BMW E28 M535i TURBO

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

BMW E28 M535i TURBO

Bericht door nickdoesburg » 14 aug 2016, 11:33

Ik overweeg mijn BMW E28 M535i Turbo te verkopen. Na 6 jaar in bezit en eindeloze hobbyuren is de grootste lol er een beetje af en wordt het tijd voor nieuwe projecten.

Zoals wellicht al duidelijk gaat het hier om een vrij bijzondere auto die niet helemaal standaard meer is. Er is zoveel te vertellen over deze auto dat het lastig is om bondig te vertellen, maar ik zal een poging wagen. geïnteresseerden kunnen uiteraard ook gewoon het projecttopic lezen ;)

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=28630

Qua auto gaat het om een BMW E28 520i uit 1982 die met behulp van een originele M535i donor 100% is omgebouwd naar M535i spec. Auto is cosmetisch in redelijke staat; is hard maar heeft hier en daar een paar krasjes en deukjes waarmee het geen showroomauto is. Interieur is eveneens in redelijk goede staat, voorzien van de zeer fijne Mtech sportstoelen.

Technisch is de auto in goede staat, naast de turbo setup en motorbuild recentelijk vrijwel alle wielophanging rubbers vernieuwd, 4x nieuwe Bilstein dempers (B8) etc.

Het mooiste ligt natuurlijk onder de motorkap, waar ongeveer 500PK en 750NM worden gegenereerd. (Laatste dyno was 482PK, 709NM maar inmiddels is de druk wat hoger) Gecombineerd met het wagengewicht is deze E28 een serieuze raket waarmee de meeste supercars bijgehouden kunnen worden. (0-100 ~4sec, 0-200 ~12sec)

Specificaties zijn als volgt;

Motor: M30B34 als basis, voorzien van M106 (E23 745i) zuiger en oiljets, ARP Headstuds, Athena Cooperring koppakking (2,0mm), M50 gasklephuis (inlaatspruitstuk Alpina stijl). Recent nieuwe zuigerveren, lagers en bouten gehad. Beer van een motor die nog wel wat potentie heeft.

Turbosetup: Holset H2C, custom uitlaatspruitstuk, custom downpipe (4"), custom uitlaat met open demper (3"), 50mm wastegate, 2x 25mm dumpvalves, 650x300mm intercooler, 3"piping

Koppeling: Dubbel diafragma met originele plaat (zwaar pedaal maar erg fijne aangrijping)

Versnellingsbak: Getrag 260/6 (E34 535i) een van de sterkste bakken verkrijgbaar voor M30.

Differentieel: Sper 25%, groothuis 210MM, overbrenging 3,07, Stock E28 M535i. Theoretische top 312kmh (6500RPM). Uiteraard niet geprobeerd, maar gezien de snelheid waarmee hij de teller a 260kmh uitloopt geloof ik wel dat hij de 300 haalt.

Elektronisch: Megasquirt MS3x vrij programmeerbaar motormanagement, Techedge 2J9 Lambdracontroller met LSU4,9 sensor, Bosch 044 Brandstofpomp, Siemens Deka 830cc injectoren, Corvette LS2 Bobines (6x), VEMS EGT, custom motorkabelboom

Remmen: E34 Touring 302MM

Ik heb de auto nu ongeveer 6 jaar in bezit en in die tijd zelf voorzien van de turbo setup omdat ik de kennis die ik had opgedaan tijdens mijn opleiding tot autotechnisch ingenieur graag in de praktijk wou brengen. Voor mij zit de lol van deze hobby voor een groot deel in het bouwen en perfectioneren van de turbosetup, en omdat deze auto nu al een tijd erg goed en betrouwbaar rijd is voor mij een deel van de lol eraf en wordt het tijd voor nieuwe projecten. Dat is de reden dat ik hem nu te koop aan bied. Hij staat niet in de weg en zit er niet mee in mijn maag (Porsches e.d. pesten blijft ook erg leuk).

Auto wordt bij voorkeur verkocht aan technisch onderlegde personen die begrijpen wat ze kopen. Auto is betrouwbaar, maar met dergelijke vermogens loop je altijd risico op failure van bepaalde onderdelen.

Uiteraard is er nog zoveel meer te vertellen over deze auto dat serieus geïnteresseerden het beste even contact op kunnen nemen, bij voorkeur via mail.

Richtprijs is 10.000- Euro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://youtu.be/kVgrt168hNs
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 14 aug 2016, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6741
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door EvdP » 14 aug 2016, 11:40

Ik heb wel aardig wat projecten gezien maar ze zijn niet allemaal zo netjes als deze. Succes met de verkoop!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door Mike R32 » 14 aug 2016, 11:42

Mooiste vijf serie die er is gemaakt maar mijn mening. Succes met de verkoop.

Eric Z
Berichten: 4134
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door Eric Z » 14 aug 2016, 11:45

Ik heb wel aardig wat advertenties gezien maar ze zijn niet allemaal zo netjes als deze. Succes met de verkoop!

Ben zeker benieuwd naar de opvolgende projecten, worden die weer zo extreem als deze?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door GTRene » 16 aug 2016, 01:13

al benieuwd naar je volgende project :df:

Zed240
Berichten: 2993
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door Zed240 » 16 aug 2016, 19:11

Blijft echt een ongelooflijk gaaf project, en inderdaad een erg nette advertentie. Als ik het geld over had... :hot:

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door nickdoesburg » 16 aug 2016, 21:14

Thanks voor de reacties en complimenten :) Auto is inmiddels gereserveerd en wordt als het goed is volgende week opgehaald!

Heb nog geen concreet nieuw project, wel wat turbo plannen met mijn E30 tracktool waar al een M50 in hangt, daar komt waarschijnlijk ook een turbo op maar dan iets tammer dan de E28 (iets van 300pk) maar maximale focus op driveability en betrouwbaarheid op het circuit.

Wel lijkt het me gaaf om een keer 4wd turbo project te doen in de zin van 325ix E30 of 525ix E34 met 7 a 800pk, dus wie weet :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door GTRene » 16 aug 2016, 21:35

nickdoesburg schreef: Wel lijkt het me gaaf om een keer 4wd turbo project te doen in de zin van 325ix E30 of 525ix E34 met 7 a 800pk, dus wie weet :mrgreen:
325ix zou ik dan nemen, heb nog steeds zo'n artikel van lang geleden, hadden Fransen voor de ijsrally een 325ix omgebouwd tot e30 M3 met de e36 M3 motor en wat tuning, prachtig ding :D

Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door SvB » 17 aug 2016, 08:53

Een maat van me heeft nog een 325ix onder z'n carport staan waar die al jaren niks mee doet.
Als je interesse hebt wil ik wel vragen of hij ervan wilt, wel een geschikte auto voor zo'n handige Harry als jij.

JoeyHamers
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jun 2015, 18:55

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door JoeyHamers » 17 aug 2016, 17:43

Naar mijn mening een van de mooiste 5 series die er is, en dan gecombineerd met deze specs helemaal adembenemend! Geweldig apparaat en raak je vast wel voor een mooie prijs kwijt ;)!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door Jan-Willem » 18 aug 2016, 18:42

Het opbouwen blijft toch wel het mooiste!
Goede prijs trouwens het is een uitdaging om veel harder te gaan voor 10k :df:

Helaas zijn die e30 iX systemen niet hufterproof, voorste diff is wel vrij zwak.
Rijd wel apart niet echt mijn ding, maar met veel vermogen moet je wat :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door Peric » 18 aug 2016, 21:20

Ben ik niet met jee eens Jan-Willem.
Wij hebben al 3 keer de Lopik 500 gereden met een 325ix, en het gaat maar niet kapot.

De Lopik 500 is een cross van 500 ronden op een kleibaan van bijna 1 km. Je zult begrijpen dat het onderstel er flink onder te lijden heeft. Maar het is nog niet 1 keer stuk gegaan..

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door nickdoesburg » 22 aug 2016, 21:06

325ix is inderdaad erg leuk maar qua betrouwbaarheid inderdaad niet beste keuze. Beschikbaarheid van parts is ook wel een issue bij dit soort dingen.. Het mooiste recept is een E30 325ix met het complete drivetrain van een E34 525ix. (in zweden rijd er al 1 rond en die trekt alles weg wat hij tegenkomt met <3sec 0-100) Echter is het dan een stuk goedkoper om meteen een 525ix te kopen, wat imo weer wat minder cool is dan een E30 325ix en natuurlijk een stuk zwaarder..

Voorlopig maak ik eerst m'n E30 tracktool klaar en verder even rustig aan. Ik overweeg ook om m'n E46 M3 te verkopen en een E92 M3 in de plaats te kopen, wat de financiele ruimte voor een nieuw project ook een beetje wegneemt. Zijn lastige keuzes maar gelukkig luxeproblemen ;)

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6741
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door EvdP » 23 aug 2016, 08:23

Beetje off topic, maar wat is het verschil tussen de "X" van de 325iX en de 525iX? Maakt de E34 gebruik van een ander systeem?

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door nickdoesburg » 23 aug 2016, 19:02

Ja E34 heeft een andere motor (M50) en dus ook andere bak e.d. Volgens mij zijn de differentiëlen, aandrijfassen e.d. ook een stuk zwaarder uitgevoerd.

Om weer ontopic te gaan, auto is verkocht!! (maarliefst 28 serieus geïnteresseerden) dus mag een slotje op!

Wordt t.z.t. vervolgd zal ik maar zeggen ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door Knot » 23 aug 2016, 20:34

Had je er dan geen 15k voor moeten vragen??? Bedoel het is een 1off en geld is geld toch.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: BMW E28 M535i TURBO

Bericht door nickdoesburg » 23 aug 2016, 21:57

Achteraf misschien wel, moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo'n "hype" rondom de auto had verwacht. Als ik dat had geweten had ik wel iets hoger ingezet. Echter denk ik dat het als ik 15K had gevraagd een stuk lastiger was geweest en mensen een stuk kritischer naar de auto gaan kijken. Het blijft uiteindelijk een "omgebouwde" 520i die er cosmetisch gewoon niet super strak bijstaat. Denk dat ik er een faire prijs voor heb gekregen.

Vaak gaat het bij dit soort ombouwen qua kosten helemaal mis met allemaal "onzin" uitgaven als fancy injectierailen, brandstofdrukregelaren, goodridge slangen en noem allemaal maar op. Ik heb alleen aangepakt wat nodig is en daarmee is het qua parts een "relatief" goedkope (maar wel zeer doordachte) ombouw geweest. Qua uren is het natuurlijk absoluut onbetaalbaar, maar dat is de hobby zullen we maar zeggen ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten