Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door itsmario » 17 okt 2016, 18:32

Racers,

Mijn E92 335i staat te koop en ik ben inmiddels ook op zoek naar een nieuwe auto (stiekem weer BMW) om mijn raceauto op een trailer te trekken.. iets met hobby's welke uit de hand lopen

- Wat weegt een gemiddelde auto trailer? ik lees al gauw 600kg, of zijn de modellen van 500kg ook prima?
Ik ga het 1 a 2x per maand gebruiken om naar de bekende circuits in NL/DLD/BE te rijden

- Mijn E36 328i coupe tracktool moet ik opnieuw wegen als hij raceklaar is met kooi en volle 60liter tank brandstof om safe te zitten (om elke keer brandstof uit de tank te laten lopen voor het opladen is ook een gedoe denk ik). Laatste keer kwam ik op 1200kg uit met kwart tank zonder kooi, maar ik schat dat hij inmiddels 50kg lichter weegt. De kooi moet er nog in dus ik hoop dan weer onder de 1250kg raceklaar uit te komen maar dan met volle 60liter tank. En anders moet hij maar nog lichter gemaakt worden (interieur is volledig gestript, verder niets spannends)

- Variabel rekensommetje wordt dan +-1200/1250kg auto + 500/600kg trailer + extra velgen/bandenset 50kg (ruim genomen)

Je ziet het al, dat gaat spannend worden om een "normale " auto te kunnen kopen met 1700kg trekgewicht of toch de sterkere jongens zoals een bmw 330 welke 1800kg mogen trekken.

Ik heb ook begrepen dat je nog 10% marge hebt, maar weet niet hoe streng ze in NL en het buitenland hiermee zijn? en of het uberhaupt wijs is .. ik zie vaak zat station auto's raceauto's trekken?

Hebben jullie ervaringen met auto's van dit gewicht/E36 om op een trailer te trekken?

Ik ben druk op Autoscout aan het filteren naar de volgende BMW's (uhh auto's):

- 1700 kg trekgewicht of toch 1800(+)kg
- Touring model
- Youngtimer mag Diesel en Benzine
- Recenter model mag alleen benzine zijn
- Handbak echt een must
- 200PK is wel handig
- 50.000km per jaar, dus na 2 jaar mag hij weer weg en moet hij ook vol kunnen houden :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43491
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Arthur » 17 okt 2016, 18:56

Wat voor "grootte" auto zoek je? Zet er een F11 voor zou ik zeggen. Als het BMW moet zijn.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28820
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Martijn_bmw » 17 okt 2016, 19:13

Of een ouder type x3 /x5

Andre
Berichten: 11414
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Andre » 17 okt 2016, 19:17

Ik zie toch heel vaak trek auto s die op de grens zitten.

Ik heb nu een landrover discovery sport. Ik heb nog nooit zo n heerlijke karrentrekker gehad.

Als je 1800 moet trekken heb ik het liefst ook een auto ervoor van 1800 kg. Ik heb wel eens met een 1500 kg auto 2100 getrokken. Ik word er niet blij van. De combinatie voelt absoluut niet stabiel.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28820
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Martijn_bmw » 17 okt 2016, 19:21

Ik zou idd ook altijd voor een hoge en zware auto gaan. Dat trekt gewoon veruit het fijnste.

Bij BMW dus x3 of x5 maar elke willekeurige landrover is natuurlijk ook top!

Off-topic; cool ding André! Echt een mooie SUV vind ik dat :-)

Eric Z
Berichten: 4169
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Eric Z » 17 okt 2016, 19:30

Banden kan je toch wel in een touring mee krijgen? Scheelt toch weer iets aan gewicht op de aanhanger, en ben je misschien ook niet aan het limiet van je 10% overbelading. Persoonlijk zou ik overbelading niet graag doen, geeft een boel gezeur als je toch de weegbrug op moet en het klopt niet.
Verder ook even verdiepen in goed laden en vastzetten. Met name dat eerste kan een boel elende voorkomen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9662
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door smiley » 17 okt 2016, 20:05


Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28820
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Martijn_bmw » 17 okt 2016, 20:12

Gaaf filmpje zeg! Echt een inmens verschil!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40508
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Knot » 17 okt 2016, 20:46

Zag het filmpje al voorbij komen, vraag wel wel af hoe dat echt IRL is maar geeft inderdaad wel een indruk.

Hij zegt handbak, youngtimer etc.... anders inderdaad een F11 520d zoiets, handbak wil men niet dus kan je afdingen. Maar moet je wel je knip voor trekken, ook een auto uit 2011 kost nog centen.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door trancedrift » 18 okt 2016, 08:54

Ik zit eigenlijk met hetzelfde vraag, alleen ik deed het al fout door redelijk snel de trekpaard te kiezen zonder eerst naar de gewichten goed te gaan kijken. Ik heb nu namelijk een auto die maar 1500kg kan trekken, en de lichtste trailers die 1500kg totalle gewicht kan hebben zijn 380kg eigen gewicht. Dat betekent dat mijn trackday auto moet 1100 kg worden en ik weet niet of het gaat mij lukken, nog 80-100kg lichter maken met rolkooi erin. Maar ik ga het wel proberen :)

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Joël D. » 18 okt 2016, 10:12

Budget?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Macboy » 18 okt 2016, 10:14

Dit mag gewoon bij auto/racing onderwerpen toch ?

