Wat is jouw definitie van Driving-Fun?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Wat is jouw definitie van Driving-Fun?

Bericht door Wouter81 » 27 jun 2007, 19:01

Laten we eens bij de basis beginnen, de basis van dit forum en feitelijk het bestaansrecht. In de paar maand dat ik hier rondneus en soms wat onzin neerplemp :) ben ik er allang achtergekomen dat er nogal wat verschil zit in ieders definitie van 'Driving-Fun'. Sommigen lijken guru André te volgen. Die definitie van 'Driving-Fun' is vrij extreem: zo licht mogelijke RWD met plusminus 300 pk en sper om bij voorkeur overal dwars te gaan.

Dat is inderdaad bijzonder leuk maar er zijn natuurlijk veel meer manieren om 'Driving-Fun' te beleven, veelal ook minder extreme manieren.

Noem nou eens wat praktijkvoorbeelden en omschrijving van jouw definitie van 'Driving-Fun'.

Ik zal aftrappen:

- Met een huurauto (Toyota Yaris met de lichtste motor) in de bergen van Lanzarote rijden, afgelopen januari. Heb me zelden zo vermaakt in een auto.

- Met mijn eigen slome VW Golf 1.9D met 60 pk en lekke schokbrekers een landweggetje zo hard mogelijk doorrijden, al komt de snelheid zelden boven de 100 km/u. Toch geeft het veel voldoening.

- Gister 174 km/u gehaald op de teller van diezelfde Golf, terwijl hij volgens het boekje maar 155 kan. Dit voor de (harde) wind en zwabberend en al, weinig stabiel rechtuit. Toch kicken, al is het 'maar' 174. :)

- Met een geleende VW Polo GTI Cup Edition 2 maand geleden een Honda CBR600RR vrijwel bij kunnen houden op de Autobahn en daarna een duimpje opsteken tegen elkaar. Heerlijk zoiets.

- Een rondje Nordschleife met de bedrijfsauto (toen ik nog in loondienst was) waarbij de remmen bij Wehrseifen al zo ongeveer in de fik staan en ik met de handrem de bocht moest halen. :roll: ;) Met dezelfde auto (grijs kenteken Astra Station) ook nog eens een rondje Assen en een rondje Zandvoort gedaan. :)

- Met bovenstaande Astra dmv. 'flik-flak' tegensturend hem in een slip krijgen waarna je 's avonds mooi dwars de rotonde van Joure op kon, vanaf Sneek en zo de 'kombaan' in gleed. Heerlijk, vooral als je een collega voor het eerst meehad. :lol:

- Vroeger op school in Leeuwarden met een ouwe Astra (van 1991) wedstrijdjes tegen een vriend van me met een CRX, wie het eerst bij de McDonalds was in de pauzes. Was een stukje rondweg over, 1 kilometer afstand in totaal. Hij had 2x zoveel PK dus ik moest speciale trucs uithalen. Ook wel eens door de berm ingehaald. ;) Vergeet nooit die keer dat hij bij glad weer eens 180 graden spinde op de kruising. :lol: Won ik weer.

- Met de motor door de Italiaanse Dolemieten rijden, een week lang. M'n vader was ook mee op zijn motor. Werkelijk prachtige tijd.

Zomaar wat voorbeelden. Sommigen iets extremer, anderen totaal niet. Toch blonk het allemaal uit door rijplezier. Zodra het wielen heeft en gemotoriseerd is, is het eigenlijk altijd al leuk. Ik weet zeker dat ik ook met mijn bestelde Grande Punto Sport megaveel lol ga hebben, al is het een FWD met maar 95 pk.

Nu jullie, geef eens wat praktijkvoorbeelden. :)

FastGTO

Bericht door FastGTO » 27 jun 2007, 20:18

Sander S.

Bericht door Sander S. » 27 jun 2007, 20:52

Vooral in de Alpina heb ik heel veel fun. Dakkie open, raampje open, zon op men knar, zonnebril er ook bij.

Rustig cruisen over bekende binnenwegen en dijkjes, lekker muziekje op, af en toe even een klein sprintje trekken, af en toe even wat wielspin, tussengas, uitlaatplof, heel&toe tijdens normaal rijden

kortom, het zijn voor mij echt de kleine dingen, het hoeft zeker niet altijd hard te gaan, zeker niet. Een paar snelle bochtencombinaties en ik voel me al de koning.

