Ik heb nog een paar zaken die ik wil aanpakken om het gewicht lager te krijgen. Daarnaast heb ik Thomas gevraagd of hij nog wat trucjes heeft om simpel wat extra kilo's te verliezen.
Nou, gister voor het eerst met de BMW op circuit Assen gereden. Al met al super geslaagde dag gehad en zeker boven verwachting. Nou hou ik bij dit soort shakedowns mijn verwachting altijd laag en ga ervan uit dat er verschillende delen kapot gaan of in ieder geval niet meteen goed zijn. Maar op een paar kleine dingetjes na heeft de auto het super gedaan en de basis wegligging was ook erg goed.
Ik heb eerst even 3 rondjes "heel" rustig gedaan om weer binnen te komen en alles na te kijken op lekkages of opvallende dingen. Daarna wat langer gereden en het tempo wat verder opgevoerd. Vervolgens de auto even 25 minuten laten afkoelen en nogmaals alles nagekeken. Het enige wat ik ontdekte was een beetje olielekkage bij de olievuldop en de versnellingsbak had een klein beetje olie uit de ontluchting gespuugd. Dit is vrij gebruikelijk als je de bakolie ververst.
Nu was het tijd om hem even flink de sporen te geven. Zaken die me opvielen ten opzichte van een Ooperon auto was het effect van de bredere spoorbreedte door de e46 draagarmen, het lichtere gewicht, stijvere carrosserie en hogere koppel onderin de toeren. Daarbij heb je ook een bak extra grip door de slicks en een motor die toch wel een stuk sneller is. Ook de kortere eindoverbrenging is lekker en goed voor de beleving. Voor de ramshoek zit je bijna vol in de 5 en staat er 210km/h op de klok. Wat ik iets minder vond was dat het vermogen vanaf 6K rpm echt instort en het irritante kabaal van de lexaan ramen. Ondanks het ontbreken van de middendemper is de motor boven de 140km/h bijna niet te horen en rij je op de toerenteller. Na mijn 2de rondje ging de watertemperatuur wat te ver ophoog en ben ik binnen gekomen. Bleek dat de fan aan de verkeerde kant van de radiateur gemonteerd zat. Ik had het precies zo gemonteerd zoals het zat. Had ik dus even moeten checken. Mijn monteur vertelde me dat ik al een 2:00 had gereden. Aangezien er nog aardig wat te halen viel was ik daar erg blij mee. Na het goed monteren van de fan weer een poging gedaan en reed eigenlijk vrij eenvoudig een 1:58 hoog. Ik heb nog best wat zaken die beter kunnen zoals een splitter op de voorbumper en wat afstelwerk waardoor de tijden nog verder naar beneden kunnen. Echt een super auto en erg blij mee. Binnenkort weer rollen en kijken wat het vermogen dan is.
Ook hebben we met de Mini lekker kunnen rijden maar hadden wat problemen met de rembalans en scheurende toyo's. Die banden waren waarschijnlijk te oud. Trouwens een heerlijk motortje met snelle nokkenas en korte bakverhouding. Op slicks reed ik 2:10 maar reed een band kapot omdat de rembalans dus niet goed was. Ik denk dat we met de mini op iets van 2:06 uitkomen ofzo.
Hierbij nog wat foto's