Occasion checklist ?
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Occasion checklist ?
Hebben we al zoiets hier? Een standaard checklist voor de auto's die net buiten de huisselectie etc garanties vallen, dus 3 tot 8 jaar oud zegmaar.
Vooraf natuurlijk controle op onderhoudgeschiedenis, schadeverleden, vorige eigenaren, circuitgebruik.
Buitenkant
- deukjes
- kleurverschil
- staat van banden,
- staat/dikte van remschijven/blokken
- speling optillen van de deuren
- zijn alle openingen even breed tussen motorkap, achterklep etc (schade)
- originele ramen (merkjes en kenteken erin)
Interieur
- algemene staat
- gerookt ja/nee
- schade aan bekleding
- doorzitten stoelen (kmstand)
- versleten stuur (kmstand)
Onder de motorkap
- mayo aan de olievuldop bij koude motor
- zweten van de cilinderkop
- nivo van vloeistoffen (olie, water)
- aircon recent afgevuld
Rijden
- bijgeluiden motor
- bijgeluiden bak/diff/aandrijflijn
- uitlaatgassen (olie/koelvloeistof)
- staat van veren/dempers
- homokineten (insturen/gas vanuit stilstand)
- werking alle electronica
- werking abs/esp/tc
Noem nu zomaar wat uit het hoofd op, maar wellicht hebben meer mensen zo'n soort lijstje liggen.
Vooraf natuurlijk controle op onderhoudgeschiedenis, schadeverleden, vorige eigenaren, circuitgebruik.
Buitenkant
- deukjes
- kleurverschil
- staat van banden,
- staat/dikte van remschijven/blokken
- speling optillen van de deuren
- zijn alle openingen even breed tussen motorkap, achterklep etc (schade)
- originele ramen (merkjes en kenteken erin)
Interieur
- algemene staat
- gerookt ja/nee
- schade aan bekleding
- doorzitten stoelen (kmstand)
- versleten stuur (kmstand)
Onder de motorkap
- mayo aan de olievuldop bij koude motor
- zweten van de cilinderkop
- nivo van vloeistoffen (olie, water)
- aircon recent afgevuld
Rijden
- bijgeluiden motor
- bijgeluiden bak/diff/aandrijflijn
- uitlaatgassen (olie/koelvloeistof)
- staat van veren/dempers
- homokineten (insturen/gas vanuit stilstand)
- werking alle electronica
- werking abs/esp/tc
Noem nu zomaar wat uit het hoofd op, maar wellicht hebben meer mensen zo'n soort lijstje liggen.
Laatst gewijzigd door Knot op 05 jul 2007, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Het ligt bij mij aan de staat van de auto en het doel wat ik ermee heb (of iemand heeft met wie ik ga kijken).
Ik heb een aantal auto's gekocht zonder uitgebreide proefrit (linea recta richting postkantoor voor overschrijving!). Meestal als ik een proefrit ga maken, weet ik al voor bijna 90% zeker dat ik die auto daadwerkelijk ga kopen. Dus ik heb een aantal auto's laten staan zonder er uberhaupt in te gaan zitten.
Naast het lijstje wat Knot opstelt, let ik enorm goed op de verkoper. En die geeft vaak doorslag of ik een auto wel of niet koop. Ik hou van eerlijke mensen en het is lastig om te bepalen of iemand oprecht eerlijk is. En die zijn er gelukkig nog wel.
Ik heb een aantal auto's gekocht zonder uitgebreide proefrit (linea recta richting postkantoor voor overschrijving!). Meestal als ik een proefrit ga maken, weet ik al voor bijna 90% zeker dat ik die auto daadwerkelijk ga kopen. Dus ik heb een aantal auto's laten staan zonder er uberhaupt in te gaan zitten.
Naast het lijstje wat Knot opstelt, let ik enorm goed op de verkoper. En die geeft vaak doorslag of ik een auto wel of niet koop. Ik hou van eerlijke mensen en het is lastig om te bepalen of iemand oprecht eerlijk is. En die zijn er gelukkig nog wel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Bert, in mijn geval vandaag, wel interesse in de auto, maar ik wilde dat de verkoper ging zakken met de prijs, dat kan ik pas vragen als ik een proefrit heb gemaakt en eventuele andere punten heb bespeurd.
In het geval van de vtec-e civic vanmiddag, wat wollig in het stuur (uitlijnen), rembalans niet oke (zag later dat alleen linksvoor een remslang was vervangen) en telefoontje naar de dealer waar de auto verkocht was nieuw (doe ik tijdens de proefrit als ik tijd heb om vrij te praten na inzien serviceboekje) bleek dat de auto 4x schade had gehad in die 99.000km die ie gelopen had.... tsja, dan ga je toch anders onderhandelen. Auto was ook nog eens onwijs lui, altijd ouwe man in gereden nooit boven de 4000rpm denkik want van 4 tot 7 was er ook niet echt meer vermogen, viel erg tegen.
Al met al geeft dat de doorslag om van de vraagprijs van 5950 te zakken naar 5000 euro, misschien 5250 maar meer niet. Meneer wilde de vraagprijs hebben anders niet.. tsja, dan geeft die proefrit en het liften op de brug toch de doorslag.
In het geval van de vtec-e civic vanmiddag, wat wollig in het stuur (uitlijnen), rembalans niet oke (zag later dat alleen linksvoor een remslang was vervangen) en telefoontje naar de dealer waar de auto verkocht was nieuw (doe ik tijdens de proefrit als ik tijd heb om vrij te praten na inzien serviceboekje) bleek dat de auto 4x schade had gehad in die 99.000km die ie gelopen had.... tsja, dan ga je toch anders onderhandelen. Auto was ook nog eens onwijs lui, altijd ouwe man in gereden nooit boven de 4000rpm denkik want van 4 tot 7 was er ook niet echt meer vermogen, viel erg tegen.
Al met al geeft dat de doorslag om van de vraagprijs van 5950 te zakken naar 5000 euro, misschien 5250 maar meer niet. Meneer wilde de vraagprijs hebben anders niet.. tsja, dan geeft die proefrit en het liften op de brug toch de doorslag.
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Is toch een goed bod lijkt me, geen inruil, niet hoeven uitlijnen en ontluchten...
Tja, ligt ook een beetje aan de tijd van het jaar... vakantie, hoop mensen zoeken daarvoor een auto en natuurlijk het vakantiegeld wat in Mei betaald is. Eigenlijk moet je een auto kopen in de kerst periode, ligt de hele handel op zijn reet. Alle centjes gaan in het patsen met lampjes en het kopen van boom, geen geld voor blik dus
Tja, ligt ook een beetje aan de tijd van het jaar... vakantie, hoop mensen zoeken daarvoor een auto en natuurlijk het vakantiegeld wat in Mei betaald is. Eigenlijk moet je een auto kopen in de kerst periode, ligt de hele handel op zijn reet. Alle centjes gaan in het patsen met lampjes en het kopen van boom, geen geld voor blik dus

- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Het is toeval dat ik de dealer kende waar deze civic ooit nieuw verkocht was maar wat is nou een handige manier om het schadeverleden van een auto te controleren?Fasteddie schreef:Check ook het schade verleden van de auto....dan kan je nog wel eens aardig wat vinden
In de UK hebben ze daar een database voor meen ik.
- Fasteddie
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44
Elke dealer kan de geclaimde schades via verzekerings maatschappijen opvragen (ik dacht via ATS of zo...Autodata?)...
Ik bel altijd een vriend van mij als de dealer het niet 1-2-3 weet....
Een schade van 500 euro of zo is niet zo erg....bij veel hogere geclaimde schades moet je wel op gaan letten...
Ik bel altijd een vriend van mij als de dealer het niet 1-2-3 weet....
Een schade van 500 euro of zo is niet zo erg....bij veel hogere geclaimde schades moet je wel op gaan letten...
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Mijn rijtje:
1) Indruk verkoper en hoe lang is deze eigenaar geweest?
2) Schade; kijk even onder de kap naar de dragende delen en zo ook in de kofferbak, hoe sluiten kappen en deuren en let op naden. Bij kleurverschil extra goed zoeken maar goede reparatie is geen probleem.
3) Algehele staat qua onderhoud (achterstallig of goed bijgehouden), staat van banden, distributie en uitlaat met name.
4) Motor; ratels en rammeltjes, verschil in klank bij warme en koude motor en de kleur van de uitlaatgassen
5) Proefrit; trekt ie in het stuur, schakelt ie goed, remt ie goed en is er ruimte in de aandrijflijn? Ook altijd het hele toerenbereik doorlopen als ie warm is.
Onderhoudshistorie is mooi maar niet altijd een garantie
1) Indruk verkoper en hoe lang is deze eigenaar geweest?
2) Schade; kijk even onder de kap naar de dragende delen en zo ook in de kofferbak, hoe sluiten kappen en deuren en let op naden. Bij kleurverschil extra goed zoeken maar goede reparatie is geen probleem.
3) Algehele staat qua onderhoud (achterstallig of goed bijgehouden), staat van banden, distributie en uitlaat met name.
4) Motor; ratels en rammeltjes, verschil in klank bij warme en koude motor en de kleur van de uitlaatgassen
5) Proefrit; trekt ie in het stuur, schakelt ie goed, remt ie goed en is er ruimte in de aandrijflijn? Ook altijd het hele toerenbereik doorlopen als ie warm is.
Onderhoudshistorie is mooi maar niet altijd een garantie

- Roel
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Ik zit in de autohandel en zie dus kompleet het tegenovergestelde. voor vakantie is er niks te doen(mensen potten op voor vakantie). Mensen bestellen voor kerst nieuwe auto omdat die dan in het nieuwe jaar op kenteken kanJeroen Bosman schreef: Tja, ligt ook een beetje aan de tijd van het jaar... vakantie, hoop mensen zoeken daarvoor een auto en natuurlijk het vakantiegeld wat in Mei betaald is. Eigenlijk moet je een auto kopen in de kerst periode, ligt de hele handel op zijn reet. Alle centjes gaan in het patsen met lampjes en het kopen van boom, geen geld voor blik dus

Verder let ik naast het lijstje van knot op de carroserie lijnen en dan vooral tussen de kieren van de verschillende platen. Vooral kofferklep, motorklep en de B-stijl(tussen voor en achterdeuren, en dan vooral onderaan kijken waar de B-stijl op dorpel aansluit) krijgen schadeherstellers nooit hellemaal mooi recht.
Ook kun je als je het niet vertrouwd de klep opendoen en kijken hoe de schroeven eruit zien waarmee het plaatwerk gemonteerd is. Normaal zijn deze schroeven altijd meegespoten. Heeft er ooit een ratel of schroevendraaier opgezeten is de verf er van af gestoten.
Kieren verhaal gaat trouwens niet voor alle fransen auto op. Sommige lopen al scheef af fabriek

- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Niels, aandrijflijn is een goede, daar heeft de astra GTC met 60k op de klok zelfs al een probleempje (door die 40 rondjes Nordschleife en sportief gebruik op de weg)!
Roel, Bstijl is een goede, zal ik ook eens op letten, moet de auto wel redelijk in elkaar gezeten hebben voor dat je daar gaat trekken/herstellen.
Een 206 heeft bijvoorbeeld altijd een achterklep die niet netjes zit, of hij zit recht en hij sluit kut of hij zit scheef en doet het dan iets beter
Roel, Bstijl is een goede, zal ik ook eens op letten, moet de auto wel redelijk in elkaar gezeten hebben voor dat je daar gaat trekken/herstellen.
Een 206 heeft bijvoorbeeld altijd een achterklep die niet netjes zit, of hij zit recht en hij sluit kut of hij zit scheef en doet het dan iets beter

- Roel
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
- Jeroen Watermulder
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
- Locatie: Veluwe
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Hielke, Semrush [Bot] en 8 gasten