Vraag over onderstel BMW 330i (E46)
-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Ik heb zo'n M onderstel onder de 330i en vind dat dikke prima. Voor de aankoop heb ik nooit met een standaard onderstel gereden trouwens, dus echt vergelijken kan ik niet. Qua comfort is zo'n M onderstel prima, zelfs met 18 inch is het goed te doen (maar ik ben dan ook niet zo veeleisend qua comfort). Als je er een tegenkomt met M onderstel zie ik geen reden om die te laten staan ofzo.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Het standaard onderstel en ook het M onderstel vind ik te veel zweven. Zeker na een hobbel blijf je een tijdje hoog voor je weer neerkomt. Zal prima zijn voor wie comfort wil.
Met het volledige AC-Schnitzer onderstel (achteraf erop gezet, 2-3 uur werk) gaat dat een stuk beter. Comfortabeler dan M-technik, minder hard ingaande slag, praktisch geen zweef gevoel. Veel beter gevoel van contact met de weg en wat vooral veel scheelt is dat acs onderstel nauwelijks overhelt, dat zonder hard te zijn. Zelfs niet met 18 inch.
M-technik helt nog steeds flink over en geeft het gevoel dat de auto toch best zwaar is.
Prima advies van Dick destijds, AC-Schnitzer is een absolute aanrader qua onderstel.
Met het volledige AC-Schnitzer onderstel (achteraf erop gezet, 2-3 uur werk) gaat dat een stuk beter. Comfortabeler dan M-technik, minder hard ingaande slag, praktisch geen zweef gevoel. Veel beter gevoel van contact met de weg en wat vooral veel scheelt is dat acs onderstel nauwelijks overhelt, dat zonder hard te zijn. Zelfs niet met 18 inch.
M-technik helt nog steeds flink over en geeft het gevoel dat de auto toch best zwaar is.
Prima advies van Dick destijds, AC-Schnitzer is een absolute aanrader qua onderstel.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Dat is zeker verrassend.
Kan je uitleggen waar het verschil in zit?
Mijn 323ti heeft een M technik onderstel. Ik vind het een prima allround set-up voor zowel de ritjes naar Oma, als naar de Ring.
Bij e36's en mk1 e46's kan ik mij herinneren dat die op standaard onderstellen als zijnde zoekerig bevonden werden. Zeker bij hogere autobahn snelheden. M technik was de oplossing riep men toen.
Kan je uitleggen waar het verschil in zit?
Mijn 323ti heeft een M technik onderstel. Ik vind het een prima allround set-up voor zowel de ritjes naar Oma, als naar de Ring.
Bij e36's en mk1 e46's kan ik mij herinneren dat die op standaard onderstellen als zijnde zoekerig bevonden werden. Zeker bij hogere autobahn snelheden. M technik was de oplossing riep men toen.
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
Heren,
ff een algemeen vraagje over de E36/E46. Kennissen van mij zijn op zoek naar een 3-serie, budget is zo'n 7000 euro. Is voor dagelijks gebruik met liefde voor doorrijden. Voor de echte snelheidssensatie hebben beiden overigens een vlotte motor.
Styling komt op 2e plek, goede techniek is het belangrijkste. Wat te nemen? Late E36 met weinig km, of hangen/wurgen om een E46 te vinden die net in het budget past?
Wat zijn de technische verbeteringen van de E46 t.o.v. de E36?
Wat zijn de zwakke punten van deze modellen?
Wat zijn de sterke punten?
Mocht er iemand een buyers guide specifiek voor deze autos hebben, zeer graag!!
En ja, grote kans dat ie uit Dld gehaald wordt, in NL ben ik een beetje bang voor het aftrapcircuit met 8-10 jaar oude 3-series...
ff een algemeen vraagje over de E36/E46. Kennissen van mij zijn op zoek naar een 3-serie, budget is zo'n 7000 euro. Is voor dagelijks gebruik met liefde voor doorrijden. Voor de echte snelheidssensatie hebben beiden overigens een vlotte motor.
Styling komt op 2e plek, goede techniek is het belangrijkste. Wat te nemen? Late E36 met weinig km, of hangen/wurgen om een E46 te vinden die net in het budget past?
Wat zijn de technische verbeteringen van de E46 t.o.v. de E36?
Wat zijn de zwakke punten van deze modellen?
Wat zijn de sterke punten?
Mocht er iemand een buyers guide specifiek voor deze autos hebben, zeer graag!!
En ja, grote kans dat ie uit Dld gehaald wordt, in NL ben ik een beetje bang voor het aftrapcircuit met 8-10 jaar oude 3-series...
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Over AC-Schnitzer onderstellen:
Weet het niet zeker maar ga er maar voor 95% vanuit dat dit een stel verlagingsveren icm door henzelf afgestelde Bilstein of Sachs schokdempers is. Enige echte wat nog van AC-Schnitzer is, is de rekening die ze je dan voorschotelen
Zo bekeken kun je bij mij ook een H-Kerstma onderstel bestellen. Zet ik er een complete Bilstein set onder zoals uit de catalogus van Bilstein en gooi ik er 50% winstmarge overheen :twisted:
Weet het niet zeker maar ga er maar voor 95% vanuit dat dit een stel verlagingsveren icm door henzelf afgestelde Bilstein of Sachs schokdempers is. Enige echte wat nog van AC-Schnitzer is, is de rekening die ze je dan voorschotelen

