Kijk eens aan! Een half jaartje geleden ofzo heb ik dit gevraagd maar toen had ik niet het idee dat hij wist wat ik bedoelde. Is dat alleen het bedrag voor de software of ook de revmatching? Info mag ook per PB.RS-Ron schreef:Nog even over de update van de SMG:
SMG CSL software 255 op je SMG ecu laten zetten, en CSL revmatching op je motor ecu. Kan je laten doen bij Gijsbertsen in Odijk. Heb ik daar laten doen. Een wereld van verschil. Dus ook beepthrottle bij het remmen.
Kosten voor die CSL SMG software is rond de 50 euro. Ik heb tevens ook een tuning en speedlimit eraf gehaald.
Gr Ron
Het grote E46 M3 (occasion) draadje
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
- RS-Ron
- Berichten: 3834
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik heb geen idee, ik heb dit van het bimmerportal geplukt. Bel ff en vul het aan dan weten we het zeker. Ik ga er geen gebruik meer van maken, heb net iets met carbs en starre achteras gekocht....... handbak !
Gr Ron
Gr Ron
- Martijn 327i
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
- Auto: X3 M40i // M Performance
- Locatie: viewtopic.php?t=42978
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
€100,- voor de Revmatching en 255 CSL update samen.
Ik heb het toevallig vorige week gevraag daar. Ik ga het van het voorjaar doen want de M3 staat al gestald.
Ik heb het toevallig vorige week gevraag daar. Ik ga het van het voorjaar doen want de M3 staat al gestald.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Toch benieuwd naar hoe dat werkt. Die CSL software zorgt ervoor dat de mechanische componenten anders werken. Solenoids die sneller schakelen oid.
In theorie zou zo iets toch ook voor SMG1 mogelijk moeten zijn. Behalve die revmatch, want geen EDK.
Al heeft SMG1 wel iets van, zij het heel rudimentair, revmatching.
In theorie zou zo iets toch ook voor SMG1 mogelijk moeten zijn. Behalve die revmatch, want geen EDK.
Al heeft SMG1 wel iets van, zij het heel rudimentair, revmatching.
-
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Vandaag voor het eerst met SMG-2 gereden in een M3 Cabrio via William Koen in Heteren.
Mooie auto van 2e eig. uit 2005 met ongeveer 80.000 km op de tellert.
Voor mij wordt het vanaf nu geen handbak meer.
Maar toch ook een andere M3....
Mooie auto van 2e eig. uit 2005 met ongeveer 80.000 km op de tellert.
Voor mij wordt het vanaf nu geen handbak meer.
Maar toch ook een andere M3....
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
^^
Grappig, juist geen handbak meer willen.
SMG heeft zo ze charmes.
Grappig, juist geen handbak meer willen.
SMG heeft zo ze charmes.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Het is niet alleen dat maar het heeft ook met de wisselwerking SMG en DME te maken.MParallel schreef:Toch benieuwd naar hoe dat werkt. Die CSL software zorgt ervoor dat de mechanische componenten anders werken. Solenoids die sneller schakelen oid.
In theorie zou zo iets toch ook voor SMG1 mogelijk moeten zijn. Behalve die revmatch, want geen EDK.
Al heeft SMG1 wel iets van, zij het heel rudimentair, revmatching.
Bijvoorbeeld bij SMG 1 heb je geen EDK, dus wat hij eigenlijk doet als jij opschakelt, is de ontsteking even onderbreken zodat je wat terugvalt in toeren. De bak legt de volgende versnelling in, en als het toerental ongeveer klopt dan laat hij de koppeling opkomen zodat het niet te ruig gaat.
Bij de latere systemen is daar wat meer controle over omdat die auto's allemaal EDK hebben. MSS54 is een torque based ECU, de MSS50 niet.
Die van mij schakelde bijvoorbeeld nooit lekker omdat er een 3.62 diff op zit. Nadat ik de snelheidstabel in de DME herschreven heb schakelt hij zijdezacht. Komt door het volgende, op het moment dat hij ontkoppelt en de motor terug valt in toeren, bepaald hij uit het snelheids signaal, gear position en tacho wat het juiste moment is om aan te koppelen. Klopt je snelheid dus niet met wat het zou moeten zijn koppelt hij op het verkeerde moment aan. Ik denk dat het niet zozeer in de interactie met de schakel hardware ligt, meer aan de interactie met de DME.
