BMW E91 318d M-sportpakket

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2016, 20:12

dat maakt dan idd weinig verschil met de 118d!

Ik vind L/100km eigenlijk minder fijn denk ik maar het staat zo en ben nergens tegen gekomen dat ik er km/L van kan maken... weet jij dan hoe dat moet?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door allen » 13 sep 2016, 20:20

1 Op 15 met een vlotte rijstijl is niet verkeerd hoor. V70 van me met dat nieuwe Volvoblok kan 1 op 20 halen maar net zo makkelijk 1 op 12,5 (autobahn). :shock:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Marc Sierra » 13 sep 2016, 20:25

Wat de boordcomputer aangeeft is leuk, maar die van mijn 320d zit er meestal zo'n 10 tot 15% naast. :hammer:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1958
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door StefanW » 13 sep 2016, 20:36

Martijn_bmw schreef:dat maakt dan idd weinig verschil met de 118d!

Ik vind L/100km eigenlijk minder fijn denk ik maar het staat zo en ben nergens tegen gekomen dat ik er km/L van kan maken... weet jij dan hoe dat moet?
Bij instellingen in je Idrive zou je het moeten kunnen wijzigen. Eenheden moet er ergens staan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2016, 21:14

@allen, klopt ik vind 1 op 15 voor dit vermogen/koppel ook prima! Alleen een paar mensen waren verbaasd hier dus wilde wel eens proberen wat mogelijk is qua verbruik :)

@marc, de eerste twee tanken heb ik de bc gereset en de hele tank mee laten lopen. De afwijking was minimaal. Hooguit 0,1l/100km

@stefan, oke thanks zal morgen het menu eens doorscrollen!
-edit- kon het niet laten nu alvast te kijken en indd bij instellingen --> eenheden kan je dat wijzigen. Thnx voor de tip! Meteen even gedaan

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Macboy » 14 sep 2016, 00:05

Wilde je net al uitleggen waar je het kan vinden, maar goed dat je het zelf hebt gevonden :thumbup:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door dvh » 14 sep 2016, 08:43

allen schreef:1 Op 15 met een vlotte rijstijl is niet verkeerd hoor. V70 van me met dat nieuwe Volvoblok kan 1 op 20 halen maar net zo makkelijk 1 op 12,5 (autobahn). :shock:
1:11 met de 530d... Hooguit 1:12.. Maar meestal 1:10 :bag:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door allen » 14 sep 2016, 08:48

Groter en ouder blok, meer cilinders, meer vermogen, zwaardere auto en hoogstwaarschijnlijk dezelfde zware voet als ik. Waarom ben je verbaasd? :mrgreen:

Ik heb zelf het idee dat die nieuwe motoren altijd superzuinig kunnen rijden totdat je het vermogen wat gaat aanspreken. Dan stort het verbruik in elkaar.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2016, 09:06

Klopt dat idee heb ik ook allen en is ook wel logisch er is gewoon een bepaalde Hoeveelheid brandstof nodig per op te wekken pk (energie) daar is weinig aan te veranderen...

Bij deellast en weinig vermogen is een klein blok met turbo in zo voordeel omdat ie efficiënter kan draaien maar uiteindelijk 200pk uit een 3 liter 6 cilinder of 200pk uit een 2 liter 4 cilinder en je gaat bij beide het vermogen aanspreken dan is er nauwelijks verschil omdat in beide gevallen ongeveer dezelfde hoeveelheid energie/brandstof nodig is om die 200 pony's wakker te krijgen :D

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door EvdP » 14 sep 2016, 09:10

Alleen heeft een 6 cilinder waarschijnlijk een wat lager rendement omdat er 6 zuigers moeten bewegen en niet 4. Meer interne wrijving e.d.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2016, 10:02

Klopt dat doet wel wat en zeker onder deellast. Daarom is daar ook het verschil wél groot (dat bedoelde ik met 4cil turbo in het voordeel omdat ie efficiënter kan draaien)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Jussi » 14 sep 2016, 16:49

Ik kom met mijn 318d echt niet onder de 5,8L/100km. 80% snelweg verbruik tussen 110-140km/h. :hmmm:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Marc Sierra » 14 sep 2016, 17:14

Bij mij geeft de boordcomputer vaak aan dat ie rond de 4.8 tot 5.0 L/100 km doet, maar in de praktijk is het zo rond de 5.4 a 5.5 L/100 km. Sommige mensen zeggen dat het door een remap niet meer zou kunnen kloppen.

Heb je de vergelijking tussen boordcomputer en echt verbruik gedaan voor of nadat hij geremapt is?

Overigens is de N47 ook zuiniger dan de M47 die ik heb. Maar ik wilde het risico op een kapotte distributie met de N47 niet lopen en heb daarom speciaal een M47 gezocht.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2016, 18:38

Voor de remap idd gedaan ik zal nog eens kijken binnenkort.

En ben bekend met het n47 euvel :bag:

Daarom gezocht naar eentje van na 03/2011 dan schijnen de problemen voorbij te moeten zijn...

In de officiële Puma documenten van BMW wordt die datum genoemd en mogen dealers ook geen kettingen meer vervangen omdat het niet nodig zou zijn.

Nu is ie iig nog compleet stil.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Riceaux » 14 sep 2016, 18:46

Moet zeggen dat ik het verschil in verbruik tussen een N47 en M47 niet zo indrukwekkend vind. 118d staat op 5,7L/100km, e91 320dA met 163 pk M47 op 6,0L/100km gemiddeld over de laatste 15k km. Nou wordt met de 3-serie wel rustiger gereden, maar toch geen schokkende verschillen.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Mike R32 » 15 sep 2016, 10:07

Constant 160 rijden op de snelweg. Dat durf ik niet aan ivm de bekeuringen. Af en toe even 200+ pieken en dan snel weer terug naar 130/140.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Macboy » 15 sep 2016, 10:30

Turbo motoren zijn alleen zuinig als je het vermogen niet aanspreekt. Daarom is een 330i 6-cilinder atmo in de praktijk zuiniger dan zijn vervangende nieuwe 328i 4-cilinder turbo. Hoe krankzinnig ook... CO2 shit en we accepteren het nog steeds met zijn allen.

Overigens kun je beter constant 160 rijden dan af en toe 200 pieken als je rijbewijs je heilig is ;)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Martijn_bmw » 15 sep 2016, 10:47

Haha precies mijn rijbewijs is mij heilig dus eigenlijk altijd <50+ km/h

En Flitsmeister is een uitkomst voor de bermridders!

Heel enkele keer piek ik ook wel 200 maar dan alleen als ik echt zeker weet dat er niemand kan staan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40285
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Knot » 15 sep 2016, 10:56

Je bedoelt in de parkeergarage bijvoorbeeld? :tooth:

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1989
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Hitz » 15 sep 2016, 12:46

Ik durf het niet meer, een keer met 54 te hard geflitst, en een paar maanden later een auto achter me met 60 te hard. Ik rij nu niet meer dan 30 te hard. Harder kan in Duitsland wel..

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Robin Hartog » 15 sep 2016, 14:09

Martijn_bmw schreef:Haha precies mijn rijbewijs is mij heilig dus eigenlijk altijd <50+ km/h

En Flitsmeister is een uitkomst voor de bermridders!

Heel enkele keer piek ik ook wel 200 maar dan alleen als ik echt zeker weet dat er niemand kan staan.
Ik doe tegenwoordig ook erg rustig aan, dat constant opletten is echt gruwelijk irritant. Nu helpt het ook dat mijn auto niet harder dan 180 op de teller kan, maar toch. :lol: Een tijdje terug die 180 overigens wel gehaald op de Afsluitdijk; niemand in zicht, eventjes aangetikt en toen weer teruggezakt tot 140. Ik vond het zo irritant dat mijn verbruik daalde tot 1 op 15 dat ik maar weer netjes de maximum toegestane snelheid ben gaan rijden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Reind » 15 sep 2016, 16:25

In het oosten wordt maar weinig gecontroleerd. Ik moet even afkloppen maar afgelopen 2 jaar 0 (snelheids) bekeuringen. Ik nu rij ik toch altijd stevig door.

Een 1 serie heeft een beroerde stroomlijning waardoor hij ivm de 3 serie niet veel zuiniger is. Ik vind het verbruik van Martijn auto wel een beetje tegenvallen. Met alle 320d die ik gehad heb reed ik altijd minimaal 1:16 gemiddeld. Zelfs de e46 haalde dat vrij makkelijk. De 330d deed ongeveer 1:13 wat ik behoorlijk zuinig vond.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28660
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Martijn_bmw » 15 sep 2016, 18:00

Knot schreef:Je bedoelt in de parkeergarage bijvoorbeeld? :tooth:
De "plus" gemist denk ik :tooth:
V-max +50 blijf ik onder bedoelde ik haha.

Reind ik denk dat er in het oosten ook minder files zijn dan in de randstad :P
En die 18 inch met 255 zal ook niet meehelpen.

Maarja ik vind het prima was niet eens opzoek naar een diesel of een zuinigere auto maar
Deze puur gekocht voor de staat, samenstelling en uiterlijk en nu met dezelfde prestaties als mijn oude 325i ook nog eens 100eur per maand goedkoper helemaal prima :D

En gebruik hem waar die voor bedoeld is :df: zonder eigenlijk op het verbruik te letten.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door EvdP » 15 sep 2016, 18:57

Reind schreef: Een 1 serie heeft een beroerde stroomlijning waardoor hij ivm de 3 serie niet veel zuiniger is.
Op hogere snelheden gaat hij ook wat zweven.

In het Noorden controleren ze ook wat minder en je hebt wat meer ruimte om door te rijden.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E91 Touring 318d (2.0) M-pakket --> 186pk / 418nm

Bericht door Tim N » 15 sep 2016, 23:03

Vraag dat maar aan Robin :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten