Banden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sjoerd

Banden

Bericht door Sjoerd » 27 jun 2007, 18:17

Mijn Audi moet voor nieuwe banden. Ik had de ContiSport3 besteld, echter wacht ik daar nu al meer dan een maand op (!). Zit er aan te denken om andere te bestellen. Wat zijn de topbanden op dit moment ("sportieve" banden maar geen semi slicks ed).

Nu zit er onder ContiSport2 235 breed in 18 inch.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 27 jun 2007, 18:20

Bridgestone potenza re050a

Tom

Bericht door Tom » 27 jun 2007, 18:49

Bridgestone Potenza RE050a
Michelin Pilot Sport
Pirelli P Zero Nero/Corsa

HSR

Bericht door HSR » 27 jun 2007, 19:05

Potenza RE050A

leonard

Bericht door leonard » 27 jun 2007, 19:10

In mijn optiek de beste banden:

Bridgestone Potenza RE050a

Perfecte all round band met prima regenkwaliteiten

Pirelli P Zero Nero/Corsa

Ook een prima band alleen vind ik de band wat meer 'hardcore'.Op droog de betere t.o.v de RE 050 maar met name in de regen is de bridgestone veel beter.

De conti is een softere band. er zit meer comfort in maar de bochtsnelheden zijn lager,en de regen capaciteit van de bridgestone is beter.

Conclusie: Neem maar de RE 050's

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 27 jun 2007, 19:15

RE050A

Sander S.

Bericht door Sander S. » 27 jun 2007, 21:04

Ik rij op de Pirelli P-zero's onder de Alpina 330i, en Michelin Pilot Sports op de 335i.

Pirelli's zijn het best op droog, alleen wel erg hard

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jun 2007, 21:26

tja...ik rijd met Falken
Hoog performance merk van de Japanse bandenproducent.
Ultra High Performance Tyres

FK-452 265/30 ZR19 93Y RFD Velgbescherming

en die bevallen mij zeer goed, veel beter dan ik had verwacht, beter dan de Pirelli's en Dunlop en wat andere...heel veel grip.
Zelfs op nat :lol: dus tot nu toe maakt ie de beloftes zeker waard, ghelemaal gezien met 420pk en 530nm in 1390kg en dat vind ik knap van die banden..ow en stil zijn ze ook nog eens, yep volgende x zeker te weten de zelfde banden weer! eneuh voor een leuke prijs te koop ook nog eens :twisted:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 27 jun 2007, 21:51

Ik zelf ben fan van de RE050A/PS2; allebei presteren ze behoorlijk naar wens alleen heb ik het idee dat de RE050a wat nukkiger rijdt als ie koud is. Zou beide banden dan ook zo weer kopen. Ze slijten allebei wel redelijk het is geen band je 100dkm mee zal gaan, maar als je daarna op zoek bent, kan je de sportieve banden zowieso beter overslaan.

Ter referentie: ik vind beide banden beduidend prettiger in zowel droog als nat (m.n. RE050A).

Een andere optie is de Falken, hoor er een hoop goede verhalen over, maar heb er zelf niet mee gereden, dus zou ze niet in vergelijking met de andere kunnen zetten.

wooter

Bericht door wooter » 27 jun 2007, 22:32

Dunlop SPSport9000 en SPSportMaxx hebben het altijd érg goed gedaan voor mij. Op de daily drivers scoren de SPSport01's ook erg goed. Praktijktesten op de 'ring, maar ook geen sprake van aquaplaning tijdens regenweer op Belgische wegen :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jun 2007, 22:40

Ik ben net een beetje aan het kijken op autobandenmarkt.nl maar daar kosten Falken's wel de helft van de RE050's (225/45/17) :wink:

Of deze site een goede referentie is weet ik niet hoor maar dan zou de keus voor mij snel gemaakt zijn 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jun 2007, 23:07

Niels schreef:Ik ben net een beetje aan het kijken op autobandenmarkt.nl maar daar kosten Falken's wel de helft van de RE050's (225/45/17) :wink:

Of deze site een goede referentie is weet ik niet hoor maar dan zou de keus voor mij snel gemaakt zijn 8)
Daar kijk ik ook altijd kerel :lol: en dan bestel ik ze ergens anders voor dezelfde prijs, zo heb ik wat achter de hand, en ja de Falkens zijn echt een stuk goedkoper, en zeker in mijn maat die 19inch buitengewoon goed, als je de tent uitrijd voel je al van huh? stil....comfort? anyway dan rijd je verder en ik wist niet wat ik had gekocht, stond perplex ik kan er nu net zo mee rijden met de Hartge als de standaard Z3 m coupe op Michellin banden, en das goed, en je weet de Michellins zijn net een fractie beter dan de DunlopsSP9000 en deze Falken soort die presteerd hetzelfde zelfs met bijna 100pk meer en 180nm meer! en das knap vind ik, en had ik niet verwacht...ik ben happy en houd geld voor benzine in de zak ivm duurdere maar niet "betere" banden.

Ik heb de Z3 M coupe's op de achterwielen al gereden met:

Nangkang of zoiets :lol: anyway te hard en sloegen eerder door dan de Dunlops

Dunlop SP900: goede band voor de prijs maar Falken en Michel beter

Michellin : goede band dat zekers, maar erg duur en zeker niet beter dan de Falken met versnellen op droog en nat.

Falken FK-452: knap staaltje werk, helemaal voor dat geld uiterst tevreden mocht ik een gratis nwe set kiezen uit de 4 dan koos ik zeker voor de Hartge de Falken weer, en nee ik heb geen aandelen haha ben enthousiast :P maargoed, dit geld voor die maat wat ik nodig heb de 265-30-19 inch...
Laatst gewijzigd door GTRene op 27 jun 2007, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jun 2007, 23:11

GTRene schreef: en houd geld voor benzine in de zak ivm duurdere maar niet "betere" banden.
Kun je weer 500km rijden :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 27 jun 2007, 23:15

Toch even een opmerking, danwel een vraag. Iedereen beveelt een band aan waar hij een goede ervaring mee heeft, maar is het niet heel erg autogebonden welke band het "beste" is.

Ik kan me voorstellen dat merk X geroemd om zijn kwaliteit op auto Y grandioos is maar op auto Z maar gemiddeld is.

Hoe weet je nou of een bepaalde band het beste is voor jou auto ?

Binnenkort, zal er ook een nieuw setje rubber onder de M3 moeten.

Welke moet ik dan nemen ?

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jun 2007, 23:27

@Rico, daar heb je ook gelijk in, daarom heb ik bij mijn ervaringen ook extra het type auto in mijn geval 4x een Z3 M coupe model en de bandenmaat ook 4x dezelfde maat en gevoeld en gereden, en voor mij kwam die band er het beste uit als power to the street en als leuke prijswinnaar, daar keek ik ook naar.

maar als jij ook 18 of 19 inch hebt kunnen die Falkens voor jou ook wel goed zijn....

trouwens jij kunt net zo goed goedkope prut banden kopen want je gaat toch niet meer hard rijden met de M3 CS :lol: anders Koos autoloos achter je aan 8) :? :shock:

Trouwens wat voor auto zou die Koos Spee rijden? lijkt me zo'n Opel Senator type :? maar misschien heeft ie wel een mooie verzameling ergens staan :roll:

RVV

Bericht door RVV » 27 jun 2007, 23:55

Toch zal ik op banden nooit bezuinigen, De enige uitzondering is de banden actie waar ik van die kumho's semi's heb gekozen voor de 18 inch standaard M3 velgen. Had voor het dubbele ook van die Michelin CSL banden kunnen nemen,maar ik wil eerst eens weten of het me uberhaupt bevalt.

Om de 19 inch wil ik gewoon topbanden hebben. Er ziten nu van die contintal sportcontact2 banden op speciaal voor de M3 bevalt me wel goed.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 28 jun 2007, 00:33

En vergeet ook niet dat een bandenkeuze heel persoonlijk is!
Ik hoor hier mensen zeggen dat de Dunlop SP9000 een goeie band is, maar dat vind ik echt een baggerband. :?
In de regen valt 't nog wel mee, maar voor droog weer zijn de wangen veel te slap en heeft ie ook weinig grip.

De RE050A is de vervanger van de S03 en die laatste vond ik echt een goeie band voor op de weg, maar 't schijnt dat de RE050A toch wat minder extreem is als z'n voorganger. :?

Daarom rij ik nu met de Yokohama Parada die 't ook op 't circuit wel redelijk schijnt te doen, maar dat moet ik nog uitproberen.
Nadeel ten opzichte van de S03 is de slappere wang en iets minder grip met nat weer, het voordeel van die slappere wang is weer dat je minder last van spoorvorming hebt en s'ochtends 'hobbelt' de band ook niet, wat je met een koude S03 wel hebt.
Wel schijnt de Parada het op een circuit gewoon goed uit te houden, terwijl een S03 naar een paar rondjes gaat 'smeren', maar dat zal er wel mee te maken hebben dat de Parada een 'bijna-semi-slick' is.
Maar zoals ik al zei moet ik dat zelf nog uitproberen, dus durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

leonard

Bericht door leonard » 28 jun 2007, 10:10

Opa schreef:En vergeet ook niet dat een bandenkeuze heel persoonlijk is!
Ik hoor hier mensen zeggen dat de Dunlop SP9000 een goeie band is, maar dat vind ik echt een baggerband. :?
In de regen valt 't nog wel mee, maar voor droog weer zijn de wangen veel te slap en heeft ie ook weinig grip.

Helemaal eens!!

Bijv. de reactie dat de sportmaxx een goede band is.Persoonlijk vind ik alle dunlops geen sportbanden.Had onder m'n 535 sportmaxx en die band werd boven de 220 heel zoekerig.Ronduit gevaarlijk bij 270 zat ik constant te corrigeren

Als je de beste sportieve allround band wilt kun je het beste voor een RE 050 gaan!

Tristan

Bericht door Tristan » 28 jun 2007, 10:26

Opa schreef: De RE050A is de vervanger van de S03 en die laatste vond ik echt een goeie band voor op de weg, maar 't schijnt dat de RE050A toch wat minder extreem is als z'n voorganger. :?
Vreemd, ik hoor juist dat de RE050A beter is, door de hardere wang.

Ikzelf vind deze band tot nu toe de beste straatband.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 28 jun 2007, 10:29

Rico v Velzen schreef:Toch even een opmerking, danwel een vraag. Iedereen beveelt een band aan waar hij een goede ervaring mee heeft, maar is het niet heel erg autogebonden welke band het "beste" is.

Ik kan me voorstellen dat merk X geroemd om zijn kwaliteit op auto Y grandioos is maar op auto Z maar gemiddeld is.

Hoe weet je nou of een bepaalde band het beste is voor jou auto ?
Goede opmerking & vraag. Het is inderdaad best wel autogebonden (en rijstijl afhankelijk) wat een goede band voor je auto is. Subaru test haar auto´s bijvoorbeeld al jaren op Bridgestone, die auto´s zijn door de fabriek dus ook afgesteld op Bridgestones.

Zodoende kan je dus het beste binnen het merk blijven als je naar nieuwe banden zoekt en natuurlijk het liefst het zelfde model opnieuw mits je daar tevreden over bent. Sportieve rijders stellen hier natuurlijk wat meer eisen en variëren eerder met uitlijning en wielmaten om hun gewenste resultaat te bereiken maar globaal gezien is het aangeraden om met de originele fabrieksspecificatie op weg te gaan (en blijven).

[edit]
Ieder bandenmerk hanteert weer zijn eigen specificaties en testsmethoden voor hun producten. Zo heeft de ene fabrikant een harde wang terwijl een andere juist voor een zachtere wang gaat.
Je kan hier leuk mee variëren maar ook het weggedrag van je auto omzeep helpen.
Als het originele type band wat onder je auto gemonteerd is voorzien is van middelmatige specs heb je natuurlijk wat meer speelruimte om voor een ander merk of model te gaan.

RVV

Bericht door RVV » 28 jun 2007, 10:32

Dat idee had ik ook al een beetje Tomaz, vooral bij de high performance auto's komt het best nauw aan. Ik heb wel een gelezen dat vandaag de dag een auto/onderstel afgestemd worden op de banden ipv andersom.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 28 jun 2007, 10:37

En dat is natuurlijk niet gek, banden zijn immers één van de grootste factoren die het rijgedrag van je auto beïnvloeden.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 28 jun 2007, 12:34

Tristan schreef: Vreemd, ik hoor juist dat de RE050A beter is, door de hardere wang
Dat heb je dan waarschijnlijk verkeerd gehoord. :lol:

Volgens Deep[bekende bandenboer in Den Haag :wink: ] is er geen band zo stug als een S03....moesten soms zelfs met 3 man prutsen om ze om je wielen te krijgen.

Maar de RE050A is ook knap stug en schijnt ook lekker grip te hebben in droog en nat, dus dat is momenteel toch 1 van de betere keuzes...vind ik dan hè.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jun 2007, 13:23

Rico v Velzen schreef:Dat idee had ik ook al een beetje Tomaz, vooral bij de high performance auto's komt het best nauw aan. Ik heb wel een gelezen dat vandaag de dag een auto/onderstel afgestemd worden op de banden ipv andersom.
Dat is altijd al zo geweest.

Alles hangt van de banden af, veren, demping, remmen etc alles word op het type band afgesteld.

Niet de band op de auto zeg maar :) het is alleen zo dat de marges tussen sportbanden niet heel erg varieren dus heb je wel wat als speelruimte met merken onderling.

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 28 jun 2007, 14:18

Opa schreef:Volgens Deep [bekende bandenboer in Den Haag :wink: ] is er geen band zo stug als een S03....moesten soms zelfs met 3 man prutsen om ze om je wielen te krijgen.
Volgens mij was dat met de re-070. Heb zelf een dagje circuit gereden met de re-050 en die zijn me toch heel goed bevallen.

Twijfel nu over Falken semi's en de re-050. Waarschijnlijk neem ik de re-050 vanwege de eigenschappen op nat.

Plaats reactie