Welke instap "USB-only" autoradio?
- Ar
- Auto: Prius
Re: Welke instap "USB-only" autoradio?
Volgens de volgende link zou het eindelijk in het najaar meer worden. http://www.emerce.nl/nieuws/commercile- ... vember-dab" onclick="window.open(this.href);return false;
DAB+
DAB+
- InjectTheVenom
Heb een tijdje een Alpine CDE-103BT gehad en was er goed over te spreken in combinatie met de standaard boxen.
- Vlokmans
Een trapje voor een oud topic: hoe zijn de ervaringen met DAB+ ondertussen?
Ben ook op zoek naar een instappertje met USB-aansluiting, en loop ook tegen de DAB+ radio's aan. Vind de meerprijs echter nogal stevig in verhouding tot de prijs van de radio, en het moet wel leuk blijven. Anyway, nieuwe autoradio met of zonder DAB+?
Ben ook op zoek naar een instappertje met USB-aansluiting, en loop ook tegen de DAB+ radio's aan. Vind de meerprijs echter nogal stevig in verhouding tot de prijs van de radio, en het moet wel leuk blijven. Anyway, nieuwe autoradio met of zonder DAB+?
- Peric
Het voordeel van DAB+ is de je altijd zuiver geluid hebt. Geen geruis enzo.
En je hebt veel keus.
Het hangt natuurlijk ook van je totale installatie af of je het verschil in kwaliteit zult horen.
En je hebt veel keus.
Het hangt natuurlijk ook van je totale installatie af of je het verschil in kwaliteit zult horen.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Ik heb DAB+ in de PHEV.
Ben niet razend enthousiast. In tunnels is nog geen hulpsignaal, dus valt de radio uit. Veel extra zenders, maar sommige standaard zenders zijn soms niet te vinden. En als bij FM het signaal soms slechter is, maar nog wel hoorbaar, valt bij DAB de radio gewoon helemaal stil.
Daarnaast vallen bij mij ook regelmatig de voorkeurzenders van de DAB weg. Dat zal wel meer aan het toestel liggen, maar helpt niet mee aan een lekkere beleving.
Mijn conclusie: Geen echte meerwaarde, extra zenders ongebruikt, jammer van het geld. Volgende auto zonder.
Zal volgens mij ook nooit en te nimmer het gewone FM vervangen.
Ben niet razend enthousiast. In tunnels is nog geen hulpsignaal, dus valt de radio uit. Veel extra zenders, maar sommige standaard zenders zijn soms niet te vinden. En als bij FM het signaal soms slechter is, maar nog wel hoorbaar, valt bij DAB de radio gewoon helemaal stil.
Daarnaast vallen bij mij ook regelmatig de voorkeurzenders van de DAB weg. Dat zal wel meer aan het toestel liggen, maar helpt niet mee aan een lekkere beleving.
Mijn conclusie: Geen echte meerwaarde, extra zenders ongebruikt, jammer van het geld. Volgende auto zonder.
Zal volgens mij ook nooit en te nimmer het gewone FM vervangen.
- Vlokmans
De rest van de installatie in de auto in kwestie is "bone stock" en echt al jaaaaren oud. Dus ik verwacht niet veel van de verbetering in geluidskwaliteit, maar ging me meer om de extra functionaliteit van een USB/AUX stekkertje.
Op een instap radio van Kenwood/Alpine van rond de 125 - 150 euries is DAB+ zomaar 70 tot 80 euro duurder. Beetje te veel van het goede begin ik te denken.
Op een instap radio van Kenwood/Alpine van rond de 125 - 150 euries is DAB+ zomaar 70 tot 80 euro duurder. Beetje te veel van het goede begin ik te denken.
- Peric
Aansluiting met USB is prima. Maar ik vind een aansluiting met AUX toch van beduidend mindere kwaliteit.
-
Gewoon een kenwood of sony is prima dan toch??Vlokmans schreef:De rest van de installatie in de auto in kwestie is "bone stock" en echt al jaaaaren oud. Dus ik verwacht niet veel van de verbetering in geluidskwaliteit, maar ging me meer om de extra functionaliteit van een USB/AUX stekkertje.
- Vlokmans
Zeker is een welhaast willekeurige Sony/Kenwood/whatever prima. Maar was vooral benieuwd of DAB+ de meerprijs een beetje waard was, in de zin van gemak van meer zenders, betere ontvangstkwaliteit etc.
-
Dan zou ik zelf liever investeren in een goeie antenne versterker met een extra antenne, voor dat geld. Heb je denk ik meer aan, zeker ook ik buitenland of uberhaubt al in de buitengebieden van ons eigen land.
Volgens mij moet je voor DAB+ ook een (extra) antenne hebben?
Volgens mij moet je voor DAB+ ook een (extra) antenne hebben?
- Peric
Klopt, voor DAB+ moet er een aparte antenne geïnstalleerd worden.
Ik vraag me trouwens af, DAB+ gaat toch via sateliet? Kun je dan ook gewoon NL'se zenders in het buitenland ontvangen? Effe googelen..
Edit: niet dus..
Ik vraag me trouwens af, DAB+ gaat toch via sateliet? Kun je dan ook gewoon NL'se zenders in het buitenland ontvangen? Effe googelen..

Edit: niet dus..
Het is helaas niet mogelijk Nederlandse radiostations in het buitenland via DAB+ te ontvangen.
Anders dan satelliet- of internet-radio is DAB+ land-gebaseerd en werkt DAB+ alleen binnen het zendbereik. Indien u een digitale DAB+ radio met bluetooth en/of internet-ontvanger heeft, dan kunt u wel naar Nederlandse radiostations luisteren via IP (via bluetooth dient u dan uw apparaat te koppelen met een IP-ontvanger). Ook is het mogelijk het radiostation te beluisteren via de internet-stream van het station. Een overzicht daarvan vindt u op http://digitalradio.nl/luister-live" onclick="window.open(this.href);return false;. Dit laatste kan voor u, afhankelijk van uw (mobiele) abonnement, wel kosten meebrengen voor dataverkeer. Meer informatie daarover kunt u inwinnen bij uw (mobiele) provider.
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Tussen al het wind en bandengeruis hoor ik echt 0,0 verschil tussen FM en DAB+ in de PHEV. Als we voor het stoplicht stilstaan trouwens ook niet. En de installatie van Rockford fosgate is best wel van een redelijk niveau. En zoals eerder gezegd, liever een slechte ontvangst (FM), dan geen geluid (DAB)....
- Peric
Ik heb een radio met DAB+ later ingebouwd in m'n Polo, en kon de antenne gewoon op m'n voorruit plakken. Optie voor jou Walter?
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vlokmans
De antenne die ik er bij had "uitgezocht" was niet meer dan een plastic plaatje van een paar cm in lengte en breedte. Moet zeggen dat ik daar ook niet om zat te springen, maar eenmaal visueel gemaakt achter de voorruit viel het me reuze mee. Snoertje van antenne is weg te werken in de bekleding van dak en a-stijl, zie je niks van.
- Peric
Wat Vlokmans schrijft, het valt nauwelijks op. Zal morgen wel even een foto maken.
Edit: foto's gemaakt..

Edit: foto's gemaakt..

-