Audi Atmo's halen hun pk waarde niet aldus Jeroen Dik

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Audi Atmo's halen hun pk waarde niet aldus Jeroen Dik

Bericht door RVV » 19 jun 2007, 23:46

Van het audi forum gepikt

Atmosferische motoren Audi vallen... ...door de mand, zegt Jeroen Dik.
Hij heeft nu een stel V10's gehad en hij behandelt de motoren van Spyker.

Ze halen geen van alle de specs. De V10 komt niet verder dan 370 pk en 380 Nm. Ze zijn wel prima te tunen, maar als het eindresultaat een pk'tje meer is dan de standaard spec, is de eigenaar 'not amused'.

Eerst dacht ik nog: tiptronics! Die zijn lastig te meten op een rollenbank. Maar Spykers zijn handgeschakeld.

Niet zo netjes van ome Audi...
Vandaag bij Dr. Dik geweest, zoals in eerdere topics vermeld is de uitlaat een tijdje geleden opnieuw gemaakt bij ep$ volgens de goede specs. De luchtinlaat was toen al aangepast. Vorig jaar waren de meetresultaten (bij 36 graden)318 PK en een koppel van 380Nm.
Nu alle optimaal met Aral 100 octaan en 22graden. 350PK en een koppel van 473Nm. Loopt nu werkelijk als een t**t. Mooie koppelcurve. Maaaaar 350PK?.
Terwijl er standaard 340PK uit zou moeten komen. JD zei als ze rechtstreeks van de fabriek komen is er géén één die 315 PK haalt.
Ik denk als je wagen goed loopt en dat doet hij nu. Dan neem je het mindere vermogen voor lief. (is maar theorie)
Maar de verwachtingen zijn vaak anders, want uitlaat, inlaat+chippen aanpassen dan denk je dat wordt een superkanon. Maar met en atmosferische motor is het toch anders als met turbo+intercooler
http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopi ... ce9a68e43a

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9059
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 19 jun 2007, 23:48

Vreemd verhaal, dacht dat de VAG auto's doorgaands meer vermogen leverden dan dat er in de specs terug te vinden was.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 19 jun 2007, 23:52

Joop schreef:Vreemd verhaal, dacht dat de VAG auto's doorgaands meer vermogen leverden dan dat er in de specs terug te vinden was.
Vaak alleen bij turbo-motoren, en dan vooral de TDI's.

Wel vreemd, aan de bank kan het niet liggen, want heb diverse auto's daar op de bank gezien die gewoon hun opgegeven vermogens haalden.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 jun 2007, 08:42

Ongeveer hetzelfde heb ik van Carly gehoord over de M-motoren van BMW, en dat was een jaar of 3-4 geleden. Tsja, als het maar lekker rijdt toch?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 20 jun 2007, 08:45

Maik schreef:Ongeveer hetzelfde heb ik van Carly gehoord over de M-motoren van BMW, en dat was een jaar of 3-4 geleden. Tsja, als het maar lekker rijdt toch?
Tja, ene kant wel. Maar van de andere kant, je betaald wel een bak extra geld voor het vermogen, dus zou je dat ook graag willen hebben. Als het nou een paar pk's zijn, alla.

Maar zoveel verschil. :shock:

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 20 jun 2007, 10:08

Joop schreef:Vreemd verhaal, dacht dat de VAG auto's doorgaands meer vermogen leverden dan dat er in de specs terug te vinden was.
Ik kan me herinneren dat Dick H destijds ontevreden was over zijn A4 omdat die minder dan het opgegeven vermogen leverde.

HSR
Berichten: 5497
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 20 jun 2007, 10:13

maar zo iets is niet nieuw. Amerikaanse auto's hebben hier veel last van. Zie de ford mustang met 500PK, zijn er op de bank een keer 400. De Volvo v70(n)R haalde zijn 300PK wel maar niet de 400NM koppel en de RX-8 was helemaal een aanfluiting wat vermogen betreft. Beetje leuke diesel ging al harder van kiet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 jun 2007, 10:20

TVR had daar ook zo'n handje van, zeg 320 TVR pk is ongeveer 280 als je geluk had, net als soms het wagen gewicht, zeiden ze 1060kg is het gewoon veel meer in sommige gevallen...erg lastig want wagen gewicht gooi je er niet zo af(normaal gesproken)

HSR
Berichten: 5497
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 20 jun 2007, 10:38

Even recapituleren.


Het blok zou normaal 450PK aan de krukas leveren. Volgens JD leveren ze slechts 370PK, maar is dat aan de krukas, via de aandrijving van een spyker of wordt het op de weg gebracht door het energieslurpende 4WD systeem van audi?

Ergo, een 4.2 FSI V8 blok levert meer vermogen dan een 5.2 V10?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16589
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 20 jun 2007, 10:55

Als dat echt klopt, 80 pk minder dan beweerd wordt, hebben ze daar in Ingolstadt wel een serieus probleem zeg, t'is wachten op de eerste claim...

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 20 jun 2007, 12:11

hugo schreef:Even recapituleren.
Ergo, een 4.2 FSI V8 blok levert meer vermogen dan een 5.2 V10?
Die 2e post gaat volgens mij over het 4.2 FSI blok uit de S4/S5 en de A6/A8...als die standaard ook 30 pk of meer te weinig neemt voel je je ook wel redelijk gepakt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 20 jun 2007, 12:11

Maik schreef:Ongeveer hetzelfde heb ik van Carly gehoord over de M-motoren van BMW, en dat was een jaar of 3-4 geleden. Tsja, als het maar lekker rijdt toch?
Tsja manier van meten zet ik ook wel eens mijn twijfels bij.

Ik heb hem ook eens op de bank gehad, 1e run 324 PK, 2e run 300 PK door de enorme warmte ontwikkeling.

Er gaan nogal wat verhalen over dat onderwerp, bij de 1 gaat het wel bij de ander niet.

Overigens schijnt TVR hun vermogens ook niet te halen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 20 jun 2007, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 20 jun 2007, 14:02

Dan zou ik het wel weten: dagvaarden en bij EUR 15.000 terugvragen :)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 20 jun 2007, 19:15

Dit vind ik heel zwak van Jeroen D. om naar buiten te brengen (mocht het uberhaupt waar zijn)

Er zijn bepaalde ongeschreven regels die je niet doet.
Als ik Audi was, zou ik iedere verdere medewerking, mocht die er uberhgaupt zijn, opheffen.

Maarja, als Spijker zo doorgaat dan heeft JD een klant minder.



Nogmaals zeer ongepast als VAG-tuner zulke woorden op een forum te posten. Puur uit eigen belang....Zegt veel over de persoon.
In mijn ogen heeft hij afgedaan.



Overigens heeft Tristan gelijk, de Turbo versies leveren vaak meer vermogen.
Op het engels Audi-forum waren diverse leden met een standaard 2.0 TFSI die rondom de 210HP hadden ipv de 200HP die Audi aangeeft.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 20 jun 2007, 19:19

en toch is het zo, de nieuwe RS4 haalt bv. 380pk ipv 420pk.
E46 M3's vroeger, eerste 315, latere 325pk, ipv 343pk.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 20 jun 2007, 19:53

Altijd dat gezeik over pk's. Als de auto zijn prestaties haals is het klaar, toch? Of het nu met 1 pk is of met 1000000, het maakt allemaal niks uit.
En als de prestaties gehaald worden valt er ook niks te claimen volgens mij.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 jun 2007, 19:54

Vind ik een beetje erg overtrokken reaktie Rob. En vooral naar JD toe.

Mijn opmerking over het vermeende minder vermogen halen van bmw M-motoren had ik even uit mijn duim gezogen, om te kijken of ik wat bmw-fetishjisten uit de kast kon lokken, maar het tegenovergesteld lijkt nu te gebeuren: dat bij een audi-rijder de vlam in pan vliegt... :lol:
Wel raar dus dat jij Jeroen nu afbrandt en niets zegt over Carly die gerenomeerd bmw-tuner is en hetzelfde gedaan zou hebben, of wist jij dat dat verzonnen was? :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27052
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 jun 2007, 20:06

Wat ik altijd van andere sites heb begrepen; BMW is altijd "under rated" qua PK`s............................................

Ik weet niet of dat klopt, maar lijkt wel een algemeen aanvaarde aanname.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 20 jun 2007, 22:07

Panda de Beer schreef:
Joop schreef:Vreemd verhaal, dacht dat de VAG auto's doorgaands meer vermogen leverden dan dat er in de specs terug te vinden was.
Ik kan me herinneren dat Dick H destijds ontevreden was over zijn A4 omdat die minder dan het opgegeven vermogen leverde.
Na (Pon) tuning had die inderdaad minder vermogen dan op papier. Was trouwens ook het geval bij de 330d van Jeroen W, in tussensprints waren ze namelijk net zo snel.

Ik heb zelf ervaring met 2 NA Audi's, een A8 W12 en een A6 3.2 FSI Q, voor mijn gevoel zit (op acceleratie en evt wat "sprintjes met andere autos gebaseerd") hier het vermogen (450 resp 255 pk) in...

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 20 jun 2007, 22:15

Beetje raar verhaal dit :? :?

Mijn RS4 380 ipv 420 pk?? Het zou natuurlijk best kunnen maar de accerelatiespecificatie's haalt de auto wel dus een claim zal lastig worden.

Vreemd trouwens over dat V10 verhaal.

2 maanden geleden gebeld met JD of dat er mogelijkheden waren tot het tunen van de V8.Het antw. was dat ze alleen turbo VAG motoren deden :? :?

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 20 jun 2007, 22:19

Beetje raar verhaal idd, eigenlijk nooit iets soortgelijks over gehoord... :?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 jun 2007, 00:23

Rebel schreef:Dit vind ik heel zwak van Jeroen D. om naar buiten te brengen (mocht het uberhaupt waar zijn)
.
Volgens mij heeft een forumlid van Audiforum.nl dit naar buiten gebracht. Jeroen zou zoiets nooit 'zelf' openbaar maken.

Weer lekker makkelijk he, iemand afbranden. :roll:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 21 jun 2007, 00:25

leonard schreef:Beetje raar verhaal dit :? :?

Mijn RS4 380 ipv 420 pk?? Het zou natuurlijk best kunnen maar de accerelatiespecificatie's haalt de auto wel dus een claim zal lastig worden.

Vreemd trouwens over dat V10 verhaal.

2 maanden geleden gebeld met JD of dat er mogelijkheden waren tot het tunen van de V8.Het antw. was dat ze alleen turbo VAG motoren deden :? :?
Ik denk dat ze het misschien wel kunnen, maar dat de winst te beperkt is. Kosten wegen dan niet op tegen de winst.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 21 jun 2007, 00:41

Jeroen Dik heeft er volgens mij ook niks over gepost op een forum. Maar als het tijdens een gesprek met een klant ter sprake komt en die brengt het naar buiten op een forum dan kan Jeroen Dik daar niet verantwoordelijk voor worden gehouden.

Maar aan de andere kant, waarom mogen bepaalde zaken het daglicht niet zien ? Omdat het toevallig audi betreft ? (mooi valkuiltje maik :wink: )

Op het moment dat word aangetoond dat claims niet worden waargemaakt mag dat best openbaar worden gemaakt.

feiten om te checken

http://www.rri.se/index.php?DN=23

Audi RS4 http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=281
Audi S6 http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=645

Lijkt het verhaal van Jeroen Dik te condersteunen, want de cijfers van de TT turbo, Rob zijn gebakje, zien er heel anders qua vermogensverlies, nihil zoals blijkt.

http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=643

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 21 jun 2007, 08:00

Volgens die toko zou mijn blok ook zo'n 15% minder vermogen leveren dan op papier. Hangt er nogal van af of ze aandrijfverliezen e.d. ook meenemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wimo en 4 gasten