E38 koelwaterniveau storing. Ik weet het ff niet meer :-(

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

E38 koelwaterniveau storing. Ik weet het ff niet meer :-(

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 aug 2016, 16:55

Wie o wie kan me helpen :please:

Ik heb sinds enige tijd een storing in de E38 zitten en ik kom er niet uit wat het nu kan zijn.

Auto gaf al tijden af en toe een melding dat het koelwaterniveau te laag was. Bij controle bleek in het reservoir gewoon de juiste hoeveel koelvloeistof aanwezig te zijn. Dus dacht ik, niveausensor kapot. Dus nieuwe erin gezet in de veronderstelling dat het probleem opgelost zou zijn.

Niet dus. Hij blijft de melding geven. Eerst zo af en toe eens maar nu tijdens iedere rit wel. Ongeacht de temperatuur van de motor. De ene keer na 2 minuten rijden al en de andere keer na 10 minuten. Ook bij stil laten staan na de start geeft ie de melding.

Iemand enig idee waar ik dit nog in kan zoeken? Of heeft iemand een elektrisch schema voor me zodat ik kan zien wat en hoe het een en ander aangesloten zit.

Ik weet dat Mercedes bij sommige modellen de sensor van de kvs en rvs in serie had staan dus als een van de twee kapot ging kreeg je op beide een melding. Heeft BMW dat ook?? De rvs sensor werkt trouwens prima. Die geeft netjes aan dat de rvs op is.

Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Owja, gaat om een M52B28 in een '98-er E38.

Bert ///M3

Re: E38 koelwaterniveau storing. Ik weet het ff niet meer :-

Bericht door Bert ///M3 » 21 aug 2016, 18:51

Even level switch is meestal gewoon aan aan uit switch, welke onderbreekt als het niveau te laag is.nanders zou je bij een kapotte switch dus niks merken als het niveau te laag is.

Als die switch verwisselen niet helpt zit het waarschijnlijk in de bedrading, kabelbreuk.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 aug 2016, 20:43

Het gekke is, de ene keer doet ie het snel en de andere keer niet. Ook als je de auto start en dan gewoon stationair laat draaien krijg je opeens die melding.

Dus niet als je bijvoorbeeld over een hobbel ofzo rijdt.

Joy

Bericht door Joy » 21 aug 2016, 22:15

Is er wellicht iets mis met de magneet aan de 'dobber' die over de sensor heen schuift bij een laag peil?

Afbeelding

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 aug 2016, 22:58

Bij mijn auto zit die op de sensor zelf en is dus nieuw.
Er zit ook niet zo'n dobber in het reservoir maar merktekens aan de buitenkant voor warm en koud.

Knot

Bericht door Knot » 21 aug 2016, 23:09

Vervelend...

Ik dacht bij mijn 728 ook de sensor maar men had m toch stiekem op nivo gezet pas geleden... dus werd nieuwe radiator/waterpomp/thermostaat... je kan het er maar fris in hebben voor jezelf en de volgende(n).

Al eens aan een nieuw expantievat gedacht? Of je hebt gewoon lucht erin dat het nivo fluctueert?

Peric

Bericht door Peric » 22 aug 2016, 11:00

Is dat lampje wel alleen voor het koelvloeistofniveau? Ik heb nl. wel 's bij een Audi gehad dat ik ook elke keer de melding kreeg. Een nieuw reservoir geïnstalleerd, maar probleem bleef.. Bleek hetzelfde lampje ook voor het niveau van de remvloeistof te zijn. Dat op niveau gebracht en het probleem was verholpen.
Succes!

Knot

Bericht door Knot » 22 aug 2016, 11:28

Neem aan dat je gewoon de kuhlwasser prufen krijgt?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 aug 2016, 08:34

Knot schreef:Vervelend...

Ik dacht bij mijn 728 ook de sensor maar men had m toch stiekem op nivo gezet pas geleden... dus werd nieuwe radiator/waterpomp/thermostaat... je kan het er maar fris in hebben voor jezelf en de volgende(n).

Al eens aan een nieuw expantievat gedacht? Of je hebt gewoon lucht erin dat het nivo fluctueert?
Ga niks vervangen als het nog goed is. Zonde van de centen.
Lucht kan het ook niet zijn want heb er nog nooit wat aan gedaan waardoor er lucht in kan komen.

Krijg idd de melding in het dashboard. Geen lampje ofzo.

Nu merk ik de afgelopen tijd ook dat ie slecht start. Moet bij koude start lang doorstarten voordat ie aan wil slaan. Vorige week ofzo zelfs twee gehad dat ie bij de eerste start afsloeg . Daarna is het tikken en lopen.

Vermoed dat er toch een sensor slecht aan het worden is.

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 aug 2016, 12:13

Ik had exact hetzelfde bij een E36 325, die ook een zelfde soort niveausensor heeft. Na eea doormeten kwam ik erachter dat er een kabelbreuk was op een eenvoudig bereikbare plek. Gewoon even het kabelomhulsel openhalen en de kabeltjes individueel doormeten aan begin en eind. Zodra weerstand oneindig is, ga je de afstand steeds verder verkorten, tot je de plek van de breuk gevonden hebt.

Het staat me nog bij als de dag van gisteren...het witte kabeltje was doorgesleten. Het was de allereerste reparatie die ik uitvoerde aan de E36 :)

Plaats reactie