Vraag over onderstel BMW 330i (E46)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 14:10

Als die uitgaande slag zo "hard" is, kan ie wat onstabiel aanvoelen op een hobbelig wegdek toch, of valt dat weer mee?

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 apr 2006, 14:22

Ik heb zo'n M onderstel onder de 330i en vind dat dikke prima. Voor de aankoop heb ik nooit met een standaard onderstel gereden trouwens, dus echt vergelijken kan ik niet. Qua comfort is zo'n M onderstel prima, zelfs met 18 inch is het goed te doen (maar ik ben dan ook niet zo veeleisend qua comfort). Als je er een tegenkomt met M onderstel zie ik geen reden om die te laten staan ofzo.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 apr 2006, 14:26

Arthur,

Ik zou een mooi exemplaar nooit laten staan om het type onderstel dat ie heeft. Maar persoonlijk prefereer ik het standaard onderstel absoluut boven de M-badge (uitgezonderd dus de M3) onderstellen. Meer comfort, meer stabiliteit (info voor Knot :lol: ), gewoon heel erg lekker.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 14:31

Demping achteraf veranderen is natuurlijk moeilijk, maar bijvoorbeeld die 320Ci die ik gezien heb met 114k op de klok moet toch wel onderhand nieuwe dempers hebben lijkt me, de veren kunnen volgens mij wel langer mee. Bilstein B8 sprint eronder en dan is ie prima toch?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 apr 2006, 14:31

Okay Hielke, thnx.
En voor de rest: reageer rustig verder hier want er zijn er meer die het niet weten :wink:
Hè Knot :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 15:07

Eh.... ik heb alleen verstand van gooi en smijtwerk, onderstel is bijzaak ;)

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 03 apr 2006, 00:41

Het standaard onderstel en ook het M onderstel vind ik te veel zweven. Zeker na een hobbel blijf je een tijdje hoog voor je weer neerkomt. Zal prima zijn voor wie comfort wil.

Met het volledige AC-Schnitzer onderstel (achteraf erop gezet, 2-3 uur werk) gaat dat een stuk beter. Comfortabeler dan M-technik, minder hard ingaande slag, praktisch geen zweef gevoel. Veel beter gevoel van contact met de weg en wat vooral veel scheelt is dat acs onderstel nauwelijks overhelt, dat zonder hard te zijn. Zelfs niet met 18 inch.
M-technik helt nog steeds flink over en geeft het gevoel dat de auto toch best zwaar is.

Prima advies van Dick destijds, AC-Schnitzer is een absolute aanrader qua onderstel.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 apr 2006, 08:03

Wat panda zegt over het M onderstel kan best maar iedereen heeft er zijn eigen mening over natuurlijk, zoals je leest van Tom.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 03 apr 2006, 08:07

het ///M onderstel van mijn 325i (91) vind ik beter dan het onderstel op de M3 (96)

Verrassend

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 03 apr 2006, 08:17

Dat is zeker verrassend.
Kan je uitleggen waar het verschil in zit?

Mijn 323ti heeft een M technik onderstel. Ik vind het een prima allround set-up voor zowel de ritjes naar Oma, als naar de Ring.

Bij e36's en mk1 e46's kan ik mij herinneren dat die op standaard onderstellen als zijnde zoekerig bevonden werden. Zeker bij hogere autobahn snelheden. M technik was de oplossing riep men toen.

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 03 apr 2006, 10:39

Heren,

ff een algemeen vraagje over de E36/E46. Kennissen van mij zijn op zoek naar een 3-serie, budget is zo'n 7000 euro. Is voor dagelijks gebruik met liefde voor doorrijden. Voor de echte snelheidssensatie hebben beiden overigens een vlotte motor.
Styling komt op 2e plek, goede techniek is het belangrijkste. Wat te nemen? Late E36 met weinig km, of hangen/wurgen om een E46 te vinden die net in het budget past?

Wat zijn de technische verbeteringen van de E46 t.o.v. de E36?
Wat zijn de zwakke punten van deze modellen?
Wat zijn de sterke punten?
Mocht er iemand een buyers guide specifiek voor deze autos hebben, zeer graag!!
En ja, grote kans dat ie uit Dld gehaald wordt, in NL ben ik een beetje bang voor het aftrapcircuit met 8-10 jaar oude 3-series...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 03 apr 2006, 11:22

Over AC-Schnitzer onderstellen:

Weet het niet zeker maar ga er maar voor 95% vanuit dat dit een stel verlagingsveren icm door henzelf afgestelde Bilstein of Sachs schokdempers is. Enige echte wat nog van AC-Schnitzer is, is de rekening die ze je dan voorschotelen :lol:

Zo bekeken kun je bij mij ook een H-Kerstma onderstel bestellen. Zet ik er een complete Bilstein set onder zoals uit de catalogus van Bilstein en gooi ik er 50% winstmarge overheen :twisted:
Laatst gewijzigd door Hielke op 04 apr 2006, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2006, 11:53

Zit ook voor een deel in de R&D natuurlijk he. Zomaar een set veren en dempers mixen gaat natuurlijk niet werken :) Dan maakt het nog niet uit waar ze vandaan komen. Veel fabrikanten zoals H&R pakken ook gewoon Koni of Bilstein dempers met een eigen setje veren er omheen en voila, coil-over set.

Ben ik het er wel mee eens dat ACS doorgaans overpriced is :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 00:43

Stefan, late E36 zijn alle ziektes uit maar ik zou zelf liever een begin E46 hebben uit 1999/2000.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 15 apr 2006, 22:33

Dan nu een vraag over de SMG bak :D
Ik heb een mooie 330i met SMG bak (32kkm) gezien en ook een mooie 330i met handbak (56kkm). Beide van 2003.
Wat is leuker om te rijden.
Je kunt een SMG rijden als een gewone automaat en als sequentiele bak?
Is het dan 2 weken leuk spelen en dan vervolgens altijd automatisch rondrijden.
Dan liever de handbak lijkt me?
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/92LJPT_3.JPG[/img]
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/03NJZH_3.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door Arthur op 15 apr 2006, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 apr 2006, 23:33

Geen SMG nemen, dit is een relatief traag systeem in vergelijk met een handbak, niet vergelijkbaar met SMG in de M3.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 15 apr 2006, 23:56

Hmmm, jammer.
Het interieur vind ik mooier van die met SMG :o
Ze zijn even duur, die met handbak is in maanden iets jonger en heeft 56kkm gelopen.
Maakt me niet uit.
Dit is die met de handbak.
Silbergrau, hmm lijkt wel donkergrijs.
Zilvergrijs is Titansilber bij BMW toch?
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/03NJZH.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 apr 2006, 00:44

SMG is gaaf man, gaat niet zo snel vervelen omdat ie best rap schakelt volgens mij, alleen dat bandje kan niet.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 16 apr 2006, 00:59

Euh, SMG van gewone BMW's is heel wat anders dan van M'etjes hè.
Zou altijd een handbak willen, enige uitzondering misschien voor een CSL of M5 omdat je geen keus hebt.
Heb ooit eens paar dagen in een 156 Selespeed gereden, verneukeratieve van die systemen is dat het in het begin allemaal geweldig is, je eraan ergeren komt pas na een tijdje.
Weg rijden, gasgeven klik, opschakelen, woei gaaf, zeg klik, VROEM tussengas, versnelling terug, WoooHAAAAA, supergaaf, op dat moment had ik de auto willen kopen, zo gaaf vond ik het systeem.
Uur later is het al gewend, twee uur later zou je god op je blote knieën smeken voor een handbak i.p.v. dat ruktrage systeem.

Zou dus als je de SMG overweegt altijd een flinke proefrit proberen te regelen, liefst een weekend of zo. Als je dan aan het eind nog net zo enthousiast bent als aan het begin is het iets voor jou, anders dus niet.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 16 apr 2006, 00:59

Knot schreef:SMG is gaaf man, gaat niet zo snel vervelen omdat ie best rap schakelt volgens mij, alleen dat bandje kan niet.
Volgens Rico schakelt deze SMG juist traag...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 apr 2006, 10:27

Zou kunnen, ik ging uit van de SMG uit de M versies, dat was naar mijn weten wel oke, maar blijkbaar zit er in een niet M wat anders.

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 apr 2006, 12:40

Arthur:
Die met handbak heb ik gezien, staat in Rotterdam. Mooie en nette auto vond ik alleen was ik van de velgen niet kapot. Het enige wat ik kon zien was een klein deukje rechtsachter (aan de rechterzijkant). Heb die ook overwogen maar ben aan de andere kant wel blij dat ik er één heb met M sportpakket (puur qua looks). Mocht je dat niet uitmaken dan is die in rotterdam gewoon erg mooi/netjes. Vorige eigenaar heeft er goed voor gezorgd als ik die auto zo zag.

Een SMG heb ik ook gezien in Tilburg of Breda (Renova), stond een zwarte 330Ci met SMG. Niet mee gereden verder. Los van hoe het rijd kun je qua restwaarde denk ik beter voor een handbak gaan. Zulke SMG modellen staan (in de tijd dat ik op zoek was) toch een tijdje te koop.. liefhebbers gaan sneller voor een handbak. Zou het toch even bij een eerlijke verkoper (bestaan die?) navragen mocht je een SMG overwegen hoe het met de restwaarde zit. Versnellingsbak is toch wel een verschil in tegenstelling tot wat sierlijsten die gewoon te vervangen zijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 16 apr 2006, 14:56

Ah, bedankt voor de info.
Die velgen maken me niet zo heel veel uit, dat kun je immers makkelijk veranderen.
Dat van dat deukje is iets minder maar als het heel klein is kunnen ze dat er zo uit halen zonder spuiten etc.
Ik heb het kenteken gecheckt en de auto staat daar al bijna een jaar :shock:
Zal wel wat te duur wezen.
Tijd voor een goede korting :mrgreen:
Ik vind die van jou ook mooier (vooral die velgen zijn heel mooi) maar er is nu geen 330i met M-pakket te vinden in NL. Iig nog niet gevonden door mij.
Die van jou kwam voor mij net iets te vroeg, en ik had hem hier niet neer moeten planten hè :wink:
In D heb ik ook een paar mooien gezien met M-pakket, een 2003 omgerekend voor 29k op kenteken, zonder eventuele korting.
Maar de interessantste heeft dan weer geen xenon, jammer.
En dan heb ik zo'n importbak... :|

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 apr 2006, 17:52

Arthur schreef: Dat van dat deukje is iets minder maar als het heel klein is kunnen ze dat er zo uit halen zonder spuiten etc.
Ja dat denk ik wel hoor, is echt iets kleins. En voorop zat geloof ik wat lak van zo'n lakstift wat er een beetje lomp op was gedaan. Dat zouden ze voor de aflevering nog netjes maken zei die verkoper toen (twijfel over dat lakgedoe even of het die of een andere auto was).
Zeg het maar even mocht je het uit enthousiasme over het hoofd zien.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 apr 2006, 01:27

Thnx.
Mocht je nog iets te binnen schieten... :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep en 27 gasten