
F1 seizoen 2017
- bartb
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Locatie: Friesland
- Sander
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54
Re: F1 seizoen 2017
Alonso met een nieuwe motor, die niet eens een race kan uitrijden.. pff ik zie hem na de indy gewoon afzwaaien en het stokje overgeven aan Button voor de rest van het jaar.
- Niels
- Berichten: 22516
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: F1 seizoen 2017
Wat is die Sainz een mafkees zeg....
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: F1 seizoen 2017
-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F1 seizoen 2017
Scheen echt pedaal op de grond te zijn maar zag eruit of hij te hard aanremde meteen op nog koude bandjes.
Zou het echt gewerkt hebben, ik hoopte juist dat hij wat langer door zou rijden op de eerste bandjes.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: F1 seizoen 2017
Jammer dat Max uitviel. Had anders echt een spannende race geworden. Sowieso weer een zeer slimme start. Ricciardo... ik vond hem vorig jaar al geen racer, dit was een aanfluiting. Hoewel hij wel 2x heeft ingehaald, tot mijn verbazing.
Sainz liet vorig jaar ook al zien dat hij een min mannetje was. Nu komt het weer perfect naar voren. Stroll de schuld geven. Zijn gridstraf is terecht. Verder weer leuk om te zien dat er wat meer actie is, met name voorin. Kan een spannend jaar worden als red Bull nog wat aansluit. Aan de inzet zal het niet liggen.
Sainz liet vorig jaar ook al zien dat hij een min mannetje was. Nu komt het weer perfect naar voren. Stroll de schuld geven. Zijn gridstraf is terecht. Verder weer leuk om te zien dat er wat meer actie is, met name voorin. Kan een spannend jaar worden als red Bull nog wat aansluit. Aan de inzet zal het niet liggen.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: F1 seizoen 2017
Weet iemand waar de race na te kijken is?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: F1 seizoen 2017
Ziggo sport herhaalt hem vaak.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: F1 seizoen 2017
Dank maar geen Ziggo hier.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: F1 seizoen 2017
-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: F1 seizoen 2017
Normaal kijk ik via RTL D of Sky maar vandaag de race niet kunnen kijken. Om 1 race na te kijken voel ik er weinig voor een pakket af te sluiten.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: F1 seizoen 2017
Ik hoorde op Ted Kravitz Notebook dat een Spaanse journalist dat Alonso hem had gezegd dat als hij niet in de punten zou rijden, in de laatste ronden zogenaamd met motorschade de pitbox in zou gaan rijden.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
- Knot
- Berichten: 40428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F1 seizoen 2017
Komt straks gewoon op usenet toch? Ik kijk het nu ook online voor 4GB data met ziggo account.
- JP
- Berichten: 34556
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: F1 seizoen 2017
Dat dacht ik ook na de race van vandaag......Sander schreef: 16 apr 2017, 18:52 Alonso met een nieuwe motor, die niet eens een race kan uitrijden.. pff ik zie hem na de indy gewoon afzwaaien en het stokje overgeven aan Button voor de rest van het jaar.

-
Online
- Berichten: 18956
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F1 seizoen 2017
Dan had 'ie m wel uit de muur kunnen houden.
Het hele eind deed ie z'n best maar er was geen redden aan.

- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: F1 seizoen 2017
Had Max nu geen pedaal, maar wel blokkerende voorwielen?
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: F1 seizoen 2017
Een lekkende achter ontluchtingsnippel had ik een paar jaren geleden op Assen.
Met een Tilton bar trapte ik ook op de bodem.
Gelukkig was dat in de opwarmronde.
Met een Tilton bar trapte ik ook op de bodem.
