Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 22 okt 2015, 09:32

Ik schop af met wat eigen vragen :tooth:

Weet iemand wat voor 'omleiders' of resistors oid ik nodig heb voor dit soort stekker?
als ik de elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen eruit haal zit je met de airbag module en de gordelspanner?
normaal kun je er zo'n cheap omleider ding in stoppen, maar das dan in de module in de stoel.

echter die stoel gaat eruit en de stekker blijft over, misschien kun je dat allemaal uit programmeren? of moet je
iets speciaals kopen om in onderstaande stoel stekker te stoppen? en welke niet te duur.
DSC03229.JPG
DSC03229.JPG (917.2 KiB) 4335 keer bekeken
DSC03230.JPG
DSC03230.JPG (520.43 KiB) 4335 keer bekeken
wie het weet mag het zeggen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 22 okt 2015, 09:50

Dan nog de vraag wat gaat over de pendelsteunen aan de voorkant.

Ik heb onlangs net nwe pendelsteunen gekocht en gemonteerd aan de voorkant van de Z3 nr 16 op onderstaande tekening, connectie stabilisatorstang en draagarm.

Afbeelding

Maar nu bij mijn nwe onderstel set (coilovers) zit ook een nwe set (lange) pendelsteunen ala nr 17 op bovenstaande tekening, connectie stabilisatorstang en veerpoot.

In theorie maakt het niet of weinig uit of die nou aan de draagarm zit of aan de veerpoot, aan de veerpoot krijgt
ie (pendelsteun gewricht) alleen wat meer voor de kiezen ivm indraaien e.d. en dus niet alleen op en neer krachten maar ook draai/druk kracht, wat je in theorie ook nog eens in het stuur zou kunnen voelen (theorie)

Is het echt nodig om die lange pendelsteun te plaatsen en de korte te demonteren, of kan ik gewoon die lange achterwege laten, immers die korte heb ik net een week of wat eronder zitten en doet in theorie hetzelfde werk.

Edit: deze vraag is inmiddels opgelost, heb het nog eens goed bekeken onder de auto, ik laat de korte
die ik onlangs heb vernieuwd erop zitten, die lange zou altijd nog kunnen, maar zoals het nu lijkt werkt dat
korte systeem ook mooi omdat de draagarm daar ook voor gemaakt is met die houder daar.
Laatst gewijzigd door GTRene op 22 okt 2015, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Roy RS » 22 okt 2015, 10:44

ik heb een ergonomische stoel geplaatst in mijn bedrijfswagen en wij hebben toen een weerstandje in die module gestopt zodat hij geen airbag lampje ging geven, verder kan ik je niet helpen...

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 948
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Vanreijmersdal » 22 okt 2015, 11:31

M.b.t. pendelsteunen; ik heb deze vraag ook wel eens in een topic gesteld. Toch blijkt er toegevoegde waarde te zijn en dus beter te werken als je rechtstreeks op de veerpoot monteert. Bert heeft hier wel eens een uitgebreide uitleg over gegeven, waarom, hoe en wat.

De E36 non M had tot 1 sept 1991 ook de aansluiting op de veerpoten. Daarna zijn ze overgestapt op de draagarmen. Maar de E36 M versie hield wel weer de aansluiting op de veerpoten.

Mijn E46 330 heeft ook standaard de aansluiting op de veerpoten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 22 okt 2015, 13:51

Thanks, kan me er nu idd weer licht wat van herinneren dat die vraag al eerder is gesteld.
Ik heb de vraag al zelf beantwoord toen ik de boel net eens goed bekeek onder de auto terwijl ik de Sachs BMW
set eronder weg schroefde en de nwe plaatste.

@Roy, weerstandje drukken ze normaal onder de stoel bij die unit, maar die unit zit onder de stoel en de nwe stoel heeft dat niet en dus alleen die stekker, zal wellicht net weer anders werken?
Las ook ergens dat je wellicht zaken kan uit programmeren bij iemand met kennis van zaken.

Weerstandje wellicht ook gewoon rechtstreeks op die multistekker kunnen, but not sure en dan welke.

Moet je ook voor de gordelspanner een weerstandje oid plaatsen? of werkt dat weer heel anders en komt
er geen lampje door dat en is dus alleen de airbag zit ding sensor belangrijk?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Bert ///M3 » 31 okt 2015, 14:10

Als je de stabi aan de schokbreker vast maakt dan word hij twee keer zo effectief omdat de arm twee keer zo groot word. Als je schokbreker inveert dan beweegt dat punt twee keer zo veel als het punt op het midden van de draagarm.

Daarom hebben de E36 M3 en Z3M ook een dunnere voorstabi als een gewone E36.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 31 okt 2015, 15:07

thanks @bert ook,
ik heb op de 3.0 idd een heel dikke stabi (dikker dan op de M), nu rechtstreeks op de draagarm, werkt mooi, laat ik ook mooi zo met zo'n dikke stabi :D

verder wat het airbag lampje aangaat als ik de andere stoelen en stuur monteer,
hoorde ik van de autobouwer, dat ze dat kunnen uitprogrammeren e.d. ook mooi.

vandaag naar de deukendokter geweest voor die parkeerdeukjes, paar in de achterschermen en in de deuren,
das er ook mooi weer uit en zaten er meer in dan ik dacht, met van die lampen zie je dat mooi.

dus das ook weer mooi strak, al was het soms best lastig met schijnbaar stevig plaatwerk, happy dat dat ook mooi kon :df:

Maandag wil ik nog even de voorwielen laten balanceren, ook al blijven die wielen er niet zolang meer onder,
maar als je het stuur loslaat tussen de 100 en 120 schudt die wel iets, niet dat je het zo iritant is, maar zal
bv meer vragen van je stuurhuis e.d., dus toch maar even doen for peace of mind.

Dan haal ik voordien het oude lood eraf, zodat ze vanaf 'nul' worden gebalanceerd en niet mede door nog wat oud lood aangepast worden oid.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door daNpy » 31 okt 2015, 16:09

Weerstandje 2.8 ohm.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 31 okt 2015, 19:25

is dat standaard? en prik je zoiets dan in die stekker? moet je alleen weten welke gaatjes zekers :D

zag wel dat het latere type stoel wat ik heb gewoon 1 grote stekker heeft terwijl de wat oudere z3 er in elk geval 2 of 3 hebben (vergeten)
die 1ne grote stekker is wel makkelijk, schuif je zo'n klem naar achter en de stekker glijd er zo uit.

bouw nu elke keer de originele stoel weer terug en stekker er weer op :mrgreen:

heb nu de passagiers stoel pas e.d. en wat leuke stalks gevonden voor de gordel, zal maar niet zeggen van welke auto :lol: maar die stalks (houder waar gordel in gaat) passen precies bij zo'n stoel, voor gebogen en al en lengte goed.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 01 jan 2016, 16:33

Ik zat me zo eens af te vragen, wat is nou het verschil tussen de e36 M3 en het overige 6-cill e36
differentieel deksel? lijken zo gelijk, ja behalve dan de hoek van de foto waardoor het iets anders kan lijken.
zelfs de bussen zijn gelijk, maar beide hebben wel een ander nummer.

bv 328i e36 = 33111213046
328i e36.jpg
328i e36.jpg (150.32 KiB) 3941 keer bekeken
en e36 m3 = 33112227317
e36 m3 = 33112227317---.jpg
e36 m3 = 33112227317---.jpg (139.4 KiB) 3941 keer bekeken
ik zie zo eigenlijk geen verschil, of kan er bv in de m3 meer olie/inhoud in? lijkt zo goed als hetzelfde
ook achter>

bv 328i e36 = 33111213046
214900_x800.jpg
214900_x800.jpg (152.96 KiB) 3941 keer bekeken
en e36 m3 = 33112227317
e36 m3 = 33112227317--.jpg
e36 m3 = 33112227317--.jpg (119.27 KiB) 3941 keer bekeken
Ik vraag dit omdat zoiets bv een relatief goedkoop alternatief is om ooit voor 2 'oren' deksel te gaan
incl versteviging, zo'n non M deksel nr zal relatief makkelijk te scoren zijn en of nieuw niet zo duur dacht ik?
gewoon nieuwsgierig en eventueel wat voorbereiding :D wie het weet mag het zeggen.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door matthyssie » 01 jan 2016, 16:44

Diffs zijn hetzelfde. Geloof dat de flenzen wel anders zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 03 sep 2016, 21:35

Ja een vraag :D
Ik heb onlangs een set Brembo remklauwen gekocht afkomstig van 135i coupe en opzich mooi spul, maar die vorige eigenaar is er mee circuit op geweest en track rem blokken e.d. en daar kunnen die remzuigers niet tegen.
Hij heeft ook 3 set remschijven zonder dat ze versleten waren vol mer haarscheurtjes achter gelaten.
Set M3 csl schijven (345x28) en een set M3 e92 360x30 en dan afgedraaid naar 28 mm omdat die hoopte dat het dan goed bleef.
Maar bleef zo heet,ook die vol scheurtjes maar wel nog 28 mm dik. Nu heeft ie een AO set en blijft het goed.

Vraag 1. die remschijven zijn nog goed verder.dus nog originele dikte beide 28 zeg maar (die ene 360/30 afgedraaid naar 28 ivm dat type remklauw breedte)
Doch alle vol haar scheurtjes, mag je daar mee rijden, zal toch enkel voor straat zijn, of zegt men, afkeuring? je ziet immers ook veel Porsche's met remschijven geperforeerd vol scheurtjes.

Vraag 2. die 8 pots Brembo remklauwen zijn verder helemaal goed, wat gebeurt er als je echt knalhard trackdays e.d. doet met race blokjes, het word veel te heet en daar kan dat type Brembo zuigers en stofkapjes niet tegen.

Stofkapjes gaan stuk door hitte en de zuigers aan de bovenkant, wat blijkt nu, geen lekkage oid verder alles goed, omdat de zuigers uit 2 delen bestaan, onderste rvs in de klauw en wat er buiten steekt is een legering van kaas wat smelt en afbrokkelt.

Mooiste zou zijn, dat je nwe kopjes kon kopen, de kapotte eruit en nwe erin persen/lijmen kan ook nwe rvs kopjes zijn wellicht?

Heb setjes te koop zien staan, dus 16 zuigers en stofkapjes en afdichtringen, maar vanaf 450,-euro...slik.
wel mooie setjes, maar dat zou toch goedkoper moeten kunnen? kan ook losse kopen maar niet ale maten zo te vinden.

De set past op de non M e36 en e46 en Z3 dus dat is mooi,wou het eventueel op de Z3 S65 zetten.

afijn foto's:

De set schoongemaakt en op de 345x28 csl schijven en op een niet M naaf, past super heb nwe sterkte bouten en speciale 4 mm alu opvul ring zodat het perfect past, je ziet bij deze wel iets die scheurtjes, bij die 360 is het wat erger.
WP_20160807_13_56_00_Pro.jpg
WP_20160807_13_56_00_Pro.jpg (959.46 KiB) 3478 keer bekeken
WP_20160807_13_57_54_Pro.jpg
WP_20160807_13_57_54_Pro.jpg (764.27 KiB) 3478 keer bekeken
hier nog zonder die 2 alu opvul ringen,je ziet dat na die 360 schijven het ook wat de loodjes raakte bij die ander ;-)
WP_20160812_13_04_04_Pro.jpg
WP_20160812_13_04_04_Pro.jpg (794.18 KiB) 3478 keer bekeken
dan hoe die 2-delige remzuigers eruit zien, nooit geweten maar kwam het op het web tegen bij mensen die hetzelfde ondervonden (vele) dat die originele top van die zuigers en de stofkapjes niet tegen extreme hitte kunnen., voorbeeld van dat type remklauw hoe die kopjes er dan uit zien met stofkap
P1100657.JPG
P1100657.JPG (101.76 KiB) 3478 keer bekeken
P1100658.JPG
P1100658.JPG (95.89 KiB) 3478 keer bekeken
en hier dat voorbeeld mooie rvs set met koeling als het ware kroon kop 1 geheel,maja iets van 450,-euro je kan ook een set van een ander bekend merk (naam weer vergeten) maar net zo duur en die stofkappen zijn ook wat twijfelachtig dacht ik.
BB-61BSP-2=135i Brembo 475,- 2 calipers.jpg
BB-61BSP-2=135i Brembo 475,- 2 calipers.jpg (92.93 KiB) 3478 keer bekeken
-- Afijn, iemand die weet waar je bv dat soort kopjes zou kunnen krijgen of maken voor revisie of een goedkopere set met 16 zuigers en stofkappen en dichtringen in de maten 28-32-36 mm en dacht alle 30 mm hoog?

-- En of je met die haarscheurtjes in de schijven door een keuring zou komen voor straat gebruik als de dikte nog goed is? zou zonde zijn om zo weg te gooien maar wil ook geen gevaar opleveren.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 07 sep 2016, 11:52

niemand antwoord op die vragen?

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Harrie D » 07 sep 2016, 20:16

Waarom koop je die rommel eigenlijk als het in de fik vliegt met een circuitdagje ?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 07 sep 2016, 22:35

Harrie Spoor schreef:Waarom koop je die rommel eigenlijk als het in de fik vliegt met een circuitdagje ?
Alleen de top dingen en die originele stofkapjes, de stainles zuigers wat in de klauwen zit is niks mis mee en de klauwen ook niet. Maja om dan zo'n aftermarket setje van 470,-euro te kopen gaat me wat ver.
Kon ze voor een leuke prijs kopen maar er stond niet bij dat die kopjes beschadigd waren. Je kan wel zonder stofkapjes rijden en met die wat afgebrokkelde kopjes, magoed wil liever goede :)

Of ik koop alleen wat nwe stofkapjes, zou het toch alleen op straat gebruiken,dan smelt het rubber niet en die keramische? kopjes brokkelen dan ook niet af. Maar wilde eerst informeren of iemand wellicht goedkopere revisie setjes weet.
Kan wel ergens 2 maten voor weinig kopen die ook passen maar dan moet ik er nog wat hebben.
28 en 32 en 36 doorsnee, 2 maten kwam ik al ergens tegen, wel raar dat ze voor deze klauwen niet meer aan bieden, ja die getoonde dure e dan heb je nog stop tech setjes voor deze, maar net zo duur.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Harrie D » 08 sep 2016, 08:59

(Ik had hier eigenlijk een wat uitgebreidere reactie getypt, maar laat maar)

Succes er mee :thumbup:

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Nutkees » 08 sep 2016, 09:03

Je moet even goed kijken naar de scheuren in je schijven. Zolang deze niet doorlopen tot aan de rand van de schijf kan je er wel prima mee rijden, maar moet je het wel goed in de gaten blijven houden.

Als je soms als ziet waar racewagens mee het circuit op gaan, dan valt dit nog mee.... Persoonlijk zeg ik wel vervangen, maar goed ik kan niet iedereen zijn budget bepalen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 08 sep 2016, 11:28

zitten nog nergens op en wellicht verkoop ik de set weer :D

maar vroeg me af wat ze voor APK zeggen qua remschijven, immers je ziet bv heel veel auto's met fabrieks schijven met gaatjes en vele scheurtjes, mag dat voor de APK zolang het natuurlijk niet is door gescheurd zeg maar.

