Occasion checklist ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot

Occasion checklist ?

Bericht door Knot » 19 jun 2007, 10:05

Hebben we al zoiets hier? Een standaard checklist voor de auto's die net buiten de huisselectie etc garanties vallen, dus 3 tot 8 jaar oud zegmaar.

Vooraf natuurlijk controle op onderhoudgeschiedenis, schadeverleden, vorige eigenaren, circuitgebruik.

Buitenkant

- deukjes
- kleurverschil
- staat van banden,
- staat/dikte van remschijven/blokken
- speling optillen van de deuren
- zijn alle openingen even breed tussen motorkap, achterklep etc (schade)
- originele ramen (merkjes en kenteken erin)

Interieur

- algemene staat
- gerookt ja/nee
- schade aan bekleding
- doorzitten stoelen (kmstand)
- versleten stuur (kmstand)

Onder de motorkap

- mayo aan de olievuldop bij koude motor
- zweten van de cilinderkop
- nivo van vloeistoffen (olie, water)
- aircon recent afgevuld

Rijden
- bijgeluiden motor
- bijgeluiden bak/diff/aandrijflijn
- uitlaatgassen (olie/koelvloeistof)
- staat van veren/dempers
- homokineten (insturen/gas vanuit stilstand)
- werking alle electronica
- werking abs/esp/tc

Noem nu zomaar wat uit het hoofd op, maar wellicht hebben meer mensen zo'n soort lijstje liggen.
Laatst gewijzigd door Knot op 05 jul 2007, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jun 2007, 10:36

Het ligt bij mij aan de staat van de auto en het doel wat ik ermee heb (of iemand heeft met wie ik ga kijken).

Ik heb een aantal auto's gekocht zonder uitgebreide proefrit (linea recta richting postkantoor voor overschrijving!). Meestal als ik een proefrit ga maken, weet ik al voor bijna 90% zeker dat ik die auto daadwerkelijk ga kopen. Dus ik heb een aantal auto's laten staan zonder er uberhaupt in te gaan zitten.

Naast het lijstje wat Knot opstelt, let ik enorm goed op de verkoper. En die geeft vaak doorslag of ik een auto wel of niet koop. Ik hou van eerlijke mensen en het is lastig om te bepalen of iemand oprecht eerlijk is. En die zijn er gelukkig nog wel.

CRZ

Bericht door CRZ » 19 jun 2007, 10:46

boekjes checken voor de beurten?

Knot

Bericht door Knot » 19 jun 2007, 11:57

CRZ schreef:boekjes checken voor de beurten?
Dat sowieso natuurlijk, maar de gemiddelde werknemer in de garage is ook niet meer wat het was toen de kratten nog geel waren zegmaar ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 jun 2007, 16:28

Als ik ergens in ga proefrijden dan is dat alleen nog maar om te kijken of alles het goed doet, dan is het eigenlijk al 100% dat ik hem kopen ga.

En net wat Dennis zegt, indruk van de verkoper & zaak telt ook mee.

Marc R

Bericht door Marc R » 19 jun 2007, 17:23

Als ik wat koop moet de auto een bepaald indruk op mij hebben gemaakt anders maak ik sowieso geen proefrit.

En net wat jullie zeggen: een gesprekje met de verkoper hoe hij is en hoe hij met zijn bezit omgaat is erg belangrijk.

Geen respect voor de auto = bij mij geen koop.

Knot

Bericht door Knot » 19 jun 2007, 23:36

Bert, in mijn geval vandaag, wel interesse in de auto, maar ik wilde dat de verkoper ging zakken met de prijs, dat kan ik pas vragen als ik een proefrit heb gemaakt en eventuele andere punten heb bespeurd.

In het geval van de vtec-e civic vanmiddag, wat wollig in het stuur (uitlijnen), rembalans niet oke (zag later dat alleen linksvoor een remslang was vervangen) en telefoontje naar de dealer waar de auto verkocht was nieuw (doe ik tijdens de proefrit als ik tijd heb om vrij te praten na inzien serviceboekje) bleek dat de auto 4x schade had gehad in die 99.000km die ie gelopen had.... tsja, dan ga je toch anders onderhandelen. Auto was ook nog eens onwijs lui, altijd ouwe man in gereden nooit boven de 4000rpm denkik want van 4 tot 7 was er ook niet echt meer vermogen, viel erg tegen.

Al met al geeft dat de doorslag om van de vraagprijs van 5950 te zakken naar 5000 euro, misschien 5250 maar meer niet. Meneer wilde de vraagprijs hebben anders niet.. tsja, dan geeft die proefrit en het liften op de brug toch de doorslag.

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 20 jun 2007, 08:23

Is toch een goed bod lijkt me, geen inruil, niet hoeven uitlijnen en ontluchten...

Tja, ligt ook een beetje aan de tijd van het jaar... vakantie, hoop mensen zoeken daarvoor een auto en natuurlijk het vakantiegeld wat in Mei betaald is. Eigenlijk moet je een auto kopen in de kerst periode, ligt de hele handel op zijn reet. Alle centjes gaan in het patsen met lampjes en het kopen van boom, geen geld voor blik dus :wink:

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 20 jun 2007, 12:55

Check ook het schade verleden van de auto....dan kan je nog wel eens aardig wat vinden :shock:

Knot

Bericht door Knot » 20 jun 2007, 15:25

Fasteddie schreef:Check ook het schade verleden van de auto....dan kan je nog wel eens aardig wat vinden :shock:
Het is toeval dat ik de dealer kende waar deze civic ooit nieuw verkocht was maar wat is nou een handige manier om het schadeverleden van een auto te controleren?

In de UK hebben ze daar een database voor meen ik.

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 20 jun 2007, 16:18

Elke dealer kan de geclaimde schades via verzekerings maatschappijen opvragen (ik dacht via ATS of zo...Autodata?)...
Ik bel altijd een vriend van mij als de dealer het niet 1-2-3 weet....
Een schade van 500 euro of zo is niet zo erg....bij veel hogere geclaimde schades moet je wel op gaan letten...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 jun 2007, 17:22

Mijn rijtje:

1) Indruk verkoper en hoe lang is deze eigenaar geweest?
2) Schade; kijk even onder de kap naar de dragende delen en zo ook in de kofferbak, hoe sluiten kappen en deuren en let op naden. Bij kleurverschil extra goed zoeken maar goede reparatie is geen probleem.
3) Algehele staat qua onderhoud (achterstallig of goed bijgehouden), staat van banden, distributie en uitlaat met name.
4) Motor; ratels en rammeltjes, verschil in klank bij warme en koude motor en de kleur van de uitlaatgassen
5) Proefrit; trekt ie in het stuur, schakelt ie goed, remt ie goed en is er ruimte in de aandrijflijn? Ook altijd het hele toerenbereik doorlopen als ie warm is.

Onderhoudshistorie is mooi maar niet altijd een garantie :wink:

RudolfNW

Bericht door RudolfNW » 20 jun 2007, 20:50

Zit er wel een sper op??

Wanli of michelin??

Of er ook shoarma in bezorgd word...

Roel

Bericht door Roel » 20 jun 2007, 22:42

Jeroen Bosman schreef: Tja, ligt ook een beetje aan de tijd van het jaar... vakantie, hoop mensen zoeken daarvoor een auto en natuurlijk het vakantiegeld wat in Mei betaald is. Eigenlijk moet je een auto kopen in de kerst periode, ligt de hele handel op zijn reet. Alle centjes gaan in het patsen met lampjes en het kopen van boom, geen geld voor blik dus :wink:
Ik zit in de autohandel en zie dus kompleet het tegenovergestelde. voor vakantie is er niks te doen(mensen potten op voor vakantie). Mensen bestellen voor kerst nieuwe auto omdat die dan in het nieuwe jaar op kenteken kan :D. Occasions is in maart/april veel te doen. 2de paasdag, pinksteren etc.

Verder let ik naast het lijstje van knot op de carroserie lijnen en dan vooral tussen de kieren van de verschillende platen. Vooral kofferklep, motorklep en de B-stijl(tussen voor en achterdeuren, en dan vooral onderaan kijken waar de B-stijl op dorpel aansluit) krijgen schadeherstellers nooit hellemaal mooi recht.

Ook kun je als je het niet vertrouwd de klep opendoen en kijken hoe de schroeven eruit zien waarmee het plaatwerk gemonteerd is. Normaal zijn deze schroeven altijd meegespoten. Heeft er ooit een ratel of schroevendraaier opgezeten is de verf er van af gestoten.

Kieren verhaal gaat trouwens niet voor alle fransen auto op. Sommige lopen al scheef af fabriek :D

Knot

Bericht door Knot » 21 jun 2007, 10:14

Niels, aandrijflijn is een goede, daar heeft de astra GTC met 60k op de klok zelfs al een probleempje (door die 40 rondjes Nordschleife en sportief gebruik op de weg)!

Roel, Bstijl is een goede, zal ik ook eens op letten, moet de auto wel redelijk in elkaar gezeten hebben voor dat je daar gaat trekken/herstellen.

Een 206 heeft bijvoorbeeld altijd een achterklep die niet netjes zit, of hij zit recht en hij sluit kut of hij zit scheef en doet het dan iets beter :)

Roel

Bericht door Roel » 21 jun 2007, 19:25

Een aanrijding op de zijkant is natuurlijk ook mogelijk :D

Ook de balken waarop de motorsteunen zitten gemonteerd krijgen ze niet makkelijk recht. Ook schijn je als de auto is overgespoten soms nog een plakrand te kunnen zien.

Een peugeot 206 met rechte achterklep ben ik nog niet tegen gekomen :D

RudolfNW

Bericht door RudolfNW » 21 jun 2007, 21:35

206 is de achterklep niet zo belangrijk.

De uitlaat is een zwak punt! Bij allemaal voor de laatste demper roesten ze compleet door.

Net bij mij ook weer. Geen leuke grappen zijn dat.

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 22 jun 2007, 11:24

http://autotelegraaf.nl/infoenadvies/oc ... st/?id=296

hier staat ook wel een handige lijst.

Knot

Bericht door Knot » 03 jul 2007, 07:23

Bedacht net nog een puntje:

- merkje en kentekengrafering in de ramen (of ooit een ruitje getikt is).

Plaats reactie