WJ schreef: 02 apr 2017, 16:54
Kan je die er zo aftrekken? Zit er bij mij ook, alles zwart en dan zo'n plakaat..
Sticker is bijna onmogelijk zonder schade te verwijderen...dus beetje inventief geweest in de zoektocht nr een perfect propere oplossing.
Kleine tip; denk rechtsgestuurd
Leuk Franzino. Vond je de traction control niet irritant? Ik zie hem nogal vaak oplichten . Nu weet ik ook het is de Ring. Hobbeldebobbel nog koud voorjaar en oppassen geblazen natuurlijk.
Ik rij alleen in sportplus mdm of alles uit. Ook in januari naar zwirserland op de smotsige autobahn Niet om de stoerheid maar de Tc is wel erg heftig in de normale stand vind ik...ergo in mdm sportplus vind ik t vaak nog irritant ook...
Ongeval met motorrijders die uitgegleden waren en ziekenwagen nodig hadden...iets dat ziet zo leuk is om te zien... Dus heb het filmpje vroegtijdig doen eindigen.
Robin schreef: 07 apr 2017, 08:14
Leuk Franzino. Vond je de traction control niet irritant? Ik zie hem nogal vaak oplichten . Nu weet ik ook het is de Ring. Hobbeldebobbel nog koud voorjaar en oppassen geblazen natuurlijk.
Ik rij alleen in sportplus mdm of alles uit. Ook in januari naar zwirserland op de smotsige autobahn Niet om de stoerheid maar de Tc is wel erg heftig in de normale stand vind ik...ergo in mdm sportplus vind ik t vaak nog irritant ook...
Viel mee...en had er niet superveel last van en niet elke flikker van de TC is ook effectief dat hij power inhoudt. Normaal gezien rijd ik op bergweggen of plekken waar ik kan doorrijden in MDM (sport +)...op mijn allereerste ringrondje met de M2 hield ik het nog even op sport. Eerst de auto daar wat gewoon worden en rustig opbouwen voor we naar MDM gaan. Volledig uit doe ik persoonlijk niet op de ring...
Sander-E46 schreef: 07 apr 2017, 12:39
Haha filmpje met de meeste views is je vriendin (?) in bikini als bijrijdster.
Nog niet op gelet eigenlijk...maar zou inderdaad wel eens goed kunnen. Die You Yube is voor mij vooral handig, leuk zo dat mijn andere trackdaybuddie's en petrolheads mijn rondjes en auto ervaringen kunnen zien
EDIT; blijkbaar scoren filmpjes waar Porsche inkomen het hoogste qua views...
Laatst gewijzigd door Franzino op 07 apr 2017, 12:53, 6 keer totaal gewijzigd.
Martijn_bmw schreef: 07 apr 2017, 20:03
Gaaf dat hij gebruikt waar die voor gebouwd is! Mooie filmpjes
Dat is een beetje een misvatting vind ik...een gewone BMW M is eigenlijk niet echt gebouwd of ontworpen als circuitwagen. In standaard vorm is het een snelle, comfortabele, dagelijks bruikbare sportieve wagen met massa's rijbeleving...waar je eventueel ook af en toe eens op het circuit mee kan. Een M4 GTS, GT4, GT3, GT3 RS, Exige, Elise, enz....die zijn vooral ontworpen met regelmatig circuit gebruik in het achterhoofd... Een BMW M is daar eigenlijk in eerste instantie niet voor gebouwd....maar dat zal mij niet tegen houden om het toch te doen
Martijn_bmw schreef: 08 apr 2017, 09:42
Oké ik dacht ook juist begrepen te hebben dat je de M2 als daily gebruikt met af en toe een uitstapje op de ring
Ik heb nu in totaal 10x rondjes gereden met mijn M2 op de ring en kan nu een beter verdikt maken dan de eerste uitstap met maar 2x rondjes. Ik heb ter vergelijking ook "back to back" kunnen rijden met “standaard” M2 vs “aangepaste” Z4M op de Nurburgring…en wat blijkt…?
Zoals gezegd in een vorige post; de standaard M2 remmen zijn echt zeer ok op circuit met de Endless remblokken + stalen remleidingen + ATE Typ 200 remolie. Niet AP racing niveau qua direktheid, remkracht en rembalans…maar echt wel super ok voor standaard BMW remmen en weinig redenen om die nog up te graden in mijn ogen. Moest mijn Z4M dergelijke remmen gehad hebben, dan had ik nooit de uitgave van de AP racing remmen gedaan. De M2 remmen met Endless ME-20 blokken zijn echt wel goed op circuit en qua effectieve remweg zijn ze vergelijkbaar als met de AP remmen. Ik heb de 2de uitstap in totaal 8 rondjes gedaan en soms 2 achter elkaar. Nooit fading (ook op een zeer warme dag), geen trilling en ze gaven mij genoeg vertrouwen met een goede doseerbaarheid. Enkel het piepgeluid als ze warm stonden…is een nadeel.
