Mijn mening werd gevraagd

dus hierbij!
Ik bekijk Max' race in 3 gedeeltes: De start inclusief bocht 1, de defensieve acties in de race en de interviews achteraf.
1) De start
Om te beginnen met de start. Niet optimaal, redelijk wat wielspin en gelijk door beide Ferrari's voorbij gereden. Dan zijn keuze in een splitsecond om binnendoor bij La Source te duiken. Slim? Achteraf is alles gemakkelijk. Ayrton Senna zei ooit "if you no longer go for the gap, you're not a racing driver". Het had ook evengoed prima kunnen aflopen, dan was het een prachtige actie geweest. Uiteindelijk is Vettel de voornaamste aanstichter van de ellende daar, al ben ik ook objectief genoeg om toe te geven dat het gewoon een race-incident was in mijn ogen. Kan gebeuren. Achteraf gezien had hij er beter achter kunnen blijven maar achteraf gezien was ik ook multimiljonair en F1 coureur geweest. Daar koop je niets voor.

Maar inderdaad: achteraf kun je stellen dat hij beter nog even had kunnen wachten met die actie op de Ferrari's.
2) De defensieve acties
Over Max' defensieve acties is veel gezegd en geschreven maar ik heb geen acties gezien die echt niet konden. Het feit dat er niets 'under investigation' was bij de stewards, zelfs na het herhaaldelijke geklaag van Kimi bevestigt dat. In mijn ogen zijn er 3 opties daarin:
1) Geklaag bij de FIA maar geen verdenking dus geen 'investigation' ingesteld
2) Geklaag bij de FIA, een investigation ingesteld, niet schuldig bevonden dus geen straf
3) Geklaag bij de FIA, investigation ingesteld, schuldig bevonden en een straf
Er is dus niet eens onderzoek ingesteld door de sportcommissarissen. Blijkbaar hebben zij in zeer korte tijd dus besloten dat het door de beugel kan en er niet eens een onderzoek nodig was (stap 1 dus). Stap 2, in ieder geval een onderzoek bij mogelijk misbruik van de regels is niet eens gehaald. Er is dus niets aan de hand naar mijn bescheiden mening.
Ja, natuurlijk zijn Max' inhaal en vooral verdedigingsacties hard, als je als inhalende partij gewend bent aan coureurs als Massa of Gutiérrez maar is dat niet precies wat Max' zo bijzonder maakt? Die actie bij Kimi op Kemmel, waar Kimi moest liften is stevig maar nog steeds niet illegaal. Je mag 1x van richting veranderen en dat deed hij. Bekijk de actie van Schumacher en Hakkinen op Spa in het jaar 2000 maar eens terug, dat ging er minstens zo hard aan toe.
Verder snap ik ook dat een Kimi niet blij is maar tegelijkertijd zit daar (bij Ferrari) ook een heel stuk frustratie achter. De verwachtingen afgelopen winter waren torenhoog, eindelijk zouden ze Mercedes kunnen aanvallen. Nou, de realiteit is zeer teleurstellend en frustrerend voor ze. Ze zijn in Hockenheim zelfs P2 in het kampioenschap kwijtgeraakt, het is al een race of 4 geleden dat ze überhaupt het podium hebben gehaald en het is wederom een zeer teleurstellend seizoen daar. Vettel is ook niet de Vettel die we kennen. Dit jaar rijdt hij erg zwak en veel klagend over van alles en nog wat. Zoals ik net zei was de botsing in La Source vooral een race-incident maar je kunt op z'n minst stellen dat Vettel hier een groot aandeel in had door teveel naar binnen te sturen. Hiermee was zijn eigen race, die van Kimi en die van Max feitelijk gelijk voorbij. Maar in plaats dat Kimi via de radio beklag doet richting zijn teamgenoot (die toch in eerste instantie zijn race verpest) richt de frustratie zich voornamelijk op die Red Bull coureur die hij het hele jaar al amper voorbij komt. Ik snap de frustratie ergens ook wel maar bij Max zou hij nu toch moeten weten dat je geen halve inhaalpogingen moet doen, ook niet voor 80% er voorbij moet zijn maar voor de volle 100%, anders blijft Max verdedigen. En zolang de stewards dat goed vinden gaat Verstappen dat zeker niet aanpassen.
Alle meningen op internet begrijp ik maar feitelijk zijn ze niet enorm relevant. Het gaat erom wat de regels zijn en voor het grijze gebied in de regels, daarvoor is de interpretatie en mening van de stewards van belang. Die vonden het geen probleem dus mag het. Dat collega-coureurs daar niet leuk vinden, dat is een ander verhaal. Uiteindelijk is de hele discussie getriggerd door het geklaag en gescheld van Kimi via de boordradio. Had hij niets geroepen, dan was deze hele discussie er niet eens geweest.
3) De interviews achteraf
Na de race kwam, met name bij het Ziggo interview, de stoom uit Max z'n oren. Dat verbaasde me wel enigszins, omdat hij tijdens de code Rood in de pits er vrij relaxed uitzag. De uitspraak dat hij 'de Ferrari's er nog liever af zou rijden', dat is niet heel verstandig. Maar je moet het ook weer niet overdrijven denk ik, je gooit zo'n uitspraak er zomaar uit als je nog vol adrenaline zit na een race. Bekijk het interview van Daphne Schippers gelijk na haar 'zilveren' Olympische race maar eens. Daardoor kreeg ook zij het nodige over zich heen. Enige tijd daarna reageerde ze ook alweer anders. Dus hoewel niet heel verstandig, ook geen big deal wat mij betreft, het zijn maar woorden. Ergens is het wel verfrissend dat er eens andere uitspraken komen in plaats van standaard PR gewauwel.
Mijn conclusie: helaas een zeer teleurstellend verlopen race met in bocht 1 een typisch race-ongeluk waar je niemand verwijten voor hoeft te maken, daarna harde inhaal- een verdedigingsacties die misschien op de rand waren maar gewoon zijn toegestaan binnen de huidige regels en naderhand wat emotionele uitspraken die niet verstandig zijn maar verder ook niet heel spannend zijn.
Max heeft bewezen een zeer snelle leerling te zijn dus ook hier haalt hij weer zijn leermomenten uit. En blijf vooral hard racen en verdedigen zou ik zeggen. Zolang het mag, dan mag het. De groten der sport, als Senna, Prost en Schumacher waren ook niet heilig en zochten ook de grenzen van het toelaatbare op. Daarom waren ze succesvol en daarom hadden ze zoveel fans.
En de uitspraak van Niki Lauda, daar moest ik erg over lachen. Niki is nooit vies van een stevige uitspraak en gooit graag de knuppel in het hoenderhok. Dat is alleen maar leuk. Misschien kan hij die psychiater eerst inhuren, voor als zijn coureurs elkaar weer eens in de wielen rijden.

Ik ben en blijf fan van Niki, geweldige man.
Komend weekend gelukkig gelijk weer een race, een mooi moment om dit weg te spoelen. Game on.

En zoals Christian Horner zei: misschien moet Max z'n verblijfplaats in Italië voorlopig maar even niet bekend maken.

Komt allemaal goed.