Die shift maps zijn waarschijnlijk wel bij te stellen. Als ik een SMG controller file open dan kom ik wel wat dingen tegen die op mappings lijken maar daar weet ik het fijne niet van.
Je zou eigenlijk eens TPS moeten loggen bij een E46 M3 bij opschakelen.
-
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Qua investering lijkt mij overigens een handbak versie de beste optie.MParallel schreef:^^
Grappig, juist geen handbak meer willen.
SMG heeft zo ze charmes.
De toekomst zal het leren.....
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Handbak is idd veel betere investering. Er zijn wel wat liefhebbers van SMG, maar het meerendeel wil gewoon een handgeschakelde 6 bak.
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/543596659" onclick="window.open(this.href);return false;535d schreef:Handbak is idd veel betere investering. Er zijn wel wat liefhebbers van SMG, maar het meerendeel wil gewoon een handgeschakelde 6 bak.
Deze misschien iets dan? 2 eigenaren binnen de familie... Beste kleurencombo IMO.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ongetwijfeld. Maar koopt iedereen hier, op DF nota bene, alleen nog maar een auto om de volgende eigenaar blij te maken, ipv jezelf?tallbloke schreef:Qua investering lijkt mij overigens een handbak versie de beste optie.MParallel schreef:^^
Grappig, juist geen handbak meer willen.
SMG heeft zo ze charmes.
De toekomst zal het leren.....
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik ben het met MParallel eens. Je koopt zo'n auto om mee te rijden. En een mooie M3 SMG met goede km-stand en staat doet qua prijs niet veel onder dan de versies met handbak. Gewoon kopen wat je leuk vind.
- Arthur
- Berichten: 43041
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Je maakt jezelf toch ook blij, als je hem wilt verkopen en hij levert meer op, omdat je de auto hebt die men wil hebben? Tot die tijd heb je ook plezier gehad van het rijden. Win-win 

-
OnlineMParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ja zo lust ik er ook wel wat.Arthur schreef:Je maakt jezelf toch ook blij, als je hem wilt verkopen en hij levert meer op, omdat je de auto hebt die men wil hebben? Tot die tijd heb je ook plezier gehad van het rijden. Win-win
Verhaal hier is helder. Iemand prefereert zelf SMG, maar laat die staan, omdat bij verkoop de handbak waarschijnlijk meer oplevert. Dan doe je dus jezelf tekort.
Valt me nog mee dat niet iedereen met plastic over zijn leer rijdt. Want ja, dan heeft de volgende eigenaar fris leer/is die meer waard.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
+1
Al zou ik gewoon de meest frisse tegen de beste aanschafprijs nemen, SMG of HB. Al heb ik wel een voorkeur voor de eerste, het is toch een kwestie van je aantreft tenzij het allemaal niet meer uitmaakt wat het kost...
Al zou ik gewoon de meest frisse tegen de beste aanschafprijs nemen, SMG of HB. Al heb ik wel een voorkeur voor de eerste, het is toch een kwestie van je aantreft tenzij het allemaal niet meer uitmaakt wat het kost...
- Arthur
- Berichten: 43041
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Dan lees ik dat verkeerd? Ik maak er uit op dat hij SMG prefereert en ook gaat nemen maar dat een handbak wss een betere investering is. En ik kijk wel degelijk naar de uitvoering of die nog een beetje verkoopbaar is, ik houd auto's geen 10 jaar en dan wil ik niet net met diegene zitten die bv business navi heeft ipv pro. Dat soort dingen. Nu zie ik bij een knappe E46 M3 het probleem ook niet helemaal dat het een SMG is maar ik zou toch de handbak nemen. Die ene keer dat ik met SMG heb gereden was geweldig (E60 M5) maar dat lag meer aan de power van de auto dan aan de bak. Dat vond ik wel apart maar niet mijn ding.
MParallel schreef:Verhaal hier is helder. Iemand prefereert zelf SMG, maar laat die staan, omdat bij verkoop de handbak waarschijnlijk meer oplevert. Dan doe je dus jezelf tekort.
