Fantastisch dit soort projecten en respect voor mensen die dit kunnen

Vind alleen de kuipen niet echt recht doen aan dit hele project. Vooral zitvlak van kuipen oogt beetje op "goedkope" soort kuipen vind ik. Maar dat ligt vast aan mij.
Nee dan zijn we prima. Als je een circuitauto gaat opbouwen zou ik voor wat anders opteren, maar als het primair over een straatauto gaat zijn ze uitstekend.e30touring1990 schreef: b12 set lijkt me wel fijn voor op straat. te zacht voor incidentele circuitdag/nurburgring denk je Mark?
Bedankt!Jan-Willem schreef:Erg mooie basis en netjes en grondig opgebouwd!
Nog een top tip voor de demontage van die achteras rubbers, dat aluminium gaat corroderen daar door zit het knetter vast in de carrosserie.
Ik spuit die verbinding goed in de WD40, tap er M16 draad onderin, draai er een M16 bout in en tik met een lange as vanaf de bovenkant naar beneden, dan komt die wel makkelijk los.
Ben wel benieuwd waar je die negatieve reacties gelezen hebt over de polyurethaan subframe rubbers, het enigste nadeel wat ik onder vonden heb is dat je iets meer diff geluid krijgt.
Het subframe word beperkt in zijn op en neer gaande beweging omdat die boven en onder opgesloten zit, dit voorkomt dat de achteras gaat klapperen bij hard weg trekken, ook voelt de kont een stuk strakker aan in bochten.
Ik had zal meyle HD voor de achteras rubbers gebruikt en de voorste draamarmoortjes ( e36 3.2 M3 ) helaas waren de achteras rubbers na 25000km alweer aan vervanging toe het rubber liet los van het aluminium.
In de draagarm oortjes liet de vulkanisatie ook al los, dus die kon ik ook weer vervangen![]()
Powerflex paars heb ik een goede ervaring mee in het subframe, voor mijn e36 323ti heb ik strongflex rood liggen ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Dat Meyle HD is overrated rommel, ik koop het sowieso nooit weer.
Als je dat origineel wilt houden kan je beter lemforder kopen, hun logo staat ook in de originele BMW draagarmen![]()
Een driehoekje met een uiltje.
De b12 set raad ik je persoonlijk niet aan.e30touring1990 schreef:dan gaat het idd snel uit de hand lopen Mark qua kosten. Ik zie dat ik over het hoofd heb gezien dat er onder deze e30 apex 60/60 zijn gekomen ipv de eibach veren die normaal in de b12 set zitten. heb standaard op mijn touring al een m-tech onderstel dus dan wordt die idd niet veel lager. b12 set lijkt me wel fijn voor op straat. te zacht voor incidentele circuitdag/nurburgring denk je Mark?
@ Andy, hoe bevalt de b12 set jou en wat zijn de verschillen qua weggedrag nu je de apex 60/60 hebt samengevoegd met de bilstein b8 dempers?
Bedankt !Macboy schreef:Ik kan je niet vertellen wat een genot het is om op deze zondag dit draadje foto voor foto door te bladeren ! Leuke garage ook !
Fantastisch dit soort projecten en respect voor mensen die dit kunnen
Vind alleen de kuipen niet echt recht doen aan dit hele project. Vooral zitvlak van kuipen oogt beetje op "goedkope" soort kuipen vind ik. Maar dat ligt vast aan mij.
Ik heb zo'n e30 uit 1984 gehad heel lang geleden in 1997, met een 3.6 M5 motor die getuned was tot 340pk, echt een supercar, niet te veel vermogen, maar gewoon een lekker vermogen, veel meer kan zo'n 'slappe' koets ook niet echt aan hahaMark 320iS schreef:Maar een mooie qua loods beschaafde e30 met flink wat vermogen, ergens tussen de 250 en 300pk, zou ik ooit nog wel eens willen hebben...