Wat een filmpje trouwens wat gewicht betreft :shock:

itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door itsmario » 18 okt 2016, 11:34

Haha Peter .. jouw hobby loopt ook uit de hand met strippen begonnen

cool filmje! ja hoe je de auto op trailer moet laden heb ik al uitgezocht, het soort trailer (auto moet laag tussen de wielen op de trailer liggen) moet ik nog huiswerk voor doen, in trailerland is er nogal wat aanbod/specificaties .. maar iemand nog tips voor de specs/gewicht/kosten van een goede auto trailer?

dat de auto hoog/SUV achtig moet zijn om nog beter te trekken wist ik niet, was in eerste instantie op zoek naar een touring met handbak, sedans met handbak zijn nog wat makkelijker te vinden, een touring lijkt me dan handiger eventueel met idd wielen achterin

Budget is voor een youngtimer max 5000eu, een recenter model is ook mogelijk maar dan zit er een "afweging in mijn hoofd"..
voor mijn "dikke 335i" hoop ik nog wel 16/17k te krijgen. maarja als je voor je gevoel een stuk minder "dikke auto rijdt" van bijv. 12k en dan maar een paar duizend eu in je zak houdt .. vind ik toch wat zonde .. de gedachten was lekker el cheapo daily rijden .. en dan koop ik ooit wel weer een weekend-tool erbij, ook ivm mijn kilometers was het toch wel zonde voor de 335i ivm km stand/afschrijving/modificaties etc

maar ben inmiddels ook even naar Vulvo's aan het kieken ..

BMW wordt gewoon een lastig verhaal met 1800kg trekgewicht en handbak

E46 330i/330D touring handbak "onvindbaar" of vrij hoge prijzen 5k met dik 3 ton stand etc, 330D staat er alleen met een 5-bak 184 PK, je wilt dan toch wel een 6-bak 204PK versie
E39 Sedan 523/528i/530D is nog een optie als Sedan alternatief, de el cheapo daily dus, 1500-2500eu. Een 5 serie touring oud model vind ik echt een heel groot hok
E91 versies moet je minimaal 330i/330d hebben en dat is vanaf zo'n 12k tot de prijs van mijn 335i

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10881
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Joy » 18 okt 2016, 11:52

Of iets in de richting van een Subaru Outback.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door trancedrift » 18 okt 2016, 13:37

Ik ben sowieso Jap-fan dus ik laat de X3 en X5 BMW met rust tot dat ik eentje krijg als auto van de zak of zoiets.

Subaru maar Forester is een goede trekauto, maar ik heb veel kennis over Mitsubishi's opgebouwd. Ik heb dus een Outlander 2008 2.4 voorwiel aangedreven gekocht voor 8k. Voordeel is dat ik ken de auto van binnen en buiten, en ik heb het al getuned tot ~190pk. Nadeel is dat de FWD model kan maar 1500 trekken omdat het net onder 1500 kg eigen gewicht heeft, neem ik aan. De 4WD versie kan wel 1700kg trekken maar ik dacht dat 1500kg zal net genoeg zijn... en pas later ging echt rekenen. Belangrijkste was dat de auto ook redelijk vlot is en niet te veel dorst heeft bij rustig rijden omdat ik rij dagelijks 120+ km werkverkeer.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Spijkerhard » 18 okt 2016, 16:36

Ik heb zowel met een E39 sedan 528i als een E46 320d redelijk vaak een autotrailer gereden.
De E39 touring is natuurlijks niet veel groter dan de sedan. Maar in de sedan was het gewoon de achterbank plat, en dan kun je ook prima 4 wielen kwijt, 2x2 gestapeld op elkaar. In de E46 Touring kun je een rijtje wielen rechtop zetten (tenzij je hele brede banden hebt), maar dan is de kofferbak meteen vol.
De E39 trok de aanhanger iets stabieler, hoewel die helemaal niet veel zwaarder is dan de E46. De 320d had absoluut geen problemen met het gewicht, vlot zat, maar qua stabiliteit hielt het vaak op bij 80 of 85kmh op de GPS. Dan voelde je gewoon dat het niet meer strak lag. Maar een 330d zal het altijd kunnen trekken, 184 of 204 pk.
Belangrijker voor het trekgewicht zijn vaak het onderstel en het remvermogen. En hoe korter de knobbel bij de achteras ligt hoe beter, in combinatie met spoorbreedte. En maximaal gewicht op de kogel, zoals het filmppje mooi laat zien.

vester86
Berichten: 2900
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door vester86 » 18 okt 2016, 22:40

Is die saab 9-5 touring van luca niks?

