ook weer gefeliciteerd met de winst. Jullie zijn het kampioenschap wel aardig aan het domineren zo.

Sjef

Bericht door Sjef » 28 jun 2013, 00:20

Thx. Marieke vertelde idd over jullie foutje op kp5. Gebeurd iedereen een keer! Wij hebben in het begin het een keer gehad dat we aan de start van een kp stonden en de auto's "opeens" nog een keer voorbij kwamen.
Ooooooh, rondkoers :). In de proef nog gecorrigeerd en gelukkig goed gegaan. haha.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 29 jun 2013, 09:21

Haha, ja das ook een mooie. Ach ja van je fouten moet je leren, volgende keer beter in de notes zetten en ik beter luisteren :P

Hoe cool is dit, iemand heeft onze auto na gemaakt in Richard Burns Rally. Hoewel het een M3 is ipv een 325i, is het wel heel gaaf!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 14 jul 2013, 20:58

Afgelopen vrijdag en zaterdag de GTC rally gereden. Ondanks de vele problemen de 3e plaats behaald en de dwarsliggers bokaal weer mee naar huis mogen nemen.

Lees het volledige verslag hier

Afbeelding

Afbeelding

Onboard KP5:

Hier komen we voorbij op 4:00
http://www.youtube.com/watch?v=jlH0aoJSWew#t=241s" onclick="window.open(this.href);return false;

Paskal
Auto: meerdere

Re: BMW E30 325i Rallyspec, 3e plek GTC rally! p6

Bericht door Paskal » 15 jul 2013, 00:05

Netjes Bas, zag er weer goed en dwars uit. Soms iets te dwars zoals bij die haaks links, haaks rechts combi bij de laatste kp Etten-Leur centrum :D maar dat mag de pret niet drukken.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 15 jul 2013, 11:06

Paskal schreef:Netjes Bas, zag er weer goed en dwars uit. Soms iets te dwars zoals bij die haaks links, haaks rechts combi bij de laatste kp Etten-Leur centrum :D maar dat mag de pret niet drukken.
Ja klopt, door het vermogens verlies moest ik aardig smijten met de auto om hem dwars te krijgen, maar daar ging het toch net iets te lomp :P Vond dat wel 1 van de mooiste proeven om te doen.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 15 jul 2013, 11:48

Nog een paar foto's gevonden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 15 jul 2013, 22:30

Mooie foto's! Bedankt weer Martijn!!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 16 sep 2014, 14:41

Ik zal hier ook maar weer eens updateje plaatsen. Na vorig seizoen besloten om de motor flink onder handen te nemen. Dit zouden we in de wintermaanden doen, maar hoe langer ik bezig was hoe meer probleem punten ik tegen kwam.

Uiteindelijk lag heel de auto uit elkaar en was er flink wat werk te doen wat betreft roest wegslijpen en nieuwe delen in lassen. Heel de bodem kaal gemaakt om er zeker van te zijn dat er geen verrassingen meer naar voren zouden komen, gelijk ook heel de auto doorgelast. De onderkant in witte lak gezet zodat het wat makkelijker sleutelen is en om in de toekomst probleem plekken sneller te kunnen ontdekken.

Ook was de kabelboom 1 grote chaos en heb ik die ook gelijk aangepakt. Er zaten heel wat houtje touwtje oplossingen overal verwerkt wat allemaal potentiele problemen zouden kunnen opleveren. Nu weer alles netjes gemaakt en weer netjes met linnen tape omwikkeld.

Remmen ook uitelkaar gehaald en gereviseerd en een leuk kleurtje gegeven. Zo'n beetje alles vervangen wat slijtgevoelig is. Hierdoor duurde het allemaal wel wat langer dan gepland en hebben we wat rally's moeten missen. Het was even doorwerken, maar gister avond zat de auto eindelijk weer zo goed als helemaal in elkaar. Er moeten nog wat kleine dingetjes gebeuren, maar aankomend weekend doen wij weer mee met de Hellendoorn rally!

Wat foto'tjes.

Auto in de kantelbrug en net klaar met wit maken:
Afbeelding

Vers torretje erin:
Afbeelding

Eerste test meters met een nog vrij kale auto, dit was afgelopen zaterdag ochtend:
Afbeelding

Laatste paar dagen hard doorgewerkt, gisteravond laat nog even tanken om de hoek
Afbeelding

Jeroen

Re: BMW E30 325i Rallyspec, complete heropbouw!

Bericht door Jeroen » 18 sep 2014, 11:44

Mooi werk! Heerlijk, zo'n roestvrije auto. Zo'n witte bodem, dat is na een paar rally's toch teniet gedaan?

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 18 sep 2014, 18:31

Dat kun je bijhouden. Rally-rijden vergt flink wat onderhoud aan de auto dus af en toe met een kwast over de bodem is een minieme actie :) .

Verder mooi werk, succes dit weekend en geniet ervan!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 10 apr 2017, 20:45

Al een tijd lang niets meer gepost hier, hoog tijd om daar weer wat verandering in te brengen. Bijna 2 jaar geleden ben ik tijdens de Vechtdal Rally een boom tegen gekomen die niet aan de kant wou met dit als resultaat:

Afbeelding

Kwa techniek was de auto nog in orde, alleen de koets had zoveel schade dat repareren duurde zou zijn dan een andere zoeken en alles overbouwen. Vorig jaar Augustus een andere koets gevonden waar al een kooi in gelast was en dus een ideale basis was.

Afbeelding

Toen begonnen met alles over te bouwen om te zien of alles past en naar mijn wens was. Helaas was er meer las werk/aanpassingen nodig dan ik gehoopt had en de weekenden gingen snel voorbij.

Testen of de motor past:
Afbeelding

De maanden vlogen voorbij en de eerste rally kwam hard dichterbij. 2 weken geleden de auto weer helemaal uit elkaar gehaald en deze naar de spuiter gebracht

Afbeelding

Daarna werd het een race tegen de klok om de auto af te krijgen voor de Centraal Nederland rally van afgelopen weekend.

Vorig week maandag kon ik de eerste test meters maken:
Afbeelding

Een rondje gereden op het terrein waar ik de loods huur, de uitlaat zat er nog niet op, dus niet boven de 2e versnelling gekomen. Alles leek prima te werken dus dat gaf hoop dat het zou lukken om de auto af te krijgen. Snel verder bouwen om de auto APK te krijgen. Donderdag avond zo ver dat de auto vrijdag (de dag voor de rally) naar de APK keuring kon.
Afbeelding

Helaas ontdekten ik al snel een probleem toen ik de auto richting de APK keuring reed, de koppeling slipte in de 3e en 4e versnelling. Vrijdag kwam de auto gelukkig wel probleemloos door de keuring en daarna 's middags gelijk de versnellingsbak eraf gehaald om te zien wat het probleem was. Er bleek olie op de koppeling gekomen te zijn door een lekkage in de versnellingsbak. Versnellingsbak gerepareerd en de koppeling vervangen en toen gelijk 's avonds nog door naar de keuring voor de rally die we nog net op het nippertje haalde :D

De rally ook kunnen uitrijden, daar heeft mijn zus inmiddels een verslag van geschreven die hier te lezen is:
http://www.slobmotorsport.nl/index.php?page=2017

Over 4 weken is de volgende rally al weer en er is nog genoeg te doen om de auto verder af te maken, dus even rusten zit er nog niet in :P

Ik heb alleen onboard beelden van de eerste proef. Ik was vergeten de camera uit te zetten en deze was nog niet aangesloten op de stroom van de auto:

Dit zijn mijn allereerste meters met de auto op snelheid, dus vandaar dat ik in het begin nog een beetje als een lamme tak rij :df:

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 22 apr 2017, 10:36

Was goed om jullie er weer bij te hebben Bas! Sulingen slaan jullie over begrijp ik? Succes met die laatste puntjes! Snelheid was er in elk geval weer!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2017, 23:24

Gaaf om de hele opbouw zo te lezen! Ik kijk ook nog wel eens een rally mee dus zal je vast nog wel eens voorbij zien komen :df:

Vorig jaar sulingen nog geweest, mooie rally daar!

Andre

Bericht door Andre » 23 apr 2017, 12:35

Rally krijgt een totale vernieuwing.

Het grote probleem was altijd dat je of een dure fia homologatie auto moest kopen of bouwen. Of er werd een Cup bedacht. 325i cup of bijv 350z cup.

Ik had zelf een e30 M3 GrA maar was er snel klaar mee. Ontzettend dure revisie s en onderhoud. Dus uiteindelijk goed kunnen verkopen.

Maar wat nu.

Ik ben als nieuweling in de Rally bij talloze vergaderingen geweest en heb wat ogen kunnen openen dat dit zo niet kan doorgaan. Ralllysport heeft vernieuwing nodig en laagdrempeliger. Mijn idee was om makkelijker diverse auto s te kunnen inzetten zonder dat het een cup auto of fia auto is. Je moet in principe zo een auto uit de showroom halen en er een rally auto van kunnen maken.

We moeten nog even wachten op het definitief reglement. Maar grote kans dat het gaat komen.

Het moet een rally performance klasse worden. Meer vrijheid van autokeuze.

Je kan straks bijv een Golf GTI halen 2e hands of nieuw maakt niet uit. Rolkooi erin veiligheids eisen. Dempers aanpassen. Maximaal vermogen ca. 300pk en 1250kg voor de hoogste klasse. Er komen natuurlijk ook klasses onder waar bijv de 325i cup klasse in past.

De performance word live gemeten in de auto en daar staan getallen voor. Bijv 40 tot 150 en 90 tot 160 etc. Je moet daar aan voldoen en je hebt gewoon meer vrije keuze qua auto.

Je krijgt hierdoor meer vernieuwing in het deelnemers veld. Er rijden nu twee R5, 10 evo s, en de rest zijn oldtimers. Dat moet anders.

Zodra de reglementen bekend zijn wil ik basis van een nieuwe 3 deurs 125i 2.0 turbo een rally auto bouwen. Het lijkt me super gaaf!
Laatst gewijzigd door Andre op 23 apr 2017, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 apr 2017, 13:12

Oh dat klinkt goed André! Inderdaad het deelnemers veld is nu erg beperkt met die 10 evo s en twee R5's!

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 25 apr 2017, 15:28

Sprungcasper schreef: 22 apr 2017, 10:36 Was goed om jullie er weer bij te hebben Bas! Sulingen slaan jullie over begrijp ik? Succes met die laatste puntjes! Snelheid was er in elk geval weer!
Waar lees je dat we Sulingen overslaan? Wij zijn er gewoon bij hoor. Niet voor niets zo hard bezig geweest om de auto af te krijgen :blink: En we moeten punten hebben om het kampioenschap te winnen natuurlijk!

Al weer hard bezig geweest de afgelopen tijd om de auto helemaal af te krijgen. Dit is er inmiddels allemaal al weer veranderd:

Remklauwen achter vervangen
Rondom nieuwe wiellagers
Tussen as lager vervangen
Andere versnellingsbak eronder
Hardy Schijf vervangen voor een nieuwe
Linker raam werkt nu ook weer
De laatste stickers er eindelijk op geplakt

En ik heb nog een lijstje van dingen die nog afgewerkt moeten worden, maar dat is meer om de mensen bij de Technische keuring blij te maken :D

Afgelopen weekend ook op Bimmerworld geweest en de auto nog even kunnen testen met de nieuwe versnellingsbak, geen nieuwe problemen ontdekt dus dat is mooi. Vond het wel grappig dat al die gasten met een dikke M3,M5 of M6 op het rechte stuk bij me vandaan vlogen, maar de eerste de beste bocht zat ik weer op de bumper :P

Foto van afgelopen weekend:

Afbeelding
Andre schreef: 23 apr 2017, 12:35 Rally krijgt een totale vernieuwing.
...
Zodra de reglementen bekend zijn wil ik basis van een nieuwe 3 deurs 125i 2.0 turbo een rally auto bouwen. Het lijkt me super gaaf!
Top om te horen Andre. Ik hoop dat het gaat lukken met de reglementen want ik merk dat ze soms wel aardig stug zijn wat dat betreft. Volgens mij had je ook al gezien dat ze vanuit de 325i Challenge nu de 125i Challenge zijn begonnen. Wel een iets ander concept dan wat jij van plan bent, maar dat doen ze ook om de kosten laag te houden.

Als ik het geld had dan zou ik het ook wel willen zoals jij het voor ogen hebt, veel succes vast met het opbouwen van jou auto mocht het zo ver komen!

Ik zelf wil misschien ook wel overstappen op een 1 serie binnen de 125i Challenge, maar ik twijfel nog wel een beetje. Ik vind de E30 gewoon een super fijne auto om te rijden, kan precies aanvoelen wat hij gaat doen. Ik wil eerst eens met een 1 serie gereden hebben in rally uitvoering voor ik die beslissing neem, maar het lijkt me wel super gaaf om een groot veld te hebben van gelijke auto's.

Sprungcasper

Bericht door Sprungcasper » 25 apr 2017, 21:12

Linc (Bas) schreef: 25 apr 2017, 15:28
Sprungcasper schreef: 22 apr 2017, 10:36 Was goed om jullie er weer bij te hebben Bas! Sulingen slaan jullie over begrijp ik? Succes met die laatste puntjes! Snelheid was er in elk geval weer!
Waar lees je dat we Sulingen overslaan? Wij zijn er gewoon bij hoor. Niet voor niets zo hard bezig geweest om de auto af te krijgen :blink: En we moeten punten hebben om het kampioenschap te winnen natuurlijk!
Aha. Had dat uit je tekst opgemaakt, je zei de volgende rally over 4 weken ergens. Als ik dat doorrekende, kwam ik ergens op de datum van de ELE terecht. Maar zeker tof dat jullie erbij zijn! Dan zijn er in elk geval 4 wagens vanuit de challenge in Sulingen! Zien we je daar Bas!

Gr. Casper

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 08 mei 2017, 21:49

Afgelopen weekend de rally van Sulingen gereden. Was weer een hele beleving. Vrijdag avond waren de proeven glad, dus opletten geblazen. Zaterdag middag waren het juist weer hele snelle proeven. Uiteindelijk weer door pech met een lekke band de winst aan onze neus voorbij gegaan met uiteindelijk maar 26 seconde verschil op de nummer 2.

Lees hier het hele verslag!

Onboard van de laatste proef op vrijdagavond waar het 2 keer bijna mis ging op het eind:

En nog één van zaterdagavond die zo goed als perfect ging. Een mooie snelle proef:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 10 mei 2017, 09:53

Top om te horen Andre. Ik hoop dat het gaat lukken met de reglementen want ik merk dat ze soms wel aardig stug zijn wat dat betreft. Volgens mij had je ook al gezien dat ze vanuit de 325i Challenge nu de 125i Challenge zijn begonnen. Wel een iets ander concept dan wat jij van plan bent, maar dat doen ze ook om de kosten laag te houden.
Dat lijkt me dus een aanfluiting deze klasse. Op basis van een 1 serie is goed! Maar alsjeblieft leg er dan niet een motor in uit het jaar kruik. Een M50 erin geloof je toch gewoon niet. Maak een 130i klasse met vergrendelde ECU's, ik noem maar wat.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 mei 2017, 10:12

Leuk die onboard films! Heb ook eens onboard mee kunnen kijken met de evo van vd heuvel :df:

Plaats reactie