Zo bekeken kun je bij mij ook een H-Kerstma onderstel bestellen. Zet ik er een complete Bilstein set onder zoals uit de catalogus van Bilstein en gooi ik er 50% winstmarge overheen :twisted:
Laatst gewijzigd door Hielke op 04 apr 2006, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Zit ook voor een deel in de R&D natuurlijk he. Zomaar een set veren en dempers mixen gaat natuurlijk niet werken
Dan maakt het nog niet uit waar ze vandaan komen. Veel fabrikanten zoals H&R pakken ook gewoon Koni of Bilstein dempers met een eigen setje veren er omheen en voila, coil-over set.
Ben ik het er wel mee eens dat ACS doorgaans overpriced is

Ben ik het er wel mee eens dat ACS doorgaans overpriced is

- Arthur
- Berichten: 43048
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Dan nu een vraag over de SMG bak
Ik heb een mooie 330i met SMG bak (32kkm) gezien en ook een mooie 330i met handbak (56kkm). Beide van 2003.
Wat is leuker om te rijden.
Je kunt een SMG rijden als een gewone automaat en als sequentiele bak?
Is het dan 2 weken leuk spelen en dan vervolgens altijd automatisch rondrijden.
Dan liever de handbak lijkt me?
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/92LJPT_3.JPG[/img]
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/03NJZH_3.JPG[/img]

Ik heb een mooie 330i met SMG bak (32kkm) gezien en ook een mooie 330i met handbak (56kkm). Beide van 2003.
Wat is leuker om te rijden.
Je kunt een SMG rijden als een gewone automaat en als sequentiele bak?
Is het dan 2 weken leuk spelen en dan vervolgens altijd automatisch rondrijden.
Dan liever de handbak lijkt me?
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/92LJPT_3.JPG[/img]
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/03NJZH_3.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door Arthur op 15 apr 2006, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 43048
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Hmmm, jammer.
Het interieur vind ik mooier van die met SMG :o
Ze zijn even duur, die met handbak is in maanden iets jonger en heeft 56kkm gelopen.
Maakt me niet uit.
Dit is die met de handbak.
Silbergrau, hmm lijkt wel donkergrijs.
Zilvergrijs is Titansilber bij BMW toch?
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/03NJZH.JPG[/img]
Het interieur vind ik mooier van die met SMG :o
Ze zijn even duur, die met handbak is in maanden iets jonger en heeft 56kkm gelopen.
Maakt me niet uit.
Dit is die met de handbak.
Silbergrau, hmm lijkt wel donkergrijs.
Zilvergrijs is Titansilber bij BMW toch?
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/03NJZH.JPG[/img]
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Euh, SMG van gewone BMW's is heel wat anders dan van M'etjes hè.
Zou altijd een handbak willen, enige uitzondering misschien voor een CSL of M5 omdat je geen keus hebt.
Heb ooit eens paar dagen in een 156 Selespeed gereden, verneukeratieve van die systemen is dat het in het begin allemaal geweldig is, je eraan ergeren komt pas na een tijdje.
Weg rijden, gasgeven klik, opschakelen, woei gaaf, zeg klik, VROEM tussengas, versnelling terug, WoooHAAAAA, supergaaf, op dat moment had ik de auto willen kopen, zo gaaf vond ik het systeem.
Uur later is het al gewend, twee uur later zou je god op je blote knieën smeken voor een handbak i.p.v. dat ruktrage systeem.
Zou dus als je de SMG overweegt altijd een flinke proefrit proberen te regelen, liefst een weekend of zo. Als je dan aan het eind nog net zo enthousiast bent als aan het begin is het iets voor jou, anders dus niet.
Zou altijd een handbak willen, enige uitzondering misschien voor een CSL of M5 omdat je geen keus hebt.
Heb ooit eens paar dagen in een 156 Selespeed gereden, verneukeratieve van die systemen is dat het in het begin allemaal geweldig is, je eraan ergeren komt pas na een tijdje.
Weg rijden, gasgeven klik, opschakelen, woei gaaf, zeg klik, VROEM tussengas, versnelling terug, WoooHAAAAA, supergaaf, op dat moment had ik de auto willen kopen, zo gaaf vond ik het systeem.
Uur later is het al gewend, twee uur later zou je god op je blote knieën smeken voor een handbak i.p.v. dat ruktrage systeem.
Zou dus als je de SMG overweegt altijd een flinke proefrit proberen te regelen, liefst een weekend of zo. Als je dan aan het eind nog net zo enthousiast bent als aan het begin is het iets voor jou, anders dus niet.
-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Arthur:
Die met handbak heb ik gezien, staat in Rotterdam. Mooie en nette auto vond ik alleen was ik van de velgen niet kapot. Het enige wat ik kon zien was een klein deukje rechtsachter (aan de rechterzijkant). Heb die ook overwogen maar ben aan de andere kant wel blij dat ik er één heb met M sportpakket (puur qua looks). Mocht je dat niet uitmaken dan is die in rotterdam gewoon erg mooi/netjes. Vorige eigenaar heeft er goed voor gezorgd als ik die auto zo zag.
Een SMG heb ik ook gezien in Tilburg of Breda (Renova), stond een zwarte 330Ci met SMG. Niet mee gereden verder. Los van hoe het rijd kun je qua restwaarde denk ik beter voor een handbak gaan. Zulke SMG modellen staan (in de tijd dat ik op zoek was) toch een tijdje te koop.. liefhebbers gaan sneller voor een handbak. Zou het toch even bij een eerlijke verkoper (bestaan die?) navragen mocht je een SMG overwegen hoe het met de restwaarde zit. Versnellingsbak is toch wel een verschil in tegenstelling tot wat sierlijsten die gewoon te vervangen zijn.
Die met handbak heb ik gezien, staat in Rotterdam. Mooie en nette auto vond ik alleen was ik van de velgen niet kapot. Het enige wat ik kon zien was een klein deukje rechtsachter (aan de rechterzijkant). Heb die ook overwogen maar ben aan de andere kant wel blij dat ik er één heb met M sportpakket (puur qua looks). Mocht je dat niet uitmaken dan is die in rotterdam gewoon erg mooi/netjes. Vorige eigenaar heeft er goed voor gezorgd als ik die auto zo zag.
Een SMG heb ik ook gezien in Tilburg of Breda (Renova), stond een zwarte 330Ci met SMG. Niet mee gereden verder. Los van hoe het rijd kun je qua restwaarde denk ik beter voor een handbak gaan. Zulke SMG modellen staan (in de tijd dat ik op zoek was) toch een tijdje te koop.. liefhebbers gaan sneller voor een handbak. Zou het toch even bij een eerlijke verkoper (bestaan die?) navragen mocht je een SMG overwegen hoe het met de restwaarde zit. Versnellingsbak is toch wel een verschil in tegenstelling tot wat sierlijsten die gewoon te vervangen zijn.
- Arthur
- Berichten: 43048
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Ah, bedankt voor de info.
Die velgen maken me niet zo heel veel uit, dat kun je immers makkelijk veranderen.
Dat van dat deukje is iets minder maar als het heel klein is kunnen ze dat er zo uit halen zonder spuiten etc.
Ik heb het kenteken gecheckt en de auto staat daar al bijna een jaar
Zal wel wat te duur wezen.
Tijd voor een goede korting
Ik vind die van jou ook mooier (vooral die velgen zijn heel mooi) maar er is nu geen 330i met M-pakket te vinden in NL. Iig nog niet gevonden door mij.
Die van jou kwam voor mij net iets te vroeg, en ik had hem hier niet neer moeten planten hè
In D heb ik ook een paar mooien gezien met M-pakket, een 2003 omgerekend voor 29k op kenteken, zonder eventuele korting.
Maar de interessantste heeft dan weer geen xenon, jammer.
En dan heb ik zo'n importbak...
Die velgen maken me niet zo heel veel uit, dat kun je immers makkelijk veranderen.
Dat van dat deukje is iets minder maar als het heel klein is kunnen ze dat er zo uit halen zonder spuiten etc.
Ik heb het kenteken gecheckt en de auto staat daar al bijna een jaar

Zal wel wat te duur wezen.
Tijd voor een goede korting

Ik vind die van jou ook mooier (vooral die velgen zijn heel mooi) maar er is nu geen 330i met M-pakket te vinden in NL. Iig nog niet gevonden door mij.
Die van jou kwam voor mij net iets te vroeg, en ik had hem hier niet neer moeten planten hè

In D heb ik ook een paar mooien gezien met M-pakket, een 2003 omgerekend voor 29k op kenteken, zonder eventuele korting.
Maar de interessantste heeft dan weer geen xenon, jammer.
En dan heb ik zo'n importbak...

-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Ja dat denk ik wel hoor, is echt iets kleins. En voorop zat geloof ik wat lak van zo'n lakstift wat er een beetje lomp op was gedaan. Dat zouden ze voor de aflevering nog netjes maken zei die verkoper toen (twijfel over dat lakgedoe even of het die of een andere auto was).Arthur schreef: Dat van dat deukje is iets minder maar als het heel klein is kunnen ze dat er zo uit halen zonder spuiten etc.
Zeg het maar even mocht je het uit enthousiasme over het hoofd zien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], GRzep en 24 gasten