De volgende zaken dragen voor mij zeker bij in het behalen van DF:

-Motor en uitlaatgeluid, moet toch wel iets speciaals zijn. In de Alpina ligt een 3.0 6-in lijn icm een uitlaatsysteem van Alpina, zeker onder de 3.500rpm heeft de auto een aparte sound, je zou het kunnen vergelijken met het geluid van een Porsche. Het lijkt mij ook fantastisch om een Viper als Elmar of Harry te hebben. Ik zou daar elke keer weer op en top van genieten, het brullen van de side-pipes van de Rt/10 en het onregelmatig stationair lopen van de GTS. Doet me meer als bijvoorbeeld een Z06.

-Looks en cockpit, moet ook speciaal zijn. De dashboards in de e36-reeks werden echt prachtig naar de bestuurder toe-gebouwd. Lekker sportief maar niets bijzonders. Uiterlijk van de E36 heb ik altijd gaaf gevonden, afgezien van de chromen wielen vind ik mijn E36 erg leuk om te zien, lekker kinky knalgeel met een zwart dak. Dashboard in de 335i blinkt weer uit omdat het gewoon gloedjenieuw en het neusje van de zalm is, jammer van de sat-nav, maar die heb ik echt nodig. Nogmaals, cockpits van de Vipers vind ik echt zwaar gaaf. Leuk detail in de GTS, Houten stuur en dito pookknop, dunne, lange pook steel, ongeveer CarreraGT style, errug gaaf, savonds met licht aan nog mooier!

-RWD in combinatie met een sper-diff, sinds ik de Alpina 330i heb ben ik me echt bewust geworden hoeveel lol ik uit een sper-diff haal, doorslaand binnenwiel heb ik echt een grondige hekel aan, en vind het ook echt een geweldig kneus gezicht als ik van die gasten zie die een donut proberen te maken, maar in werkelijk gewoon rondjes rijden en hun binnenste achterwiel aan het verneuken zijn, sterker nog, dat doet me gewoon pijn :wink:

-Handgeschakelde 5 of 6 bak

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 27 jun 2007, 21:00

Wouter, ik herken wat je schrijft. Zelfs in de Peauleau 1.2 had ik nog lol. Gewoon maximaal optrekken bij het stoplicht en de overige verkeersdeelnemers 'WTF!?!' zien denken. :-)

Ik heb het helemaal in mijn zin in een auto als ik helemaal op kan gaan in het rijden. Glijdend op de grens op nat wegdek de auto voelen reageren op gas en stuurbewegingen. De bochten die op je afkomen zo goed mogelijk door te sturen. Een perfecte heel-and-toe. Een mooie sequence remmen, schakelen, tussengas, sturen en weer op het gas, en dan je auto zoooo de bocht door voelen komen en de spanning in je buikspieren voelen.
Maar ook in Denemarken op een vrijwel lege weg de auto op cruise control, relaxed muziekje erbij en gewoon genieten van de zon door de wolken. Of een rit in een S80 T6 en dat koppel voelen in die machtige auto. Supercomfortabel over de weg glijden, dan terugschakelen en het hele apparaat weg voelen spurten, het stuur in je handen wringend.

Allemaal driving fun.
Voor mij meer afhankelijk van de weg, de omstandigheden, het gevoel van 1 zijn met de auto en veel minder afhankelijk van de auto die je rijdt. Al is het wel leuker rijden in een strak sturende, alert reagerende auto.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jun 2007, 23:08

Driving-fun is voor mij gewoon genieten. De ene keer is dat in een dikke diesel op het vette koppel versnellen van 80 naar 160 en een andere keer is dat een 6 cilinder atmo benzine doorhalen naar 7000RPM 8)

Voor mij is het zeker niet noodzakelijk om in een hardcore auto met perfecte afstemming maximaal te hoeken om te genieten van een gemotoriseerd apparaat :wink:

Maximaal DF wat me is bij gebleven:

Alle motorsessies op Assen behalve de laatste
Met de motor door de bergen rondom het Gardameer en door de Alpen
Met een Citroen C3 1.1 op La Palma berg op en af (was nog meer DF geweest in een andere auto waarschijnlijk..)
Op vakantie met de VR6 door Duitsland en Luxemburg
Ritjes bij mijn vorige werkgever (keertje in wat leuks rijden)
Meerijden op de Ring vorig jaar.

RVV

Bericht door RVV » 27 jun 2007, 23:46

mhhh mischien dat sommige mensen denken dat ik guru Adje volg qua definitie DF, maar dat is dus niet zo.

Andre gebruikt zijn auto's op een totaal andere manier dan ik.

Driften bv, doe ik echt heel zelden, op de openbare weg vind ik het gewoon te link en een fikse schade zit in een klein hoekje.

Voor mij is DF vooral plezier hebben in het rijden, vroeger had ik bijna in alle ritten plezier. Sinds ik kindertjes heb is er weinig tot geen plezier meer in de lange afstandsritten, enerzijds om de reden dat ik in belang van de kinderen rustig rij, en anderzijds omdat de kinderen zich op te lange afstanden zich gaan vervelen. Een rit langer dan een uur en ik zit me al op te vreten aan het rijden, ik vind het gewoon niet leuk.

Maar ik heb zeker nog veel plezier in korte ritten, de ritten die me het potentieel van een auto laten benutten. Ongeacht welke auto, want ondanks dat ik redelijk verwend ben een 343pk M3 kan ik zeker heel erg genieten van bv een Mini Cooper S bv of zelfs van een 116i die ik laatst een keer als leen auto mee had.

Voor mij is veel vermogen geen must, het is wel lekker dat je het ter beschikking hebt hoor, maar het is geen sleutel rol voor mij.

Zaken die ik echt belangrijk vind zijn een goede beheersbaarheid van het voertuig, een auto moet altijd veilig en zeker functioneren.
Aandrijving vind ik ook erg belangrijk, mijn voorkeur gaat echt uit naar RWD, maar ik serveer een knappe FWD auto zeker niet af.

Mijn toenmalige Arosa 16V met 100pk was een heerlijk FWD wagentje, echt een bochtenriddertje.

DF zoek ik niet in grote auto's alles groter dan een 3 serie klasse valt bij mij eigenlijk wel af. Tuurlijk een keer cruisen kan fijn zijn, maar dat heb ik ondertussen allemaal wel een keer gezien.

Feel good factor vind ik ook heel erg belangrijk een auto moet altijd het gevoel geven dat je met iets bezonders onderweg bent. Daarom wil ik als DF auto ook altijd het beste in zijn type/klasse hebben. Mits dat ook financieel mogelijk is natuurlijk.

Ultiem DF vind ik altijd weer de uitstapjes naar de Ring toe. Dat is gewoon paradijs op auto aarde. Ik hoef niet meer 12 keer per jaar daar naar toe, 1 of 2 keer is genoeg paar rondjes pikken en vooral veel genieten van de sfeer en entourage.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 jun 2007, 00:11

Driving Fun betekent voor mij genieten, rijden met een smile, even de dingen vergeten en genieten...

rustig toeren met een lekker geluidje uit je uitlaat (V8 ofzo)

of een stukje meerijden met een motor of snelle auto en daarna duimpje op na elkaar hele dag weer goed.

maar in de regen rijden vind ik maar niks of sneeuw, das onvoorspelbaar en veranderd je grip...en dan moet je koppie er meer bij houden en gedoseerd rijden, een bochtje inslippen is dan wel weer leuk zonder moeite of banden gepiep.

affijn, DrivinFun is een smile op je smoel tijdens het rijden. :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jun 2007, 11:41

Ik heb op verschillende manieren plezier met autorijden. Dat kan zijn door in een Lamborghini te rijden, maar ook in de Lada Niva.

Al ver voor het internet tijdperk moest alles bij mij dwars. FWD of RWD maakte me niet uit, alles ging dwars de bocht door, ook al moest ik toen nog veel leren. In dwars gaan en het steeds opnieuw leren van nieuwe dingen, daar heb ik nog steeds veel lol in, maar ook al sinds dat ik kan autorijden heb ik plezier in mooie lijnen rijden en daarmee op zo'n hoogst mogelijke snelheid een bocht(je) te ronden. Ik rijd vrijwel overal ideale lijnen en als er tegenliggers zijn, maar ik mijn ideale lijn op mijn weghelft. Dat zorgt tevens voor rust in de auto en een zuiniger verbruik. Daar heb ik lol in, heel de dag door. En het maakt mij echt niet uit met welke auto dat is. Toen ik een paar jaar terug bij Prodrive werkte kon ik veel verschillende auto's rijden en nieuwe dingen leren, uitproberen en doceren. Daarna heb ik een tijdje gewerkt als directiechauffeur, naast het opstarten vna mijn bedrijf, iets wat ik in mijn studententijd op een lager niveau ook deed. Ik heb echt altijd met plezier dat werk gedaan. En de enige klacht die ik ooit heb gehad, was dat ik me te goed aan de snelheid hield. :) Gas erop maakte dat meteen goed. Echt leuk werk, wel serieuzer dan veel mensen denken. Als ik ooit zonder werk kom te zitten, word ik weer chauffeur. :)

De kunst van het lijnen rijden pas ik dus niet alleen maar toe op circuits, zoals de Ring. Maar dat zijn wel de plekken waar je echt hoge snelheden kunt maken. Eens in de zoveel tijd heb ik gewoon een enorme behoefte om te knallen. En dan ga ik niet alleen driften, niet alleen op de limiet rijden en ook niet alleen maar lijntjes rijden. Ik wil het allemaal. Ik wil dan volledig los. Dat kan niet met een 2cv, Lada Niva, daar heb je iets gaafs voor nodig. Ik vind het wel belangrijk om altijd een fijn rijdende auto te hebben voor de snellere ritten en/of circuitwerk. Maar als ik 1 keer in de zoveel tijd op een circuit zit, dan kan ik er op de openbare weg weer een hele lange tijd tegenaan.

Zet mij in een 2cv en ik heb een glimlach op mijn gezicht. Zeker als de zon schijnt! Dakje open en lekker pruttelen. Zet me in een Porsche met 360 pk en ik heb diezelfde glimlach, maar dan komt er meteen concentratie bij. Opperste concentratie om alles eruit te halen wat erin zit. Ik pas me altijd aan aan de omstandigheden. Zowel in het dagelijks leven, met de mensen met wie ik samenwerk, dingen als het weer, maar vooral als ik in een auto zit. Alle auto's hebben voor en nadelen, maar ik probeer er zo goed mogelijk van te genieten. Zelfs in een C3 Pluriel, de allerslechtste auto ter wereld. Ik doe dan gewoon alsof ik zelf mijn eigen Top Gear beleef. Dat vind ik humor, ook al is er niemand die het op dat moment met me kan delen. :)

Een lange langzame rit zoals afgelopen en vorig jaar in de Defender naar Le Mans vind ik ook rijplezier. Lekkere meezingers aan, mensen belachelijk maken die je inhalen etc. Geinen tijdens het tanken of bij de tolpoortjes. Eén en al gezelligheid. Ik geniet ook enorm van uitzichten, landschappen en gave auto's en gebouwen die we onderweg tegenkomen. En lekkere chickies natuurlijk! Liefst in een knappe auto, maar lopend in een wapperend jurkje is ook goed spotten als je langs rijdt.

Ritten naar Zuid Europa vind ik heerlijk. Liefst in een snelle auto, maar ook met normale auto kan dat leuk zijn. Lange doordraaiers op autostrada, b (erg)wegen in Italie en Zwitserland, als ik maar lekker kan sturen, dan ben ik in mijn element.

Ik voel me lekker als ik alles onder controle heb. Daarom wil ik in zoveel mogelijk auto's rijden (liefst op de limiet als het kan) in alle mogelijke omstandigheden en op allerlei wegen en circuits. Ook vind ik het gaaf om anderen op de limiet te leren rijden, of om ze te leren driften en bewust te maken van zaken als remafstanden, uitwijken en vooral kijk- en stuurtechnieken. Als ik terugdenk aan meerijdrondjes met mensen op diverse circuits, dan zie ik telkens die progressie voor me. Mensen kunnen in korte tijd veel leren, vooral mensen die al wat talent in zich hebben. En dan maakt het geen fuck uit in wat voor auto dat is. Ik heb zelfs betere herinneringen aan mensen in gare koekblikken, dan aan supercars. Een superauto die niet op de limiet wordt bereden, is voor mij minder gaaf dan schijthok dat op de maximale sliphoek wordt bereden (niet per sé driftend, maar volle polle).

Nu ik geen woon werk verkeer meer heb, heb ik een veel groter plezier in autorijden dan tot een jaar geleden. Ik was het echt spuugzat om iedere dag in de file te staan. Tegenwoordig heb ik alleen af en toe in de weekenden nog tijd om even lekker een stukje te sturen. Daarom kan ik niet wachten om na de zomer nog even in de raceauto te stappen en een paar wedstrijden mee te pikken.

Roman

Bericht door Roman » 28 jun 2007, 12:17

René130i

Bericht door René130i » 28 jun 2007, 12:33

DF is voor mij sportief rijden. Bochten werk.
rijd vrijwel overal ideale lijnen en als er tegenliggers zijn, maar ik mijn ideale lijn op mijn weghelft.
Same here. Op sommige routes heel leuk.

Ik ga beginnen met circuitrijden en driften en hoop dat me dat veel DF geeft (en leert).

Elmar

Bericht door Elmar » 28 jun 2007, 16:46

DF is voor mij een voertuig met motor besturen. PK's of aandrijfconcept boeit me niet zo. Waar DF omslaat in DA (driving agression...) is als er weer eens zo'n gore klootzak voor je rijdt en je er niet voor bij laat.

Sander Spoolder schreef: Nogmaals, cockpits van de Vipers vind ik echt zwaar gaaf. Leuk detail in de GTS, Houten stuur en dito pookknop, dunne, lange pook steel, ongeveer CarreraGT style, errug gaaf, savonds met licht aan nog mooier!
Mijn God, Sander ga je handen wassen na het tikken van dit epistel...:shock: :wink:
Een Viper heeft juist een aartslelijk plastieke dashboard. Was bijna een reden om hem niet te kopen en een AM Virage te kopen.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 28 jun 2007, 17:18

Tuurlijk plastic, daar is het een amerikaan voor. Maar al die kleine ronde tellertjes over het dashboard heen vind ik echt zwaar gaaf. Het is gewoon echt een cockpit.

Macboy

Bericht door Macboy » 28 jun 2007, 19:56

Apeldoorn - Ohrid - Apeldoorn.

Ultieme driving-fun voor Macboy :)

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 jun 2007, 20:14

moet een adrenaline rush krijgen wil ik echt voldaan uit de auto stappen..
komt dan ook zelden voor dat ik niet dwars ga met de m3
maar gewoon lekker stukje toeren is op zijn tijd niet verkeerd

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 jun 2007, 20:47

Gewoon het rijden op zich al.
Maar ook ik vind die 1 of 2x per jaar ritjes naar de ring erg mooi.
Ff meerijden, sfeer snuiven en dom lullen.
Lekker eten naar afloop en je brak jagen naar huis :roll:
:wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 28 jun 2007, 21:05

GTRene schreef:...
affijn, DrivinFun is een smile op je smoel tijdens het rijden. :D
In 1 zin is dat het wel :lol:

Voor mij is dat met name veel bochten, heel veel bochten :)
Rechte stukken boeien me niet zo, ook niet in auto's met veel PK's.
Driften gaat steeds beter en vind ik ook erg leuk. op straat doe ik dat echter niet, die 'knop' kan ik niet omzetten, op een circuit gaat dat wel...
Lekker gassen op de Nurburgring/SPA of een bergpas door de Alpen/Dolomieten is het ultieme voor mij :D

Joop

Bericht door Joop » 29 jun 2007, 01:10

DF voor mij:

Rustige wegen met zoveel mogelijk bochten; lekker meanderend van A naar B het liefst dan ook nog via C,D,E, ..., X, Y en Z.

Zeker wanneer het ook nog eens op en neer gaat tijdens het nemen van de bochtencombinaties. Af en toe eens lekker een paar Alpenroutes pakkend in Zuid-Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland. Het liefst lekker brullend omhoog via een hele reeks haarspeldbochten en afdalend via lange vloeiende bochten waarbij de snelheid af en toe goed nog wel eens wordt overschreden (maar in Zuid Duitsland is dat nog wel redelijk erlaubt).

Snelwegen kunnen voor mij gestolen worden hier in NL. In Duitsland zijn de Autobahnen zonder limieten wel aardig, maar moet zeker niet al te lang duren; na een uur of 3 heb ik er wel genoeg van gezien en zijn de thrills van hard rijden volledig in gewenning omgeslagen --> tijd voor serieus bochtenwerk.

Driftwerk boeit me niet tot weinig, maar kan wel af en toe genieten van het omzetten van de kont op nat/glad wegdek of op een zandweg.

Maar waar het vooral om draait: even de kop leegmaken en lekker phylosoferend over van alles en nog wat (naast het opletten in het verkeer, wanneer het echt druk wordt) en bij terugkomst thuis met een big-smile uitstappen.

Plaats reactie