The Silver Clownshoe

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MakZ3
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2016, 00:58

The Silver Clownshoe

Bericht door MakZ3 » 29 apr 2016, 22:53

Zoals in m'n voorstel topic te zien was heb ik een tijdje terug een Z3 coupé gekocht.
Afbeelding

Vandaag 12u in de garage bezig geweest om het aangepaste subframe er onder te bouwen. De auto stond achter namelijk op zó n 6 graden (!) camber en 1.5 graad uitspoor.

Na vandaag is dat 3 graden camber en nog een half graadje uitspoor. Bereik van afstelling was net niet genoeg helaas;
Afbeelding
Ja.. even tijdelijk op wintervelgjes :tong:

Afbeelding
Oud en nieuw

Afbeelding

Fabricage van het verstelbare subframe:

Afbeelding
Heb door een vriend van me de "ireland engineering" camber plates laten maken.
Leek me niet zo spannend ontwerp, heb de excentrische bouten besteld en het daar op bemaat.

Afbeelding

Afbeelding
Ja.. dat ene lasje heb ik nog even opnieuw gedaan :wink:


Resultaat; 10x meer vertrouwen in de achteras. Rijdt veel strakker en zal ook voor minder bandenslijtage zorgen. (De 285 banden die er om zaten waren 3500-4000km oud en aan de binnenkant tot op het canvas afgesleten, aan de buitenkant nog nieuw... :mrgreen: )

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door GTRene » 30 apr 2016, 10:49

hey een lid van de Z3 familie :D

6 graden :gek:
heb je dan nu een heel ander subframe waar je die dingen opgelast hebt?

wellicht was die oude wat doorgezakt en zo dat hoge camber getal?

nu na die ingreep nog steeds 3 is best veel :)
en dat toe uit 1.5 ook, zou je zeggen dat daar wel wat aan de hand was met bv dat frame ding of de draagarmen?

normaal staat het iets toe in namelijk en bv met verlaging (niet te gek laag) camber op iets van 2 graden

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door matthyssie » 30 apr 2016, 18:12

Vanwaar de veel dikkere aandrijfas rechts tov links?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door GTRene » 30 apr 2016, 20:20

matthyssie schreef:Vanwaar de veel dikkere aandrijfas rechts tov links?
nu je het zegt, dat is idd raar...dacht dat beide kanten hetzelfde zouden zijn, strange.

Gebruikersavatar
MakZ3
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2016, 00:58

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door MakZ3 » 01 nov 2016, 10:34

Heb het laatste tijd ff druk gehad, lees de laatste berichten nu pas..lijkt inderdaad andere maat.. Wtf(!)

Binnenkort maar eens goed naar kijken, want die camber is inderdaad nog veel in vergelijking met andere Z's. Heb nog een setje trailing arms liggen incl aandrijfassen.

Voor deze week in de planning; Uitlaat spruitstuk vervangen met oudere type (zonder kats in het spruitstuk) en dan een racekat er tussen.

Later; M54B30 inlaat spruitstuk

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door e30touring1990 » 01 nov 2016, 11:24

M54b30 inlaat is een goede mod kan ik uit ervaring vertellen, reed erg goed op mijn z3 2.8i. echt het gevoel dat de motor bovenin veel beter ademt zonder koppel in te leveren in het lage toerengebied i.t.t. een m50 inlaat mod op een m52b28 bijvoorbeeld.

kortom, installeren dat ding, krijg je geen spijt van.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Jan-Willem » 02 nov 2016, 02:54

Gaaf zoon Z3 QP


Waarom niet direct een spaghetti spruitstuk?
Van de enkel vanos M52B28 zijn de uitlaat spruitstukken kleiner dan die van een M50B25.

Als je ze vervangt door origineel zou ik sowieso die van een M50B25 gebruiken, durf alleen niet te zeggen of dit ook past op de M52B28tu

Gebruikersavatar
MakZ3
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2016, 00:58

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door MakZ3 » 04 nov 2016, 20:29

Gister en vandaag even lekker bezig geweest bij een lokale RVS boer;

- Inlaatspruitstukken van het oude type M52 in vergelijking met 1 van de bakbeesten die er op zat;
Afbeelding
Je hoeft geen rocket scientist te zijn om te zien dat deze spruitstukken ook stukken beter flowen dan de oude.

Had wel een M3 spaghetti spruitstuk op het oog maar omdat ik op meerdere fora las dat je daarmee koppel onder in inlevert heb ik er maar vanaf gezien. Om niet te beginnen over het monteren van die dingen... De oude verwijderen was al een kutklus (een goeie 4u bezig geweest).
De nieuwe monteren was een eitje, van onder kom je overal bij, 30 minuten zaten ze er op.

Wat een werk voor dit uitzicht...
Afbeelding

En verder alles zo mooi mogelijk naar achter laten lopen, de middendemper verwijderd en een 3 inch racekat voor in de plaats gemonteerd. Hiermee moet APK geen probleem zijn.
Afbeelding

Voor degene die het niet weten, deze auto heeft dus 4 lambda sondes. 2 in elk spruitstuk, omdat ik naar een enkele kat ben gegaan moesten de achterste samen achter de kat komen, lijkt misschien raar maar heb in ieder geval geen foutcodes :mrgreen:
De bedrading hoefde niet eens voor worden verlengd, gewoon even omleggen en aansluiten;
Afbeelding

Afbeelding

En ondanks de originele einddemper (mooi stil op cruisecontrol nog) klinkt het eindresultaat BEST LEKKER, al zeg ik het zelf :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En het volgende project werd gister ook al bezorgd;
Afbeelding
Had hiervoor ook een 328i E36 Touring en had hierbij de inlaat mod ook gedaan, hier vond ik dat ie onderin wel wat koppel verloor en dat ie wat meer ging verbruiken (klinkt ook logisch natuurlijk..) Volgens vele posts die er over te vinden zijn moet dit bij het TU blok minder merkbaar zijn.

De auto trekt ook merkbaar lekkerder door (over hele toerengebied) met de nieuwe uitlaat, vergelijkbaar verschil als met een inlaat ombouw zou ik zeggen. Ben benieuwd naar het resultaat met de inlaat samen...

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Fabian » 04 nov 2016, 20:47

Zelfde setup als waar ik mee begonnen was. Alleen heb ik nog een Superprint spaghetti en Eissenmann einddemper. (En inmiddels een rotrex supercharger) Oplossing voor de lambda's is inderdaad de enige juiste.

Nu snel die m54 monteren. Ik was 1 van de eerst daarmee op een dubbel vanos jaren geleden. Het is een paar uurtjes sleutelen maar het resultaat is zeker lonend. Let op dat je zeker geen vacuum lekkage hebt bij montage.

Gebruikersavatar
MakZ3
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2016, 00:58

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door MakZ3 » 04 nov 2016, 21:23

Oh dat zal helemaal wel lekker klinken :)

Ja heb het idee dat ik al een vacuum lek heb, bij opschakelen tussen 1-2-3-4 blijft ie vaak hoog in toeren hangen, heel irritant rijden zo.
Was laatst bij een Z3 specialist en die vertelde me dat dit zo hoorde.. :|

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Niels » 04 nov 2016, 21:40

Netjes! De link naar FB doet het niet bij mij.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Jan-Willem » 04 nov 2016, 21:47

Dat zijn leuke klusjes!

Had je bij jou e36 wel de ecu laten chippen?

Helaas hebben een mega zwaar vliegwiel.
Als je toch dat inlaat spruitstuk wisselt kan je misschien direct de stationeer klep smoren de moeite wel waard om te proberen.
Hier staat ook nog wat info van een m52b28 http://forum.driving-fun.com/viewtopic. ... l#p1113187" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Fabian » 04 nov 2016, 21:49

Dat ligt idd meer aan het zware vliegwiel. Irritant inderdaad!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door GTRene » 04 nov 2016, 22:03

owja, 2.8 gaat van 2 naar enkel pijp...uitlaat van de 3.0 gaat dubbel naar achter, wellicht ook een mooie optie?
vandaar dat iemand mij destijds mailde of ik de uitlaat van de 3.0 aan hem wilde verkopen na de conversie :-) dacht waarom dan? maar toen zag ik het verschil in uitlaat 2.8 en 3.0 :-)

Maar wat een verschil die uitlaat spruitstukken, prachtig.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1679
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Rogerb » 04 nov 2016, 22:14

Nice, is denk ik nmparts geweest?

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2013, 13:18
Locatie: Grunn

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Roberto » 05 nov 2016, 17:35

Goed bezig man! Kost wat moeite maar dan heb je ook wat!
(Kreeg het filmpje via de app. Klinkt echt een stuk beter van standaard!)

Nog naar de aandrijfassen gekeken?

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door brolli21 » 05 nov 2016, 20:00

Mooi uitlaatje geworden,1 klein puntje,je kat zit wel wat ver naar achteren,zal wel flink trappen worden om een metaalkat zo ver van de motor warm genoeg te krijgen om em goed te laten werken en daarmee dus je uitstoot te halen voor de Apk.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Jussi » 05 nov 2016, 20:04

Die zit op de oorspronkelijke plek waar de M52 Z3 zijn katalysator heeft?

brolli21
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2010, 20:59
Locatie: Obdam

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door brolli21 » 05 nov 2016, 20:21

Dat klopt maar dat is geen metaalkat maar een ouderwetse steen,die warm je makkelijker op,de werktemperatuur van een metaalkat ligt hoger,ik heb een tijdje(een jaar of 5) bij een Bmw specialist gewerkt,en weet uit ervaring dat de meeste M3 en M5(welke af fabriek ook metaalkats hebben) ook vaak al flink warm gereden moeten worden voordat ze hun uitstoot halen.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Fabian » 05 nov 2016, 20:37

Is geen probleem, had het ook zo. Co2 was ruim binnen de waarden.

Nu met rotrex supercharger, alpha-n afstelling en grotere injectoren zit ik pas echt op het randje.....maar ik kom er nog steeds door.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door e30touring1990 » 06 nov 2016, 13:37

ik heb in mijn Z3 (S54) 2 aftermarket middenpijpen met 2x200 cells metaalkat, die zitten zo op het oog iets verder naar achteren nog dan deze enkele metaalkat. met CO meting kom ik er echt net doorheen met goed warmrijden. zou liever hebben dat het iets safer zit zeg maar. denk dat deze enkele kat wel goed gaat komen als ik dat zo zie.

Gebruikersavatar
MakZ3
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2016, 00:58

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door MakZ3 » 30 aug 2017, 13:52

Het is weer even geleden, maar een tripje naar Zandvoort afgelopen maandag heeft me weer nieuwe motivatie gegeven op het forum te kijken. Was met de "buurman" mee met zn GT3, poeh dat is wel een apparaat hoor :kikker:

Heb in de tussentijd de M54B30 inlaatmod gedaan, kan niet anders zeggen dan super :blink:
Op gevoel dezelfde vermogenstoename als na het aanpassen van de uitlaat. Vooral hoger in toeren is ie echt feller geworden.
Jan-Willem schreef: 04 nov 2016, 21:47 Dat zijn leuke klusjes!

Had je bij jou e36 wel de ecu laten chippen?

Helaas hebben een mega zwaar vliegwiel.
Als je toch dat inlaat spruitstuk wisselt kan je misschien direct de stationeer klep smoren de moeite wel waard om te proberen.
Hier staat ook nog wat info van een m52b28 http://forum.driving-fun.com/viewtopic. ... l#p1113187" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb geen chip gedaan vanwege Rotrex plannen in de nabije toekomst. Heb de motor vd week nog uitgelezen en hij heeft geen foutcodes dus ik vind het voor nu wel goed zo.

Heb net een licht vliegwiel+sportkoppeling besteld, komende week monteren :mrgreen:
Thanks voor de tip, ga zo ff proberen doppie 11 in dat koppelstuk te drukken.

Rogerb schreef: 04 nov 2016, 22:14 Nice, is denk ik nmparts geweest?
Klopt! Goed adresje, heb zelf het meeste sleutelen gedaan en voor zover mogelijk geholpen. En de prijs viel me alles mee.

Gebruikersavatar
MakZ3
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2016, 00:58

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door MakZ3 » 30 aug 2017, 18:55

ZO! Dat smoren vd stationairklep had ik eerder moeten doen. Bij mn M52TUB28 kwam ik uit op een bougiedop 16mm. Even onder 45 afgeslepen (zodat het mooi aansluit) en in diezelfde toevoer gedrukt.

Het gat zal iets te groot zijn nog, blijft nog iets hangen in toeren, maar het is echt velen malen beter!

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Jussi » 30 aug 2017, 22:36

Leuk dat het bevalt. Wel een goede om te onthouden moest ik ooit weer een TU blokje hebben.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: The Silver Clownshoe

Bericht door Macboy » 31 aug 2017, 11:51

Motivatie altijd goed :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EricT, Fabian, Mark 320iS, mark123, maurizio en 6 gasten