StefanW / BMW 130i verkocht en reden bekend van kapotte blok...
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
Ik had ook chroom op de E90 maar die zijn inmiddels ook zwart. Veel mooier en sportiever, zeker bij een donkere auto.
- StefanW
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
Vandaag de auto even laten controleren bij de BMW specialist. Helaas zit er toch wel wat werk aan de auto.
De cardanas rubber is versleten. Deze zou vervangen moeten worden, dan wordt gelijk de hardy schijf meegenomen. De onderdelen zullen niet heel duur zijn, maar het is een dag werk. Verder nog wat klein spul.
Als ze cardanas rubber vervangen, dan zitten ze ook bij het dif (olie), dus zal dit gelijk laten verversen. Is het verstandig om voor een sterker rubber te gaan in de cardanas? Of is origineel spul goed genoeg? Volgens mij zitten ze dan ook gelijk in de buurt van het subframe. Verstandig om daar gelijk sterkere rubbers te monteren?
De cardanas rubber is versleten. Deze zou vervangen moeten worden, dan wordt gelijk de hardy schijf meegenomen. De onderdelen zullen niet heel duur zijn, maar het is een dag werk. Verder nog wat klein spul.
Als ze cardanas rubber vervangen, dan zitten ze ook bij het dif (olie), dus zal dit gelijk laten verversen. Is het verstandig om voor een sterker rubber te gaan in de cardanas? Of is origineel spul goed genoeg? Volgens mij zitten ze dan ook gelijk in de buurt van het subframe. Verstandig om daar gelijk sterkere rubbers te monteren?
- StefanW
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
Even gebeld met Offenga en voor de cardanas is het originele rubber prima. Zijn geen achteraf rubbers voor op de markt.
Vrijdag wel de offerte gehad. Reparatie zit al op 1600 euro en heb ik nog niet eens alles
Vrijdag wel de offerte gehad. Reparatie zit al op 1600 euro en heb ik nog niet eens alles

-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
Dat is niet mis
Is dat normale slijtage? Waaraan merk je het met rijden?

Is dat normale slijtage? Waaraan merk je het met rijden?
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
Beetje absurd hoog bedrag...
- Marc Sierra
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
Een dag werk om een cardanas rubber en een hardyschijf te vervangen?? Ik weet niet precies hoe dat hij een bmw zit, maar ik zou toch denken dat zoiets niet langer dan 1 a 2 uur mag duren, zeker voor een specialist.
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
Stelt weinig voor, 6 boutjes?
- StefanW
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
De hele achteras moet los. Daarnaast moet de carterventilatie vervangen worden (is volgens mij ook 3-4uur werk) en zit er een oliewissel + flush bij (vanwege het getik van de klepstoters) . Doordat alles los moet, moet er daarna ook weer uitgelijnd worden. Voor de complete reparatie zijn 12 uren geschat.
Vanmiddag na 10 minuten rijden begon het motormanagement lampje te branden, daarna wilde ik invoegen op de snelweg en met gas geven begon het DSC lampje te knipperen en hield daardoor in (terwijl ik geen wielspin of iets dergelijks had). Omgedraaid en de auto thuis neergezet, durf er niet meer mee te rijden, voordat er nog meer kapot gaat. Denk namelijk dat dit "nieuwe" problemen zijn.
Je merkt dat de cardanas rubbers versleten zijn, er zit "vertraging" op de gasrespons richting aandrijving en je merkt dat de aandrijving "klappen" krijgt bij minimale aanraking van het pedaal. Merkte het gelijk de terugweg naar huis al toen ik hem kocht. Dacht dat het "normaal" was (heb niet met een andere 130 gereden), de verkoper heeft meerdere malen verteld dat de auto goed was. Auto had nog een nieuwe APK gehad, maar bij APK wordt er hier niet op gecontroleerd.
De oude eigenaar is vrijdagavond opgenomen in het ziekenhuis. Hoop niet dat het ernstig is en dat ie snel contact op kan nemen.
Vanmiddag na 10 minuten rijden begon het motormanagement lampje te branden, daarna wilde ik invoegen op de snelweg en met gas geven begon het DSC lampje te knipperen en hield daardoor in (terwijl ik geen wielspin of iets dergelijks had). Omgedraaid en de auto thuis neergezet, durf er niet meer mee te rijden, voordat er nog meer kapot gaat. Denk namelijk dat dit "nieuwe" problemen zijn.
Je merkt dat de cardanas rubbers versleten zijn, er zit "vertraging" op de gasrespons richting aandrijving en je merkt dat de aandrijving "klappen" krijgt bij minimale aanraking van het pedaal. Merkte het gelijk de terugweg naar huis al toen ik hem kocht. Dacht dat het "normaal" was (heb niet met een andere 130 gereden), de verkoper heeft meerdere malen verteld dat de auto goed was. Auto had nog een nieuwe APK gehad, maar bij APK wordt er hier niet op gecontroleerd.
De oude eigenaar is vrijdagavond opgenomen in het ziekenhuis. Hoop niet dat het ernstig is en dat ie snel contact op kan nemen.
- bartb
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Locatie: Friesland
Re: StefanW / BMW 130i
Oef, dat is niet fijn allemaal 

- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: StefanW / BMW 130i
In Nederland heb je 2 Cup-uitvoeringen gehad:StefanW schreef: 21 feb 2017, 22:27Ja het is een Cup. Het is een Duitse import. Kan zijn dat de specs daar anders waren. De opties in jouw lijstje heb ik verder ook allemaal, behalve de getinte ramen. Getinte ramen is bij mij een afknapper.Arthur schreef: 21 feb 2017, 21:22 @StefanW: weet je zeker dat het een Cup is? Volgens mij heeft de Cup standaard privacy glass achter, dat heeft de jouwe niet.
Deze 130i uit (oorspronkelijk) Duitsland is dus een 130i met als optie het Cup-pakket maar niet het actiemodel "130i Cup" die we hier in Nederland kennen...Snipe schreef: 12 jul 2009, 23:05 Er zijn twee Cup-uitvoeringen geweest:
- het Cup-pakket, dat is wat Jelmer noemt
- de 130i Cup, dat is de versie die Macboy bedoelt
Het Cup-pakket is een optiepakket en was op vrijwel alle versies te bestellen. De 130i Cup was een actiemodel naar aanleiding van de start van de 130i Cup en was een 130i met M-pakket en bijna het hele boekje erop qua accessoires, onder andere de auto die Arthur had was er zo één.

-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: StefanW / BMW 130i (eerste mod)
oef, lullige problemen zo vlak na de aanschaf! 1e vraag: hoe is de staat van de accu? ik had bij de Z4 gekke problemen (en vergelijkbaar) toen mijn accu er van de ene op de andere dag mee ophield. na vervangen accu geen enkel probleem meer.StefanW schreef: 05 mar 2017, 22:23 De hele achteras moet los. Daarnaast moet de carterventilatie vervangen worden (is volgens mij ook 3-4uur werk) en zit er een oliewissel + flush bij (vanwege het getik van de klepstoters) . Doordat alles los moet, moet er daarna ook weer uitgelijnd worden. Voor de complete reparatie zijn 12 uren geschat.
Vanmiddag na 10 minuten rijden begon het motormanagement lampje te branden, daarna wilde ik invoegen op de snelweg en met gas geven begon het DSC lampje te knipperen en hield daardoor in (terwijl ik geen wielspin of iets dergelijks had). Omgedraaid en de auto thuis neergezet, durf er niet meer mee te rijden, voordat er nog meer kapot gaat. Denk namelijk dat dit "nieuwe" problemen zijn.
Je merkt dat de cardanas rubbers versleten zijn, er zit "vertraging" op de gasrespons richting aandrijving en je merkt dat de aandrijving "klappen" krijgt bij minimale aanraking van het pedaal. Merkte het gelijk de terugweg naar huis al toen ik hem kocht. Dacht dat het "normaal" was (heb niet met een andere 130 gereden), de verkoper heeft meerdere malen verteld dat de auto goed was. Auto had nog een nieuwe APK gehad, maar bij APK wordt er hier niet op gecontroleerd.
De oude eigenaar is vrijdagavond opgenomen in het ziekenhuis. Hoop niet dat het ernstig is en dat ie snel contact op kan nemen.
heb je apparatuur (en kennis en zin) om de auto zelf uit te lezen? soms helpt het resetten van de codes voldoende om de problemen op te lossen. en wat er terug komt is dan "serieus"...
andere optie is dat de DSC pomp vast zit. kutklus om op te lossen maar wel de moeite waard want een nieuwe kost serieus geld. was vooral een probleem met de E46 en de E85, wellicht ook bij jouw E87/E81??
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: StefanW / BMW 130i
In hoeverre zijn dit soort zaken te verhalen op de vorige eigenaar? Die heeft aangegeven dat de auto in goede staat verkeerd. Dan is €1600,- aan onderhoud niet te verwachten. Misschien kunnen jullie de rekening delen?
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: StefanW / BMW 130i
Niet. Particulier.Obbe schreef: 06 mar 2017, 08:33 In hoeverre zijn dit soort zaken te verhalen op de vorige eigenaar? Die heeft aangegeven dat de auto in goede staat verkeerd. Dan is €1600,- aan onderhoud niet te verwachten. Misschien kunnen jullie de rekening delen?
En bij de proefrit al wat merken.... Bij twijfel vooral een particuliere verkoper vertrouwen!
Nee natuurlijk niet, altijd je eigen gevoel!!!
Wel dik balen uiteraard.....

- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: StefanW / BMW 130i
Vergeet niet dat de valvetronic de motor ook niet heel soepel maakt. Als je vanaf gaslos heel rustig het gas weer opvoert, zal hij even 1 sec niks doen om vervolgens in 1 'klap' het vermogen te leveren.
Ik snap alleen niet helemaal waarom de hele achteras los moet.. Ik heb zelf het diff onder mijn 130i weggehaald, dan moet ik toch ook de cardan los hebben? De hardyschijf zit indd tussen de cardan en het diff, weet niet of er tussen de bak en de cardan ook 1 zit.
Ik snap alleen niet helemaal waarom de hele achteras los moet.. Ik heb zelf het diff onder mijn 130i weggehaald, dan moet ik toch ook de cardan los hebben? De hardyschijf zit indd tussen de cardan en het diff, weet niet of er tussen de bak en de cardan ook 1 zit.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: StefanW / BMW 130i
Dit herken ik bij veel gas in bijvoorbeeld de 6e versnelling bij 2000 toeren. Dan gaat er een schokje door de auto.matthyssie schreef: 06 mar 2017, 09:35 Vergeet niet dat de valvetronic de motor ook niet heel soepel maakt. Als je vanaf gaslos heel rustig het gas weer opvoert, zal hij even 1 sec niks doen om vervolgens in 1 'klap' het vermogen te leveren.
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: StefanW / BMW 130i
Ook ja, maar vooral in lagere versnellingen wordt het irritanter vind ik. Zeker als je sportief/circuit rijdt, je kunt niet voorzichtig het gas er weer geleidelijk opzetten, het komt er dan weer met een schokje in.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: StefanW / BMW 130i
Erg vervelend van het extra onderhoud.
Let wel op dat een olie flush gewoon een lap middel is voor de klepstoters.
Het zal misschien even goed gaan maar komt wel weer terug.
Ik vind het wel een vreemd verhaal dat de hele achteras er onderweg weg moet om de hardyschijf en het tussenaslager te vervangen.
Let wel op dat een olie flush gewoon een lap middel is voor de klepstoters.
Het zal misschien even goed gaan maar komt wel weer terug.
Ik vind het wel een vreemd verhaal dat de hele achteras er onderweg weg moet om de hardyschijf en het tussenaslager te vervangen.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: StefanW / BMW 130i
Zitten inderdaad 2 hardy-schijven op de aandrijfas. 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant. Zou als ik jou was ook even een offerte opvragen bij GJB-auto's in Appingedam. Zijn naar mijn mening kundiger dan Offenga en vaak ook nog goedkoper. DSC verhaal kan ook in de ABS ringen zitten op de achteras. Had m'n broer laatst ook last van. Inhouden, knipperend DSC lampje, probeer eens de DSC uit te zetten en kijken of je dan het probleem nog hebt. Zo niet zijn het zeer hoogstwaarschijnlijk de ringen, is een zwakpunt bij de E81 en E90-serie. Vervangen en schoonmaken kost ongeveer 300 euro.
- Arthur
- Berichten: 43049
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: StefanW / BMW 130i
Je maakt hem nog blijer... 

-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: StefanW / BMW 130i
Beter dan een nieuwe abs pomp á €1600 (of doelde je daar niet op?)
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: StefanW / BMW 130i
Klopt Vester. De naven kunnen gaan roesten waardoor de ringen uitzetten en verkeerde signalen doorgeven. Dit wordt door het systeem niet opgevat als storing omdat die denkt dat de DSC gewoon ingrijpt. Ze stonden bij de E91 van m'n broer op het punt om de ABS-pomp te demonteren toen ze dit toch maar even gingen proberen. En hij rijdt sindsdien alweer een paar duizend km probleemvrij rond.
- StefanW
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: StefanW / BMW 130i
Klinkt logisch Riceaux. De naven zijn inderdaad behoorlijk verroest. Dan kan ik er waarschijnlijk nog wel 300 euro bij tellen.
Flushen is inderdaad een "goedkoop" lapmiddel, maar lijkt me niet verkeerd om een keer te doen. Wil ook weer overstappen naar 5w40 olie ipv 10w60. Ik rij vaak namelijk "korte" stukken (werk is 10km).
Ik ga de oude eigenaar vragen of ie de auto terug wilt nemen, maar heb hem niet te pakken gekregen.
Flushen is inderdaad een "goedkoop" lapmiddel, maar lijkt me niet verkeerd om een keer te doen. Wil ook weer overstappen naar 5w40 olie ipv 10w60. Ik rij vaak namelijk "korte" stukken (werk is 10km).
Ik ga de oude eigenaar vragen of ie de auto terug wilt nemen, maar heb hem niet te pakken gekregen.
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: StefanW / BMW 130i
Mooi gezeik Stefan. Hoeveel heeft ie gedraaid?
- Andreass
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 dec 2014, 14:59
- Locatie: Overijssel
Re: StefanW / BMW 130i
Met veel korte ritjes kun je nog beter 0w40 pakken! Sowieso die dikke stroop er zsm uit! Tikkende klepstoters krijg ik ook wel, gebeurt alleen als ik langere tijd korte stukken rijd.
Vervolgens de motor flink op zn staart trappen dan is het weer weg.
Vervolgens de motor flink op zn staart trappen dan is het weer weg.
- StefanW
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring