Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Beros
Berichten: 195
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Beros » 20 okt 2016, 23:54

RS-Ron schreef:Nog even over de update van de SMG:

SMG CSL software 255 op je SMG ecu laten zetten, en CSL revmatching op je motor ecu. Kan je laten doen bij Gijsbertsen in Odijk. Heb ik daar laten doen. Een wereld van verschil. Dus ook beepthrottle bij het remmen.
Kosten voor die CSL SMG software is rond de 50 euro. Ik heb tevens ook een tuning en speedlimit eraf gehaald.


Gr Ron
Kijk eens aan! Een half jaartje geleden ofzo heb ik dit gevraagd maar toen had ik niet het idee dat hij wist wat ik bedoelde. Is dat alleen het bedrag voor de software of ook de revmatching? Info mag ook per PB.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3834
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door RS-Ron » 21 okt 2016, 19:56

Ik heb geen idee, ik heb dit van het bimmerportal geplukt. Bel ff en vul het aan dan weten we het zeker. Ik ga er geen gebruik meer van maken, heb net iets met carbs en starre achteras gekocht....... handbak !

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Martijn 327i » 22 okt 2016, 08:23

€100,- voor de Revmatching en 255 CSL update samen.
Ik heb het toevallig vorige week gevraag daar. Ik ga het van het voorjaar doen want de M3 staat al gestald.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 22 okt 2016, 13:20

Toch benieuwd naar hoe dat werkt. Die CSL software zorgt ervoor dat de mechanische componenten anders werken. Solenoids die sneller schakelen oid.

In theorie zou zo iets toch ook voor SMG1 mogelijk moeten zijn. Behalve die revmatch, want geen EDK.

Al heeft SMG1 wel iets van, zij het heel rudimentair, revmatching.

tallbloke
Berichten: 335
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door tallbloke » 24 okt 2016, 20:25

Vandaag voor het eerst met SMG-2 gereden in een M3 Cabrio via William Koen in Heteren.
Mooie auto van 2e eig. uit 2005 met ongeveer 80.000 km op de tellert.

Voor mij wordt het vanaf nu geen handbak meer.
Maar toch ook een andere M3....

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 25 okt 2016, 19:29

^^
Grappig, juist geen handbak meer willen.

SMG heeft zo ze charmes.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2016, 22:04

MParallel schreef:Toch benieuwd naar hoe dat werkt. Die CSL software zorgt ervoor dat de mechanische componenten anders werken. Solenoids die sneller schakelen oid.

In theorie zou zo iets toch ook voor SMG1 mogelijk moeten zijn. Behalve die revmatch, want geen EDK.

Al heeft SMG1 wel iets van, zij het heel rudimentair, revmatching.
Het is niet alleen dat maar het heeft ook met de wisselwerking SMG en DME te maken.

Bijvoorbeeld bij SMG 1 heb je geen EDK, dus wat hij eigenlijk doet als jij opschakelt, is de ontsteking even onderbreken zodat je wat terugvalt in toeren. De bak legt de volgende versnelling in, en als het toerental ongeveer klopt dan laat hij de koppeling opkomen zodat het niet te ruig gaat.

Bij de latere systemen is daar wat meer controle over omdat die auto's allemaal EDK hebben. MSS54 is een torque based ECU, de MSS50 niet.

Die van mij schakelde bijvoorbeeld nooit lekker omdat er een 3.62 diff op zit. Nadat ik de snelheidstabel in de DME herschreven heb schakelt hij zijdezacht. Komt door het volgende, op het moment dat hij ontkoppelt en de motor terug valt in toeren, bepaald hij uit het snelheids signaal, gear position en tacho wat het juiste moment is om aan te koppelen. Klopt je snelheid dus niet met wat het zou moeten zijn koppelt hij op het verkeerde moment aan. Ik denk dat het niet zozeer in de interactie met de schakel hardware ligt, meer aan de interactie met de DME.

Die shift maps zijn waarschijnlijk wel bij te stellen. Als ik een SMG controller file open dan kom ik wel wat dingen tegen die op mappings lijken maar daar weet ik het fijne niet van.

Je zou eigenlijk eens TPS moeten loggen bij een E46 M3 bij opschakelen.

tallbloke
Berichten: 335
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door tallbloke » 25 okt 2016, 22:13

MParallel schreef:^^
Grappig, juist geen handbak meer willen.

SMG heeft zo ze charmes.
Qua investering lijkt mij overigens een handbak versie de beste optie.
De toekomst zal het leren.....

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door DF-user-278 » 26 okt 2016, 07:51

Handbak is idd veel betere investering. Er zijn wel wat liefhebbers van SMG, maar het meerendeel wil gewoon een handgeschakelde 6 bak.

vincent328
Berichten: 418
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
Locatie: Noord Brabant

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door vincent328 » 26 okt 2016, 08:59

535d schreef:Handbak is idd veel betere investering. Er zijn wel wat liefhebbers van SMG, maar het meerendeel wil gewoon een handgeschakelde 6 bak.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/543596659" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze misschien iets dan? 2 eigenaren binnen de familie... Beste kleurencombo IMO.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 26 okt 2016, 11:25

tallbloke schreef:
MParallel schreef:^^
Grappig, juist geen handbak meer willen.

SMG heeft zo ze charmes.
Qua investering lijkt mij overigens een handbak versie de beste optie.
De toekomst zal het leren.....
Ongetwijfeld. Maar koopt iedereen hier, op DF nota bene, alleen nog maar een auto om de volgende eigenaar blij te maken, ipv jezelf?

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 26 okt 2016, 11:42

Ik ben het met MParallel eens. Je koopt zo'n auto om mee te rijden. En een mooie M3 SMG met goede km-stand en staat doet qua prijs niet veel onder dan de versies met handbak. Gewoon kopen wat je leuk vind.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 26 okt 2016, 12:28

Je maakt jezelf toch ook blij, als je hem wilt verkopen en hij levert meer op, omdat je de auto hebt die men wil hebben? Tot die tijd heb je ook plezier gehad van het rijden. Win-win :-)

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 26 okt 2016, 12:41

Arthur schreef:Je maakt jezelf toch ook blij, als je hem wilt verkopen en hij levert meer op, omdat je de auto hebt die men wil hebben? Tot die tijd heb je ook plezier gehad van het rijden. Win-win :-)
Ja zo lust ik er ook wel wat.

Verhaal hier is helder. Iemand prefereert zelf SMG, maar laat die staan, omdat bij verkoop de handbak waarschijnlijk meer oplevert. Dan doe je dus jezelf tekort.

Valt me nog mee dat niet iedereen met plastic over zijn leer rijdt. Want ja, dan heeft de volgende eigenaar fris leer/is die meer waard.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 26 okt 2016, 13:13

+1

Al zou ik gewoon de meest frisse tegen de beste aanschafprijs nemen, SMG of HB. Al heb ik wel een voorkeur voor de eerste, het is toch een kwestie van je aantreft tenzij het allemaal niet meer uitmaakt wat het kost...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 26 okt 2016, 15:31

Dan lees ik dat verkeerd? Ik maak er uit op dat hij SMG prefereert en ook gaat nemen maar dat een handbak wss een betere investering is. En ik kijk wel degelijk naar de uitvoering of die nog een beetje verkoopbaar is, ik houd auto's geen 10 jaar en dan wil ik niet net met diegene zitten die bv business navi heeft ipv pro. Dat soort dingen. Nu zie ik bij een knappe E46 M3 het probleem ook niet helemaal dat het een SMG is maar ik zou toch de handbak nemen. Die ene keer dat ik met SMG heb gereden was geweldig (E60 M5) maar dat lag meer aan de power van de auto dan aan de bak. Dat vond ik wel apart maar niet mijn ding.
MParallel schreef:Verhaal hier is helder. Iemand prefereert zelf SMG, maar laat die staan, omdat bij verkoop de handbak waarschijnlijk meer oplevert. Dan doe je dus jezelf tekort.

Valt me nog mee dat niet iedereen met plastic over zijn leer rijdt. Want ja, dan heeft de volgende eigenaar fris leer/is die meer waard.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1445
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Henk Jan » 26 okt 2016, 16:09

Ik zou best een SMG-versie willen, maar wat mij tegenhoudt is de kosten + ellende die aan het onderhoud ervan kleven. Of valt dit in de praktijk toch wel mee?

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 26 okt 2016, 16:34

Henk Jan schreef:Ik zou best een SMG-versie willen, maar wat mij tegenhoudt is de kosten + ellende die aan het onderhoud ervan kleven. Of valt dit in de praktijk toch wel mee?
Er is in principe weinig onderhoud nodig, of wat ubderhaupt kan. Vervangen van de Pentosin en de accumulator. Die laatste gaat...50k km mee (?).
Zelfs met een niet frisse kun je gewoon rijden, alleen dan belast je de pomp motor meer.

Meest gevreesd is dat de pomp kapot gaat. Kost je ruim €3k. Echter, wat stuk gaat is niet de pomp, maar de motor van de pomp. Wat gewoon een electromotor is, die net als een startmotor/dynamo gereviseerd kan worden. Alleen die verkoopt BMW niet los (pas bij SMGIII kwamen ze daar achter). Dus motor losschroeven, laten reviseren voor misschien €200 max en je kan er weer jaren tegenaan.
Er zijn ook al bedrijven die hier op in zijn gespeeld een nieuwe motor leveren. Zoek maar op "Reparatur-Kit SMG 2 " op ebay.de. Stuk duurder. Zit ook nieuwe olietemp sensor bij. Die is net als de "Salmon" relay een dingetje die wel stuk wil gaan, maar zijn de kosten niet.

tallbloke
Berichten: 335
Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door tallbloke » 26 okt 2016, 19:00

Niels schreef:+1

Al zou ik gewoon de meest frisse tegen de beste aanschafprijs nemen, SMG of HB. Al heb ik wel een voorkeur voor de eerste, het is toch een kwestie van je aantreft tenzij het allemaal niet meer uitmaakt wat het kost...
Helemaal mee eens ! Ik kocht mijn Z1 ooit 20 jaar geleden om mee te gaan rijden en vond toentertijd een mooi origineel exemplaar zonder mods en weinig km's. Dat ie nu het dubbele waard is is mooi meegenomen......

De mooiste originele E46 M3 Cabrio in NL heb ik al uitgebreid besnuffeld. Met SMG overigens.

vincent328
Berichten: 418
Lid geworden op: 24 mar 2014, 12:18
Locatie: Noord Brabant

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door vincent328 » 10 dec 2016, 12:03

Arp is echt officieel voor zichzelf begonnen.
Iemand interesse in een originele M3 E46 met tamperdot? Dan vraag ik me ook af, zou hij dat zelf gezien hebben of bij Breeman, of is hij onwetend?

http://autoarp.nl/aanbod/bmw-m3-carbon-zwart-3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Chassisnummer JP78169
Onderhoudsbeurten

25-06-2001 bij 0 km

13-08-2001 bij 2125 km

07-08-2003 bij 19.878 km

01-03-2016 bij 36.933 km

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door DF-user-278 » 10 dec 2016, 12:47

Dat gat van 13 jaar zal wel niet voor niets zijn. Maar Arp noemt de auto wel volledig gedocumenteerd. Die snapt het niet helemaal denk ik, zou me helemaal niks verbazen als hij die ''tamper dot'' over het hoofd heeft gezien.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1137
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Locatie: Friesland

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door bartb » 10 dec 2016, 12:56

Ja die staat er niet voor niets....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 10 dec 2016, 13:25

die punt achter dat km? zal mij benieuwen wat het verhaal is, zal mij benieuwen wat het verhaal is, anders kan er iemand goed te pakken worden genomen met huidige vrpr voor lage kmst e46 M3

Online
Eric Z
Berichten: 4124
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door Eric Z » 10 dec 2016, 13:27

Volledig gedocumenteerd, dan kan hij vast ook terugvinden of de lichtschakelaar is vervangen. Dan krijg je toch ook die punt er achter?

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door DF-user-278 » 10 dec 2016, 13:57

Dat is een kleine reeele mogelijkheid, echter wel alleen wanneer er een gebruikt exemplaar wordt geplaatst en tevens niet door BMW wordt afgevinkt in de software.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], BMeinders, ErikS, Google Adsense [Bot], JeroenT, Thomas H en 30 gasten