De nieuwste aanwinst

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Djessey

De nieuwste aanwinst

Bericht door Djessey » 01 nov 2016, 18:37

Ook ik heb maar besloten een account aan te maken. Ik ben 23 en ben circa 3 jaar geleden begonnen aan mijn verslaving; circuitrijden/racen.

Met race-licentie op zak reed ik tot 'n maand geleden in een E36 Coupe met S50B30 motor. Vrij simpele auto met een snelle motor.

Afbeelding

-Standaard motor, elke 2 a 3 wedstrijden nieuwe 10W60 en elk jaar nieuwe lagers
-Polyester plaatwerk (deur,motorkap,voorbumper & kofferklep)
-Sperdiff 3.91
-4 pots Alcon voorremmen, E46 m3 achterremmen
-teflon bussen
-goedkope schroefset
-standaard uitlaat zonder cats
-Gebruikte slicks :df:

Afbeelding

Helaas vorige maand een drijfstang afgebroken waarna het even afgelopen was. (Motor was compleet afgeschreven) De laatste (en tevens snelste) keer dat ik op Zandvoort reed kreeg ik er een 2.01;13 uit. Nu is dat voor mij verschrikkelijk snel, maar hoe meer ik me aan het oriënteren ben hoe meer er blijkt dat ik er veel meer uit had kunnen halen met dit type motor. Voornamelijk uit m'n rijtechniek, filmpje voor de liefhebbers.

(Lijnen, balans van de auto, rust-tijd tussen gas los en remmen, en het remmen zelf. Om maar niet te beginnen over de afstellingen van de auto)

Maargoed, nu wil ik iets anders proberen. Een E36 coupe, zo licht mogelijk met een 328 motor erin. Plannen worden nog uitgewerkt. Maar ik wil nu toch een auto vanaf de grond opbouwen met het ienieminie beetje ervaring dat ik nu heb. Wellicht dat ik binnenkort een topic open om wat vragen te stellen, en dan natuurlijk ook een topic voor de build zelf!

Nou dat was in grote lijnen wel mijn verhaal :blink:
Laatst gewijzigd door Djessey op 02 nov 2016, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Re: De nieuwste aanwinst

Bericht door Niels » 01 nov 2016, 20:25

Welkom, lekker speelgoed!

witje

Bericht door witje » 01 nov 2016, 20:29

E36, altijd goed :)
Ik ga het zeker volgen!

Walter

Bericht door Walter » 01 nov 2016, 20:38

Welkom!

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 01 nov 2016, 22:49

Welkom! Leuke hobby!

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 02 nov 2016, 09:03

Leuk speelgoed en uiteraard de juiste kleur!

Verder lijkt mij 60W10 olie niet echt geschikt voor je auto.... ;-)

Mocht je ooit onderdelen nodig hebben voor de auto, neem dan gerust eens contact met ons op.

Macboy

Bericht door Macboy » 02 nov 2016, 10:26

Wat een gave kleur zeg :love:

Djessey

Bericht door Djessey » 02 nov 2016, 11:42

Nutkees schreef:Leuk speelgoed en uiteraard de juiste kleur!

Verder lijkt mij 60W10olie niet echt geschikt voor je auto.... ;-)

Mocht je ooit onderdelen nodig hebben voor de auto, neem dan gerust eens contact met ons op.
Scherp gezien, denk dat ik de reden heb gevonden waarom hij stuk is gelopen :tooth:

Ik doe alles op een extreem laag budget, dus moet het voornamelijk hebben van mooie kansen op marktplaats! Ben wel alvast opzoek naar een carrosserie. Hiervoor heb ik ook een topic aangemaakt in het vraag-forum. Maar bedankt voor het aanbod, wie weet wat ik in de toekomst nodig heb!

E36-italia
Auto: Laro Discovery TD5

Bericht door E36-italia » 02 nov 2016, 12:03

Ik heb mijn E36 op net over de 1000kg gekregen.. polyester deuren/motorkap/spatborden/achterklep en macrolon ramen en ongeveer 30liter peut in de tank.
Maar daar ligt dan wel weer een 4cilinder in (M42 blok).. dus dat zal ook wel een goede 50kg schelen denk ik.

Afhankelijk van het bouwjaar kan je de kabelboom heel erg uitdunnen, al die lampjes/speakers/airbags bedrading komt al snel op 7kg aan materiaal wat je er uit haalt.

Het zijn eigenlijk hele simpele auto's, een nut en bolt opbouw klinkt spannender dan het is. (althans in mijn ogen)

oh even terug op jou auto.. leuk dat groen, is een keer wat anders dan het gebruikelijke wit! :ongeveer als:

Djessey

Bericht door Djessey » 02 nov 2016, 12:19

E36-italia schreef:Ik heb mijn E36 op net over de 1000kg gekregen.. polyester deuren/motorkap/spatborden/achterklep en macrolon ramen en ongeveer 30liter peut in de tank.
Maar daar ligt dan wel weer een 4cilinder in (M42 blok).. dus dat zal ook wel een goede 50kg schelen denk ik.

Afhankelijk van het bouwjaar kan je de kabelboom heel erg uitdunnen, al die lampjes/speakers/airbags bedrading komt al snel op 7kg aan materiaal wat je er uit haalt.

Het zijn eigenlijk hele simpele auto's, een nut en bolt opbouw klinkt spannender dan het is. (althans in mijn ogen)

oh even terug op jou auto.. leuk dat groen, is een keer wat anders dan het gebruikelijke wit! :ongeveer als:
Ik ben ook zeker van plan om het uiterste eruit te halen, in globale lijnen wil ik beginnen met een kale carrosserie en alleen het hoog-nodigde terugbouwen. Zo wil ik ook een standalone ECU gaan gebruiken zodat alle overige elektronica uit de auto kan. Als ik het goed begrijp blijft er naast het motormanagement namelijk vrij weinig over (verlichting, ruitenwisser, verwarmde voorruit). Hierdoor kan er ook een gedeeltelijk polyester dashboard in met alleen de nodigde instrumenten, schakelaars en zekeringen.

Maargoed, zoals eerder aangegeven ben ik geen monteur van beroep. En slechts 3 jaar echt met auto's bezig, dus we gaan ons eerst meer verdiepen in de materie.

Jussi

Bericht door Jussi » 02 nov 2016, 12:32

Waarom niet verder met de huidige carrosserie?

Djessey

Bericht door Djessey » 02 nov 2016, 12:36

Jussi schreef:Waarom niet verder met de huidige carrosserie?
Goede vraag!

Huidige carrosserie is aangeschaft als gehele auto, verder ook geen contact kunnen hebben met de vorige eigenaar dus er is 0,0 documentatie bij. Rolkooi heeft geen keuring, of fia specificatie, en is relatief slecht gelast (buizen zijn bijvoorbeeld niet helemaal rond gelast omdat het dak er nog op zat) Al met al ben ik er niet helemaal tevreden over, en is de kooi ook niet naar wens (Geen dwars-versteviging onder het dashboard of naar de voorpoten toe)

Geld opbrengen zal hij niet doen, en het kleine beetje wat je er voor krijgt dat vind ik ook zonde. Dus voorlopig blijft deze in de plaatselijke caravanstalling staan.

Peric

Bericht door Peric » 03 nov 2016, 11:48

Maar je kunt toch de huidige auto ombouwen? Dan heb je vast een carrosserie..

Djessey

Bericht door Djessey » 03 nov 2016, 20:32

Peric schreef:Maar je kunt toch de huidige auto ombouwen? Dan heb je vast een carrosserie..
Totdat ik zeker weet wat ik ermee wil gaan doen houd ik hem voorlopig eventjes heel.

Ik heb inmiddels een carrosserie gevonden voor nog geen 150 euro, volgende week even kijken of het wat is!

GTRene

Bericht door GTRene » 03 nov 2016, 23:07

das ook geen geld eneuh welkom.

dat lagers wisselen elk jaar zou ik niet doen...misschien is die krukas wel kadoek gegaan mede door telkens opnieuw inslijten met nwe lagers...gewoon je olie en schotjes of goede pomp maar dat heeft zo'n 3.0 M3 blok al dacht ik? eventueel goed hebben en dan maar jakkeren ;-)

Djessey

Bericht door Djessey » 04 nov 2016, 00:25

GTRene schreef:das ook geen geld eneuh welkom.

dat lagers wisselen elk jaar zou ik niet doen...misschien is die krukas wel kadoek gegaan mede door telkens opnieuw inslijten met nwe lagers...gewoon je olie en schotjes of goede pomp maar dat heeft zo'n 3.0 M3 blok al dacht ik? eventueel goed hebben en dan maar jakkeren ;-)
Bedankt!

Het wisselen van de lagers was op aanraden van een heel hoop mensen, vooral als je gaat kijken naar kapotte blokken (deze worden allemaal aangeboden met lagerschade).

Voor de rest netjes het olieprobleem aangepakt, bovenop ontluchting en een catchtank en schotten in het carter. Het lijkt erop dat ik gewoon flink pech heb gehad.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 nov 2016, 01:32

hm, dan lijkt het idd op flinke pech, zo te horen best aardig aan dat soort zaken gedacht om het langer heel te houden.

Djessey

Bericht door Djessey » 05 nov 2016, 17:36

Nou de nieuwe carrosserie is binnen, (316i met 250k op de teller, uit 1996). Voor 220 euro kunnen ophalen. Geen roestvorming op de carrosserie zelf, wat deukjes en dingen in het losse plaatwerk maar dat gaat toch weg. Ook nog even op de brug gehad, en dat zag er allemaal netjes uit. Motor en alles loopt nog prima dus dat kan weer wat zakgeld opleveren voor de rest van de bouw.

Afbeelding

En een passend kenteken
Afbeelding

Zal wel even een nieuw topic openen onder Mijn Auto.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 nov 2016, 17:30

Veel 3.0 die ploffen hebben eerder afgebroken kleppen als een drijfstang die er uit springt.

Maar lagers wisselen daar gaat het niet van stuk, lagers draaien op een oliefilm en die slijten dus niet in op de krukas.

Als je van die originele ECU de EWS wegschrijft hoef je niet naar standalone en heb je maar een paar draden nodig om hem te laten lopen. Of je kan doen wat Reind gedaan heeft, er een DME van een M50 op zetten dan heb je nog minder gedoe met EWS etc.

Standalone is wel leuk maar vaak hangt er aan het afstellen ook nog wel een kostenplaatje. Normaal kan je voor een standaard motor eigenlijk het beste bij de standaard ECU blijven.

Overigens zijn er hier en daar wel kant en klare wiring kits te krijgen voor auto's. Is ook nog 1 van mijn plannen om dat aan te passen. Wat echt heel erg lastig is aan de standaard draadboom is dat er meerdere zaken op 1 zekering zitten en als je een storing hebt dan is het vaak een mega klus om uit te zoeken waar het in zit.

Djessey

Bericht door Djessey » 08 nov 2016, 20:20

Bert ///M3 schreef:Veel 3.0 die ploffen hebben eerder afgebroken kleppen als een drijfstang die er uit springt.

Maar lagers wisselen daar gaat het niet van stuk, lagers draaien op een oliefilm en die slijten dus niet in op de krukas.

Als je van die originele ECU de EWS wegschrijft hoef je niet naar standalone en heb je maar een paar draden nodig om hem te laten lopen. Of je kan doen wat Reind gedaan heeft, er een DME van een M50 op zetten dan heb je nog minder gedoe met EWS etc.

Standalone is wel leuk maar vaak hangt er aan het afstellen ook nog wel een kostenplaatje. Normaal kan je voor een standaard motor eigenlijk het beste bij de standaard ECU blijven.

Overigens zijn er hier en daar wel kant en klare wiring kits te krijgen voor auto's. Is ook nog 1 van mijn plannen om dat aan te passen. Wat echt heel erg lastig is aan de standaard draadboom is dat er meerdere zaken op 1 zekering zitten en als je een storing hebt dan is het vaak een mega klus om uit te zoeken waar het in zit.
Ik heb inmiddels hier een topic geopend voor het nieuwe project

http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=3&t=33459" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier heb ik inderdaad ook een stukje toegewijd aan de electra voor de nieuwe auto. Wellicht dat jij eens een blik zou willen werpen op m'n vragen? Van de afgelopen jaren dat ik heb meegelezen zie ik jou toch steeds weer knetter goede posts van jou voorbij komen met een goudmijn aan informatie :lezen:

Plaats reactie