Valt me nog mee dat niet iedereen met plastic over zijn leer rijdt. Want ja, dan heeft de volgende eigenaar fris leer/is die meer waard.
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik zou best een SMG-versie willen, maar wat mij tegenhoudt is de kosten + ellende die aan het onderhoud ervan kleven. Of valt dit in de praktijk toch wel mee?
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Er is in principe weinig onderhoud nodig, of wat ubderhaupt kan. Vervangen van de Pentosin en de accumulator. Die laatste gaat...50k km mee (?).Henk Jan schreef:Ik zou best een SMG-versie willen, maar wat mij tegenhoudt is de kosten + ellende die aan het onderhoud ervan kleven. Of valt dit in de praktijk toch wel mee?
Zelfs met een niet frisse kun je gewoon rijden, alleen dan belast je de pomp motor meer.
Meest gevreesd is dat de pomp kapot gaat. Kost je ruim €3k. Echter, wat stuk gaat is niet de pomp, maar de motor van de pomp. Wat gewoon een electromotor is, die net als een startmotor/dynamo gereviseerd kan worden. Alleen die verkoopt BMW niet los (pas bij SMGIII kwamen ze daar achter). Dus motor losschroeven, laten reviseren voor misschien €200 max en je kan er weer jaren tegenaan.
Er zijn ook al bedrijven die hier op in zijn gespeeld een nieuwe motor leveren. Zoek maar op "Reparatur-Kit SMG 2 " op ebay.de. Stuk duurder. Zit ook nieuwe olietemp sensor bij. Die is net als de "Salmon" relay een dingetje die wel stuk wil gaan, maar zijn de kosten niet.
-
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Helemaal mee eens ! Ik kocht mijn Z1 ooit 20 jaar geleden om mee te gaan rijden en vond toentertijd een mooi origineel exemplaar zonder mods en weinig km's. Dat ie nu het dubbele waard is is mooi meegenomen......Niels schreef:+1
Al zou ik gewoon de meest frisse tegen de beste aanschafprijs nemen, SMG of HB. Al heb ik wel een voorkeur voor de eerste, het is toch een kwestie van je aantreft tenzij het allemaal niet meer uitmaakt wat het kost...
De mooiste originele E46 M3 Cabrio in NL heb ik al uitgebreid besnuffeld. Met SMG overigens.
-
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
- Locatie: Noord Brabant
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Arp is echt officieel voor zichzelf begonnen.
Iemand interesse in een originele M3 E46 met tamperdot? Dan vraag ik me ook af, zou hij dat zelf gezien hebben of bij Breeman, of is hij onwetend?
http://autoarp.nl/aanbod/bmw-m3-carbon-zwart-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chassisnummer JP78169
Onderhoudsbeurten
25-06-2001 bij 0 km
13-08-2001 bij 2125 km
07-08-2003 bij 19.878 km
01-03-2016 bij 36.933 km
Iemand interesse in een originele M3 E46 met tamperdot? Dan vraag ik me ook af, zou hij dat zelf gezien hebben of bij Breeman, of is hij onwetend?
http://autoarp.nl/aanbod/bmw-m3-carbon-zwart-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chassisnummer JP78169
Onderhoudsbeurten
25-06-2001 bij 0 km
13-08-2001 bij 2125 km
07-08-2003 bij 19.878 km
01-03-2016 bij 36.933 km
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Dat gat van 13 jaar zal wel niet voor niets zijn. Maar Arp noemt de auto wel volledig gedocumenteerd. Die snapt het niet helemaal denk ik, zou me helemaal niks verbazen als hij die ''tamper dot'' over het hoofd heeft gezien.
- bartb
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Locatie: Friesland
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ja die staat er niet voor niets....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
die punt achter dat km? zal mij benieuwen wat het verhaal is, zal mij benieuwen wat het verhaal is, anders kan er iemand goed te pakken worden genomen met huidige vrpr voor lage kmst e46 M3
-
- Berichten: 4124
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Volledig gedocumenteerd, dan kan hij vast ook terugvinden of de lichtschakelaar is vervangen. Dan krijg je toch ook die punt er achter?
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Dat is een kleine reeele mogelijkheid, echter wel alleen wanneer er een gebruikt exemplaar wordt geplaatst en tevens niet door BMW wordt afgevinkt in de software.