Gelukkig was dat in de opwarmronde.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: F1 seizoen 2017
Rechts voor lijkt te blokkeren.
http://www.dumpert.nl/mediabase/7106949 ... en_in.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/7106949 ... en_in.html
- Luco
- Berichten: 29420
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2017
Ja als je achterremmen weigeren blokkeer je voor he 
Alonso in 2018 naar Renault

Alonso in 2018 naar Renault
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: F1 seizoen 2017
Als je geen pedaal hebt ga je met 200+ de vangrail in toch?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F1 seizoen 2017
daNpy schreef: 16 apr 2017, 21:14 Verder weer leuk om te zien dat er wat meer actie is, met name voorin. Kan een spannend jaar worden als red Bull nog wat aansluit. Aan de inzet zal het niet liggen.

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: F1 seizoen 2017
Waar blijft wouter?!?! 

-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: F1 seizoen 2017
-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9463
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: F1 seizoen 2017
Als fanatiek volger van een sport die zich meestal op zondagmiddagen afspeelt is het niet altijd gemakkelijk hobby en sociaal leven te combineren. Gelukkig accepteert m'n vrouw m'n hobby
, zelfs als dat inhoudt dat ik gister tijdens de verjaardag van mijn dochter inclusief huis vol visite om 17:00u natuurlijk wel de TV aanzette.
Gezelligheid prima maar F1 gaat voor.
Maar ook m'n dochter kent me prima. Haar uitspraak van zaterdag: je mag morgen tijdens mijn verjaardag best Formule 1 kijken hoor.
Goed, race 3 alweer. Belangrijkste wapenresultaat van zaterdag was de eerste pole van Bottas. Knap, Hamilton en Vettel verslagen. Max op P6 na een verpeste laatste ronde. Als sportman was hij over de zeik maar geen man overboord. We weten wat Max kan als racer. Wat vooral schokkend was, was het gat tussen Mercedes en Ferrari op zaterdag. Toch weer 4 tienden verschil, in het voordeel van de Engelse Duitsers van Mercedes. In een jaar waarop het eindelijk lijkt dat we weer een ouderwetse strijd tussen teams vooraan meemaken was dit toch wel verontrustend. Je zou kunnen stellen dat Mercedes het in de eerste twee races nog niet optimaal voor elkaar had maar het vanaf Bahrein, de eerste race op een echt circuit in droge weersomstandigheden dit jaar weer ouderwets dominant zou kunnen worden. Gelukkig zou het een dag later meevallen. Ander opvallend punt: Red Bull zit er dichter op. Waar het verschil in Melbourne en Sjanghai nog 1,3 secondes was, is het gat hier reeds geslonken tot 0,8 secondes. Dat is een halve seconde winst en dat geeft de burger moed. Zeker ook omdat Helmut Marko eerder aangaf dat 'het licht in de fabriek niet uitgaat de komende weken'. Er wordt daar echt keihard gewerkt om het gat te dichten. Als er één team is wat dit kan, dan is het Red Bull Racing. Wat wel gelijk de vraag doet rijzen waarom het Red Bull Racing tegelijkertijd al jarenlang op rij niet lukt om gelijk bij de start van het seizoen competitief te zijn. Een Max is hier als relatieve nieuweling in het team nog vrij luchtig en rustig onder, een Ricciardo is duidelijk minder goed gestemd en gepikeerder over deze situatie. Dit is inmiddels alweer zijn vierde jaar bij het team en tot op heden heeft hij nog geen kampioensauto gekregen. Dit uitte zich zelfs in enkele steekjes onder water van zijn kant richting het team en Adrian Newey. Begrijpelijk wel. De klok tikt voor hem wel door. Ik zou ook niet verbaasd zijn als hij uiteindelijk na dit jaar of het jaar daarop naar Ferrari vertrekt. Niet in de laatste plaats ook door zijn teamgenoot die sterker en sterker wordt.
