BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 14 jan 2017, 23:31

Bij deze stel ik even mijn E30 project voor.

Het betreft orgineel een 320i van 1990, maar deze is omgebouwd met een compleet zelfgebouwd licht gemodificeerde M20b25 motor.

Het is een projectje wat een 2 tal jaartjes geduurd heeft, en hij staat er nu bijna bij gelijk ik in gedachte had.

De foto's zijn chronologisch vanaf de aankoop tot op vandaag de dag.

Alles wat eraan gebeurt is, is uiteraard in eigen huis met zelf kennis opgebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Werken aan de vooras :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oud ijzer ;)

Afbeelding

Subframe gezandstraald

Afbeelding

Afbeelding

Wederopbouw is begonnen van de vooras.
Ben enkel nog aan het wachten op de H&R stabilisator kit, 2 draagarmen & Bilstein B12 kit.

Subframe weer zo goed als nieuw

Afbeelding

Afbeelding

Stuurhuis opgeboent en nieuwe spoorstangen gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Verse motorsteun rubbers

Afbeelding

Voorlopige eindstand

Afbeelding

Vandaag een setje 51mm veerpoten gaan ophalen, na het afhalen rechtstreeks gaan stralen.
En voorlopig in de grond primer gezet.
De remklauwen heb ik gisteren opgezuiverd en opernieuw gelakt ook heb ik de nieuwe draagarmen gemonteerd.
De Stabistang bevestigingen zijn ook opgefrist.

Nu ongeduldig wachten op het H&R pakketje.

Gestraald

Afbeelding

Afbeelding

In de primer

Afbeelding

Afbeelding

Voorste remklauwen gelakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stabistang bevestigingen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andy001 op 15 jan 2017, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 14 jan 2017, 23:32

Voorste spatborden gedemonteerd, wielkasten zuiver gemaakt opervlakkige roest verwijderd en kasten behandeld met bitum.
Bij het verwijderen van linker wielkuip gatenkaas ontdenkt .
Dit zal opgelapt moeten worden bij de carrosserie specialisten, hier heb ikzelf geen verstand van.

Pakketje van H&R is ook ontvangen alleen zit ik met een probleem om ze gemonteerd te krijgen.
Krijg de stang totaal niet aan het Subfame bevestigd, het lijkt precies alsof de rubbers van H&R veel te dik hiervoor zijn.
Op één plaats haak je de beugel in het Subfame, andere kant van de beugel bevestig je dmv. bout en moer aan het Subframe.
Maar ik krijg met alle kracht van de wereld de beugel en rubber niet samen getrokken met het Subframe.
Iemand hier tips voor, of zijn die rubbers echt te dik > zie foto's ???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linker wielkast

Afbeelding

Afbeelding

Rotzooi wat zich na 23j. heeft verzameld achter het spabord van de getroffen wielkuip.

Afbeelding

Pakje ontvangen

Afbeelding

OEM vs. H&R (De H&R stabistang is ondertussen wel zwart gelakt)

Afbeelding

Troubles in paradise
Pics. van hoe dit in godsnaam moet gaan passen???
Iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag een net setje bbsjes opgehaald.
Maandag ga ik de banden eraf halen en dinsdag ga ik ze stralen.
Ook ligt de b12 set van Bilstein klaar 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat geknutseld aan de E30 met als volgend resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Een klein 6 uurtjes aan geschuurd met als volgend resultaat.
Dan nog verder oppolieren, dan en is er eentje klaar om gelakt te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

51mm veerpoten zijn voorzien van nieuw wiellagers, rubber onderlagen v. spiraalveer, Bilstein B8 dempers, eibach prokit spiraalveren, toplagers SKF.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles onder de E30 gemonteerd en hem terug op zijn poten gezet.

Komende week gaat de complete achteras eronder uit.
Alles gaat net gelijk bij de vooras gestraald en gecoat worden.
De rubbers van het subframe en draagarmen ga ik ook vervangen door zwarte Powerflexen.
Hier komt er dan de nieuwe H&R stabistang gemonteerd ipv. geen stabi achteraan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen aan het demonteren van de achteras.
De draagarmen zijn al van het subframe gedemonteerd.
Rubber zijn duidelijk aan vervanging toe van de draagarmen.
Het gaan toch geen zwarte Powerflexen worden maar Meyle HD bussen.
Heb na wat opzoekwerk redelijk wat negatieve ervaringen gelezen over de Powerflex Pu bussen.
Ben enkel nog aan het denken of ik excentrische of centrische bussen ga monteren in de draagarmen :thinking:?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Subframe demonteren van chassis was geen lachertje , met serieus beulwerk heb ik het frame losgekregen.
Resultaat, 2 rubbers overgebroken en zamag bussen van de rubbers zaten nog in het chassis.
Met hevig beitelwerk toch alles verwijderd gekregen na +/- 3 uurtjes werk :jpshakehead:

Snap niet hoe deze zo vast hebben kunnen zitten, de nieuwe set van Meyle heeft zelfs klein beetje speling in het chassis.
Oude rubbers zijn ook al uit het subframe geperst, dit ging vrij vlekkenloos.

Vandaag ook de tank gedemonteerd en terug opgefrist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Subframe afgewerkt de voorbije dagen en Meyle rubbertjes erin geperst.
Morgen gaat het frame er terug onder, enkel nog even langs het BMW magazijn rijden voor wat onderdelen.
Dempertjes achteraan ook samengebouwd en geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat pics van enkele werkjes :

Volgende is uitgevoerd :

-Achterste draagarmen gestraald en gelakt
-Achterste draagarmen voorzien van nieuwe rubbers (bij één draagarm is het persen van de rubbers mislukt :censor:, nieuw
setje is terug besteld)
-Nieuwe lagers in de draagarmen geperst
-Subframe & tank terug gemonteerd
-Linker draagarm terug gemonteerd aan subframe
-Achterste remklauwen gereviseerd, gestraald en gelakt.
-Stalen remleiding en T-splitsing terug geplaatst

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andy001 op 14 jan 2017, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 14 jan 2017, 23:32

Velgjes moet ik enkel nog van een vernislaag voorzien en dan de rand op polieren.

Afbeelding

Afbeelding

Vers rubber is ook gearriveerd.

Afbeelding

Afbeelding

Even tussen de pizza's door gebruik gemaakt van de oven :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andy001 op 14 jan 2017, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Djessey » 15 jan 2017, 00:08

Mooi oog voor detail! Bijvoorbeeld het opknappen van de brandstoftank.

Wat voor verf gebruik je voor de ophangingsdelen?

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 15 jan 2017, 00:32

Begonenn met het demonteren van de b25 motor, motor ziet er inwendig op het oog nog zeer goed uit (hoon structuur cilinderwand, geen stootranden in cilinderwanden, geen ingelopen nokkenas, geen defecte koppakking, enz...),
Tolerantie's moet ik wel nog opmeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kleppen laat ik zitten, dan kunnen ze de kanalen vacuum trekken om te controleren op een evt. lek.
Als ik de kop terug heb gaan de kleppen er toch allemaal uit en vervang ik de klepseals en slijp ik de kleppen terug vers in.
Klepveren worden vervangen door exemplaren van Schrick hetzelfde als de nokkenas, deze wordt er eentje van 288°.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag inlaatspruitstuk grondig gereinigd en gelakt en tussendoor de krukas verwijderd om het blok weg te brengen voor te laten boren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het onderblok uitgekuist en terug licht ingeolied om maandag te laten boren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Kop afgeperst en gevlakt.
-Grondig gereinigd
-Kleppen en seals verwijderd
-Kleppen grondig opgekuist
-Speling klepsteel in klepgeleider gecontroleerd
-Kleppen en klepzitting geslepen

Voor en na :

Afbeelding

Afbeelding

Kleppen verwijderen

Afbeelding

Kleppen opkuisen

Afbeelding

Klep nog niet ingeslepen in zitting

Afbeelding

Afbeelding

Uitlaatklep & inlaatkanaal

Afbeelding

Slijpen, (zitting opzuiveren)

Afbeelding

Uitlaat kanaal

Afbeelding

Inlaat kanaal

Afbeelding

Onderblok terug gehaald van het revisie bedrijf waar het blok 1st overmaat geboord en gevlakt is.
Vandaag het blok opgezuiverd en fris gelakt.
Tussendoor ook de injectors gereinigd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze vind het ook prachtig :rolling: , ready to rebuild.

Afbeelding

Ondertussen weer wat nieuwe onderdelen ontvangen, de zuigers.
Ben deze allemaal tov. elkaar aan het uitwegen.
De lichtste zuiger is 401gr. hier ga ik naartoe proberen te werken met de andere 5 zuigers zodat deze mooi in balans met elkaar zijn.
De kop toch maar terug naar het revisie bedrijf gebracht om de 12 klepgeleiders te vervangen en de kleppen allemaal te slijpen.
Anders ga ik er misschien achteraf spijt van krijgen dat het niet onmiddelijk gebeurt is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle goodie's ontvangen, heropbouw kan grondig starten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cilinderkop heb ik ondertussen vandaag compleet afgewerkt.

Nieuwe klepseals :

Afbeelding

Klepveren gemonteerd :

Afbeelding

Montagevet voor grenssmering te beperken bij eerste start :

Afbeelding

Verse Schrick 288° nokkenas :

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe set tuimelaars :

Afbeelding

Kop compleet gemonteerd :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drijfwerk heb ik kunnen afwerken :

nieuwe bussen small-ends

Afbeelding

drijfwerk samenstellen

Afbeelding

Afbeelding

dynamisch hergebalanceerde

Afbeelding

Krukas op zijn plek met de nieuwe hoofdlagerschalen :

Afbeelding

Zuigers monteren in het onderblok :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Potten op hun plek :

Afbeelding

Verse koppakking :

Afbeelding

Laatste keer dat ik van dit beeld kan genieten :) :

Afbeelding

Kopje erop :

Afbeelding

Afbeelding

weer wat tijd gevonden om te sleutelen, Injectoren heb ik in de week opgehaald & vandaag gemonteerd in de benzinerail.
Inlaatspruitstuk, thermostaathuis, oliekeerringdeksels gemonteerd.
Blokje is bijna klaar, enkel nog wat kleinigheidjes.
Distributie leg ik er pas op als het b20 blok eruit is, hiervan heb ik de 2 riempoulie's nodig en de gasstandswitch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze morgen nog even de oliepomp en het overstortventiel eropgeschroefd, daarna carterpakking en carter erop.

Afbeelding

Carterpakking en overgangen van de oliekeerringdeksels afgedicht met vloeibare pakking.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Transplantatie is begonnen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met beetje hulp van het vrouwke

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na 25jaren hard werken tijd voor rust.

Afbeelding

Vandaag nog wat verder gewerkt.
Volgende post zal de samensmelting zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zijn plek .
Ook ben ik nog opzoek naar een schakelstang voor een E30 met een getrag 260 boite.
De huidige wat ik dacht in te bouwen is van een E34 en dus langer.
Dus wie er nog eentje heeft liggen laat maar een seintje.

Wat moet er nog gebeuren :

-Bekabeling aansluiten en kabelboom terug issoleren (gedeelte moeten opensnijden voor beschadigde kabel te herstelen)
-ECU van B25 blok inbouwen
-Gasklep, luchtfilterhuis & Maf inbouwen
-Benzine & waterleidingen aansluiten.
-expantievaatje & radiator uitspoelen en monteren.
-Elektrische ventilator kopen en inbouwen.
-Vliegwiel en boite monteren
-OEM of spagetti uitlaatspruitstuk monteren (nog even aan het rondzien voor een goed passend exemplaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 15 jan 2017, 00:35

Aangezien carnaval mij niet intereseerd hebben we weer wat tijd gevonden om verder te sleutelen aan de E30 :).
Eind deze week hoop ik voor het eerst te kunnen starten.

Verse koppelingset en afgedraaid vliegwiel gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volledig nieuw schakelmechanisme samengebouwd met onderdelen van een Z4.
Schakelen door de gangen gaat veel korter, ook ziet het er veel beter uit dan het orgineel.
Ook de pookzak door een nieuw exemplaar vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe oliekoeler en leidingen erop geschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aftermarket elektrischefan gekocht om de viscofan te verangen.
Paar beugeltjes geplooid en fan gemonteerd, daarna een elektrische schakeling gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste start :)

https://www.youtube.com/watch?v=sYq0Cno2VWo]https://www.youtube.com/watch?v=sYq0Cno2VWo]https://www.youtube.com/watch?v=sYq0Cno2VWo

https://www.youtube.com/watch?v=BO4Iji-3WQY]https://www.youtube.com/watch?v=BO4Iji-3WQY]https://www.youtube.com/watch?v=BO4Iji-3WQY

Vandaag eerste proefrit van 40km achter de rug, wat is dit een totaal verschil met die tamme b20 motor :bow:.
Wat mij opviel is dat de motor een bak meer koppel heeft.
Stationair draaien is wel wat rauwer, kleppen tikken ook heviger als verwacht met de schrick 288° nokkenas maar wel nog ok, net een muscle car :wiggleyes:
Het wegrijden vanuit stilstand is ook moeilijker geworden door het verlicht vliegwiel, toerental daling bij opschakelen is ook even aanvoelen net gelijk het wegrijden.
Maar eens je de feeling hebt ... heerlijk.
En het E36 bekrachtigd stuurhuis + het Z4 schakelmechanisme op een E30 is :drool:

Heb uiteraard het blok niet door de hogere toerentallen gejaagd Max. 3200 op bedrijfstemperatuur (olie).

Nog paar kleine isseus op te lossen.
-zeer laag koelvloeistof temperatuuraflezing op dashboard (denk temperatuursensor in thermostaathuis of thermostaat)
-motor schokt in de lagere snelheden bv. aanrijden rotonde in 2d. versnelling (denk 2d temperatuursensor in thermostaathuis
voor aansturing ECU brandstofinspuiting of gasklepsensor)
-klein lekje aan vloeistofreservoirtje servo (slang retour eens nazien)
-Druklager koppeling ratelt bij stationair draaien (dit terwijl alles nieuw is).
-Wat me ook opviel is dat de oliekoeler na 40km nog koel stond (misschien normaal ???)

Hoe hij er nu bijstaat, morgen gaat de motorkap er terug op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen heb ik deze week het middelgroot diff terug heropgebouwd met verse lagers en dichtingen, ratio is 3,91.
Gisteren onder de E30 gehangen, sh*t wat is dit een zware klos tegenover het kleinhuis difje :wiggleyes:.
Denk dat mijn aandrijfassen ook stilletjes aan vervanging toe zijn, wat speling op de homokineetkoppelingen wat mede het kloppend geluid veroorzaakt.
Nog niet gaan rijden met het nieuwe diff, vandaag met olie afvullen en dan ben ik benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 15 jan 2017, 00:43

Zo de winter is achter de rug, bij deze zijn er weer kleine updates aan de E30 gebeurt :) .

-Ander aangekochte getrag 260 versnellingsbak gemonteerd incl. (hopelijk) een goede cardanas.
De kruizen van mijn oude cardan bleken versleten te zijn, dit zou de vibraties bij hogere snelheden kunnen verklaren, we zullen wel zien als het met de
andere as verholpen is, de kruizen voelen in iedere geval beter aan als de oude.

-Alle 6 flexibele rubbere remleidingen vervangen door nieuwe staalomvlochten exemplaren van Goodridge.

-Oude schijven vervangen door ATE gegroefde exemplaren.

-Oude remblokken vervangen door EBC yellowstuff.

-Eibach veren vervangen door APEX veren -60/-60, eerst waren dit ST veren, verkeerd geleverd en terug gestuurd.

-2 kuipjes erin geschroefd van Ltec, heerlijk diep gemonteerd ... zalige zitpositie :) .

-Spaghetti uitlaatspruitstuk van Sebring gedeeltelijk vernieuwd en gecoat en achteraf gemonteerd.

-Volgende week komt er een compleet inox uitlaatsysteem onder.

-En de rolkooi van Wiechers verwacht ik ook één van deze dagen

Als de laatste 2 puntjes zijn uitgevoerd is het voorlopig OK voor dit jaar.
To do lijstje is kleiner geworden in de laatste 2 jaar : MAF configuratie van Miller en grotere injectoren moet nog uitgevoerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beetje stoffig na 5 maanden stil staan.
Afbeelding

Inox systeem staat eronder

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schroefkooitje gelakt en gemonteerd + de 4 puntsgordels erin gehangen na wat aanpassingen.
Bij ieder ritje krijg ik spontaan een glimlach op mijn gezicht, wat rijdt dit heerlijk.
Op de weg ook al veel duimpjes gekregen van mede weg gebruikers, altijd plezant na al het werk :)
Normaal komt deze week de bestelde Mishimoto radiator binnen, orgineel radiatortje is net wat te nipt bij warmere dagen.

Bij beter weer maak ik betere fotos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mishimoto radiator gemonteerd.

OEM vs. Mishimoto

Afbeelding

Afbeelding

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 15 jan 2017, 00:50

Millerperformance MAF is onderweg met bijhorende chip voor 19lb injectoren.
Nu nog een bijhorende cold airintake scoren.

Afbeelding

Afbeelding

Injectoren zijn ondertussen gemonteerd nu nog verder afwerken en wachten op Miller MAF en bijhorende aangepaste chip.
Waarschijnlijk komt er een Cold air intake op van BMC air filters.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Miller MAF en bijhorende software geinstalleerd.
In de ECU stekker enkel een kleine aanpassing moeten maken voor de Miller MAF.
Deze gebruikt 12v als werkspanning en de originele 5v.
Aftakking gemaakt van 5v (klem 12) naar de 12v (klem 37).
Nu nog wachten op de filterset en uiteraard terug op goed weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 15 jan 2017, 00:52

Paar foto's van de afgelopen E3X toerrit dit najaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, complete heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 15 jan 2017, 00:57

Djessey schreef:Mooi oog voor detail! Bijvoorbeeld het opknappen van de brandstoftank.

Wat voor verf gebruik je voor de ophangingsdelen?
Bedankt :wink: , als je een verf gebruikt die bestand is tegen olieën komt het wel goed
Poedercoaten is natuurlijk ook een optie, enkel heeft dit een duurder prijskaartje.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Auke M535i » 15 jan 2017, 09:42

Wat een genot om te lezen je werk!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Mike R32 » 15 jan 2017, 10:04

Gaaf project en wat Auke zegt een genot om te lezen en de foto's te bekijken.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Walter » 15 jan 2017, 10:33

.
Laatst gewijzigd door Walter op 01 feb 2017, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Marsnel » 15 jan 2017, 11:10

Mooi project!!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Luco » 15 jan 2017, 11:39

Mooi, grondig aangepakt zeg.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door e30touring1990 » 15 jan 2017, 11:41

heel mooi opgebouwde e30! en idd, oog voor detail :D . waar rij je zoal met de e30 (welke circuits)?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28656
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Martijn_bmw » 15 jan 2017, 11:43

Super mooi project en ook echt mooi met oog voor detail gedaan! :D

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Mark 320iS » 15 jan 2017, 12:49

Prachtig! Ik heb een hele rits aan e30's gehad en ergens blijft het verlangen bestaan om er nog eens 1 helemaal naar mijn eigen wensen op te bouwen, maar dat zal er wel nooit van komen.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door e30touring1990 » 15 jan 2017, 13:02

Mark 320iS schreef:Prachtig! Ik heb een hele rits aan e30's gehad en ergens blijft het verlangen bestaan om er nog eens 1 helemaal naar mijn eigen wensen op te bouwen, maar dat zal er wel nooit van komen.
bij deze heb je het uitgesproken! gewoon leuke koets kopen en aan beginnen, anders gebeurt het idd nooit :tooth:
heb er ook nog 1tje staan die ik helemaal wil aanpakken, denk vd zomer maar eens aan beginnen

Andy001
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Andy001 » 15 jan 2017, 13:03

Bedankt mensen, ik heb er de voorbije jaren ook zeer veel uurtjes ingestoken.
Maar ik heb mezelf enorm geamuseerd.
Nu is het tijd om gaan te genieten van het rijden ermee.

Ik heb voor de e30 al redelijk wat wagens gehad met zelfs meer vermogen.
Maar telkens blijft de e30 mij enorm plezieren zelfs met het mindere vermogen.

De wagen is niet puur gericht op circuit rijden, dit omdat ik er ook toerritten op de openbareweg mee rij.
Als ik circuit ga rijden is dit meestal de Nordschleife, iedere keer ik er ben blijft het enorm amuseren, en natuurlijk ook voor de pizza's bij pinokio :)
Is ongeveer een 170km vanaf mijn woonplaats, en voor mij toch wel de plaats waar ik het liefste kom zelfs na 12 jaar.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Jan-Willem » 15 jan 2017, 13:11

Erg mooie basis en netjes en grondig opgebouwd!

Nog een top tip voor de demontage van die achteras rubbers, dat aluminium gaat corroderen daar door zit het knetter vast in de carrosserie.
Ik spuit die verbinding goed in de WD40, tap er M16 draad onderin, draai er een M16 bout in en tik met een lange as vanaf de bovenkant naar beneden, dan komt die wel makkelijk los.

Ben wel benieuwd waar je die negatieve reacties gelezen hebt over de polyurethaan subframe rubbers, het enigste nadeel wat ik onder vonden heb is dat je iets meer diff geluid krijgt.

Het subframe word beperkt in zijn op en neer gaande beweging omdat die boven en onder opgesloten zit, dit voorkomt dat de achteras gaat klapperen bij hard weg trekken, ook voelt de kont een stuk strakker aan in bochten.
Ik had zal meyle HD voor de achteras rubbers gebruikt en de voorste draamarmoortjes ( e36 3.2 M3 ) helaas waren de achteras rubbers na 25000km alweer aan vervanging toe het rubber liet los van het aluminium.
In de draagarm oortjes liet de vulkanisatie ook al los, dus die kon ik ook weer vervangen :bag:

Powerflex paars heb ik een goede ervaring mee in het subframe, voor mijn e36 323ti heb ik strongflex rood liggen ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Dat Meyle HD is overrated rommel, ik koop het sowieso nooit weer.
Als je dat origineel wilt houden kan je beter lemforder kopen, hun logo staat ook in de originele BMW draagarmen :thumbup:
Een driehoekje met een uiltje.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28656
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Martijn_bmw » 15 jan 2017, 13:13

Mark 320iS schreef:Prachtig! Ik heb een hele rits aan e30's gehad en ergens blijft het verlangen bestaan om er nog eens 1 helemaal naar mijn eigen wensen op te bouwen, maar dat zal er wel nooit van komen.
Ook voor mij heel herkenbaar! Stuk of 15 met alle mogelijke motoren zon beetje (behalve de s14) en ook ik heb datzelfde gevoel eigenlijk wil ik er weer eentje en helemaal mooi naar me zin maken en in een garage hebben voor mooie warme zomer avonden

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door e30touring1990 » 15 jan 2017, 14:59

even een vraag tussendoor. je hebt een bilstein b12 setje gemonteerd zie ik, hoe bevalt jou deze voor jouw gebruik (tourritten, soms trackday etc)? ik zit namelijk te kijken voor een b12 setje voor mijn e30 touring maar lees vooral veer ervaringen van mensen die uitsluitend op de weg rijden of juist uitsluitend op het circuit. verder lijkt de B12 set niet zo veel te verlagen, klopt dat?

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door Mark 320iS » 15 jan 2017, 15:25

Zelf opbouwen kan ik niet, heb ik de kennis niet voor en ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo leuk. Als je het dan moet laten doen wordt het al snel buiten proportioneel duur tov. wat zo een auto waard is. Maar een mooie qua loods beschaafde e30 met flink wat vermogen, ergens tussen de 250 en 300pk, zou ik ooit nog wel eens willen hebben...

@e30touring, de b12 set is niet overdreven stug en verlaagd volgens mij 40-30 v-a tov. standaard en 20-10 tov. M-tech. Voor op het circuit is ie te zacht.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e30 (325i) 1990, heropbouw project -> track/funcar

Bericht door e30touring1990 » 15 jan 2017, 15:33

dan gaat het idd snel uit de hand lopen Mark qua kosten. Ik zie dat ik over het hoofd heb gezien dat er onder deze e30 apex 60/60 zijn gekomen ipv de eibach veren die normaal in de b12 set zitten. heb standaard op mijn touring al een m-tech onderstel dus dan wordt die idd niet veel lager. b12 set lijkt me wel fijn voor op straat. te zacht voor incidentele circuitdag/nurburgring denk je Mark?

@ Andy, hoe bevalt de b12 set jou en wat zijn de verschillen qua weggedrag nu je de apex 60/60 hebt samengevoegd met de bilstein b8 dempers?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bombadil, De fiscalist, Fedmas, Gus, sdh, TurboClouseau en 10 gasten