De grip en het insturen is en blijft fantastisch op de M2, de grens ligt echt wel ver en ik ben totaal niet zo ver geraakt dat ik dacht van; nu zitten we op de limiet. De gripgrens ligt verder bij de M2, dan bij de Z4M en het insturen is ook sneller, directer op de M2 dan op de Z4M. Maar het meergewicht van een dikke 100kg laat zich wel voelen op circuit (in de bochten). Iets wat voor mij niet echt storend is op de openbare weg, maar mij wel opviel op de ring. De M2 is zeker snel en heeft meer power dan mijn Z4M, maar alles in de M2 is iets geïsoleerder en minder intens op circuit. Het is bizar; want op straat geeft de M2 superveel sensatie en rijplezier, terwijl dit op circuit er minder doorkomt voor mij. Het gaat allemaal nog al gemakkelijk en je hebt minder het gevoel van snelheid en rijbeleving op circuit als bij de Z4M. Bij de Z4M moet je echt meer werken. De totale beleving op circuit is een pak intenser en de kick is des te groter met mijn Z4M. Misschien is de M2 wel te competent; dat je daardoor een pak harder moet gaan om dezelfde sensatie op circuit te voelen als bij de Z4M….?
Ik denk als ik hetzelfde gevoel van sensatie en snelheid op circuit wil hebben in mijn M2 als in mijn Z4M, dan moet ik die een stuk strippen (lichter maken), andere ophanging + semislick's steken…maar dat ga ik niet doen op een daily. Door de turbomotor van de M2 kan je iets minder hoog in toeren gaan, dit mis ik eigenlijk totaal niet op straat. Maar op circuit merkte ik dit toch wel veel harder en vond ik het wel een beetje een gemis dat ik sneller moest opschakelen met de M2…. Het hogere koppel vond ik hier niet echt een meerwaarde, wat wel op straat zo is. Het automatisch tussengas bij terugschakelen op de M2, vond ik op circuit eigenlijk wel een meerwaarde als het snel ging in de korte bochten. Zo kon je meer met remmen en sturen bezig zijn.
Ik heb voor de lol wat rondetijden vergeleken en mijn standaard M2 (met meer PK en ook meer gewicht) zit in dezelfde regio qua rondetijden als mijn aangepaste Z4M. Maar die tijden zijn niet zo belangrijk voor mij. Het gevoel bij het rijden en de sensatie van voluit gaan is op circuit meer mijn ding...uiteindelijk zijn daar toch geen prijzen te winnen en moet zo een rondje het gewoon intens en zeer fun zijn…
Conclusie; de M2 blijft mijn daily die super handig en dikke fun is. Daar doet hem het echt fantastisch en is het voor mij de ideale combi qua dikke fun, nog zeer praktisch en genoeg comfort. Op dit moment kan ik mij niets beters wensen voor deze prijs. Moest ik nu geen Z4M hebben, dan zou ik de M2 gewoon op straat en ring gebruiken. De M2 is in mijn ogen echt wel de "best of both worlds" qua zeer praktische straat gebruik en ook nog fun op circuit. De standaard M2 (met de aangepaste remblokken) is zeker geen straf om mee op circuit te komen en niemand zal zeggen dat die op de ring slecht is. Maar ik heb de luxe dat ik kan kiezen en ik ga het zelf niet meer direkt doen met mijn M2. Mijn Z4M geniet de voorkeur op circuit…net zoals de M2 mijn voorkeur geniet als dagelijkse wagen. Mijn Z4M is met de Bilstein ophanging, AP racing remmen en andere zaken ook gewoon beter uitgerust voor op circuit... Het enige wat er nu nog onder mijn Z4M moet komen zijn een nieuw setje remblokken en een setje Michelin CUP 2 banden.
Geweldig verhaal ! Mooi om te lezen. De Z4M is natuurlijk een echte roadster waarbij je op het asfalt zit met je benen recht naar voren. Bij de M2 zit je gewoon op een keukenstoel met de voeten naar beneden. Dat merk je op glad asfalt op een circuit natuurlijk het meeste.
Jammer van de camerastand van je filmpje. Had je niet even eerst een proefopname gemaakt ? Heel vervelend om zo te moeten kijken, dus ben eigenlijk meteen afgehaakt... echt zonde...