Zondag. Als Max fan natuurlijk extra aandacht voor Red Bull Racing. P4 en P6 maar Max komt uitstekend weg en weet instinctief wederom het juiste pad te kiezen in de eerste paar bochten. Gelijk z'n teamgenoot alweer voorbij. Ricciardo moet zo langzamerhand ook gek worden van dat ventje. Wat daarna vooral goed is om te zien is dat Red Bull en dan met name Verstappen de kop van het veld prima lijkt te kunnen volgen, hij weet zelfs Hamilton onder druk te zetten. Zowel de Red Bull als Max zijn duidelijk sterker in de race dan in de kwalificatie, zoveel is wel duidelijk. De Red Bull omdat ze met de Renault motor niet het voordeel hebben van een soort van 'kwalificatiestand' van de motor zoals met name Mercedes wel heeft. Max omdat het een pure racer is. Inmiddels ook erg snel in kwalificaties maar nog veel sterker in de race. Na de kwalificatie waarin Red Bull duidelijk dichterbij is gekomen is dit een tweede bemoedigende constatering. Dit tezamen met het nieuws dat Red Bull in Spanje met een sterk verbeterde auto zegt te komen maakt dat het seizoen nog zeker niet is afgeschreven. Het zou voor de sport fantastisch zijn als er niet 2 maar 3 teams aan de kop vechten. Dat wordt puur genieten.
Helaas is het voor ons als Nederlanders vrij snel voorbij, als Max na zijn pitstop met een defect aan zijn remmen rechtdoor gaat. Ik ben ervan overtuigd dat hier een podiumplek door het putje gaat. Ook zonde voor zijn kampioenschapspositie, dit kost heel veel punten. Ricciardo rijdt de race wel uit maar is bepaald niet overtuigend, in mijn ogen zelfs vrij zwak. Geen vechtlust, laat zich gemakkelijk inhalen en rijdt met name op de softs een zeer matige pace. Niet heel overtuigend van Dan, deze race.
Maar ook zonder Max valt er genoeg te genieten in deze race. Het argument dat er niet ingehaald kan worden met de 2017 F1-auto's lijkt inmiddels verstomd te zijn. Het is inderdaad moeilijker dan vorig jaar maar zoals Alexander Wurz na China zei: "ik hoef geen 135 simpele DRS inhaalacties in een race, ik zie liever minder acties maar dan wel echte mannen-acties zoals van Vettel en Verstappen." En zo is het. Meer is niet altijd beter, kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Aan het einde van de streep is het Vettel die wint. Fantatisch voor de sport. Maar Mercedes heeft het wederom laten liggen. Deze hadden ze niet hoeven te verliezen. De Mercedes is in de basis nog steeds de iets snellere auto dan de Ferrari. Maar waar Ferrari qua teamtactiek in de afgelopen jaren vooral zwak was, lijkt het nu een stuk sterker. Althans, aan de kant van Vettel. Raikkonen wordt nog steeds op matige strategieën gezet. Dat tezamen met een Kimi die als rijder zelf ook duidelijk over de top is (zoals de vorige keer ook beschreven) maakt dat hij geen moment in het stuk voorkomt. Een teamgenoot die in 3 races 2x wint en 1x 2e wordt en jij bent nog niet eens een keer op het podium belandt. Pijnlijk.
Maar waar heeft Mercedes het dan laten liggen? Het begon met Bottas die Hamilton versloeg op zaterdag. Is prima maar in de race was de snelheid er totaal niet bij Bottas (naar verluidt in eerste instantie doordat hij door een defecte generator op de startinggrid met een verkeerde bandenspanning op pad was gestuurd), dit hield Hamilton enige tijd op waarna er uiteindelijk (voor Bottas zeer pijnlijke) teamorders volgden. Teamorders zijn in de basis al pijnlijk maar ze zijn hier ook nog eens te laat uitgevaardigd, wat Hamilton kostbare tijd kostte. Verder maakte Hamilton een overtreding door veel te langzaam de pits in te rijden en daarmee Ricciardo enorm op te houden. Dit leverde een 5-seconden time penalty op wat ook niet meehielp. En de Mercedes lijkt met name op de zachtere banden momenteel de mindere te zijn ten opzichte van Ferrari. De Ferari is momenteel vriendelijker voor de banden dan de Mercedes. Dit zijn enkele zaken die meespeelden in de uiteindelijke nederlaag van Mercedes hier. En daar ben ik blij om ook, ook omdat in de kwalificatie er dus een vrij pijnlijk gat van ruim 4 tienden was ontstaan tussen Mercedes en Vettel.
De rest van het veld in het kort. Bottas, de poleman bleek in de race erg zwak. Het is niet schokkend slecht allemaal tot nu toe wat hij laat zien maar als je bij Mercedes rijdt naast een drievoudig wereldkampioen, dan moet het gewoon beter. Met dit niveau haal je geen contractverlenging binnen. Het lijkt het aloude liedje bij Bottas te zijn. Zodra de druk groter wordt, wordt het niveau minder. Dat zag je bij Williams, toen er geruchten gingen dat Ferrari interesse had. Daarna had hij een enorme dip in zijn prestaties. En nu zie je het weer. Een goede rijder maar vooralsnog geen absolute topper. Ik ben bang dat het bij een eenmalig jaartje Mercedes blijft en hij volgend jaar weer terugkeert op het Williams nest, ter vervanging van Massa. Over Kimi is genoeg gezegd. Dan Williams. Ik ben bepaald geen Massa fan maar hij reed een keurige race. Dit in tegenstelling tot Lance Stroll. Aan het uiteindelijke uitvallen kon hij na een kamikaze-actie van onze Spaanse vriend Carlos Sainz weinig doen maar het hele weekend was wederom niet overtuigend. Een slechte eerste ronde en een te vroege pitstop nadat hij zijn banden had vernield. Het wordt wel iets beter maar nog steeds een halve seconde langzamer in de kwalificatie dan Massa en Massa is natuurlijk ook geen niveau Verstappen, Alonso, Vettel of Hamilton. Gewoon te langzaam nog.
Daarachter één van mijn twee mannen-van-de-race: Sergio Perez. Gestart als 18e, gefinisht in de bepaald nog niet geweldige Force India als 7e. Zo stiekem begint Perez zich echt te ontwikkelen tot een echte topcoureur. Zijn tijd bij McLaren in 2013 kwam te vroeg maar hij heeft zich daarna optimaal herpakt en doet het fantastisch. Zou een goede vervanger van Kimi zijn. En tot op heden heeft hij dat andere toptalent Esteban Ocon volledig in de zak. De andere topper van deze race was Pascal Wehrlein. Ook van hem ben ik geen enorme fan maar hij deed het fantastisch bij zijn 'rentree'. Zijn teamgenoot Ericsson volledig overklast dit weekend en net geen puntje gescoord, had hij wel verdiend.
McLaren dan. Daar gaat het van kwaad tot erger. Maar liefst 3 MGU-H's kapot dit weekend en zelfs met een nieuw motorblok lukt het ze niet een race uit te rijden. Stoffel Vandoorne kon niet eens van start (en postte daar een geweldig cynische tweet over, dat hij tijdens de race aan het hardlopen was op de hometrainer) en Alonso was weer heerlijk aan het 'ranten' via de boordradio. Het maakt hem tot een cultheld maar het is tegelijkertijd triest dat zo'n talent zo vergooid wordt. Het chassis is echt wel goed maar Honda levert een absolute wanprestatie. Werkelijk onvoorstelbaar. Het schijnt zelfs dat Mercedes al ingenieurs naar Honda heeft gestuurd uit compassie, om ze in ieder geval de juiste richting op te sturen. Het zou me niet verbazen als daar wat topmanagers harakiri plegen binnenkort in verband met het eerverlies wat ze hier veroorzaken. Alonso schijnt inmiddels met Renault te praten over een mogelijk zitje daar voor volgend jaar. Na zijn verrassende Indy 500 aankondiging zou het me tevens niet verbazen als Alonso dit jaar ook gelijk Le Mans erbij pakt. Want dat rondhobbelen wat hij nu doet in deze auto, dat heeft zo ook geen enkele zin.
Grosjean en Hulkenberg ook beide goede races, in tegenstelling tot hun beider teamgenoten. Magnussen had geen gelukkige middag en Palmer... tsja. Dat is niks en dat zal ook nooit wat worden.
Dat was 'em weer. Op naar Sochi, over 2 weken. Hopelijk dan weer meer geluk (en nog meer prestatiewinst) voor Max en Red Bull Racing. Als de race daar (exclusief het uitvallen van Max) even vermakelijk wordt als Bahrein, dan teken ik daarvoor.




Goed, race 3 alweer. Belangrijkste wapenresultaat van zaterdag was de eerste pole van Bottas. Knap, Hamilton en Vettel verslagen. Max op P6 na een verpeste laatste ronde. Als sportman was hij over de zeik maar geen man overboord. We weten wat Max kan als racer. Wat vooral schokkend was, was het gat tussen Mercedes en Ferrari op zaterdag. Toch weer 4 tienden verschil, in het voordeel van de Engelse Duitsers van Mercedes. In een jaar waarop het eindelijk lijkt dat we weer een ouderwetse strijd tussen teams vooraan meemaken was dit toch wel verontrustend. Je zou kunnen stellen dat Mercedes het in de eerste twee races nog niet optimaal voor elkaar had maar het vanaf Bahrein, de eerste race op een echt circuit in droge weersomstandigheden dit jaar weer ouderwets dominant zou kunnen worden. Gelukkig zou het een dag later meevallen. Ander opvallend punt: Red Bull zit er dichter op. Waar het verschil in Melbourne en Sjanghai nog 1,3 secondes was, is het gat hier reeds geslonken tot 0,8 secondes. Dat is een halve seconde winst en dat geeft de burger moed. Zeker ook omdat Helmut Marko eerder aangaf dat 'het licht in de fabriek niet uitgaat de komende weken'. Er wordt daar echt keihard gewerkt om het gat te dichten. Als er één team is wat dit kan, dan is het Red Bull Racing. Wat wel gelijk de vraag doet rijzen waarom het Red Bull Racing tegelijkertijd al jarenlang op rij niet lukt om gelijk bij de start van het seizoen competitief te zijn. Een Max is hier als relatieve nieuweling in het team nog vrij luchtig en rustig onder, een Ricciardo is duidelijk minder goed gestemd en gepikeerder over deze situatie. Dit is inmiddels alweer zijn vierde jaar bij het team en tot op heden heeft hij nog geen kampioensauto gekregen. Dit uitte zich zelfs in enkele steekjes onder water van zijn kant richting het team en Adrian Newey. Begrijpelijk wel. De klok tikt voor hem wel door. Ik zou ook niet verbaasd zijn als hij uiteindelijk na dit jaar of het jaar daarop naar Ferrari vertrekt. Niet in de laatste plaats ook door zijn teamgenoot die sterker en sterker wordt.
Zondag. Als Max fan natuurlijk extra aandacht voor Red Bull Racing. P4 en P6 maar Max komt uitstekend weg en weet instinctief wederom het juiste pad te kiezen in de eerste paar bochten. Gelijk z'n teamgenoot alweer voorbij. Ricciardo moet zo langzamerhand ook gek worden van dat ventje. Wat daarna vooral goed is om te zien is dat Red Bull en dan met name Verstappen de kop van het veld prima lijkt te kunnen volgen, hij weet zelfs Hamilton onder druk te zetten. Zowel de Red Bull als Max zijn duidelijk sterker in de race dan in de kwalificatie, zoveel is wel duidelijk. De Red Bull omdat ze met de Renault motor niet het voordeel hebben van een soort van 'kwalificatiestand' van de motor zoals met name Mercedes wel heeft. Max omdat het een pure racer is. Inmiddels ook erg snel in kwalificaties maar nog veel sterker in de race. Na de kwalificatie waarin Red Bull duidelijk dichterbij is gekomen is dit een tweede bemoedigende constatering. Dit tezamen met het nieuws dat Red Bull in Spanje met een sterk verbeterde auto zegt te komen maakt dat het seizoen nog zeker niet is afgeschreven. Het zou voor de sport fantastisch zijn als er niet 2 maar 3 teams aan de kop vechten. Dat wordt puur genieten.
Helaas is het voor ons als Nederlanders vrij snel voorbij, als Max na zijn pitstop met een defect aan zijn remmen rechtdoor gaat. Ik ben ervan overtuigd dat hier een podiumplek door het putje gaat. Ook zonde voor zijn kampioenschapspositie, dit kost heel veel punten. Ricciardo rijdt de race wel uit maar is bepaald niet overtuigend, in mijn ogen zelfs vrij zwak. Geen vechtlust, laat zich gemakkelijk inhalen en rijdt met name op de softs een zeer matige pace. Niet heel overtuigend van Dan, deze race.
Maar ook zonder Max valt er genoeg te genieten in deze race. Het argument dat er niet ingehaald kan worden met de 2017 F1-auto's lijkt inmiddels verstomd te zijn. Het is inderdaad moeilijker dan vorig jaar maar zoals Alexander Wurz na China zei: "ik hoef geen 135 simpele DRS inhaalacties in een race, ik zie liever minder acties maar dan wel echte mannen-acties zoals van Vettel en Verstappen." En zo is het. Meer is niet altijd beter, kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Aan het einde van de streep is het Vettel die wint. Fantatisch voor de sport. Maar Mercedes heeft het wederom laten liggen. Deze hadden ze niet hoeven te verliezen. De Mercedes is in de basis nog steeds de iets snellere auto dan de Ferrari. Maar waar Ferrari qua teamtactiek in de afgelopen jaren vooral zwak was, lijkt het nu een stuk sterker. Althans, aan de kant van Vettel. Raikkonen wordt nog steeds op matige strategieën gezet. Dat tezamen met een Kimi die als rijder zelf ook duidelijk over de top is (zoals de vorige keer ook beschreven) maakt dat hij geen moment in het stuk voorkomt. Een teamgenoot die in 3 races 2x wint en 1x 2e wordt en jij bent nog niet eens een keer op het podium belandt. Pijnlijk.
Maar waar heeft Mercedes het dan laten liggen? Het begon met Bottas die Hamilton versloeg op zaterdag. Is prima maar in de race was de snelheid er totaal niet bij Bottas (naar verluidt in eerste instantie doordat hij door een defecte generator op de startinggrid met een verkeerde bandenspanning op pad was gestuurd), dit hield Hamilton enige tijd op waarna er uiteindelijk (voor Bottas zeer pijnlijke) teamorders volgden. Teamorders zijn in de basis al pijnlijk maar ze zijn hier ook nog eens te laat uitgevaardigd, wat Hamilton kostbare tijd kostte. Verder maakte Hamilton een overtreding door veel te langzaam de pits in te rijden en daarmee Ricciardo enorm op te houden. Dit leverde een 5-seconden time penalty op wat ook niet meehielp. En de Mercedes lijkt met name op de zachtere banden momenteel de mindere te zijn ten opzichte van Ferrari. De Ferari is momenteel vriendelijker voor de banden dan de Mercedes. Dit zijn enkele zaken die meespeelden in de uiteindelijke nederlaag van Mercedes hier. En daar ben ik blij om ook, ook omdat in de kwalificatie er dus een vrij pijnlijk gat van ruim 4 tienden was ontstaan tussen Mercedes en Vettel.
De rest van het veld in het kort. Bottas, de poleman bleek in de race erg zwak. Het is niet schokkend slecht allemaal tot nu toe wat hij laat zien maar als je bij Mercedes rijdt naast een drievoudig wereldkampioen, dan moet het gewoon beter. Met dit niveau haal je geen contractverlenging binnen. Het lijkt het aloude liedje bij Bottas te zijn. Zodra de druk groter wordt, wordt het niveau minder. Dat zag je bij Williams, toen er geruchten gingen dat Ferrari interesse had. Daarna had hij een enorme dip in zijn prestaties. En nu zie je het weer. Een goede rijder maar vooralsnog geen absolute topper. Ik ben bang dat het bij een eenmalig jaartje Mercedes blijft en hij volgend jaar weer terugkeert op het Williams nest, ter vervanging van Massa. Over Kimi is genoeg gezegd. Dan Williams. Ik ben bepaald geen Massa fan maar hij reed een keurige race. Dit in tegenstelling tot Lance Stroll. Aan het uiteindelijke uitvallen kon hij na een kamikaze-actie van onze Spaanse vriend Carlos Sainz weinig doen maar het hele weekend was wederom niet overtuigend. Een slechte eerste ronde en een te vroege pitstop nadat hij zijn banden had vernield. Het wordt wel iets beter maar nog steeds een halve seconde langzamer in de kwalificatie dan Massa en Massa is natuurlijk ook geen niveau Verstappen, Alonso, Vettel of Hamilton. Gewoon te langzaam nog.
Daarachter één van mijn twee mannen-van-de-race: Sergio Perez. Gestart als 18e, gefinisht in de bepaald nog niet geweldige Force India als 7e. Zo stiekem begint Perez zich echt te ontwikkelen tot een echte topcoureur. Zijn tijd bij McLaren in 2013 kwam te vroeg maar hij heeft zich daarna optimaal herpakt en doet het fantastisch. Zou een goede vervanger van Kimi zijn. En tot op heden heeft hij dat andere toptalent Esteban Ocon volledig in de zak. De andere topper van deze race was Pascal Wehrlein. Ook van hem ben ik geen enorme fan maar hij deed het fantastisch bij zijn 'rentree'. Zijn teamgenoot Ericsson volledig overklast dit weekend en net geen puntje gescoord, had hij wel verdiend.
McLaren dan. Daar gaat het van kwaad tot erger. Maar liefst 3 MGU-H's kapot dit weekend en zelfs met een nieuw motorblok lukt het ze niet een race uit te rijden. Stoffel Vandoorne kon niet eens van start (en postte daar een geweldig cynische tweet over, dat hij tijdens de race aan het hardlopen was op de hometrainer) en Alonso was weer heerlijk aan het 'ranten' via de boordradio. Het maakt hem tot een cultheld maar het is tegelijkertijd triest dat zo'n talent zo vergooid wordt. Het chassis is echt wel goed maar Honda levert een absolute wanprestatie. Werkelijk onvoorstelbaar. Het schijnt zelfs dat Mercedes al ingenieurs naar Honda heeft gestuurd uit compassie, om ze in ieder geval de juiste richting op te sturen. Het zou me niet verbazen als daar wat topmanagers harakiri plegen binnenkort in verband met het eerverlies wat ze hier veroorzaken. Alonso schijnt inmiddels met Renault te praten over een mogelijk zitje daar voor volgend jaar. Na zijn verrassende Indy 500 aankondiging zou het me tevens niet verbazen als Alonso dit jaar ook gelijk Le Mans erbij pakt. Want dat rondhobbelen wat hij nu doet in deze auto, dat heeft zo ook geen enkele zin.
Grosjean en Hulkenberg ook beide goede races, in tegenstelling tot hun beider teamgenoten. Magnussen had geen gelukkige middag en Palmer... tsja. Dat is niks en dat zal ook nooit wat worden.
Dat was 'em weer. Op naar Sochi, over 2 weken. Hopelijk dan weer meer geluk (en nog meer prestatiewinst) voor Max en Red Bull Racing. Als de race daar (exclusief het uitvallen van Max) even vermakelijk wordt als Bahrein, dan teken ik daarvoor.