De standaard B12 veren vind ik ook niks, geen mooie verlaging en ook niet heel stug.e30touring1990 schreef:bedankt voor je reactie Andy! dan ga ik maar eens rondkijken of ik een setje bilstein b8's kan vinden voor mijn touring icm apex 60/60. erg verwarrend soms omdat bijv op die apex site staat dat de 60/60 niet voor een touring zijn maar naar mijn weten maakt dat niet uit zolang je maar de juiste diameter dempers hebt (45/51)
Geen dank.e30touring1990 schreef:bedankt voor je reactie Andy! dan ga ik maar eens rondkijken of ik een setje bilstein b8's kan vinden voor mijn touring icm apex 60/60. erg verwarrend soms omdat bijv op die apex site staat dat de 60/60 niet voor een touring zijn maar naar mijn weten maakt dat niet uit zolang je maar de juiste diameter dempers hebt (45/51)
DankjewelGTRene schreef:wow, respect voor je opbouw, lijkt wel nieuw, wat gaaf, zou zo zeggen, ik breng je mijn autoje hebt oog voor detail en je wilt het graag goed/mooi hebben, autohart
![]()
Ik heb zo'n e30 uit 1984 gehad heel lang geleden in 1997, met een 3.6 M5 motor die getuned was tot 340pk, echt een supercar, niet te veel vermogen, maar gewoon een lekker vermogen, veel meer kan zo'n 'slappe' koets ook niet echt aan hahaMark 320iS schreef:Maar een mooie qua loods beschaafde e30 met flink wat vermogen, ergens tussen de 250 en 300pk, zou ik ooit nog wel eens willen hebben...![]()
dan moet je echt gaan verstevigen e.d. ik zag bij die van mij al een keer wat flexen toen ik met 2 7 0 licht in een ietwat bocht vanuit een wat verlaging in de weg (onder andere weg door) kwam en toen daaruit bovenaan zo'n riggel in de weg zat, waarbij eerst 1 wiel iets eerder dat raakte, zag de neus gewoon iets twisten zeg maar![]()
Toen dacht ik...maar goed dat die bij 2 7 5 hard in de max rpm sprongwat een heerlijke auto was dat, helemaal in die tijd, was ook een groene overigens
ah, laguna grun zie ik in men lijstje.
Op gebied van hoogte komen we weer bij de persoonlijke keus terecht.Jan-Willem schreef:De standaard B12 veren vind ik ook niks, geen mooie verlaging en ook niet heel stug.e30touring1990 schreef:bedankt voor je reactie Andy! dan ga ik maar eens rondkijken of ik een setje bilstein b8's kan vinden voor mijn touring icm apex 60/60. erg verwarrend soms omdat bijv op die apex site staat dat de 60/60 niet voor een touring zijn maar naar mijn weten maakt dat niet uit zolang je maar de juiste diameter dempers hebt (45/51)
Zelf heb ik wel is gereden met B8 dempers met 60/40 H&R veren staat veel mooier en rijd erg goed!
Persoonlijk vind ik 60/60 niet mooi, dan hangt die visueel zo op zijn kont.
Het belangrijkste is dat de veren goed vast zitten als je de auto omhoog krikt, de lengte van de demper heeft daar wel invloed op.
Wat dat betreft kan je zelfs met een -60 verlaging ook nog een e90 veerschotel aan de voorkant gebruiken voor een -10 extra verlaging zonder dat de veer los zit.
Drempels worden dan wel lastiger, je rijd alles aan de onderkant kapot, met een beetje pech hapt de band in de wielkast als je iets schuin een drempel over moet
Een e30 blijft idd. gewoon leuk sturen als je er wat werk in steekt.Jan-Willem schreef:Een e30 blijft gewoon leuk rijden, ik stapte nooit met tegen zin in een e30![]()
Onder tussen ook 8 e30's gehad en nog een aantal gesloopt.
Ik heb nog een e30 cabrio waar een M30B34 in zat en weer nu een m52b28 in komt.
Met die M30 stuurde het wel lomp wel mega koppel onderin, eigenlijk wou ik de originele motor terug bouwen maar later toch voor een m52b28 gekozen.
Achter krijg je wel rare wielstanden met een behoorlijke verlaging![]()
Mocht je ooit de achteras verstelbaar willen maken, laat het maar weten.
De stelplaatjes die je nodig hebt kan ik je wel voor een leuke prijs leveren![]()
Scheelt veel tractie en ook kan je de sporing weer corrigeren waar door de kont wat stabieler voelt en de banden stukken minder slijten.
Vervuilen is dit niet, ervaringen uitwisselen heet dat. Ik kan er zelf ook wijzer uit wordene30touring1990 schreef:goede punten Jan-Willem en Andy, thanks voor de input. ik ga nog eens wat research doen en zal jouw topic niet verder vervuilen
Edit; hou ik in gedachten Jan-Willem, ook mooi voor mijn Z3 coupe welke natuurlijk ook de e30 achteras heeft, deze ligt nu namelijk wel wat lager sinds er een schroefset onder is gekomen (camber -2,2 even uit mn hoofd op de achteras)
Ik ben er ook benieuwd naar, moet nog even geduld hebben.e30touring1990 schreef:ziet er goed uit, ben erg benieuwd wat je ervan gaat merken qua rijden/beleving. op mijn m52tub28 destijds in de Z3 een simota carbon airbox gezet en dat klonk erg lekker qua inlaat geluid bij vollast vanaf zo'n 3k rpm.
Idd zo'n Tjoening kelk is enkel maar nadeliger voor je vermogen dan de orginele airbox.Jan-Willem schreef:Mooie systemen zijn dat! Toch een mooier geluid maar zonder nadelen van een hot air powerfilter.
Zoiets heb ik ook op mijn e30 gehad, maar dan van een bami swami merk.
Hoe bevalt die miller MAF?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten