Winterbanden op nat wegdek

Dit is ons algemene autoforum.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Winterbanden op nat wegdek

Bericht door romo » 23 okt 2016, 15:07

Gezien de winter weer voorspelling van de Amerikanen neem ik een gokje;

http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/C ... e1Mon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De PSS zijn op vochtig wegdek met een scherpe bocht best wel slippers, maar ach das ook DF... :df:

JP

Bericht door JP » 23 okt 2016, 16:17

vester86 schreef:
JP schreef:De zomer is voorbij ! Tijd voor winterbanden ??

Om me heen zie ik al mensen de winterbanden monteren, al zie ik nog nergens sneeuw in aantocht komen ?

Zelf twijfel ik om nog 4 nieuwe zomerbanden te halen. Al zou het 1 nacht vriezen, is het net meteen dat je in de sloot ligt, toch ?

Of zijn zomerbanden nu minder goed te verkrijgen ( en prijzen dan nu ook wat hoger ?) dan in het voorjaar ?
Het ligt erg aan de tijden waarop je rijd ('s ochtends vroeg) en de kwaliteit van je zomerbanden.
Mijn bokkie wokkie chinese zomerbanden doen het "vrij slecht" in het nat en dan zijn mijn winterbanden al snel in het voordeel. Bij mij meestal "wintertijd=winterbanden" en dan monteer ik ze wanneer het uitkomt en de temperaturen niet te hoog voorspeld worden. Ik rij veel 's nachts of ' ochtends vroeg dus ik kan ze wat eerder monteren dan gemiddeld

P.s. zomerbanden gaan er begin volgend seizoen vervangen worden door goed rubber, voor nu is het best vermakelijk met RWD
Ik rij elke nacht tussen 0200 en 0300u naar mijn werk. Dan heb je 's winters wel eens sneeuw liggen, maar zo vers dat het meer grip geeft dan die aangereden zooi (ijs)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 okt 2016, 18:22

Martijn_bmw schreef:Nee hoor zolang er geen sneeuw ligt is de zomerband bijna altijd in het voordeel. Zie alle tests waar ze als reverentie een zomerband er naast zetten.
Ik heb die winterbanden hipe echt nóóit begrepen alleen met sneeuw ben je in het voordeel verder nooit. En dat is misschien 1,5dag per jaar.

Ik rij al jaren op 4s banden (vredesteijn quatrac 5 nu daarvoor de modellen er voor) die zijn echt perfect voor Nederland.
Je ziet ook dat eindelijk de markt een beetje open begint te staan en de voordelen ziet van 4s banden. Langzaam aan ook op de leaseauto's zien we er steeds meer vraag naar
Ik snap die 4S hype dan weer niet :lol: Banden die nergens echt goed in zijn. Dan liever met een goede zomerband de winter door imho. Want wat je zegt, alleen op sneeuw is een winterband in het voordeel. Ik heb zelf wel winterbanden aangeschaft omdat ik niet thuis de laptop open kan slaan als kantoor wat moeilijker bereikbaar wordt. Ook omdat er rondom 255 breed omheen ligt, liever 225 brede winterbanden rondom vanaf komende week.

Wel benieuwd hoe de Conti's gaan bevallen :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 okt 2016, 18:37

Daarom heb ik ze ook, Niels ;-) Maar ook daarom juist zou ik wel de 4S band willen. Met de daily auto doe ik nooit gek, dus die banden voldoen prima. Zeker wat ik hoor over de Michelin CrossClimate van collega's. Maar ook die rijden gewoon suffe ww km's en rijden van locatie naar locatie. Dat gaat niet dwars en full attack. Doe jij met de A8 ook vast niet. Snap wel dat meer mensen die overstap overwegen. Die technologie gaat ook voort.

Ik heb nu nog de Dunlop Winter 3D. Voor komende winter heb ik Hankook Icept evo W310 aangeschaft. Ben ik ook benieuwd naar. Autootje van m'n vrouw heeft ook Conti. Ik monteer ze alleen nog niet. Wacht wel tot het echt koud of slecht wordt. Komende week is droog met een graad of 15 :tooth:

allen

Bericht door allen » 23 okt 2016, 18:40

Ik had Vredestein Quatrac onder de boswachter. Vond ze goed zat voor de winter. Probleem was alleen dat wanneer het warmer werd ze sleten als een malle.

Arthur

Bericht door Arthur » 23 okt 2016, 18:43

En ik heb weer van 1 collega die al 80kkm met de Michelin CrossClimate doet (onder jouw lievelingsmerk, Allen :lol: ). Ei onder t gaspedaal? Waren nu wel aan vervanging toe, begreep ik.

vester86

Bericht door vester86 » 24 okt 2016, 00:04

JP schreef:
vester86 schreef:
JP schreef:De zomer is voorbij ! Tijd voor winterbanden ??

Om me heen zie ik al mensen de winterbanden monteren, al zie ik nog nergens sneeuw in aantocht komen ?

Zelf twijfel ik om nog 4 nieuwe zomerbanden te halen. Al zou het 1 nacht vriezen, is het net meteen dat je in de sloot ligt, toch ?

Of zijn zomerbanden nu minder goed te verkrijgen ( en prijzen dan nu ook wat hoger ?) dan in het voorjaar ?
Het ligt erg aan de tijden waarop je rijd ('s ochtends vroeg) en de kwaliteit van je zomerbanden.
Mijn bokkie wokkie chinese zomerbanden doen het "vrij slecht" in het nat en dan zijn mijn winterbanden al snel in het voordeel. Bij mij meestal "wintertijd=winterbanden" en dan monteer ik ze wanneer het uitkomt en de temperaturen niet te hoog voorspeld worden. Ik rij veel 's nachts of ' ochtends vroeg dus ik kan ze wat eerder monteren dan gemiddeld

P.s. zomerbanden gaan er begin volgend seizoen vervangen worden door goed rubber, voor nu is het best vermakelijk met RWD
Ik rij elke nacht tussen 0200 en 0300u naar mijn werk. Dan heb je 's winters wel eens sneeuw liggen, maar zo vers dat het meer grip geeft dan die aangereden zooi (ijs)
Dan zou ik toch wel graag redelijk bijtijds (lees: Structureel lage temperaturen rond het vriespunt) de winterbanden eronder doen. Tenzij je goeie zomerbanden hebt met goeie natweer eigenschappen. Ieder zn keuze.

allen

Bericht door allen » 24 okt 2016, 00:15

Arthur schreef:En ik heb weer van 1 collega die al 80kkm met de Michelin CrossClimate doet (onder jouw lievelingsmerk, Allen :lol: ). Ei onder t gaspedaal? Waren nu wel aan vervanging toe, begreep ik.
Als het een Defender is... Ik had daar Conti Cross Contact onder zitten. Die hielden het langer uit dan 80k. Nieuw beginnen ze echter wel met ruim meer dan 10mm profiel. :kikker:

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 24 okt 2016, 07:23

Altijd het hele jaar op zomer banden gereden, maar omdat mijn vriendin nu de e36 touring dagelijks gebruikt toch maar vorig jaar een winterset erbij gekocht.
Nu kan ook ook in de winter zonder problemen naar Duitsland.

Mijn zomer set en winter set zijn beide 17 inch.

Op de winterset heb ik uniroyal ms plus 77 225/45/17
Kwamen goed uit de test en een goede prijs.

Moest er in het begin aan wennen heel soepel in de wang dus een wat zweverig weggedrag wat minder werd door met de banden spanning te spelen.
Ging wel prima in de sneeuw en met glad / nat wegdek.
Geluid vanaf nieuw valt me reuze mee, ben benieuwd hoe dat zich ontwikkeld.

4s banden hebben mij nooit kunnen overtuigen, zelf ook nooit gekocht.
Zgan Brigstone en vredestein gehad, veel geluid, niet echt veel grip in de regen, gaat redelijk in de sneeuw, snel piepen en vreten op droog.

Onder mijn vorige bedrijfs auto met nieuwe nokian winterbanden er onder naar Noorwegen geweest in de winter.
Sommige wegen veel sneeuw maar ging gewoon prima!
In Noorwegen zelf rijden ze heel veel op Nokian.

Onder mijn huidige bedrijfs auto zijn er door de leasemaatschappij nexen 4s banden onder gezet.
Echt 0.0 grip in de regen en sneeuw.
In het grens gebied ook opeens de grip weg op droog veel herrie.
Heel soepel in de wang daar door ligt de auto super onrustig op de weg.

Ik weet niet precies welk model het is, maar het is in iedergeval rommel.
Er zaten michelin zomer banden onder die in elk opzicht beter waren.

witje

Bericht door witje » 24 okt 2016, 08:02

We hebben sinds 2 weken Nankang All-Seasons op de Volvo en die rijden prima. Het is een zomerband met wat extra lamellen, volkomen ruk op de sneeuw maar wel goed op droog + nat en er zit een sneeuwvlok op (Duitsland proof)

Afbeelding

Als het echt gaat sneeuwen zoals enkele jaren geleden dan pak ik de MX-5 (Bridgestone TS850) of in het ergste geval de Ignis (Sava Eskimo).

Arthur

Bericht door Arthur » 24 okt 2016, 11:38

@Allen: het gaat om een Audi A6 :kikker:

Nexen en Nangkang wilde ik niet onder de auto hebben. Daarom ook benieuwd naar de Hankook Icept EVO die ik gekocht heb. Nokian bevalt mij ook altijd prima. Maar was toch redelijk duurder. Hopelijk geen "goedkoop is duurkoop" :)

allen

Bericht door allen » 24 okt 2016, 11:59

Oh haat!!!!! :p

D. Peters
Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s

Bericht door D. Peters » 24 okt 2016, 12:36

Ik rij op Nokian Hakkapeliitta R2, op nat wegdek is het glibberen en glijden. Zelfs in de 2de versnelling nog wheelspin met een Passat 1.6 TDI. Dit schijnt wel de beste band te zijn op sneeuw, dus hopelijk snel de gelegenheid om te testen.

ErikS

Bericht door ErikS » 24 okt 2016, 12:46

Ik heb gewoon een zomer & winter set.
Als de één eronder zit slijt de ander niet. Een eenmalige aankoop & het werkt toch veel beter voor mij.
Op de BMW ook; Mocht er wel sneeuw liggen kom je nergens met zomerbanden.

Arthur

Bericht door Arthur » 24 okt 2016, 12:48

@D.Peters: Da's toch ook een echte sneeuwband? Ik had als laatste de WR A3.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 okt 2016, 13:13

Arthur schreef:En ik heb weer van 1 collega die al 80kkm met de Michelin CrossClimate doet (onder jouw lievelingsmerk, Allen :lol: ). Ei onder t gaspedaal? Waren nu wel aan vervanging toe, begreep ik.
Ik heb ze er nu ook ca. 7000km onder zitten(e46 330i). Vorige 'winter' ook mee gereden. En ze bevallen me in de zomer (veel) beter dan de Bridgestone Turanza ER300's die eronder zaten(waren 3 jaar oud), zelfs bij goed warm weer. Maar ook in de winter doen ze het beter dan de (ik geef toe wat oudere) winterbanden die eronder zaten. En in de regen doen ze het (zomer en winter) ook meer dan prima. Auto stuurt eigenlijk altijd trefzeker de bocht in. Tractieproblemen heb ik ook minder dan beide oude sets.

Persoonlijk ben ik van mening dat die hele winterbandenhype in Nederland gekomen is doordat de zomerbanden juist meer eco-eigenschappen hebben gekregen(en dus eigenlijk maar voor één doel zijn). De winters zijn tegenwoordig tenslotte veel zachter dan een jaar of 30 geleden en toen reed praktisch niemand met winterbanden. Zo had een vriendin van mij moeite om haar splinternieuwe 107 in de winter op de weg te houden terwijl dat al die jaren ervoor in haar oude Civic met 'meuk'-banden geen probleem was. Dus mileu-eisen en bandenfabrikanten samen lijken de behoefte aan winterbanden te stimuleren. Cross Climates lijken hier de uitzondering op. Geluid en verbruik is overigens ook prima bij die banden, dus ik snap niet hoe ze het doen :)

JP

Bericht door JP » 24 okt 2016, 13:32

Arthur schreef:@D.Peters: Da's toch ook een echte sneeuwband? Ik had als laatste de WR A3.
Da's ook zo'n topper van Nokian voor in de sneeuw :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 okt 2016, 13:43

Winterbanden komen bij sneeuw prima tot hun recht, geweldig, zou niet anders willen.

Dus blijf ik rijden op zomersloffen tot aan april of totdat er sneeuw valt:)

Arthur

Bericht door Arthur » 24 okt 2016, 14:07

Dacht dat er wel degelijk verschil in zat, JP. Heb nl ooit ook eens die Hakkapeliitta gehad en dat werd me verteld. Ging er, gemakshalve, van uit dat die WR A3 een normale winterband was :-)

allen

Bericht door allen » 24 okt 2016, 14:18

Een hype nog wel. Misschien kun je zonder als je niet van je auto afhankelijk bent. Dat moet ieder voor zich maar beslissen. Ook al zijn ze in al die jaren op twee handen en 2 voeten te tellen dat ik er echt profijt van heb gehad, ik zou niet meer zonder willen. Pas liever m'n rijstijl in normale omstandigheden aan, dan dat ik vanwege het weer niet thuis kom of juist niet weg kan.

D. Peters
Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s

Bericht door D. Peters » 24 okt 2016, 14:28

Klopt, de Hakkapeliitta is een echte sneeuwband. Ik woon in Noorwegen, dus is hier echt wel nodig. Voor mij wordt dit de eerste winter in Noorwegen waarin ik een auto heb, dus ben benieuwd hoe dit gaat in de sneeuw!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 okt 2016, 17:48

Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma: heb niet de optie om thuis te blijven als het toch ineens sneeuwt of enorm glad is, maar wil ook niet 3 maanden lang glibberen op nat wegdek. Bij de sportieve winterbanden zag ik de Michelin Pilot Alpin PA4 beter scoren qua stuurgevoel en handling op droog dan het vergelijkbare aanbod van Continental en Goodyear, dus die wil ik gaan proberen. Kost wel weer redelijk centen in 18", maar dat moet dan maar. :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 25 okt 2016, 12:03

MartijnGizmo schreef:Blablabla
Martijn, het hoeft toch niet per se 18" te zijn? Smaller werkt sowieso beter bij slecht weer/sneeuw.

vester86

Bericht door vester86 » 25 okt 2016, 20:40

Moet ook nog een beetje goed smoelen... (en wellicht om de remklauwen heen passen bij de renault)

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 26 okt 2016, 13:14

D. Peters schreef:Klopt, de Hakkapeliitta is een echte sneeuwband. Ik woon in Noorwegen, dus is hier echt wel nodig. Voor mij wordt dit de eerste winter in Noorwegen waarin ik een auto heb, dus ben benieuwd hoe dit gaat in de sneeuw!
Prachtig rijden!
Sommige stukken schuiven ze de sneeuw aan de kant en stooien ze grind.
Ik heb een keer een suzuki SX4 als huur auto gehad, met 4 goede winterbanden was dat echt leuk sturen :df:

Aantal keren de berg op en af gereden in Lillehammer ( waar de ski schansen aan zitten )

Plaats reactie