250pk en 1800 kilo trekgewicht!!

http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=55&t=33354" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6786
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door EvdP » 19 okt 2016, 08:26

Ik heb zowel een Saab 9-5 Aero gehad (260 pk) als een BMW E39 528i. Beide met aanhanger gereden en om heel eerlijk te zijn reed de E39 beter met aanhanger. De 6 cilinder rijdt soepeler dan de 4 cilinder met turbo van Saab.

Het waren beide sedans.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10881
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Joy » 19 okt 2016, 09:11

Ik zou zelf een zware auto kiezen met luchtvering op de achterzijde of voldoende stijfheid in het standaard onderstel.
We hebben thuis een Subaru Legacy 2.0 AWD SW en ondanks dat die dingen de hemel ingeprezen worden als trekauto is ie standaard absoluut niet geschikt.
Onlangs was de Sprinter een paar dagen naar de garage en heb ik de Subaru gepakt. Tandemasser aanhanger eraan van 1100 kg.
De achteras is zo zacht en de auto te licht dat de tandemasser vrij spel had om elke beweging omhoog of omlaag vol door te geven aan de auto. Dus op een drempel tilt de 1e as de auto hoog uit de veren en de 2e as drukt bij het afrijden van de drempel de auto zowat met de trekhaak op het asfalt. Op kleinere oneffenheden zoals een ongelijke klinkerstraat schudt de aanhanger je gewoon fors door elkaar.

Belading komt met zo een zachte auto dan ook ineens heel kritisch. Waar de Sprinter nergens om maalt ging de combinatie met wat rommel achterin de aanhanger schrikbarend snel slingeren. In een gradatie dat ik voor het eerst in jaren even flink moest bijremmen.
En dan hebben we het over een gewicht wat de auto gewoon mag trekken. Verder met 115 pk geen overkill aan vermogen maar het ging redelijk. Overzicht naar achter door smal zijn en laag zitten erg slecht.
Het gevoel is dat je gewoon zwaar hebt ingeleverd in de marge die een goede trekauto heeft. Ik was blij dat de Sprinter weer terug was.

vester86
Berichten: 2900
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door vester86 » 19 okt 2016, 13:25

Filmpje halverwege de pagina gezien?
Belading komt met zo een zachte auto dan ook ineens heel kritisch. Waar de Sprinter nergens om maalt ging de combinatie met wat rommel achterin de aanhanger schrikbarend snel slingeren

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10881
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Joy » 19 okt 2016, 13:37

Ja, goed uitgebeeld en is ook niks nieuws. Regelmatig mee te maken gehad, rij nu 10 jaar elke dag met een aanhanger. Maar soms kun je even niet anders als er verder geen ruimte is in de aanhanger. Voorin een berg snoeihout, achterin een restje grond. Of bij een shovellading net een klomp extra zand achterin de aanhanger krijgen. De Sprinter laat (binnen de grenzen) eenzelfde gewichtsverdeling probleemloos toe, bij de Legacy is het gelijk foute boel. Daarmee is meteen duidelijk hoe prettig het is wanneer het trekkende voertuig overmacht heeft op de aanhanger.
Een auto op een trailer is wat makkelijker 100% op orde te plaatsen en over het algemeen sporen autoambulances rustiger. Maar dan nog zou ik geen 1800 kg achter 1600 kg auto hangen.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door trancedrift » 19 okt 2016, 14:03

Ja daar ben ik mee eens, maar wat dan als het over een 1500kg aanhanger achter een 1500kg auto zit? Is het nog te doen of niet?

Ik heb zelf weinig ervaring met grote aanhangers, nooit meer dan 500kg achter gereden.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door daNpy » 19 okt 2016, 20:48

trancedrift schreef:Ja daar ben ik mee eens, maar wat dan als het over een 1500kg aanhanger achter een 1500kg auto zit? Is het nog te doen of niet?

Ik heb zelf weinig ervaring met grote aanhangers, nooit meer dan 500kg achter gereden.
Ja dat kan in principe, geen drama zo lang je goed kan beladen.
Fijnste blijft hoe dan ook een dikke SUV ervoor. Rijdt gewoon prettiger.

Dickh.
Berichten: 1717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Dickh. » 19 okt 2016, 21:41

Ligt er maar net aan wat voor aanhanger je achter je SUV hangt. Mijn ML deed het echt uiterst belabberd met de PRG trailer. De pickup daarentegen is een absolute droom als trekauto.

Eric Z
Berichten: 4169
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Race auto trekken / (trek)gewicht en trailer

Bericht door Eric Z » 19 okt 2016, 21:48

Heb je met een pickup geen last van weinig druk op de achterwielen. Of zorg je dat je met een hogere kogeldruk rijdt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Chaert-RS, D. Peters, Eeuwe, Nivek, PetervdH, Sabberjoch, Ti-Tourist (Erik), vigilante, WJ en 10 gasten