Begonenn met het demonteren van de b25 motor, motor ziet er inwendig op het oog nog zeer goed uit (hoon structuur cilinderwand, geen stootranden in cilinderwanden, geen ingelopen nokkenas, geen defecte koppakking, enz...),
Tolerantie's moet ik wel nog opmeten.
Kleppen laat ik zitten, dan kunnen ze de kanalen vacuum trekken om te controleren op een evt. lek.
Als ik de kop terug heb gaan de kleppen er toch allemaal uit en vervang ik de klepseals en slijp ik de kleppen terug vers in.
Klepveren worden vervangen door exemplaren van Schrick hetzelfde als de nokkenas, deze wordt er eentje van 288°.
Vandaag inlaatspruitstuk grondig gereinigd en gelakt en tussendoor de krukas verwijderd om het blok weg te brengen voor te laten boren.
het onderblok uitgekuist en terug licht ingeolied om maandag te laten boren.
-Kop afgeperst en gevlakt.
-Grondig gereinigd
-Kleppen en seals verwijderd
-Kleppen grondig opgekuist
-Speling klepsteel in klepgeleider gecontroleerd
-Kleppen en klepzitting geslepen
Voor en na :
Kleppen verwijderen
Kleppen opkuisen
Klep nog niet ingeslepen in zitting
Uitlaatklep & inlaatkanaal
Slijpen, (zitting opzuiveren)
Uitlaat kanaal
Inlaat kanaal
Onderblok terug gehaald van het revisie bedrijf waar het blok 1st overmaat geboord en gevlakt is.
Vandaag het blok opgezuiverd en fris gelakt.
Tussendoor ook de injectors gereinigd.
Ze vind het ook prachtig

, ready to rebuild.
Ondertussen weer wat nieuwe onderdelen ontvangen, de zuigers.
Ben deze allemaal tov. elkaar aan het uitwegen.
De lichtste zuiger is 401gr. hier ga ik naartoe proberen te werken met de andere 5 zuigers zodat deze mooi in balans met elkaar zijn.
De kop toch maar terug naar het revisie bedrijf gebracht om de 12 klepgeleiders te vervangen en de kleppen allemaal te slijpen.
Anders ga ik er misschien achteraf spijt van krijgen dat het niet onmiddelijk gebeurt is.
Alle goodie's ontvangen, heropbouw kan grondig starten
Cilinderkop heb ik ondertussen vandaag compleet afgewerkt.
Nieuwe klepseals :
Klepveren gemonteerd :
Montagevet voor grenssmering te beperken bij eerste start :
Verse Schrick 288° nokkenas :
Nieuwe set tuimelaars :
Kop compleet gemonteerd :
Drijfwerk heb ik kunnen afwerken :
nieuwe bussen small-ends
drijfwerk samenstellen
dynamisch hergebalanceerde
Krukas op zijn plek met de nieuwe hoofdlagerschalen :
Zuigers monteren in het onderblok :
Potten op hun plek :
Verse koppakking :
Laatste keer dat ik van dit beeld kan genieten

:
Kopje erop :
weer wat tijd gevonden om te sleutelen, Injectoren heb ik in de week opgehaald & vandaag gemonteerd in de benzinerail.
Inlaatspruitstuk, thermostaathuis, oliekeerringdeksels gemonteerd.
Blokje is bijna klaar, enkel nog wat kleinigheidjes.
Distributie leg ik er pas op als het b20 blok eruit is, hiervan heb ik de 2 riempoulie's nodig en de gasstandswitch.
Deze morgen nog even de oliepomp en het overstortventiel eropgeschroefd, daarna carterpakking en carter erop.
Carterpakking en overgangen van de oliekeerringdeksels afgedicht met vloeibare pakking.
Transplantatie is begonnen
En met beetje hulp van het vrouwke
Na 25jaren hard werken tijd voor rust.
Vandaag nog wat verder gewerkt.
Volgende post zal de samensmelting zijn
Op zijn plek .
Ook ben ik nog opzoek naar een schakelstang voor een E30 met een getrag 260 boite.
De huidige wat ik dacht in te bouwen is van een E34 en dus langer.
Dus wie er nog eentje heeft liggen laat maar een seintje.
Wat moet er nog gebeuren :
-Bekabeling aansluiten en kabelboom terug issoleren (gedeelte moeten opensnijden voor beschadigde kabel te herstelen)
-ECU van B25 blok inbouwen
-Gasklep, luchtfilterhuis & Maf inbouwen
-Benzine & waterleidingen aansluiten.
-expantievaatje & radiator uitspoelen en monteren.
-Elektrische ventilator kopen en inbouwen.
-Vliegwiel en boite monteren
-OEM of spagetti uitlaatspruitstuk monteren (nog even aan het rondzien voor een goed passend exemplaar)