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door RonV » 09 sep 2016, 15:17

René

De schijf op de foto lijkt wat blauwig? Als dat zo is, zou ik de vorige eigenaar aanraden om te zorgen dat er veel meer koeling naar de schijf en klauw gaat - zonder effectieve koeling oververhitten de beste remsystemen (ask me how I know).

mvg

Zed240
Berichten: 2993
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Zed240 » 22 sep 2016, 21:00

Geen idee of de vraag op zijn plek is in dit topic, maar ik raak wat verstrikt in vertaling van onderdelen. :tooth:

Als een Amerikaan het over Frame Rails heeft, gaat het dan om (een deel van) de chassisbalken?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 22 sep 2016, 21:31

Zed240 schreef:Geen idee of de vraag op zijn plek is in dit topic, maar ik raak wat verstrikt in vertaling van onderdelen. :tooth:

Als een Amerikaan het over Frame Rails heeft, gaat het dan om (een deel van) de chassisbalken?
denk het wel, althans bij google kom je op die hoofdbalken uit zeg maar>

https://www.google.nl/search?q=Frame+Ra ... 80&bih=659" onclick="window.open(this.href);return false;

maja zal er ook aan liggen wellicht hoe de rest van het verhaal is en wat voor auto?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door GTRene » 22 sep 2016, 21:33

RonV schreef:René

De schijf op de foto lijkt wat blauwig? Als dat zo is, zou ik de vorige eigenaar aanraden om te zorgen dat er veel meer koeling naar de schijf en klauw gaat - zonder effectieve koeling oververhitten de beste remsystemen (ask me how I know).

mvg
Klopt, al zijn schijven op zijn track auto werden te snel blauw, hij gebruikte een bepaald aggressief merk blokken en remde ook agressief, zijn schijven 325 M3 en 345 CSL en 360 M3 e92 gingen allemaal nog als nieuw naar blauw en scheurtjes...
Nu heeft ie een heel grote AP remset en blijft het goed schijnbaar, toen moest ie ook grotere velgen dacht ik.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door vester86 » 22 sep 2016, 21:37

Zed240 schreef:Geen idee of de vraag op zijn plek is in dit topic, maar ik raak wat verstrikt in vertaling van onderdelen. :tooth:

Als een Amerikaan het over Frame Rails heeft, gaat het dan om (een deel van) de chassisbalken?
Framerails monteer je onder je chassisbalken. Wordt voornamelijkk gebruikt bij (verlaagde) wagens om de onderkant iets te beschermen en soms ook voor de stevigheid (mx-5 / miata)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Joy » 22 sep 2016, 22:14

Tegen schaafschade kan ik me de winst wel voorstellen. Maar met een flinke optater gaat zo een dunne strip er net zo gedeukt uitzien als de onderliggende kokerbalk.

Zed240
Berichten: 2993
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Auto technische vragen Techniek en electronica algemeen

Bericht door Zed240 » 22 sep 2016, 22:24

Thanks Vester.

Nog een andere vraag. Ik ben bezig om een andere oldtimer erbij te kopen. De auto heeft nogal veel roest (staat die bekend om, mocht het allemaal concreet worden laat ik nog wel weten wat het is). Stalen panelen zijn vrijwel niet meer te krijgen, laat staan voor een normale prijs. Wel zijn er tal van aanbieders die fiberglass panelen aabieden. Spatborden, motorkappen, daken, deuren, als je het kunt bedenken is het leverbaar.

Wat is jullie ervaring met dat spul qua negatieve punten(bijv. in de racewereld?). Spatborden en een motorkap kan ik me niet zoveel voor bedenken, maar kan me voorstellen dat fiberglass deuren erg lawaaierig zijn, en bij een zijwaartse aanrijding niet bepaald veel bescherming geven. Of heb ik dat mis? :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten