F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
daNpy

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door daNpy » 28 aug 2016, 22:30

RS-Ron schreef:
k33z schreef: Het verdedigen van Max is zo'n beetje in elke taal onderwerp van gesprek. Het blokken van Kimi op het rechte stuk zag er spannend uit. Volgens de regels mag je 1x van je lijn veranderen om te verdedigen. Met de grote snelheidsverschillen door DRS kan dat wel tricky zijn als je 20 meter achter een 20km langzamere voorganger rijd die plots op jou lijn gaat rijden. Maar (ben geen coureur dus heb geen ervaring met rijdende chicanes) ik vond het DRS sitting duck effect van de laatste jaren weinig met racen te maken hebben. Is Max nou echt zo extreem gevaarlijk of de rest geprogrammeerd en geconditioneerd om de zittende eend te spelen met helm op ?

Gr Ron
Heb eens op Kimi gelet, en het valt me tamelijk op dat hij moeite heeft met inhalen.
Hij komt veel sneller aan, zet hem langs iemand net voor de bocht, maar neemt zoveel snelheid weg dat de ander altijd nog voor hem rijdt in de bocht. En dan raar vinden dat hij er niet voorbij komt of hij van de baan wordt geduwd.
De actie van Max vond ik ook niet sjiek, maar hij mag 1x van lijn wisselen. Ook Kimi weet dat.
Als je met zo'n vaart sneller aan komt moet je gewoon op tijd je kant kiezen, de ander laten verdedigen en er fluitend langs rijden. Als je pas op 20 m achter de ander uit schiet, ja dan moet je wel remmen, dat is gewoon logica. Kimi wordt een beetje oud.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 28 aug 2016, 23:53

Maar even de knuppel in het hoenderhok:
Max heeft wat mij beftreft 2 fouten gemaakt: slecht weg komen, en meteen zijn verloren plaatsen goed maken door in een gat te duiken wat er niet is.
Velen roepen dat Vettel ruimte moest laten. Ik vermoed dat Vettel ruimte liet voor 1 auto. Waarom zou hij ruimte laten voor 2 auto's? Of zelf voor 3?. Verstappen was heel duidelijk voorbij gestoken. Raikonen zat misschien net niet in zijn dode hoek, maar Verstappen was zeker niet zichtbaar voor hem. Misschien zou je kunnen stellen dat Vettel ruimte moet laten omdat hij in een dode hoek moest zitten, maar dan had ie ook wel voor 3 auto's aan de binnenkant ruimte kunnen laten, of meteen zijn plaats inleveren.
Raikonen deed ook weinig fout, hij reed nog eerder (liever?) tegen Vettel aan dan tegen VES.
Twee hadden deze aanrijding kunnen voorkomen:
VET door ruimer de bocht te nemen. Als hij geweten/gevoeld had dat dit tot een klapper ging leiden, had ie t waarschijnlijk wel gedaan, want het alternatief is einde race of veel plaatsen verliezen, wat nu gebeurd is.
VES door niet 3 dik de bocht in te gaan. Net zoals hij geen ruimte hoeft te laten om ingehaald te worden, hoeft ie dat niet van Vettel te verwachten. Wel van Kimi, maar die deed dat ook.

Naar mijn mening moet Verstappen hier dus lering uit trekken. De race wordt niet gewonnen in de eerste bocht.

Daarnaast heb ik ook het idee dat er verder iets flink fout is gegaan in de strategie. Is verstappen binnen geweest tijdens de safetycar fase? Zo ja, waarom? Na zijn gedwongen stop stond hij toch op Mediums? Ik begrijp niet waarom hij tijdens de code rood en na de 3 ronden safetycar nog 14de lag, terwijl bijna alles en iedereen naar binnen ging.
Tenslotte begrijp ik niet dat ie in deel 2 van de race na de herstart uiteindelijk 50 sec achter ligt, terwijl er regelmatig competetieve ronde tijden tussen zaten. Ja, de mediums kwamen moeilijk op snelheid, maar dat heeft m ca 10 sec gekost. Die bodem beschadiging lijkt me niet 100% de reden, anders zouden er geen competetieve ronden tussen zitten, toch?
Gisteren was Max volledig overtuigd van de juiste strategie. Ik denk dat RBR en Max er volledig naast zaten met de strategie. Maar RBR heeft RIC wel geweldig op 2 gekregen.... Congrats.

Lijkt me belangrijk dat Max open staat om fouten toe te geven. Anders leer je er niet van. En gefrustreerd rond rijden is ook niet verstandig...

Wouter, kom er maar in!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 aug 2016, 00:50

Het zal wel typisch NL zijn maar ik kijk ook een beetje kritisch naar Max zn presteren. Ik vind zn rijden niet echt oke, maar hij wordt niet gestraft dus het zal wel goed zijn. Dan de start goedmaken in de 1e bocht, tja, als het lukt prima maar nu niet lopen janken. Beetje domme actie denk ik. En het vervolg was gewoon niet competatief meerijden. En als wat JP schrijft klopt, dat ie zo'n opmerking maakt na de race (over wie ging het?) dan haak ik echt af...
Nee, hij maakt het wel spectaculairder, maar kan het niet altijd netjes vinden hoe hij rijdt. Kan me heel goed voorstellen dat er coureurs zijn die lopen te klagen over zn acties. Maar ook hier heeft RS-Ron een punt; is de rest (te) geprogrammeerd?

alt

Bericht door alt » 29 aug 2016, 07:40

Je kon nu zien dat Max een zoon van Jos is.

ErikS

Bericht door ErikS » 29 aug 2016, 07:51

smiley schreef:Afbeelding
Aan de andere kant; Ik zie erg veel ruimte, ik was er ook in gedoken.
Maar; De kans dat het fout gaat is erg groot, dat hebben we gezien.

'Dan rijdt ik ze er nog liever af' - trieste opmerking, en dat terwijl hij tussendoor de camerabeelden had kunnen zien. 34 rondes later had hij wel even een tandje rustiger kunnen doen, want hij wist dat Vettel hem niet kon zien. En inderdaad; Waarom zou Vettel meer ruimte houden voor alleen Raikonen?

Ze hebben het erover dat de bodem beschadiging zo'n 1,2/1,5 sec per ronde scheelde. Dat in gedachte houdend...... Dan was Verstappen serieus snelle rondes aan het rijden. Jammer dat niet alleen zijn voorvleugel was beschadigt, maar ook zijn bodem, dan was het iets minder zuur 'leergeld' geweest.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 29 aug 2016, 08:07

Ik heb eigenlijk het idee dat het allemaal wat minder is dan hier allemaal geschetst wordt.

Ja, Max ging tijdens de code rood even naar de pitmuur, is dat zo raar.
Ik vond het vreemder dat Ricciardo dat niet deed.
Even overleg over strategie en sector tijden. Logisch dat dan het "start-verhaal" ook even de revue passeert.

Verder ligt Max nou eenmaal meer onder een vergrootglas dan andere coureurs, logisch, het is met afstand een van de jongste en heeft bewezen hard en attractief te kunnen sturen.
Zijn acties zijn anders dan die van anderen, maar was dat met Senna en Schumacher ook niet zo.

En nee, ik vergelijk Max niet met Senna of Schumacher, maar wil hiermee aangeven dat anders rijden niet per definitie betekend dat dat verkeerd is. Integendeel, juist leuk om te zien dat er iemand is die gaten probeert te vinden waar anderen dat niet doen.

Verder denk ik dat mede door zijn leeftijd en rijstijl hij meer onder een (internationaal) vergrootglas ligt dan andere coureurs. Terwijl anderen zich net zo "schuldig" maken aan opvallende acties.

En Raikonen en Vettel moeten niet piepen, die zijn zelf ook niet te beroerd om twijfelachtige acties uit te halen als het ze uitkomt, Maar wel lopen huilen als iemand anders hetzelfde bij hun doet.
Er staat volgens mij nergens in de regels dat als iemand jou wil inhalen, je dit zonder te verdedigen moet laten gebeuren. Je mag ten alle tijden je positie verdedigen, volgens de reglementen......

Ik heb gedurende en na de race nergens een melding van de wedstrijdleiding gezien dat Max "under investigation" was. Dus blijkbaar heeft hij zijn acties binnen de regels uitgevoerd.

Jammer van de 11de plek, maar ook dat hoort er bij.,,,,,of moet Max altijd in de top 6 eindigen....
Er is geen een coureur die dat lukt....dus Max ook niet....

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 aug 2016, 08:25

Oeps :tooth:

Formule 1-legende Niki Lauda zegt dat Verstappen in psychiatrie thuishoort
http://nu.nl/sport/4313688/formule-1-le ... hoort.html" onclick="window.open(this.href);return false;

allen

Bericht door allen » 29 aug 2016, 08:40

http://nl.motorsport.com/f1/news/wolff- ... gt-811060/" onclick="window.open(this.href);return false;

Forza

Bericht door Forza » 29 aug 2016, 08:50

Ik vond persoonlijk de eerste bocht een normaal race incident zoals die zo vaak voor komen tijdens de start. Er was gewoon een gat aan de binnenkant. Hij blokkeerde niet en hij haalde de bocht ook gewoon, niks mis mee volgens mij. Is niemand aan te rekenen, het kan gewoon gebeuren. Zodra je niet meer voor dat soort gaten gaat kan je net zo goed achteraan gaan rijden of stoppen... Deze keer ging het fout, de volgende race gaat het goed en heeft niemand het erover.

Het janken bij de pitmuur tijdens de rode vlag en het zeuren na de race over dat de Ferrari's zijn race hebben verknald is dan ook niet juist. Daar heeft hij nog veel te leren. Ook het verdedigen ging te ver, hij heeft geluk dat er geen natte dweil zoals Gutierrez achter hem reed want dan hingen ze beide in de vangrail.
Laatst gewijzigd door Forza op 29 aug 2016, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Forza

Bericht door Forza » 29 aug 2016, 08:51

Beetje misleidende titel:
Wolff werd na de race, die gewonnen werd door Nico Rosberg, gevraagd wat hij als buitenstaander van de acties van Verstappen vond. “Maximum attack!”, zei hij over de Limburger. “Ik vind hem verfrissend. Hij komt hier zonder angst en zonder respect voor de gevestigde orde. Hij durft met zijn ellebogen te werken, wat mij doet denken aan de groten. Het doet me denken aan Lewis Hamilton en het doet me denken aan Ayrton Senna. Je kunt duidelijk zien dat de anderen twee keer moeten nadenken over hoe ze hem kunnen inhalen. Hij heeft tot dusver laten zien dat hij op de juiste weg zit.”

Luco

Bericht door Luco » 29 aug 2016, 09:27

Forza schreef:
Beetje misleidende titel:
Wolff werd na de race, die gewonnen werd door Nico Rosberg, gevraagd wat hij als buitenstaander van de acties van Verstappen vond. “Maximum attack!”, zei hij over de Limburger. “Ik vind hem verfrissend. Hij komt hier zonder angst en zonder respect voor de gevestigde orde. Hij durft met zijn ellebogen te werken, wat mij doet denken aan de groten. Het doet me denken aan Lewis Hamilton en het doet me denken aan Ayrton Senna. Je kunt duidelijk zien dat de anderen twee keer moeten nadenken over hoe ze hem kunnen inhalen. Hij heeft tot dusver laten zien dat hij op de juiste weg zit.”
als je dan een quote plaatst moet je wel alles plaatsen, want dit zei hij ook nog
De FIA heeft hem nergens voor bestraft. Het enige wat hem is gebeurd dat hij er een keer van langs heeft gekregen tijdens een rijdersbriefing. Misschien krijgt hij er tijdens de volgende rijdersbrief nog wel harder van langs", vervolgde de Oostenrijker. "Ik ben alleen bang dat het op een dag hard in de muur eindigt. Het is verfrissend, maar het is ook gevaarlijk.”

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 aug 2016, 09:50

Moet zeggen dat ik gisteren de eerste race van Max heb gezien waar ik het allemaal niet zo netjes vond. Slechte start en het gaatje was er ei-gen-lijk niet, bij de eerste bocht. Wel jammer dat hij daar meteen z'n bodem beschadigd, maar goed.

1 van de 2 acties op Raikkonen vond ik ook niet echt netjes, en die opmerking na de wedstrijd: "Dan rijd ik ze er nog liever af" vond ik ook niet zo chique.

Maar wel tof hoe hij dan weer Vettel terug pakte toen hij hem inhaalde. :tooth:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 29 aug 2016, 09:59

En zo pikken we er allemaal wat uit.

Verstappen stond op supersofts als enige van de top tien. Iedere coureur met zijn ogen open wist dat Verstappen later kon inremmen op La Source. Ook had hij al aangegeven niet voor Rosberg te willen zitten bij La Source vanwege de slipstream op Kemmel Straight. Het was natuurlijk een race incident maar bovenal eentje die door Vertel was te voorkomen door de auto naar buiten te laten lopen ipv in te sturen tegen Raikkonen aan. Mag ik zeggen dat Vertel best vaak betrokken is bij race incidenten bij de start.

Ik vond het juist goed dat Verstappen naar de pitmuur ging om duidelijkheid te krijgen over de aanrijding. Hij zei namelijk ook dat ze het hadden weggegeven en liet ook even een lach van ontspanning zien. Voor de rest ging het al snel over strategie. Waarom Verstappen zo weinig tractie met de supersofts had bij de start is mij nog onduidelijk.

Mooie actie vond ik ook dat hij Vettel bij La Source binnendoor liet komen om vervolgens hem weer te pakken voor Les Combes. Dat was een bewuste actie.

Om de opmerkingen over en weer nog even in perspectief te plaatsen. Volgens mij was het ook voor Les Combes dat Vettel bij het aanremmen van links naar rechts voor Verstappen langs kruiste waardoor Verstappen downforce verloor en linksvoor blokkeerde. In de vorige race was het Raikkonen die zich nogal druk maakte om Verstappen met zo'n actie en aangaf dat een ongeluk een volgende keer mogelijk niet is te voorkomen als de downforce op de voorvleugel wegvalt.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 aug 2016, 10:34

En wat pik ik er dan uit :D

- bocht 1: in mijn ogen was Vettel overduidelijk de boosdoener. Hij sneed de hele boel af, waardoor Raikonen, en daardoor Verstappen in de problemen kwamen. Max zag gewoon een gaatje wat er was.

- de start: wat ik opmerkelijk vond, is dat Max wel goed weg was, niets aan de hand. Maar hij viel pas terug na pakweg 50 meter. Dat leek op een technisch mankement? Toch iets met zijn versnellingsbak? Of toch geen grip? Enfin, opmerkelijk...

- de opmerking van Max over Ferrari: haha, goed gedaan Max..'. Da's toch allemaal spierballentaal, leuk! Ga zo door. Die opmerkingen moet je natuurlijk altijd zien in een context.

- de opmerkingen van Niki Lauda. Eveneens, hahaha. Niki is geweldig! Ook vermakelijk. Trekt Max zich uiteraard echt geen reed van aan.

Resume:
Max, geweldig training en kwalificatie. Jammer van de race.

ErikS

Bericht door ErikS » 29 aug 2016, 10:45

Voor de rest ging het al snel over strategie. Waarom Verstappen zo weinig tractie met de supersofts had bij de start is mij nog onduidelijk.
Ik denk dat je dat bij Rosberg zijn mega snelle opwarm ronde kan zoeken.
Max wist duidelijk niet wat hij er mee aan moest & ging er erg vlot achteraan, wat resulteerde in erg lang stilstaan op de eerst rij.... Weinig warme in de banden leek het.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 aug 2016, 10:53

ErikS schreef:
Voor de rest ging het al snel over strategie. Waarom Verstappen zo weinig tractie met de supersofts had bij de start is mij nog onduidelijk.
Ik denk dat je dat bij Rosberg zijn mega snelle opwarm ronde kan zoeken.
Max wist duidelijk niet wat hij er mee aan moest & ging er erg vlot achteraan, wat resulteerde in erg lang stilstaan op de eerst rij.... Weinig warme in de banden leek het.
Maar Erik, en misschien weet jij dat, nou had ik ook weer gehoord dat bij een van de vorige races van Rosberg, zijn 'te warme banden' juist het obstakel waren voor een snelle start.. Hoe zit dat dan procies, is er een optimale temperatuur?

ErikS

Bericht door ErikS » 29 aug 2016, 11:01

Geen idee.

Maar feit is dat de supersport beter functioneren bij een hogere temperatuur.
Rosberg had nou ook een betere start, dus het lijkt dan te kloppen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 aug 2016, 11:10

Johnny Herbert's visie 'on Max'..
https://www.youtube.com/watch?v=wLDVmKkz18o

RonV

Bericht door RonV » 29 aug 2016, 12:58

En als ik nu Bernie was, of een andere F1 bestuurder, dan zou ik kijken naar de "volle bak" in Spa, de discussies op TV en social media, en ik zou Max op mijn blote knieën bedanken dat ie in F1 rijdt, en de gevestigde orde uitdaagt....just saying

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 aug 2016, 13:03

Dat gat had iedereen moeten pakken bij de start. Jammer dat Max zijn start verprutste met iets teveel wielspin (pas na een meter of 80 trouwens). Maar goed, hij zag heel goed dat er rechts ruimte ontstond en hield zo de auto's achter hem nog tegen. Dat kun je duidelijk zien in de herhalingen. Als ik zelf mee had mogen doen :zwijntje: dan had ik ervoor gekozen om achter Vettel aan te gaan door La Source en door de wijde lijn én slipstream meer momentum mee te nemen richting Eau Rouge om zo op 't rechte stuk in de slipstream voorbij te komen. Maar dat gaatje, die had Max moeten pakken en dat deed 'ie. Daarom wordt hij wereldkampioen en ik niet.

Eenmaal in het gaatje was 't vanuit mijn perspectief gewoon een race-incident. Vettel had beter een iets wijdere lijn moeten rijden, maar deed dat niet. Hij had Max ook nooit kunnen zien, dus hij nam gewoon de ruimte die hij dacht dat nodig was. Daarmee reed 'ie nota bene zichzelf de baan af. Dus geen bewuste actie en dus niet iets om heel lang boos over te blijven. Kimi kon er sowieso niets aan doen. Als hij Senna was geweest, dan had 'ie Max al voor La Source de muur in gedrukt. Dus best netjes van Kimi dat 'ie Max pas toucheerde nadat Vettel hem opzij beukte. Kortom, typische race ongeval. No hard feelings. De emotie bij Max is pure teleurstelling en na het rustig terugkijken van de beelden zal 'ie het hier vast wel mee eens zijn. Volgende keer pakt 'ie weer dat gaatje. Mark my words. Het had namelijk ook goed kunnen uitpakken!

Wat Max vervolgens deed was eens goed om eens te zien. Zonder dat er druk op staat van een laatste race, of een wereldkampioenschap. Je kon niet goed zien hoe Max is als 'ie in de dood-of-de-gladiolen-modus rijdt. Als 'ie boos is en zijn auto stuk, dan rijdt 'ie kennelijk nog net even wat sneller dan de meesten met schade aan hun auto en wellicht ook aan hun ego. Ik vond het bizar dat 'ie vanaf die positie de pits in reed. Tuurlijk ging 'ie overal wijd enzo, maar hij koos overal een lijn met de minste weerstand. Had 'ie in mijn optiek zelfs een tijdstraf voor kunnen krijgen, want zeker na Eau Rouge had 'ie echt veel voordeel van zijn lijn en later ook. Maar dan had 'ie een protest ingediend dat 't kwam door de schade aan zijn auto. En ik denk dat 'ie daar makkelijk mee was weggekomen, dus geheel terecht dat Max deze lijnen probeerde. Dat is gewoon heel slim en doordacht geweest. Niet impulsief en dom. Als kwam het op velen wel zo over. Die 5 of 10 seconden tijdstraf maken dan ook geen moer meer uit. Voor 't zelfde geld komt er nog een safety car en verlies je amper plekken als je maar zo snel mogelijk in de pits geraakt. Dat deed 'ie. De safety car kwam te laat...

De acties met Kimi waren mooi om te zien. Ik denk dat mensen onderschatten wat het effect is als DRS open klapt in iemands slipstream. Max reed volgas. Stuurde gewoonweg naar de kant waar Kimi op ging, maar Kimi zat zo'n beetje in Max' versnellingsbak toen DRS erin knalde. Wat Kimi deed was op de grens van wat mogelijk was. Wat Max deed ook. Het was geen brake test ofzo. Max vertraagde niet. Door de DRS bij Kimi lijkt dat echter zo. Het optisch bedrog maakt dat sommige mensen boos op Max zijn. Dat vind ik onterecht.

Zijn actie in Les Combes is ook typisch die van de categorie Villeneuve, Senna, Prost, Schumacher. En van Kimi zelf. Hij beukte Kimi er niet af, hij dwong Kimi echter om de ideale lijn te verlaten, of te remmen.

Ik vind dat Max na bocht 1 echt alles heeft gedaan om de Ferrari's zo min mogelijk punten te gunnen. Dat is belangrijk voor zijn eigen stand in het kampioenschap en dat van het team. Hij heeft Kimi zijn banden op laten rijden alvorens Kimi in een groepje terechtkwam, waarvoor Max zelf een vroege pitstop op semi's deed. In dat groepje rijden had echt geen nut, daar verlies je zoveel tijd mee. Al dat soort dingen zijn geen toeval bij Max en Red Bull. Strategisch hebben ze de boel echt wel op de rit. Bocht 1 was ruk, maar had een heel hoog 'what if' gehalte. Ik weet niet of Max de aanval op Rosberg had kunnen openen, of dat 'ie de Ferrari en Ricciardo van zich af had kunnen houden als 'ie in de top 3 was blijven rijden. Of Hamilton. Dat zullen we ook niet weten, maar we weten nu wel dat 'ie in staat is om de grenzen van het toelaatbare op te zoeken en anderen te dwingen om zich aan HEM aan te passen, en niet andersom. En dat doen alleen de groten in deze sport.

Waar ik pas echt van baal was het boe-geroep richting Rosberg, zowel voor als na de race. Echt belachelijk. Ik ben absoluut geen fan van Rosberg, maar op Spa verdiende hij dit niet.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 aug 2016, 13:05

RonV schreef:En als ik nu Bernie was, of een andere F1 bestuurder, dan zou ik kijken naar de "volle bak" in Spa, de discussies op TV en social media, en ik zou Max op mijn blote knieën bedanken dat ie in F1 rijdt, en de gevestigde orde uitdaagt....just saying
Helemaal mee eens.
Wat geeft deze jongen de F1 een impuls. Zeker voor de Nederlanders, tuurlijk, maar ook de F1 sport in zijn volle breedte. Bernie is natuurlijk ongelooflijk happy met Max. Het is geweldig hoe deze jongen, zonder enige schroom, zijn koers vaart. Heerlijk om te zien.

frankie

Bericht door frankie » 29 aug 2016, 13:18

smiley schreef:Afbeelding
Ik moest lachen :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 aug 2016, 14:42

Mijn mening werd gevraagd :) dus hierbij! :D

Ik bekijk Max' race in 3 gedeeltes: De start inclusief bocht 1, de defensieve acties in de race en de interviews achteraf.

1) De start

Om te beginnen met de start. Niet optimaal, redelijk wat wielspin en gelijk door beide Ferrari's voorbij gereden. Dan zijn keuze in een splitsecond om binnendoor bij La Source te duiken. Slim? Achteraf is alles gemakkelijk. Ayrton Senna zei ooit "if you no longer go for the gap, you're not a racing driver". Het had ook evengoed prima kunnen aflopen, dan was het een prachtige actie geweest. Uiteindelijk is Vettel de voornaamste aanstichter van de ellende daar, al ben ik ook objectief genoeg om toe te geven dat het gewoon een race-incident was in mijn ogen. Kan gebeuren. Achteraf gezien had hij er beter achter kunnen blijven maar achteraf gezien was ik ook multimiljonair en F1 coureur geweest. Daar koop je niets voor. :coffee: Maar inderdaad: achteraf kun je stellen dat hij beter nog even had kunnen wachten met die actie op de Ferrari's.

2) De defensieve acties

Over Max' defensieve acties is veel gezegd en geschreven maar ik heb geen acties gezien die echt niet konden. Het feit dat er niets 'under investigation' was bij de stewards, zelfs na het herhaaldelijke geklaag van Kimi bevestigt dat. In mijn ogen zijn er 3 opties daarin:

1) Geklaag bij de FIA maar geen verdenking dus geen 'investigation' ingesteld
2) Geklaag bij de FIA, een investigation ingesteld, niet schuldig bevonden dus geen straf
3) Geklaag bij de FIA, investigation ingesteld, schuldig bevonden en een straf

Er is dus niet eens onderzoek ingesteld door de sportcommissarissen. Blijkbaar hebben zij in zeer korte tijd dus besloten dat het door de beugel kan en er niet eens een onderzoek nodig was (stap 1 dus). Stap 2, in ieder geval een onderzoek bij mogelijk misbruik van de regels is niet eens gehaald. Er is dus niets aan de hand naar mijn bescheiden mening.

Ja, natuurlijk zijn Max' inhaal en vooral verdedigingsacties hard, als je als inhalende partij gewend bent aan coureurs als Massa of Gutiérrez maar is dat niet precies wat Max' zo bijzonder maakt? Die actie bij Kimi op Kemmel, waar Kimi moest liften is stevig maar nog steeds niet illegaal. Je mag 1x van richting veranderen en dat deed hij. Bekijk de actie van Schumacher en Hakkinen op Spa in het jaar 2000 maar eens terug, dat ging er minstens zo hard aan toe.

Verder snap ik ook dat een Kimi niet blij is maar tegelijkertijd zit daar (bij Ferrari) ook een heel stuk frustratie achter. De verwachtingen afgelopen winter waren torenhoog, eindelijk zouden ze Mercedes kunnen aanvallen. Nou, de realiteit is zeer teleurstellend en frustrerend voor ze. Ze zijn in Hockenheim zelfs P2 in het kampioenschap kwijtgeraakt, het is al een race of 4 geleden dat ze überhaupt het podium hebben gehaald en het is wederom een zeer teleurstellend seizoen daar. Vettel is ook niet de Vettel die we kennen. Dit jaar rijdt hij erg zwak en veel klagend over van alles en nog wat. Zoals ik net zei was de botsing in La Source vooral een race-incident maar je kunt op z'n minst stellen dat Vettel hier een groot aandeel in had door teveel naar binnen te sturen. Hiermee was zijn eigen race, die van Kimi en die van Max feitelijk gelijk voorbij. Maar in plaats dat Kimi via de radio beklag doet richting zijn teamgenoot (die toch in eerste instantie zijn race verpest) richt de frustratie zich voornamelijk op die Red Bull coureur die hij het hele jaar al amper voorbij komt. Ik snap de frustratie ergens ook wel maar bij Max zou hij nu toch moeten weten dat je geen halve inhaalpogingen moet doen, ook niet voor 80% er voorbij moet zijn maar voor de volle 100%, anders blijft Max verdedigen. En zolang de stewards dat goed vinden gaat Verstappen dat zeker niet aanpassen.

Alle meningen op internet begrijp ik maar feitelijk zijn ze niet enorm relevant. Het gaat erom wat de regels zijn en voor het grijze gebied in de regels, daarvoor is de interpretatie en mening van de stewards van belang. Die vonden het geen probleem dus mag het. Dat collega-coureurs daar niet leuk vinden, dat is een ander verhaal. Uiteindelijk is de hele discussie getriggerd door het geklaag en gescheld van Kimi via de boordradio. Had hij niets geroepen, dan was deze hele discussie er niet eens geweest.

3) De interviews achteraf

Na de race kwam, met name bij het Ziggo interview, de stoom uit Max z'n oren. Dat verbaasde me wel enigszins, omdat hij tijdens de code Rood in de pits er vrij relaxed uitzag. De uitspraak dat hij 'de Ferrari's er nog liever af zou rijden', dat is niet heel verstandig. Maar je moet het ook weer niet overdrijven denk ik, je gooit zo'n uitspraak er zomaar uit als je nog vol adrenaline zit na een race. Bekijk het interview van Daphne Schippers gelijk na haar 'zilveren' Olympische race maar eens. Daardoor kreeg ook zij het nodige over zich heen. Enige tijd daarna reageerde ze ook alweer anders. Dus hoewel niet heel verstandig, ook geen big deal wat mij betreft, het zijn maar woorden. Ergens is het wel verfrissend dat er eens andere uitspraken komen in plaats van standaard PR gewauwel.

Mijn conclusie: helaas een zeer teleurstellend verlopen race met in bocht 1 een typisch race-ongeluk waar je niemand verwijten voor hoeft te maken, daarna harde inhaal- een verdedigingsacties die misschien op de rand waren maar gewoon zijn toegestaan binnen de huidige regels en naderhand wat emotionele uitspraken die niet verstandig zijn maar verder ook niet heel spannend zijn.

Max heeft bewezen een zeer snelle leerling te zijn dus ook hier haalt hij weer zijn leermomenten uit. En blijf vooral hard racen en verdedigen zou ik zeggen. Zolang het mag, dan mag het. De groten der sport, als Senna, Prost en Schumacher waren ook niet heilig en zochten ook de grenzen van het toelaatbare op. Daarom waren ze succesvol en daarom hadden ze zoveel fans.

En de uitspraak van Niki Lauda, daar moest ik erg over lachen. Niki is nooit vies van een stevige uitspraak en gooit graag de knuppel in het hoenderhok. Dat is alleen maar leuk. Misschien kan hij die psychiater eerst inhuren, voor als zijn coureurs elkaar weer eens in de wielen rijden. :mrgreen: Ik ben en blijf fan van Niki, geweldige man.

Komend weekend gelukkig gelijk weer een race, een mooi moment om dit weg te spoelen. Game on. :df: En zoals Christian Horner zei: misschien moet Max z'n verblijfplaats in Italië voorlopig maar even niet bekend maken. :mrgreen: Komt allemaal goed.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 29 aug 2016, 16:19

Geen woord aan toe te voegen.

En zoals je hier(nu nog ;)) kan zien is er op het moment dat Max 100% naast Kimi zit ruimte voor nog een wagen aan de binnenkant. Er is zelfs nog 1,5 wagenbreedte over. Op het moment dat hij voor het gat kiest is Kimi zelfs nog naar links aan het bewegen en kunnen er bijna 3 wagens naast, dus hem verwijten dat hij in een gat duikt dat er niet was is complete onzin. Enige andere optie is vol in de ankers en achter Kimi aansluiten(als dat al niet geëindigd was in een rear-ender)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 aug 2016, 18:31

Sperdy schreef:Johnny Herbert's visie 'on Max'..
https://www.youtube.com/watch?v=wLDVmKkz18o
En gelijk heeft ie.......... :thumbup:

Plaats reactie