[img
[img
Dat staat idd niet echt helder in de tekst, lijkt namelijk wel een top systeem.Hielke schreef:Goeie vraag Michel. Had het er gisteravond met Andre over.
Een werkzame DTC zou mooi zijn. Maar we hebben moeite met de definitie van "maart". Maart 2007 of maart 2008. Volgens Andre zit het niet op zijn nieuwe 130i. Met uitgeschakelde DSC slipt het binnenste wiel nog ouwerwets door. Althans, voor zover hij het echt uitgeprobeerd heeft. Dat Drechsler dif zat er wel heel erg snel onder kan ik je vertellen![]()
Het hangt dus nog steeds van de definitie "maart" af.
Zelfs met een 100% sper draait je 'ijswiel' nog steeds door: het maximale wat je dan kan bereiken is dat beide wielen even snel doordraaien. Dat betekent hoogstens 50% koppel aan beide wielen (net zoveel als beide op dezelfde ondergrond).Maik schreef:Je verhaal klopt wel een beetje, maar dat er 100% over blijft om aan de weg te brengen gaat alleen op als het "ijswiel" dus echt helemaal niet meer draait. Als het wiel wel draait EN hij wordt afgeremd (een meer normale situatie dus), dan gaat daar dus wel vermogen verloren. BMW is weer kut bezig dus
Is dat zo? Volgens mij wordt het koppel naar het wiel geleid met de minste weerstand. Als je het wiel blokkeert dan is de weerstand oneindig en gaat alle koppel naar het andere wiel. En zoals je me herinnert, wieldraaiing is niet hetzelfde als koppel. Dus de diff van BMW zet dat koppel om in méér wieldraaiing.Maik schreef:Nee, niet helemaal. Als je een 100% sper hebt, dan draait het ijswiel inderdaad ook door, maar zal natuurlijk niet 50% van het koppel overbrengen. Als het ijs 0% wrijving heeft, gaat dus gewoon 100% van het koppel (/vermogen) naar het andere wiel.
En er blijft een verschil met een "rem-sper", daar wordt echt alle energie van 1 wiel omgezet in warmte (de rem die opwarmt), met een traditionele sper wordt een gedeelte van de afgeremde energie van het ene wiel weer naar het andere geleidt dacht ik. Dus meer pk op de weg. Wie weet hier NOG meer van dan ik?