Welke instap "USB-only" autoradio?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hielke

Welke instap "USB-only" autoradio?

Bericht door Hielke » 08 jul 2012, 21:41

Ben van plan zo'n autoradio voor in m'n MX-5 aan te schaffen. Nu zit er een ouwetje met alleen cd (zonder mp-3 functionaliteit) in.

Het gros van die dingen kost zo rond de 70 euro. JVC, Sony, Pioneer, de bekende merken bieden ze aan.

Mijn vraag? Zitten er hoorbare verschillen tussen die merken? Ik heb er totaal geen verstand van. Welk merk klinkt het best, welke moet ik hebben?

HJ2

Re: Welke instap "USB-only" autoradio?

Bericht door HJ2 » 08 jul 2012, 21:45

Ik heb in m'n lotusje net weer iets anders zitten: Een Parrot Asteroid 1-din.
Perfect ding, doet alles wat ik wil en heeft een zeer behoorlijk geluid.
(nou ja, voor in een cabrio dan :bag: )

Die 70 Euro spullen klinken imho allemaal 't zelfde, en de parrot zal echt niet veel beter klinken in de cabrio, maar qua functionaliteit zou ik 't wel weten!

Jussi

Bericht door Jussi » 08 jul 2012, 21:53

Als het een beetje duurder mag zijn:

http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... _nk3o7y1yY

Blijven in mijn ogen de beste radio's.

HJ2

Bericht door HJ2 » 08 jul 2012, 21:56

Alpine is zeker een favoriet!
Overigens heeft de Parrot een aardig OEM uiterlijk, zeker na een beetje detailen met plastidip :-)

Hielke

Bericht door Hielke » 08 jul 2012, 21:58

Jussi schreef:Als het een beetje duurder mag zijn:

http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... _nk3o7y1yY

Blijven in mijn ogen de beste radio's.
Als ie via USB en radio echt zoveel beter klinkt dan mag ie best wat meer kosten.

Die Parrot is me voor in een cabrio echt te duur. Wel een schitterend ding om te zien.

Jussi

Bericht door Jussi » 08 jul 2012, 22:05

Geluid klinkt gewoon perfect via USB. Vergeleken met andere USB radio's heb ik nog niet qua geluid. Dat kan alleen in een winkel. Wat ik wel al heb vergeleken is de afwerking tussen Alpine en andere merken en daar is Alpine toch steeds de beste in. De meeste goedkope autoradio's hebben allemaal prullenknopjes die niet fijn werken. Bovendien zien ze er gewoon niet meer uit na verloop van tijd. Alpine is daar gewoon een stuk beter in.

Knot

Bericht door Knot » 08 jul 2012, 22:24

De eindtrappen zijn niet allemaal even best maar ligt ook aan de speakers en bekabeling, vraag me af of je dat echt gaat horen in een oudere auto.

JVC vind ik vrijwel de minste met een paar uitzonderingen daar gelaten. Sony/Pioneer is de middenklasse maar als het kan ga dan voor een instapper van Alpine.

dvh

Bericht door dvh » 08 jul 2012, 23:11

HJ2 schreef:Ik heb in m'n lotusje net weer iets anders zitten: Een Parrot Asteroid 1-din.
Perfect ding, doet alles wat ik wil en heeft een zeer behoorlijk geluid.
(nou ja, voor in een cabrio dan :bag: )

Die 70 Euro spullen klinken imho allemaal 't zelfde, en de parrot zal echt niet veel beter klinken in de cabrio, maar qua functionaliteit zou ik 't wel weten!
Toevallig aan het orienteren voor deze Parrot. Lijkt me een erg leuke multimedia-radio.
Maar youtube draait er niet op zeker ?
Spotify wel ? Via de iphone that is.

HJ2

Bericht door HJ2 » 09 jul 2012, 10:16

Je moet 'm tetheren met bluetooth! De radio zelf draait android apps. Geen iedee wat er al allemaal beschikbaar is, maar Coyote wordt standaard meegeleverd evenals internetradio apps. Spotify ... weet ik niet, maar dat komt omdat ik te lui ben om 't op te zoeken :-)

dvh

Bericht door dvh » 09 jul 2012, 10:23

Mkay.

Zo'n radio zou voor mij ideaal zijn als het Spotify support. Youtube is helemaal leuk..
Enig probleem is dan weer dat je je auto moet omtoveren tot hotspot.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 jul 2012, 10:26

Voor in een cabrio? Boeie toch. Ik heb in de mijne 1 of anders Sony X-plod "ofzo"' zitten. Wel met USB aansluiting en speelt volgens mij ook CD's met MP3. Staat altijd op een radiozender... Maar er komt geluid uit! Veel zal ook afhangen van de luidsprekers die je hebt, lijkt me. Gewoon zo'n goedkoop ding nemen van de merken die je noemt. Als de functies goed zijn...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jul 2012, 11:15

De Alpine budget serie is imho de naam Alpine niet waardig. Er zat zo'n ding in de Z3 toen ik em kocht inclusief Ipod connectie. Ik heb em eruit gehaald en weggegeven. Tot om en nabij 100,- zullen de bekende merken onderling niet echt veel verschillen. Neem eentje die je aanspreekt qua bediening.

HJ2

Bericht door HJ2 » 09 jul 2012, 11:51

Ennuh... als je alleen een HU neemt, let dan m.n. even op de output van de versterker! Liever 4x 55 als 4x45 omdat toch het meeste geluid er al uitwaait ;-) En de 13 cm speakertjes vervangen voor 16 cm levert ook al veel op (los van de kwaliteit)

Een concertzaal zal het niet worden, dus daar zou ik geen euro's aan stukslaan. Geluidsdruk, user interface en de juiste features... daar draait het imho om.

Wijsheid gewenst! :tong:

dvh

Bericht door dvh » 09 jul 2012, 12:48

Maar die parrot geeft icm met wat kleine goede speakers wel een redelijke sound ?
Want wat standaard gelevert word inde 107 is prut

HJ2

Bericht door HJ2 » 09 jul 2012, 13:59

Ik ben tevreden iig! (niet dat dat nu zo'n benchmark is :-)
ZIt je regio haaglanden? (zal wel niet) Kom langs en oordeel zelf.

Cheers!
HJ

Jussi

Bericht door Jussi » 09 jul 2012, 14:44

Niels schreef:De Alpine budget serie is imho de naam Alpine niet waardig. Er zat zo'n ding in de Z3 toen ik em kocht inclusief Ipod connectie. Ik heb em eruit gehaald en weggegeven. Tot om en nabij 100,- zullen de bekende merken onderling niet echt veel verschillen. Neem eentje die je aanspreekt qua bediening.
Niet akkoord. Ik heb al enkele van die instappers besteld voor vrienden en dat is gewoon een stuk beter dan wat andere merken bieden. Daarbij koop ik liever van een bedrijf dat zich uitsluitend toespitst op audio toepassingen.

4x45 of 55 stelt trouwens niks voor. Dat is een 15W RMS. Daar sla je echt geen potten mee stuk. De radio is maar zo goed als de som van het geheel.

Peric

Bericht door Peric » 09 jul 2012, 17:26

dvh schreef:Maar die parrot geeft icm met wat kleine goede speakers wel een redelijke sound ?
Want wat standaard gelevert word inde 107 is prut
Wat vind je een redeijke sound?
Verwacht geen Sub-bass uit 13 cm speakertjes.
Mid en hoog zal al snel goedgaan, maar voor een beetje compleet geluid mag er toch geen bass ontbreken.
Ik heb zelf in allebei de auto's een Sony-HU zitten. Bevalt prima.
Denk dat je het verschil met de mijne en de budget-Alpina's niet zult horen.
Het grote verschil zit 'm in de speakers die er op aangesloten zitten.

Rebel

Bericht door Rebel » 09 jul 2012, 18:25

Ik zie het al helemaal voor me... Hielke in zijn Mazda-Cabrio met pompende "nigger-music" door zijn speakers...

Het is een cabrio, for god's sake...of hebben die Mazda's zo'n ketelengeluid dat je juist de radio harder moet zetten?

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2012, 19:15

Rebel schreef:Ik zie het al helemaal voor me... Hielke in zijn Mazda-Cabrio met pompende "nigger-music" door zijn speakers...

Het is een cabrio, for god's sake...of hebben die Mazda's zo'n ketelengeluid dat je juist de radio harder moet zetten?
Het gaat me vooral om het gebruiksgemak. 1. Een simpele maar meest logische volume 'knop' die ik nu niet heb. 2. Het gemak van MP3 - tjes via USB.

Rebel

Bericht door Rebel » 09 jul 2012, 19:42

Wat is er mis met het geluid van fluitende vogels, het geritsel van de struiken, een blaffende hond, spelende kinderen en het gekwek van Miss Hielke op de passenger-seat? Of heb je die cabrio voor "the looks" gekocht? :D

HJ2

Bericht door HJ2 » 09 jul 2012, 21:14

Rebel schreef:Wat is er mis met het geluid van fluitende vogels, het geritsel van de struiken, een blaffende hond, spelende kinderen en het gekwek van Miss Hielke op de passenger-seat? Of heb je die cabrio voor "the looks" gekocht? :D
Huh? Hij rijdt er niet in?
(anders hoor je dat alles niet :-))

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 10 jul 2012, 15:56

Schaf een bluetooth dongel aan en plug hem in op de aux aansluiting, zorg dat je een telefoon hebt waarvan in de specificaties A2DP vermeld staat en kwak daar al je muziek op.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jul 2012, 16:03

Of gewoon een FM-transmitter in de sigarettenaansteker pluggen, audiojack in je telefoon duwen, afstemmen op de juiste frequentie en gaan met die muziek! Ben je voor 15 euro klaar, geen gezeik met ombouwen en je kan dat ding in alle auto's gebruiken. (Auto's met radio tenminste)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 18 mei 2013, 11:37

Schopje.

De originele anderhalve DIN is anderhalf jaar geleden al vervangen door radio die ik al een tijd gebruikte en nu is het tijd voor een nieuwe. In ieder geval een met USB en streaming via Bluetooth. Een bijgeleverde microfoon is makkelijk voor als die naar een volgende auto kan.

Qua geluid vind ik een Pioneer altijd mooi klinken en daarom beperk ik me tot dat merk. Hoe zijn de ervaringen met DAB? Is het veel beter? Is de kleine meerprijs het waard?
Ik heb het zelf nooit gehad en een aantal jaren gelden was het nog duur. Ik neem aan dat er niks bijkomt qua aansluitingen.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 18 mei 2013, 15:17

Nog niet zo heel lang geleden waren er in Nederland vrijwel geen radiozenders die DAB uitzenden, is dat nu anders dan?

Plaats reactie